Henriette Lungholt 3. maj 2010 Mundtlig kommunikation
Hvad er vi bange for?
Skriftlighed og mundtlighed – to kulturer Talens magt: Jonas Gabrielsen og Tanja Juul Christensen, Academica 2009, p.22
Mundtlig kommunikation Det mundtlige stof Få pointer Konkretiseringer Fortællende elementer Gentagelser Det mundtlige sprog Talesprog/erfaringssprog Korte sætninger Tænk modtagerens situation Det mundtlige rum Etabler et forhold til publikum – what’s in it for me Afstem forventninger Få kontakt Vær dig selv What’s in it for the audience Spontanitet
Den retoriske situation Publikum Omstændig hederne Forrmålet Det retoriske problem Taleren
Action – kunsten at fremføre sin tale ”Men alt dette står og falder med, hvordan det fremføres. Det er foredraget, vil jeg hævde, dvs. den måde tingene afleveres på, der er det altafgørende i talekunsten. Uden det kan selv ikke den største taler hævde sig, medens den middelgode taler, som behersker det, ofte kan besejre de ypperste.” (Cicero, De Oratore)
Action – kunsten at fremføre sin tale, 2 7 % det, man siger 38 % stemmen 55 % kropssprog Yes we can
Visuelle virkemidler Gestik Holdning Scenebrug Mimik Auditive virkemidler Tempo Tryk Pauser Artikulation Volumen
McCroskey’s tredeling af ethos Afledt ethos Teminal ethos Initial ethos
Eksamen – de to roller Konsulent – Ledelse, ca min. Formidling af kommunikationsstrategi/kom-plan Vi får konklusionen først! Underviser/censor – studerende, ca min. Formidling af akademisk viden og forklaring på, hvorfor kom-planen blev, som den blev
Eksamen, fortsat Spørgsmål og samtale Votering (fifty-fifty mellem skriftlig og mundtlig). Lige vægtning af formidling og metode – mas or menos I får karakter en ad gangen, grupper op lige efter hinanden IT – eget ansvar – lav pp, men ikke nødvendigvis projektor, evt. handout Lav en disposition for forløbet og giv til os, når du starter