Stærkere kobling mellem uddannelsernes skoledel og praktikdel gennem praktikum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Køge Handelsskole Thomas Nielsen og Anders Klosterman
Advertisements

Hvad er Meritvejen? Meritvejen er den direkte vej til at blive faglært og få svendebrev for erfarne chauffører og andre ansatte i transportbranchen. Være.
Velkommen til Handelsskolernes Grundforløb hg
Portfolioeksamen Studieområde 2
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Portefølje som lærings- og evalueringsredskab
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Godkendelsen gælder i 5 år, dog højst så længe den pågældende har kørekort. Godkendelsen kan fornys, såfremt indehaveren:  i de sidste 3 år jævnligt.
Indhold, metoder og planlægning på GK efteruddannelse bus
Ved ONLINE MUS-koncept: Kompetenceudvikling og MUS – i anerkendende perspektiv Kort præsentation af GRUS-delen April 2012 Ved
Eventkoordinator Eventassistent
HVORFOR GÅ I 10. klasse? For at blive afklaret med hensyn til valg af ungdomsuddannelse For at blive helt klar til fx en erhvervsuddannelse eller gymnasiet.
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
The Big Why? Får I ikke svar på i dette indlæg
EUD indgange: EUC LILLEBÆLT Bygge og anlæg (G) tømrer
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Kommunikation i projekter
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Kristian Stagis, Chefkonsulent EL 1 Hvad kendetegner den gode håndværker? - et debatoplæg.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
Praktikum vedr. en fraflytter lejlighed Hvad skal mester sørge for: Arbejdsopgave, eks. Facade, trappeopgang Arbejdsbeskrivelse Materialer Lærlingen skal.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
EUD reformen Voksensporet. Vad ved hvorfor Vad ved hvordan måske ikke.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Meritvejen til faglært status Betingelser Meritvejen er for voksne - alder mindst 25 år Der kræves mindst 4 års relevant erhvervserfaring inden for transport.
Ny Fælles Naturfagsprøve
Årsplan – en kort en lang
Udeskolekursus Tårnby Kommune, august 2011
Hvad bliver anderledes:
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Naturfagsprøve Forældremøde 16. marts 2011.
Praktikordning Der skal udarbejdes: 1. Stillingsbeskrivelse for ”Praktik-koordinator” 2. Manual for pædagogisk ansvarlig (=HOP- vejleder) 3. Manual for.
Studiefællesskaber videnskabsteori i almen studieforberedelse undervisning uden for klassen Favrskov Gymnasium
Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske oplysninger Velkomst Folkeskolereform Forventninger Orienteringer Opstart Praktiske.
Elevplaner Debatmøde med kontaktforældre. Dagsorden Velkommen Elevplaner Skolebestyrelsens indflydelse Elevplaner i den offentlige debat Fiktive elevplaner.
Samarbejde om Udlandsophold. Internationalisering Hvorfor samarbejde – Kan man mere sammen end alene ? – Fordele for eleverne ? Hvordan samarbejde – Organisatorisk.
Velkommen til forårs-sfo. Målet med i aften 1)Se omgivelserne. 2)Få praktiske oplysninger 3)Give et indblik i en forårs-sfo-dag. 4)Tid til de 1000 spørgsmål.
EUD reform Læremidler Praktikmål Svendeprøver Elevtal.
Uddannelse – dit barns fremtid
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
Valgfri tekst FORMÅL Kan selvstændigt udvælge en relevant tekst for modulet. Kan argumentere for, hvad teksten bidrager med i forhold til modulets teoretiske.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Photo Story Den smarte måde at lære på Tradium – Randers Malerskole.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
IT-Kravspecifikation Datatekniker H5 Introduktion.
Workcyclus Mere end 10 års erfaring Facilitering, rådgivning og gennemførelse af APV og trivselsundersøgelser m.m. Private og offentlige virksomheder.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Evaluering.
Kort gennemgang – der kommer en nærmere beskrivelse på modul 3
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Den bundne opgave B.
Bedømmelse og karakterer
Program Trepartsaftalen Nyt om EUV
Velkommen.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Skolepraktikinformationsmøde Mandag d. 12. marts 2018
Studieretningsprojektet
Princip for udarbejdelse af principper
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
TEMA 1 Kompetence afklaring ca. 2 uger
Præsentationens transcript:

Stærkere kobling mellem uddannelsernes skoledel og praktikdel gennem praktikum

Hvad er praktikum?

Praktikum tager udgangspunkt i en varieret praktisk maleopgave, som lærlingen er med til at udføre ude i virksomheden. Praktikum skal sammenbinde virksomhedspraktikken og den teoretiske skoleuddannelse til en samlet helhed. Praktikum er en obligatorisk del af bygningsmaleruddannelsen, og lærlingen skal udføre to praktikumprojekter for at kunne aflægge svendeprøve.

Praktikumopgaver: Virksomheden og lærlingen udvælger en varieret praktikopgave, der passer til lærlingens kompetencer. Lærlingen kan arbejde alene eller sammen med andre om udførelsen af sin praktikopgave. Lærlingen dokumenterer udførelsen af sin praktikopgave i form af f.ex: foto, materialelister, arbejdsplan, målskema, apv, m.m

Lærlingens videre arbejde med sin praktikumopgave på skoleopholdet:

Den teoretiske bearbejdelse af elevens praktikumopgave er på Randers malerskole berammet til 3 uger, for hver af de 2 projekter (på hver sit skoleophold). Skoleundervisningen i forbindelse med praktikumprojektet er en blanding af repetition fra tidligere skoleophold samt udbygning af ny viden som lærlingen skal bruge for kunne udføre sit praktikumprojekt. Følgende teoretiske fag indgår i praktikumprojektet: Materialelære Planlægning Materialeberegning Udregning af svendeløn og kunderegning Arbejdsmiljø Farvelære

Evaluering af praktikumprojektet: Lærlingen fremlægger sit praktikumprojekt for virksomheden og skolen Virksomhed, lærling og skolen evaluerer sammen lærlingens praktikumforløb.

Udfordringer i forbindelse med praktikum: Vigtigt når man begynder på noget nyt, at det bliver positivt modtaget! Mestre og lærlinge inviteres til infomøde Mestre og lærlinge kontaktes for virksomhedsbesøg Breve til mestre med påmindelse om, at lærlingen skal lave praktikumopgave i virksomheden Hjemmeside med opgaveark Scan koder til værktøjskassen