Projektvejledning på performance-design

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Krav til informationsformidling
Gode råd i forbindelse med mundtlig eksamen
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Udlægning af en ny cache
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Kvalitative data/ Empiri
Formularer (Access, del 3)
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
(almene målsætninger)
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
Skriftlighed og læring
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Kender du det? Hvordan kommer jeg i gang med at skrive?
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Karl Henrik Flyums model
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Et kursus om it som faglig udfordring og didaktisk mulighed for danskfaget. Ph.d. Jeppe Bundsgaard
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
Synopsis VIP3/2012.
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Synopsis VIP13 HH3.
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
7-punktsmodellen Et eksempel på en heuristik
HVAD ER EN PROBLEMFORMULERING ?
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Værkstedsundervisning
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Videnskabsteori & metode
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Synopsis.
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
Linda Greve Center for Undervisningsudvikling
SKABELON.
Skrivekursus 1.e ..
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
SKRIVEFAGET - overordnede rammer. Hvorfor skrivefag? ”Det brede perspektiv”: Det er vigtigt, at du kan udtrykke dig skriftligt som borger i et moderne.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Sso SKRIV!.
Udkast til justering af KS
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Projektvejledning på performance-design RUC 2014 Connie Svabo Projektvejledning på performance-design

Projektunderstøttende tiltag Konceptudviklingsworkshop Skriveworkshop Værkstedsuge MATERIALISERING - SKRIFTLIGGØRELSE

Materialisering Arbejde med at give form til viden Arbejde med videns- og forståelsesformer Æstetiske læreprocesser Projektarbejdet som læringssituation Valgfrihed/studenterstyring Et forpligtet interagerende forhold til omverden, individ-krop-ånd i aktivitet Er en æstetisk læringssituation (Uhrmacher)

Skriftliggørelse At skrive og at skrive fra dag 1 To forskellige aspekter af skrivearbejdet Kreativ-produktiv Kritisk-analytisk TEKNIKKER Skriveriet er ikke noget der foregår, efter at man er afklaret, det er igennem skrivearbejdet at man bliver afklaret. Man kan ikke starte for tidligt på at skrive (men man kan godt starte for sent).

Hvad kan man skrive fra første dag? Skriv om hvad der har skabt din interesse for emnet Skriv det mest spændende i opgaven Skriv hvad du vil argumentere for og begrund det Skriv om hvad du især er imod og vil ændre Dine eksempler, faktuelle viden og evt fordomme om feltet Skriv forslag til metode, afgrænsninger og perspektiver Beskriv empirien så vidt du kender den Skriv mindst om ét godt og overbevisende eksempel på problemstillingen – beskriv og kommentér Skriv konklusionen i grove træk – hvad regner du med at du kommer til at konkludere Fuldfør sætningen: Det jeg især vil sige, er…

To aspekter af skrivearbejdet Kreativ-produktiv Hvor man producerer tekstdele til videre bearbejdning Kritisk-analytisk Hvor man afklarer sig i forhold til sit stof og de tekstdele man har produceret Hvad kan bruges? Hvad kan ikke bruges? Skal der produceres mere tekst? Hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? At producere tekst – herunder at finde stof til at producere tekst At forbedre produceret tekst REGLER Arbejd med én tilgang ad gangen _ ADSKIL DEM! Spring frem og tilbage mellem faserne Spring frem og tilbage i teksten

Tre kladdetrin i skriveprocessen Råkladde > store ændringer Koncentrer dig om indhold og ikke om formulering 2. Revideret kladde > mindre ændringer Koncentrér dig om struktur og rækkefølge 3. Finpudset kladde > finpudsning Koncentrér dig om formulering, sprog, grammatik og opsætning

Eksempler på TEKNIKKER KREATIV-PRODUKTIV: at producere ttekst>> NON-STOP SKRIVNING KRITISK-ANALYTISK: at forbedre tekst: hvad kan bruges? hvad kan ikke bruges? hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? >>> MINDMAP – METAFORISK FORSTÅELSE – SCRIBO&PROJEKTPENTAGON Eksempler på TEKNIKKER

NON-STOP SKRIVNING I den tid der skrives – skal der skrives uafbrudt Med uafbrudt – menes uafbrudt – hvis du går i stå – så brug fyldord: bla bla – nå nå – eller noget lignende – men skriv… Du må ikke læse tilbage på det, du har skrevet Du må ikke rette i det, du har skrevet Glem alt om at skrive pænt, stave- og kommafejl. Det er ligegyldigt for denne øvelse. Det handler om at koncentrere hukommelsen om viden – skrive frit – uden at blive forstyrret af hvordan det skrevne ser ud

NON-STOP SKRIVNING Se på den tekst, du lige har skrevet Markér dele af teksten, som du synes er særligt gode/interessante/relevante Arbejd videre med disse passager – vælg 2-3 sætninger ud og brug dem som afsæt for endnu en non-stop skrivning Hvad handler teksten om? om… hvad opgaven undrer sig over? om… hvorfor denne opgave er vigtig at skrive? om… hvordan du vil undersøge xx? om… nogle særlige teoretiske tilgange? om… en bestemt empirisk virkelighed?

Et forsøg på en konklusion Skriv konklusionen i grove træk – hvad regner du med at projektet kommer til at konkludere?

MINDMAP

METAFORISK FORSTÅELSE

SCRIBO Hvad spørger du om? Problemformulering. Undersøgelsens spørgsmål Hvordan spørger du? Fremgangsmåde. Undersøgelsesmetoden Hvorfor spørger du? Formål. Undersøgelsens faglige formål, evt brug Hvad spørger du med? Teori, begreber. Undersøgelsens redskaber. Hvad spørger du til? Empiri . Undersøgelsens empiri, stof, data, fænomen

Skriftliggørelse At skrive og at skrive fra dag 1 At producere tekst >> non-stop skrivning At forbedre tekst Hvad kan bruges? Hvad kan ikke bruges? Skal der produceres mere tekst? Hvordan skal tekstdele sammensættes i en større helhed? >>scribo og projektpentagonen Kritik på rette niveau på rette tidspunkt >> tre kladdetrin i skriveprocessen Skriveriet er ikke noget der foregår, efter at man er afklaret, det er igennem skrivearbejdet at man bliver afklaret. Man kan ikke starte for tidligt på at skrive (men man kan godt starte for sent).

Ressourcer scribo.dk Bog: ‘Den gode opgave’ Bog: ‘Lynspeciale’ RUC’s skriveressource Unipæd kurser http://www.ruc.dk/uddannelse/efter-og-videreuddannelser/universitetspaedagogisk-efteruddannelse/