Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Røgfri arbejdstid i Odense Kommune
Advertisements

Sundhed menneske og samfund
Sårbare unge P I H L I N K L U S I V E - oplæg og dialog om planer for
Er overvægt et samfundsproblem?
De øvrige kommunale samarbejdsmuligheder ….
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Inspirationstema: Børns rettigheder
Mirjam Gismervik, koordinerende fysioterapeut CPOP Region Syddanmark
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
Socialtilsyn Midt Informationsarrangement Januar 2014.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Sprogvurderinger af 3-årige
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Masterplan for Social & Tilbud
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
“Fra sygefravær til arbejdsevne”
Aarhus Kommunes Røgfri Arbejdstid
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Tjek-ud konference Projekt styrket genoptræning og rehabilitering af personer med erhvervet hjerneskade 22. September 2014 Velkommen.
Dagsorden Generelt om organisationen Varde Kommune
HVOR LANGT ER KOMMUNERNE KOMMET I FOREBYGGELSEN OG EVT. BEHOV FOR STRUKTURELLE ÆNDRINGER I F.M. OPRETTELSEN OG DRIFTEN AF KOMMUNALE SUNDHEDSCENTRE Ane.
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Pædagogik og underviserkompetencer
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Den gode projektansøgning
Aktivt medborgerskab som ressource i sundhedsfremmende arbejde.
Et godt liv for alle borgere Christina Krog, tlf. Om Sund By Netværkets strategiske satsninger og arbejdsmetode.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Haderslev Kommune Fokus på tilbud til alle borgere – også socialt udsatte!
sammen om sundhed Sundhedsforum
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Seksuel sundhed i kommunerne – status 5 år efter reformen Konsulent Nina Gath, KL 31. oktober 2011.
National konference den 3. november 2009 Røgfrihed for alle Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte v/projektleder Helle Stuart.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Sundhedsfremme og forebyggelse i kommunen
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Borgermøde om Udviklingsstrategien Byrådet har givet sin vurdering af udviklingen og forslag til hvilke visioner, strategier og indsatser, som skal sikre.
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Tema 2 Præsentation af kommunen og dens tilbud Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Den røde tråd fra vision til handling
Frivilligmesse FrivilligtSocialtArbejde Lov om social service § 18. Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige organisationer § 18. Kommunalbestyrelsen.
Lige muligheder i livet Strategi for børn og unge i udsatte positioner.
1 Temamøde om Social Ulighed i Sundhed Erfaringer med at sætte social ulighed i sundhed (SUS) på dagsordenen i Københavns Kommune Disposition: - Begreber.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Lær at tackle job og sygdom Seminar Nicolaj Holm Faber chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning Lea Hegaard chefkonsulent Komiteen for Sundhedsoplysning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Ny håndbog: Forebyggelse på ældreområdet (Sundhedsstyrelsen d )
Lær at tackle job og sygdom Lea Hegaard chefkonsulent, Komiteen for Sundhedsoplysning Malene Norborg senior projektkoordinator, Komiteen for Sundhedsoplysning.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Temamøde om social ulighed i sundhed
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Frivillig - Alle vil elske dig…også kommunen.
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Præsentationens transcript:

Byrådsseminar 23. januar 2012 Sønderborg Enhedschef Annemarie Knigge Enhed for Sunde Rammer Sundhedsstyrelsen Sundhedspolitikken – relevant i alle fagudvalg

Fokus for oplæg  Nødvendigheden af at arbejde med sundhed i alle fagudvalg på tværs af kommunen  Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs

Fokus på sundhed på tværs

Kommunens opgaver - Sundhedsloven §119 i Sundhedsloven: Stk. 1. Kommunalbestyrelsen har ansvaret for ved varetagelsen af kommunens opgaver i forhold til borgerne at skabe rammer for sund levevis. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen etablerer forebyggende og sundhedsfremmende tilbud til borgerne.  Borgerrettede tilbud  Strukturelle indsatser

Fokus for oplæg  Hvorfor arbejde på tværs  Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs

Hvorfor arbejde på tværs?

Hvorfor arbejde på tværs? Ulighed i sundhed 1. Børns tidlige udvikling – kognitivt, emotionelt og socialt 2. Skolegang – uafsluttet skolegang 3. Segregering og socialt nærmiljø 4. Indkomst – fattigdom 5. Langvarig arbejdsløshed 6. Social udsathed 7. Fysisk miljø – partikler og ulykker 8. Arbejdsmiljø – ergonomisk og psykosocial 9. Sundhedsadfærd 10. Tidlig nedsættelse af funktionsevne 11. Sundhedsvæsenets rolle 12. Det ekskluderende arbejdsmarked Fra rapporten ”Ulighed i sundhed – årsager og indsatser” Sundhedsstyrelsen og Københavns Universitet, 2011

Hvorfor arbejde på tværs - ældre  Indtænke indsatser for at ældre kan bibeholde eller udvikle deres funktionsniveau.  Flere danske kommuner har gode erfaringer hermed

Hvorfor arbejde på tværs - unge

Fokus for oplæg  Hvorfor arbejde på tværs  Muligheder for og udfordringer i at arbejde på tværs

Muligheder for at indarbejde sundhed i andre forvaltningsområder  Fokus på at integrere sundhed i driften på andre forvaltningsområder.  Forudsætter støtte fra adm. og politisk ledelse.  Se på de lovgivningsbestemte opgave de skal tage sig af.  Have fokus på de mål der er væsentlige for de andre forvaltningsområder.  Sundhed behøver ikke være et mål for indsatsen, men kan sagtens fungere som et middel til at nå sektorspecifikke målsætninger.

Muligheder for sundhed på tværs OmrådeMålgruppeEksempler Folkeoplysningsloven §6, §16: tilskud til folkeoplysende voksenundervisning og foreningsarbejde, samt idræt og foreningsarbejde Alle – kan defineres snævrere Prioritering af støtte til folkeoplysende aktiviteter der har et sundhedsfremmende sigte. Servicelovens §10 og §11: Gratis rådgivning og familieorienteret rådgivning Alle – især borgere der oplever problemer Idrætstilbud til disse borgere/familier. Dagtilbudsloven §8: Pædagogisk læreplan Alle børn i dagtilbud I samarbejde med sundhedsafdelingen sikre at sundhed får en væsentlig placering. Folkeskolelovens §40: Mål og rammer for skolen virksomhed, §44 Mulighed for planlægning i skolebestyrelsen Børn og unge i kommunens skoler Indførelse af kost-, ryge- og bevægelses- politikker. Indtænke bevægelse i undervisning

Gennemgang af love  Serviceloven  Folkeskoleloven  Planloven  Folkeoplysningsloven  Naturbeskyttelsesloven  Miljøbeskyttelsesloven  Dagtilbudsloven  Sygedagpengeloven  Lov om en Aktiv Beskæftigelse

Styringsmæssige udfordringer

Hvordan styrkes styringen  Ledelsesudfordringer: sikring af at der er sammenhæng mellem politikker, strategier og handlinger.  Behov for at binde politik og ildsjæle sammen i fælles og tværgående handleplaner for den samlede indsats.  Alternativt vil indsatserne være tilfældige og ufokuserede, ligesom det vil være vanskeligt at følge op på indsatserne på det strategiske niveau.

Den tværgående sundhedsenhed

Ansvar for indsatserne  Ved en tværsektoriel tilgang ligger ansvaret for at integrere sundhedsindsatser i de enkelte forvaltningsområder, ideelt set hos disse. ”Health in All Policies” definerer det som: ”…coordinated action that explicitly aims to improve people’s health or influence determinants of health […] The term multisectoral action has been used to refer to health action carried out simultaneously by a number os sectors within and outside the health system…”

Opsamlende  Sundhed skabes af i høj grad af de andre forvaltningsområder end sundhedsområdet  Sundhedsindsatser kan ses som et middel og ikke kun som et mål  Behov for at binde styringsniveauer sammen, og udarbejde præcise og målbare sundhedspolitikker og handleplaner.  Arbejde mod at hver enkelt forvaltning ser det som en af deres kerneopgaver at arbejde med sundhed.

Tak for opmærksomheden