Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Kollegavejledning og fælles mål
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
Vadesteder, ventetider og sorte huller
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Kortlægning af læremiddelkultur
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Behovet for en ny didaktik i skolen: ansatser til en didaktik 2.0
University College Sjælland
Mediepædagogik og didaktik
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal. Samling af små kurser om hverdags-it Gøre borgerne i stand til at udnytte de digitale muligheder.
UNIVERSITY COLLEGE SJÆLLAND
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Teknologier og digitale undervisningsmidler - formidling til og sparring af ledelse og kolleger - dansk 8. August 2012.
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
På vej mod en ny læremiddelkultur i skolen
UNDERVISNINGENS MEDIALISERING - en udfordring på mange måder
Mediepædagogik og didaktik
Blended Learning - en introduktion
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lektor, phd forskningsprogram for teknologi og uddannelsesdesign Rene B Christiansen kompetenceudviklingen og lærerne…
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Vurdering af Filmlinjen.dk Giv en vurdering af denne ressource Inspiration: Martin Brandt-Pedersen: Filmfagligheden der blev.
LÆREMIDLER I EN PRAKSIS. Læremiddelkulturen Skolens mediekultur Skolens læringsmiljø Skolens vejledningskultur.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Kollegavejledning og fælles mål
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Evalueringsperspektiver
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Læremiddel.dk-konference 24. oktober 2013 Perspektiver i læringsplatforme – et forskningsperspektiv Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Bibliotekernes fælles e-læringsportal Kick-off d.23. juni 2011.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Diigital læring - Den Digitale Erhvervsskole
Websider som læringsrum og læringsredskaber Rikke Christoffersen 2011.
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
Planlægning, proces og evaluering
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
Projekt Professionsløftskole Sølystskolen Lektor Rasmus Fink Lorentzen VIA University College.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Web didaktik 2.0 Utraditionelle veje - it som omdrejningspunkt for vækst og et redskab til ny udvikling i uddannelserne.
Afslutningskonference på Campus Roskilde UCSJ 18. september 2014.
Indkøb af digitale læremidler - hvor skulle det ellers ske, hvis ikke på PLC? KARIN DYRENDOM.
Rene b christiansen lektor Forskningsprogrammet for Teknologi Uddannelse Velfærd undervisnings planlægning.
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse

/oplæg rene (inc diskussioner) // pause ///Symbaloo for lærere

CYBERCULTURE Undervisning på tirsdag

Lektor ved Forskningsprogram for Teknologi Og Uddannelsesdesign University College Sjælland overgang.wikispaces.com

Web 1.0: Anything can link to anything

Web 2.0: User participation

Web 3.0: Existing data re-connected for other (smarter) uses

Let’s Take It A Bit Further

Prensky, Marc Digital Natives, Digital Immigrants

White, David S. & Le Cornum, Alison Visitors and Residents: A New Typology for Online Engagement

Okay! but first….

Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”

Traditionel læremiddelkulturNye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger)Internetbaserede KommercielleOffentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware BudgettungeGratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret (I folkeskolen bl.a. gennem forankring i ”Fælles Mål”) Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgradUsikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen”Eksempel: ”Wikipedia”

Samleformer Produktion og videndeling Re-mediering Søgeformer Kommunikationsformer

Didaktik 2.0 Læreren som didaktisk designer Eleverne som didaktiske designere K3 K2 K1 stilladsering ”Lærerens opgaver og ansvar i en didaktik 2.0 kan sammenfattes i K1-, K2- og K3- aktiviteter, som alle handler om at stilladsere elevernes K1- og K2-aktiviteter. Det handler for læreren om at skabe et ’didaktisk design for didaktiske designere” (side 53) Didaktisk design for didaktiske designere: en læreropgave 2.0

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Elevarbejde Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering

OPGAVE: Grupper på 3-4 personer Opret en bruger Klik rundt i programmet Opret et ‘webmix’ Opret to ‘tiles’ Giv eksempel på, hvordan I vil kunne bruge det i jeres undervisning