07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
Teststrategi Engrosmodellen
Notation Oversigt Kapitel 18.
Værdistrømsanalyser.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Cuneco – en del af bips.
Teknisk implementering
Helt ren, på en helt ny måde !
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Softwarekonstruktion
07 – Kort om OO Introduktion.
Kajs Biler Analyseresultater.
WOC2006 foranalyse workshop del 1
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Analyse af anvendelsesområde
Rapporter (Access, del 5)
Programklasser for bladhus Den efterfølgende beskrivelse er ikke komplet. Der er ikke taget afsæt i use cases, sekvensdiagrammer og operationsbeskrivelser.
Programklasser for bladhus Abonnement tænkes aggregeret til Kunde og associeret til Blad. Kunde bliver creator. Såvel Kunde som Blad kommer til at have.
Beskrivelses- og analyse-teknikker understøttet af Oracle Designer Del 2 af 2: Proces- og funktionsdiagrammering Aalborg Universitet, d. 9. oktober 2006.
04.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Struktur Oversigt, principper og teknikker Kapitel 4.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
Klasser Modeller.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
Kvalitet i almindelighed og i relation til softwareudvikling.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
11.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Processer Oversigt, principper og teknikker Kapitel 11.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
2009NOEA/IT - Databasedesign1 Agenda Datamodellering Databasedesign Normalisering.
22.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Regulering Eksempel Kapitel 22.
Projektstyring dag 2.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
16.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Dokumentation Oversigt og principper Kapitel 16.
17.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Implementering Principper, teknikker og vurdering Kapitel 17.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
Serviceorienteret arkitektur SOA. SOA bygger på Der findes en serviceleverandør, som udstiller en formåen til at udføre en veldefineret og afgrænset aktivitet,
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
1 Grafalgoritmer I. 2 Plan Grafer - definition - anvendelser - terminologi - eksempler på grafproblemer Grafgennemgang - dybde-først-gennemgang - bredde-først-gennemgang.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
Usability ITU, forår Informationsarkitektur ITU F2008.
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Design klasse model ”Klassemodellen på vej til kode”
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
Design af brugerflader13.1 Kursusgang 13 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
 Jens Bennedsen 2001Multimedie programmering4.1 Definition af begreber Interface, implements, klasse.
DIEB8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Beskrivelser af komponenter Typiske komponenter Arkitektur for en GUI.
Programmering og systemudvikling
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Programklasser for bladhus
Risikovurdering Livet Forstås Baglæns - men må leves forlæns.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Produktnavn.
Præsentationens transcript:

07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7

07.2 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Resultat af Funktioner Primært resultat: komplet liste af funktioner Sekundært resultat: specifikation af de komplekse funktioner Forespørg på mulige reservationer: givet tidspunkt eller dato eller ansat-navn søg gennem objekter i tidsperiode-ledig og udvælg de somtilhører ansat-navn, hvis kendt har dato, hvis kendt dækker tidspunkt, hvis kendt resultat objekter af tidsperiode-ledig, som opfylder kriteriet

07.3 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktionstyper Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. En ressource for aktørerne. Nyttiggør modelkomponenten i udførelsen af arbejdsopgaver. Funktionstype: En klassifikation af funktioner, der tager udgangspunkt i samspillet mellem IT-systemets komponenter og omgivelser.

07.4 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Hændelse, brugsmønster og funktion Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: ordresystem Hændelse Ordre afgivet – en kunde afgiver på et bestemt tidspunkt en ordre. Brugsmønster Modtag ordre – en bruger i anvendelsesområdet opretter en ordre for en kunde ved hjælp af systemet. Funktion Opret ordre – der oprettes et objekt af klassen ordre i edb-systemets model..

07.5 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Aktiviteter i Funktioner

07.6 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fastlæg funktioner: opdatering Opdatering er knyttet til hændelser i problemområdet Spørg for hver hændelse –Hvordan observeres hændelsen, og hvordan registreres hændelsen? I hvilke brugsmønstre foregår dette? –Hvordan kan disse brugsmønstre understøttes med opdateringsfunktioner? –Hvilke objekter, attributter og objektstrukturer berøres af hændelsen, og hvilke krav stiller det til opdateringsfunktionerne?

07.7 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fastlæg funktioner: aflæsning Aflæsning afspejler informationsbehov i anvendelsesområdet Set fra aktørerne –Set ud fra aktørernes arbejde, hvad skal aktørerne da vide om modellens tilstand? Hvilke aflæsninger giver dette anledning til? Set fra modellen –Set ud fra modellen, hvilke objekter og strukturer har aktørerne da en interesse i at kunne skaffe sig information om? Hvilke aflæsninger giver dette anledning til?

07.8 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fastlæg funktioner: beregning Beregninger bruges til at generere yderligere information Tag udgangspunkt i aktører og brugsmønstre –Hvilke beregninger har aktørerne behov for at få udført, uden at disse nødvendigvis er baseret på modellen? –Hvis beregningerne skal være baseret på et grundlag, kommer dette så fra aktørerne, fra modellen eller fra begge steder? –Hvilke beregninger udgør afrundede helheder i brugsmønstrene?

07.9 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Fastlæg funktioner: signalering Signaleringer er knyttet til kritiske tilstande i modellen Kig nærmere på modellen af problemområdet –Hvilke kritiske tilstande er der for modellen? –Hvilken betydning har disse kritiske tilstande? Hvad er konsekvensen af, at de indtræffer? –Hvordan kan en signaleringsfunktion registrere, at modellen er kommet i en af de kritiske tilstande? –Hvilke signaleringer giver hver af de kritiske tilstande anledning til? Hvor pålideligt og stærkt skal signalet være?

07.10 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Vurder system Komplethed: brug listen i samarbejde med brugerne Eksperimenter og prototyper Check v.h.a. spørgsmålene knyttet til hver funktionstype Sammenhold med systemdefinitionen, brugsmønstrene og modellen

07.11 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Oversigt At fastlægge krav til informationsbehandling i anvendelsesområdet. Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører. Identificer alle funktioner. Specificer kun komplekse funktioner. Kontroller konsistens med brugsmønstre og model. En komplet funktionsliste og specifikationer af komplekse funktioner. Formål Begreber Principper Resultat

07.12 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Opgave 5: Funktioner Formål At afgrænse og definere alle væsentlige funktioner. Arbejdsform 1.Udled funktioner ud fra de udarbejdede brugsmønstre. 2.Brug funktionstyperne til at fastlægge yderligere funktioner. 3.Sammenhold funktionslisten med: Systemdefinitionen Modellen Resultat En komplet funktionsliste samt specifikation af et par komplekse funktioner.