Psykiatriskole for pårørende - Autisme

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den gode Klasse Forældresamarbejde 1. Møde i klassen.
Advertisements

Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
ADHD i familien - Hvad kan man selv gøre?
Set i forældreperspektiv
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Flickr.com – online billeddeling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Generelt om det for tidligt fødte barn
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Klassedannelser til Ansgarskolen Program  Velkomst og intro  Formål  Skolebestyrelsens principper for klassedannelse  Ansgarskolens handleplan.
Langagerskolen specialskole i Aarhus Kommune
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 2 – Nutidig forståelse af skizofreni.
Hvordan kan forældretræning hjælpe os med at hjælpe vores børn?
Anonym Digital Rådgivning
Unge med Aspergers syndrom
Autismespektrumforstyrrelser ved Marlene B. Lauritsen, 1
Forældrerådslagning Keld Bjørbæk, Ungdomskonsulent Tlf
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Forventninger til Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center - mission og vision ved Driftschef, Else Ammitzbøll Den 6. marts
Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk sygdom?
Bevar håbet – fra Pension til arbejde og det der imellem & & Kirsten Kallesøe i dag
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Topmødeerklæring ► ► Sammenhængende og tidlig indsats Først og fremmest skal vi have en indsats, der tager udgangspunkt i de unges problemstillinger.
 Hanne Schøn  Socialrådgiver  Landsforeningen Autisme  Mor til 22-årig dreng med ASF  Og så alt det andet :-D.
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Anonym Digital Rådgivning Erroll Marshall Pædagogisk projektleder.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Fastholdelsesvejledning
Fremme af unges mentale sundhed
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Det forstærkede rammeaftalesamarbejde
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Håndtering af lettere hovedtraumer hos voksne
Hjemmeside om handicap og etnicitet Videnscenter for Autisme
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Søskende til børn med AD/HD
Inklusion og Specialviden
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Omsorg for børn og unge, der har en hjerneskadet mor eller far
KICKSTART DET GODE SAMARBEJDE
Sygeplejerske Jonna Christoffersen Klinik for autisme og psykose
”Grundlæggende autisme - hvad, hvorfor og hvordan”
Børn og unge med autisme Psykinfo - Kolding d. 18. november 2010 De forskellige diagnoser indenfor autismespektret Hvordan kan man se det? Hvordan kan.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
IKT-hjælpemidler i rehabiliteringen Rehabilitering i Specialpædagogisk optik Torsdag den 27. november 2008 Erik Häuser og Pernille Missel Danielsen – IKT-konsulenter.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Spiseforstyrrelse og autisme. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
ADHD..
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Demens Anne Mette Jensen.
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Børn med en anden forståelse
Neuropædagogiske samtaler
Præsentationens transcript:

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Tak for indbydelsen Agenda Introduktion Noget om autisme spektrum forstyrrelser Hverdagen Samarbejde

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Bodil Vilmand-Olsen Afdelingsleder i Specialområde Autisme 10 års erfaring indenfor området Primært som pårørende Søn på 22 med Asperger og ADHD Har arbejdet som frivillig i Landsforening Autisme

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Hvad er autisme spektrum forstyrrelse? Gennemgribende udviklingsforstyrrelse Det betyder, at der er forbindelser i hjernen, som ikke ”taler sammen” som hos NT’er Medfødt handicap Det går ikke over

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Autisme beskrives første gang i 1943 af Leo Kanner Studier af 11 drenge I 1944 af Hans Asperger, østrigsk børnelæge Beskriver Asperger syndrom ud fra 4 børn Blev en officiel diagnose i Danmark i 1992 Det er disse studier, der danner forlæg for efterfølgende forskning Tidligere kaldte man det psykotisk

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Asperger syndrom Symptomer ses som regel først efter 5-6 års alderen Ingen mental retardering Infantil autisme Ses i de tidlige år, før 2 års alderen Både med og uden mental retardering Atypisk autisme Når en af de 3 karakteristika ikke optræder

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Disse 3 elementer danner grundlag for diagnosen Kommunikation – manglende eller mangelfuld Repetitiv kommunikation Forestillingsevne – manglende eller mangelfuld Socialt samspil – har svært ved at ”oversætte” sociale spilleregler Forestillingsevne Kommunikation Socialt samspil

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Forklaringsmodeller Empatiforstyrrelser Manglende evne til at sætte sig ind i andre menneskers følelser Evnen til at skabe sammenhæng Kognitive evner – se det store perspektiv Forstyrrelse i de eksekutive funktioner Evnen til at handle målrettet - organisere

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Hvem får det? Hovedsagelig drenge, men vi ser flere og flere piger Ca. 1 ud af ca. 85 personer har en autismediagnose eller autistiske træk Ca. Hver 4 er en pige Pigerne opdages senere bl.a pga. kopiadfærd Årsagen er ikke helt klarlagt endnu Der er teorier, der mener, det ligger i generne Det er arveligt Man ser en ”ophobning” i nogle familier

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Komorbiditet – flere diagnoser Selvskadende adfærd Spiseforstyrrelse ADHD Tourette OCD Angst Epilepsi Sensoriske forstyrrelser

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Hverdagen i familien Struktur Forudsigelighed Åbenhed – tage imod hjælp Viden

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Samarbejde med det offentlige Vær ærlig Vær forberedt Vær professionel Prøv at gemme følelserne/afmagten lidt væk Det er ikke sagsbehandlernes skyld, at I har fået et barn med en diagnose Kræv jeres ret

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Samarbejde med dagtilbud/botilbud Åbenhed Fortæl alt om barnet, som er vigtigt for medarbejderne at vide Det tager tid for medarbejderne, at lære dit barn at kende Det er kommunen, der har købt pladsen, så de bestemmer ydelsen

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Uvildig rådgivning Den uvildige konsulentordning – dukh.dk Landsforeningen Autisme – autismeforening.dk VISO – socialstyrelsen.dk/viso

Psykiatriskole for pårørende - Autisme Flere spørgsmål / kommentarer Tak for nu – fortsat god fornøjelse