Workshop 2: Amerikanske problemstillinger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Prioritering.
Grundlæggende IT, niveau G
Arbejdspladsudvikling
New World Order.
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Du er ved at gå ind i en magisk verden.... Om et øjeblik...
Analyse af praksis.
Den Kommunale Kvalitetsmodel
Internationalisering i og udenfor Danmark: Udover studieretningsfagene samfundsfag, matematik og psykologi inddrages andre fag, så oplagte tværfaglige.
1 Peter Nedergaard, professor i statskundskab, Københavns Universitet Otte udfordringer for verdens klimapolitik – og EU og.
Præsentation af Studieretningen Engelsk A – Spansk A med samfundsfag B.
SRP-konference workshop 2
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Alice’s undervisningsforløb. Indhold Valg af forløb Overordnet beskrivelse Strukturdiagram.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Problemer eller udfordringer.
SRP 2014.
5.lektion: Valg af identitet, imitation og rolleovertagelse
Præsentation af materialer på personalemøde
Studieretningsprojekter
2.lektion: Civilsamfund, stat, plan-, markeds- og blandingsøkonomi
SRP 2014.
Uddrag af politiske principprogrammer
Skriftlighed i biologi
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Undervisning i håndhygiejne - for personaler i børnehaver
4.lektion: Velfærdsmodeller
1.Lektion: Identitet i forandring
Forudsætninger for en god samtale
4.lektion: Hypoteser og evaluering 4 og sidste lektion i undervisningsforløbet ”Danmark i verden” baseret på kapitel 2 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Ulighed Side i Brøndum & Hansen (2010): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer Projekt Forskerspirer giver deltagerne mulighed for at fordybe sig i et emne og udarbejde forslag.
8.Lektion: Er Demokratiet i Danmark i krise?
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
1.lektion: Samfund og individ
4. lektion: Thomas Ziehe og den kulturelle frisættelse
2.lektion:Nationalstaten
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Samfundsfag Frisholm. Indhold Økonomi Sociologi Politik.
Historie i fagligt samspil. Histories særlige forpligtelse ”Faget historie indgår i samtlige studieretninger og får derfor et særligt ansvar for at medvirke.
EU-undervisning 2015 Anders Stig Christensen
SKABELON.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
STATENS PERSONALE- OG LEDELSESPOLITIK – SAT I SPIL.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Brugervejledning: Med inspiration fra Jan Tønnesvangs teorier om ”Psykologisk ilt” har vi udviklet dette materiale til brug Ved afvikling af medarbejderudviklingssamtaler.
3-timersmøderne 2016 Initiativ * Konkrete uddannelsesinitiativer + dialog * Konkrete uddannelsesinitiativ er + dialog Årlig rapport 3-timersmødet Vision.
FIP-konference 8-9 marts 2017 på Gl
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
3-timersmødet 2017.
Sso SKRIV!.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Samfundsfag E-F Grundforløb ÅLC
2. Netværksseminar Medborgerskab gennem Uddannelse
Forløb: Unge identitet, socialisering og sociale medier
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Eksamen D. 18/ Varighed: 30 min
Overordnet fokus forløbet
Præsentationens transcript:

Workshop 2: Amerikanske problemstillinger Velegnede amerikanske problemstillinger til undervisning, SRP-opgaver og AT-forløb mellem Engelsk og Samfundsgfag. Ved Peter Brøndum

Programmet for Workshoppen Parøvelse vedr. fagligt samarbejde Kort præsentation af fire relevante amerikanske problemstillinger Parøvelse vedr. SRP-formuleringer Kort præsentation af to konkrete AT-forløb med fokus på det amerikanske samfund

Parøvelse ca.3-5 "Hvilke udfordringer møder du/I ofte i det faglige samarbejde mellem Engelsk og Samfundsfag?" I jeres samtaler må I gerne sondre mellem henholdsvis SRP og AT faglige samarbejder

4 velegnede amerikanske problemstillinger 1. Bestrider USA fortsat posten som hegemon i verden? 2. Hvorvidt er det muligt for immigranter i USA at realisere den amerikanske drøm? 3. Hvilken rolle spiller race i dagens amerikanske samfund, og er der en sammenhæng mellem race, kriminalitet og vold? 4. Er USAs politiske system et demokratisk forbillede eller et demokrati i krise?

1. Bestrider USA fortsat posten som hegemon i verden?

2. Hvorvidt er det muligt for immigranter i USA at realisere den amerikanske drøm?

3. Hvilken rolle spiller race i dagens amerikanske samfund, og er der en sammenhæng mellem race, kriminalitet og vold?

4.Er USA’s politiske system et demokratisk forbillede eller et demokrati i krise

Parøvelse – nu med makkeren på din anden side  I de udleverede materialer finder I forskellige SRP-formuleringer. Udvælg et par af disse og diskuter dem igennem i forhold til de faglige mål for SRP. I de udleverede materialer finder I desuden to forskellige eksempler på konkrete AT-forløb hvor fagene Engelsk og Samfundsfag indgår. Kig dem kort igennem og diskuter kort styrker og svagheder ved de to forløb.