Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Formandens mundtlige beretning. ET FORRYGENDE ÅR - MED BIBLIOTEKERNE PÅ DAGSORDNEN.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
1 Administrativt samarbejde – hvordan kan det lykkes? Hvilke overvejelser skal der gøres i såvel det politiske som i det administrative felt? Hvilke strategier.
Vibeke Abel - Ligestillingsministerens Departement Det tværministerielle mainstreamingsprojekt ”Mainstreaming - fra Strategi til Praksis” 28.maj 2001.
KRATLUSKER & MUSEUMSINSPEKTØR
Tele- og dataudbud 6 kommuner i Midt- og Vestjylland
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Sammenhængende beskæftigelsesindsats FOKUS Gå-hjem-møde, mandag den 7. marts 2005.
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Geriatri og geriatrisk sygepleje i et vadested
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Debatten om den almene struktur Historik, statistik – og et kik i krystalkuglen Bjarne Zetterström.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Ole Gregersen Afdelingsleder Socialforskningsinstituttet
Netværk for fællesskabsagenter marts 2014
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Kodeks for offentlig topledelse
Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Organisation og kommunikation
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Præsentation af presseteamet Lille og effektivt team Joachim, Nanna og Louise (løntilskud). Efter sommer en praktikant fra Journalisthøjskolen. Timing.
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
28. maj 2008 Styrelsen for Statens Uddannelsesstøtte 1 Danmarks strategi for digitalisering Forbedre servicen til borgere og virksomheder (Bedre digital.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Evaluering og dokumentation - Tendenser og strategiske udfordringer Primo Netværksgruppe 18. Juni 2007 Tim Jeppesen, direktør.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Program Erfagruppen d. 2. februar Velkommen og introduktion til ”moodygrafen” Forbrugerstyrelsen tegner deres ”moodygraf” Interview.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Eva Sørensen Roskilde Universitet. Old Public AdministrationNew Public ManagementNew Public Governance.
Lederkonference 2007 Oplæg om genoptræning V/konsulent Maj-Britt Winther KL´s kontor for social- og sundhedspolitik.
Temaer for mødet Aktuelle kommunale udfordringer Formålet med det fælleskommunale kvalitetsprojekt Forventninger til regeringens kvalitetsreform Det videre.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Arbejdsweekend i 5.kreds Gl. Skovridergaard i Silkeborg.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Mål- og resultatstyring
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
Velkommen til DLOs årlige konference for/om Private daginstitutioner, iår om: ”Samarbejdet med Kommunerne” Den 4. juni 2016 i Mødecenter Odense Daginstitutionernes.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-20, 2012.
IMPLEMENTERING AF MONOPOLBRUDDET Topledelsens udfordringer og ansvar Fjerde kvartal, 2015.
Det nationale kvalitetsprogram - Nationale mål for kvaliteten i sundhedsvæsenet Region Midtjylland, den 4. februar 2016 Jakob Krogh, kontorchef, Center.
Landsorganisationen i Danmark Har Arbejdstilsynet et godt øje til arbejdsmiljøet ? - Den 25. august LO-sekretær Ejner K. Holst Landsorganisationen.
Innovation og lønsomhed - hvordan arbejder COI?
Velkommen til Round Table
Det nationale kvalitetsprogram
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Velkommen til et nyt kvalitetsprogram…
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Administrativ organisering
Danskernes digitale bibliotek
Danskernes digitale bibliotek
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet og kvalitet Digitaliseringsmuligheder

Det vil kommunerne! Kommunerne vil have bedre dokumentation Kommunerne vil give dokumentation højere prioritet Kommunerne vil have bedre muligheder for at sammenligne sig med hinanden Kommunerne vil skelne mellem national dokumentation til staten og lokal dokumentation til borgerne og kommunens ledelse Kommunerne vil have information til borgerne og brugerne om serviceresultater

Det gør kommunerne Laver aftaler med staten om mere og især bedre national dokumentation Etablerer evalueringsenheder Udvikler fælles ledelses- og dokumentationssystem for alle 98 kommuner Laver aftaler med it-leverandørerne om fri dataadgang Udvikler nye metoder til måling af kvalitet og effektivitet

Det er kommunerne imod Datakrav uden nytteværdi eller med ringe kvalitet Datakrav der markant flytter ressourcer fra service til administration Datakrav der detailregulerer, eller sigter på kun at have den løftede pegefingers formål Data for kontrollens skyld og ikke for kvalitetens skyld Datakrav der alene har procereguleringsformål Hvert ministerium sit dataemperium

Hørt i centraladministrationen! ”Det kan godt være, at brugerne er tilfredse, men det er jo fordi, de ikke ved bedre” ”Vi bruger selvfølgelig ikke statistikken til noget, men den tvinger kommunerne til at gøre bestemte ting i en bestemt rækkefølge” ”Gabestokken med et kommunalt hoved er da en bekvem anledning til profilering af ministeren”, og dokumentation af dårlig service kan derfor godt gøre gavn

Anbringelsesstatistikken 130 forskellige spørgsmål i hver sag Om procedure og om indhold Procedurespørgsmål tjener alene til kontrol og overvågning De bidrager ikke til analyse, løsning eller kvalitet De bidrager til administration

Dokumentation er godt - næsten for godt ”Er I imod dokumentation?” ”Nice or need to know? Vi tager det hele!” ”Jamen, det er Folketinget, der kræver det!” ”Vi har ikke bureaukratisk appetit, men en dokumentationsafdeling styrker os” Hvordan løser man problemer? Og hvordan skaber man dem?