digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse
/oplæg rene (inc diskussioner) // pause ///Symbaloo for lærere
CYBERCULTURE Undervisning på tirsdag
Lektor ved Forskningsprogram for Teknologi Og Uddannelsesdesign University College Sjælland overgang.wikispaces.com
Web 1.0: Anything can link to anything
Web 2.0: User participation
Web 3.0: Existing data re-connected for other (smarter) uses
Let’s Take It A Bit Further
Prensky, Marc Digital Natives, Digital Immigrants
White, David S. & Le Cornum, Alison Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement
Okay! but first….
Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”
Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”
Samleformer Produktion og videndeling Re-mediering Søgeformer Kommunikationsformer
Didaktik 2.0 Læreren som didaktisk designer Eleverne som didaktiske designere K3 K2 K1 stilladsering ”Lærerens opgaver og ansvar i en didaktik 2.0 kan sammenfattes i K1-, K2- og K3- aktiviteter, som alle handler om at stilladsere elevernes K1- og K2-aktiviteter. Det handler for læreren om at skabe et ’didaktisk design for didaktiske designere” (side 53) Didaktisk design for didaktiske designere: en læreropgave 2.0
Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Elevarbejde Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering
OPGAVE: Grupper på 3-4 personer Opret en bruger Klik rundt i programmet Opret et ‘webmix’ Opret to ‘tiles’ Giv eksempel på, hvordan I vil kunne bruge det i jeres undervisning