AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Karl Henrik Flyums model
Almen sTudieforberedelse - AT
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
GOD INFORMATIONSSØGNING for gymnasium og hf
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Almen studieforberedelse Konferencer sept. 2008
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Gymnasiet (Stx)
AT-årsprøve 2.g.
1 Afsætningsfaglig metode
Årsplan – en kort en lang
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
STØRRE SKRIFTLIGE OPGAVE HF EFTERÅRET 2015 SS. Formål  SSO giver dig mulighed for:  At arbejde med et selvvalgt emne og med fag, der har din interesse.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Studieretningsprojekt. SRP Skrives i ét af de studieretningsfag, eleven har på A-niveau, samt et fag på mindst B-niveau Lærerne udleverer en opgaveformulering.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
Projektopgaven.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
Almen sTudieforberedelse 2017
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Større skriftlig opgave i 2.hf
KNÆK KODEN.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
KNÆK KODEN.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

AT på Rødkilde AT-EKSAMEN 2013

FØR: Tidsplan frem til valg af emne og fag Mandag d. 28/1 Offentliggørelse af opgaven, ressourcerummet m.v. Onsdag d. 30. til torsdag d. 31/1 3 forelæsninger med: -opsamling på hver af hovedområdernes metoder og teorier -inspiration til arbejde med emner i forskellige kombinationer mellem de tre hovedområder Torsdag d. 31/1 Åben vejledningsrunde: diskussion og afprøvning af mulige emner og fagkombinationer i klasserne vejledere fra de forskellige fag og hovedområder står til rådighed for diskussion af emner og fagkombinationer Mandag d. 4/2 Fagvalg i Lectio med 8-10 linjers skitsering af sagen/emnet samt angivelse af samarbejdspartnere.

FØR: Ressourcerummet (Indledende informationer til eleverne) Ressourcerummet er opdelt i flere rum. Et rum indeholder artikler, som bredt og fra mange vinkler belyser årets emne. Det er ment som inspirationsmateriale, og du bør starte med at orientere dig dér. Frem til 1. vejledningsrunde den 31. januar bør du læse artikler derfra. De øvrige rum indeholder artikler, tekster, filmklip, billeder og henvisninger til støtte for arbejdet med emner under det overordnede tema

FØR: Gode råd – få mest muligt ud af vejledningen Alle vejledningssamtaler foregår efter den offentliggjorte tidsplan eller efter forudgående aftale med vejlederne. Udnyt de afsatte vejledningsdage. Overvej nøje før hver vejledningsrunde, hvor du/ I er i processen. Hvad skal være i fokus for samtalen? Til alle vejledningssamtaler bør der foreligge skriftlige oplæg, som forud er sendt til vejlederne Tag grundige noter før, under og efter alle vejledningssamtaler, og vær skarp på de informationer og råd, du/ I modtager

EFTER opgavens offentliggørelse – vejleding og inspiration Onsdag d. 30. til torsdag d. 31/1 3 forelæsninger med: -opsamling på hver af hovedområdernes metoder og teorier -inspiration til arbejde med emner i forskellige kombinationer mellem de tre hovedområder forelæsning: MC og HM (nat og hum) forelæsning: CR og SN (nat og sam) Forelæsning (torsdag): LD og PS (hum og sam) Torsdag d. 31/1 Åben vejledningsrunde: diskussion og afprøvning af mulige emner og fagkombinationer i klasserne vejledere fra de forskellige fag og hovedområder står til rådighed for diskussion af emner og fagkombinationer

udfoldet eksempel Sag: Det ekstreme som det gode liv. Eksempel på inspirationsmateriale udfoldet eksempel Samfundsfag og biologi – tværfakultær fagkombination. Sag: Det ekstreme som det gode liv.

Udgangspunkt i ressourcerummet Eksempel på inspirationsmateriale Udgangspunkt i ressourcerummet

Eksempler på mulige sager i forskellige fag Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Musik Borgerrettighedsbevægelser i 1950-60’erne (“We shall overcome”/ “Say it loud - I’m black and I’m proud”) The Beatles Hippiebevægelsen Historie/Samfundsfag og Old Den græske tragedie Antigone (Kampen mellem individ og statsmagt) Sokrates og kampen for det gode liv Vejen til demokrati (Aristoteles og athenernes statsforfatning)

Eksempler på mulige sager i forskellige fag Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Dansk Migration Danmark i 1800 tallet – fødslen af det moderne Danmark: landboreformer, demokratisering, velfærdsstatens fødsel Nordkraft og Danmark i 1990’erne Historie og Tysk Bertolt Brecht Karl Marx og Klassekamp Historie og Italiensk - Fascisme - Renæssancen - humanisterne

Eksempler på mulige sager i forskellige fag Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Fransk Den franske revolution og menneskerettigheder Renæssancen og menneskesyn Oplysningstiden - tanker om det gode samfund Eksistentialisme - Sartres og Camus Historie og Engelsk Borgerrettighedsbevægelser i 1950-60’erne Apartheid Migration

Eksempler på mulige sager i forskellige fag Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Historie og Spansk Migration    Franco-styret Åndernes hus

Eksempler på mulige sager i forskellige fag Eksempel på inspirationsmateriale Eksempler på mulige sager i forskellige fag Samfundsfag og Billedkunst Formbarhed i det senmoderne samfund og kunstneren Stelarc. Samfundsfag og Musik Beatles …………….og mange andre musikere Samfundsfag og Drama Christian Lollike …………..og andre moderne dramatikere

Opgavens pentagon AT-eksamen 2013 1 Opgaveformulering: Sagen, du skal vælge, skal være en sag, der omhandler kampen for det gode liv Problemformulering/oneliner: Hvad spørger du om i denne forbindelse? 5 Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvilke underspørgsmål er du nødt til at stille for at besvare din oneliner? 2 Undersøgelsens faglige formål. Hvorfor er dit fokus/emne interessant? 4 Undersøgelsens redskaber: teori, begreber, faglige metoder: Hvilke teorier og metoder skal du bruge? 3 Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen: Hvilke fag og hvilket materiale/empiri vil du bruge? AT-eksamen 2013

Informationssøgningsprocessen (Caroline Kulthau’s ”Information Search Process”) FASE 1 FASE 2 FASE 3 FASE 4 FASE 5 Proces Valg af fag og sag Orienter dig om emnet Finde et fokus for opgaven Gå i dybden med informations-søgning Vurdere behovet for mere information Informations-behov Idéudvikling: Hvilken viden mangler i forhold til ideer? Find information der giver overblik over idéer, begreber og mulige problem-stillinger Finde ud af hvad præcist der mangler information om Finde information som målrettet går i dybden med emnet Finde information, som belyser konklusionen fra anden synsvinkel Strategi/gode råd Brug eksisterende viden (fra undervisning, erfaringer, familie…) Skab overblik via ”hurtige” informationskilder (Leksika, håndbøger, opslagsværker) Find nøgleord, der kan formulere fokus i opgaven Lav en søgestrategi: Find velegnede søge-værktøjer Søg på nøgleord Tænk på alternative søgeord Se om der allerede er indhentet brugbar information Søg ud fra den tilegnede viden Følelser knyttet til faserne - Angst Usikkerhed Optimisme Frustration Forvirring Øget interesse Lettelse Tro på egne evner

Hvor kan biblioteket hjælpe? Elevopgave Vidensbank Opgaveformulering/oneliner Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 1) Fagligt fokus/formål Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 2 +3) Hvad skal undersøges? Empiri, stof, data, fænomen Ressourcerum, fag, erfaring (Fase 3) Redskaber, teori, begreber, metoder Faglig erfaring og viden Formulering af underspørgsmål Dybdegående og fokuseret (Fase 4) informationssøgning