SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
“Mobiltelefon og chatrooms”
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Helt Sikker Solen skinner meget. Hele kroppen bliver brændt.
Chat og SMS på den fede måde!
Vejgaard Østre Skole 29. august 2007
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Internet til alvor og sjov
Digitale medier og mobning
Evaluering som en del af elevernes lærings proces
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
10 Roser til dig.
Gælder loven i den virtuelle verden?
“Hvilken del af ’stille’ forstod du ikke?”. Alle har brug for at føle sig sikker...
Dette diasshow er udarbejdet af:  Gitte Larsen  Charlotte Pedersen Fra O 27.
En fejl af stor betydning...
Livsmod - tematimer om digital mobning
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Facebook Ung i Grenå.
Mobning er: Man bliver mobbet, når andre børn bliver ved med at drille en, og man synes, det ikke er sjovt.
Mestring af symptomer Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Ungdom og Online Social Networking
Vejlederens kommunikation
Hvis jeg havde mulighed for at fange regnbuen ville jeg have gjort det
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Sikker Internet og SMS. Ole Clausen - Maglegårdsskolen – Gentofte - Baggrund for forløbet Multimedie generation Multimedie generation.
Sociale Medier og Jobsøgning - Facebook. Intro  Så blev det Facebooks tur.  Nogen af jer har måske en Facebook profil?  Facebook er endnu et socialt.
Børn og unges sociale liv online
Mr. Raggys begyndertest. Velkommen til begyndertesten. Vi går 9 hullers slagspil sammen, dig og mig. Jeg stiller dig ét regelspørgsmål på hvert hul. Der.
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Mobning – en definition
Disposition Præsentation af emne Mobning
4.lektion: Identitet og sociale grupper
Det digitale ungdomsliv !#¤%&”¤! Børne- og ungdomsliv: Venskaber, uvenskaber, mobning, kærlighed, identitet…. Børne-
VELKOMMEN.
Puff den magiske drage Puff, hvor kan man finde drager som dig Du ligger på en klippeø og venter kun på mig Du kan li at lege, du var min ven men kære.
En fejl af stor betydning...
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
Generel tekstslide Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For at fjerne eller tilføje bullit brug bullit-værktøjet.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
1 Program – Sociale medier Gennemgang af Facebook som socialt medie Landsdækkende undersøgelse om sociale medier Begreb: konflikt og mobning Lovgivning.
Børn og sociale medier Hvordan bruger eleverne fra Skelgårdsskolen de sociale medier ?
Sociale Medier Er min virkelighed digital? Og er det digitale virkeligt? SØS idrætsefterskole 28/
Jonas, Oliver og Kasper T.
Best practice i sociale medier
Undgå falske beskeder Hackerne beder om dine personlige oplysninger i en mail eller sms. Det ville pengeinstitutter, virksomheder eller myndigheder aldrig.
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
- og hvordan du undgår dem…
Præsentationens transcript:

SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet Samarbejde mellem – Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet Skolen. Foredrag på skolerne 25 stk, ssp-møde sammen med ssp-kontakt og skoleleder 25 skoler Ungdomsklubber 2 SSP-konsulenter; 25 skoler, foredrag/debatoplæg, ssp-møde på skolen med ssplærer og skoleleder- en del af det netværk af voksne der skal være med til at sikre at der ikke går nogen unge rundt og har det skidt. Vores arbejde er kriminalitetsforebyggende og misbrugsforebyggende

Hvad er Facebook/Arto. Hvilke oplysninger lægger du ud om dig selv Hvad er Facebook/Arto? Hvilke oplysninger lægger du ud om dig selv? Lader du dig lokke af annoncerne? Hvad bør vi som forældre være opmærksomme på, når vores børn er på Facebook/Arto? Er du kritisk over for, hvem du chatter med? Hvordan bruger børn sms, msn….?

Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm Hvad er en profil? (Billedet viser en profil på Danmarks største børnesite Arto) En profil er en slags mini-hjemmeside, som man skal oprette for at blive bruger på de store netmødesteder. En profil indeholder typisk brugernavn, alder, billede, by og en kort beskrivelse af personen bag profilen. Børnenes valg af brugernavn og billede kan signalere, hvordan de ønsker at blive opfattet. Og mange børn har faktisk tit mere end én profil. Derfor kan ”Dansemusen” og ”ILoveYou” nemt være den samme person. Venner kender hinandens profiler og skriver kommentarer i hinandens gæstebøger. Det er også meget almindeligt, at man giver sit password til sine veninder for at de skal skrive ens profiltekst. Det giver status, at have andre til at skrive en masse positive ting om én. Sæt grænser for voldelige spil og spil ag seksuel karakter. Det er første gang i historien at den unge generation vced mere end den gamle. Børn der er født efter 1990 er født ind i den digitaliserede verden. Det er kommet for at blive, så det gælder om at lære vores børn at bruge mediet med omhu, ikke at forbyde det.

Profil-billeder og leg med identitet Unge bruger netmødesteder til at lege med identitet Rå, sexet eller sjov ? Der er forskellige måder at iscenesætte sig selv på Nogle unge har brug for vejledning til at sætte grænsen Leg med identitet og seksuelle grænser ”At kunne vise, hvem jeg er” er en central del af det at være på internetmødesteder. Det er en drivkraft, at man har mulighed for at iscenesætte sig selv og lege med image og identitet. Her kan der være en risiko for, at man forsøger at tilpasse sig en kultur, hvor man skal virke lidt mere voksen, lidt mere rå og lidt mere fræk end man er ”irl”. Brutal og rå: Nogle drenge iscenesætter sig selv i en cool og rå ”gansta” rap attitude, man eksempelvis. ser i rap kulturen på MTV. Sexet og fræk: Nogle helt unge piger iscenesætter sig selv med kavalergang, trutmund eller henslængt på sin seng. Og drengene er også på banen f.eks. fotograferet i bar overkrop. Det er relevant at have dialog med de helt unge om grænser: Hvad ønsker de at signalere, og er det faktisk de signaler, de udsender? Føler de sig presset til at overtage en kultur, de egentlig ikke har lyst til at overtage? Er de bevidste om, at billeder på nettet kan kopieres og misbruges i andre sammenhænge?

Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb På denne side vises, hvad seksuelle krænkelser kan være. - Seksuel chikane kan være sproglig chikane, hvor en ung pige oplever, at nogen skriver, at de gerne vil se hendes bryster eller at de har lyst til at kneppe hende. Det har mange unge været udsat på i chatrum. Blufærdighedskrænkelse er mere alvorlig. Flere unge har for eksempel oplevet at gå på webcam med en, de har chattet med, som så sidder og onanerer. Her begynder handlingerne at være ulovlige. - Presset til cybersex er, når et barn eller ung lokkes til at deltage i sex på nettet, det vil sige at ophidse hinanden seksuelt ved skrive om seksuelle handlinger, sende billeder af sig selv eller vise sin krop/ bryster/kønsdele på webcam. - Seksuelle overgreb sker, når seksuelle krænkere kontakter børn for at møde dem og begå fysiske seksuelle overgreb. Seksuelle krænkere søger især helt unge teenagere, der er i gang med at udvikle egen seksualitet og derfor er lettere at manipulere. Det er en god ide at illustrere dette slide med den korte video om Ks historie fra www.sikkerchat.dk.

Negative online oplevelser En stikprøveundersøgelse viser at: 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerater Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006 På den ene side betyder brugen af chat og mobil, at børn og unge kan være i kontakt med deres venner og bekendte hele tiden og let søge nye bekendtskaber og interessefællesskaber. På den anden side kan enkelte børn stå i en sårbar og ubeskyttet situation, når chat og sms bruges til negativ interaktion som mobning, trusler og seksuel chikane. En stikprøveundersøgelse fra AMOK Antimobbekonsulenterne viser, at hvert fjerde barn har haft voldsomme, negative chatoplevelser. Undersøgelsen viser, at de fleste negative oplevelser, børn og unge har på chatten, er i relationen til andre børn og unge. Negative chaterfaringer er eksempelvis: Trusler om bank, dødstrusler, seksuel chikane, chikane der kører på udseende osv. Stikprøveundersøgelsen er illustrativ for, hvor meget ”skyggesiderne” griber ind i børnefællesskaberne.

Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge? At holde kontakt med mine venner Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for både MSN og netmødesteder Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik, 2006 Især unge teenagere elsker at snakke. Chat er én af måderne, hvorpå de unge snakker og udveksler online. Udsagnene om chat kan opdeles i følende kategorier: Kontakt Chat kan styrke følelse af gruppetilhørsforhold Det vigtigste handler om kontakten med de nærmeste venner. Chat kommunikationen styrker oplevelsen af at høre med i en gruppe. Eksempler: ”Holde kontakt med mine venner”, ”På nettet er der lots lots lots of love mellem venner” Identitet Nettet som brug til til at fremstille sig selv spiller også en vigtig rolle. At have sin profil på nettet er en del af ens identitet. Eksempel : ” At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er” Nye venner Nettet bruges til at skabe nye kontakter. Eksempler: ”At snakke med nogle, jeg møder på ferier eller i byen”, ”Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Flirt og kærester Nettet bruges til at prøve grænser og møde kærester. Eksempler: ”Der et større mulighed for at få kærester”, ”Man kan flirte helt vildt – det ville jeg aldrig gøre ”face to face”, ”På chatten kan jeg være mere modig”.

Gode råd - når ungerne går online Password – PRIVAT Mød aldrig en chatven alene Giv ikke personlige oplysninger væk Brug webcam med omtanke Orientér dig og følg med – vis interesse i stedet for frygt! – undgå forbud – Lyt! Reagér på ulovligt indhold – kritisk sans. Økonomiske fælder – hvad der lægges ud, ligger der også om 20 år.

Elektronisk mobning Sms / sds (sig det selv) Tænk, førend du taster! Misforståelser er skyld i mange konflikter Arto/msn Skriv ikke noget ”bare for sjov”, hvis ikke du kender modtageren rigtig godt.

Eksempler på sms - beskeder Hør her, din luder. Jeg slår alle i din familie ihjel. Lille forpulede kælling! Kan desværre ikk` komme forbi nu! Vil gerne stikke dig ned nu. Men vent til vi skal i skole igen, luder! Mig luder? Nej, tror det er omvendt. Prøv og gå i bad.

SMS og chat Den farligste på nettet er ofte en selv De elektroniske hjælpemidler er kommet for at blive. Det sætter krav til etik og moral. Tænk førend du taster.

Nyttige links til forældre ! www.sikkerchat.dk http://spil.medieraadet.dk