Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
At forholde sig professionelt Anne Skov
Advertisements

Kulturelle Samråds Landskonference 2008 Hans Stavnsager Hast Kommunikation.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Lederudvikling.
Randers Modellen Randers Modellen: Politikker - 1
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Byudvikling med kulturfokus
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
22. marts 07 Styring med fokus på effekter og faglighed Frederiksberg Kommune 26. januar 2012.
Vibeke Abel - Ligestillingsministerens Departement Det tværministerielle mainstreamingsprojekt ”Mainstreaming - fra Strategi til Praksis” 28.maj 2001.
Kulturen i forandringsprocesser
Tillid Temadag for AMIR
Resultatbaseret styring – hvordan kan det bruges i Danmark?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Offentlig ledelse New public management
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Brugernes kreativitet - Kreative processer i innovation med inddragelse af brugerne Ditte og Marianne Den 8. februar 2007.
Forretningsmodel.
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Nye fagprofessionelle lederroller
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Kodeks for offentlig topledelse
Organisation og omverden
Økonomistyring på de specialiserede socialområder: Modstridende mål og omskiftelige betingelser Anne Kirstine Svanholt ErhvervsPhD-studerende Randers Kommune.
set fra ledelsens side ved Områdeleder
John Andersen Empowermentbegrebet
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Tirsdag den 18. september 2007 Freddie Rieper-Holm
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Implementeringsforskning
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Glostrup Kommune. Peter Sørensen. Formand for Social- og Sundhedsudvalget. Formand for Handicaprådet.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Politisk system og lovgivning i Danmark Sosu Fyn Jan Christiansen.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
LANDSKONFERENCE 2006 Sammenlagte institutioner Søren Smidt, cand. psych. Center for institutionsforskning.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Lederens vandring 1.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Præsentationens transcript:

Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU

Organisering og styring Selvstændige driftsenheder ”Firmatisering” og privatisering Strategisk forvaltning og stabsfunktioner Direktioner og fælles/distrikt ledelser Kontraktstyring med mål og rammer Kvalitets- og processtyring Resultatstyring Borger/bruger- undersøgelser Dokumentation og information

Fagbureaukratiet Funktionelle fagforvaltninger og institutioner med klar specialiseret opgavefordeling Professionsdominans med faglige normer og værdier som styrende Sammenkobling af ledelse og profession Dem og os: Fagprofessionelle contra lægfolk

Professionsstyrets udfordring Før: Den autonome profession Balance mellem profession og bureaukrati Nu: Den interaktive profession Balance mellem profession, management og demokrati

Nyt lederfundament Fra professionsloyalitet til Ledelse Fra egen ekspertviden til delt ekspertviden Inddrage lægmandsviden Integrere andre værdier end de faglige i ledelse Skabe netværk og kontakter med flere aktører

Den fagprofessionelle leder som: Rationale og orientering Nødvendig viden Netværk og borger- opfattelse Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Borger som modtager Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Lukkede og elitære Borger som organisation Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt Generel faglig viden. Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Lukkede og elitære Borger som grupper Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces Generel faglig viden. Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale Borgere som direkte deltagere

Konsekvenser Alle lederroller er mulige Det hele kan ikke kombineres uden konflikt Der balanceres, vægtes og vælges bevidst eller ubevidst Professionskultur og personlige egenskaber stor betydning

Kvalitet og viden To videnformer: - Generel, abstrakt og videnskabelig viden - Lokal, konkret og situeret viden Kvalitet opnås ved at integrere videnformer!

Den etiske fordring Fagprofessionelle ledere sikrer og garanterer interaktion af videnformer