Eksempler på nedbrud? Henrik Andersen Country Manager Ibas|Kroll Ontrack.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Sådan laver Du et POWER POINT program.
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Denne serie vil vise nogle af mine sjove billeder
Proces – trin for trin Leder afsøger alternativer til udpegning
”Risk management for notebooks!” This presentation is protected by copyright - Umates A/S, Denmark Risk management for notebooks? Analysebureauet.
Hva’ ska’ du med en telefon og et nummer når du ikke tør brug det.!
Forsiden 1.Denne knap bruges når du vil taste dagens resultater ind. 2.Denne knap skal kun bruges hvis du allerede har gemt data og du finder ud af at.
Første gang du logger på, skal du bestille ny adgangskode her
Log direkte fra GSAK Der er en kæmpe fordel at logge direkte fra GSAK, for det første er det let, da men ikke skal åbne alle cachesiderne for at kunne.
I dag er temaet Visualisering
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Klik for næste billede eller vent 30 sek. Rando i skole!
Arbejdspladsudvikling
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Hvordan får jeg lagt First Class programmet ind på min egen computer ??? De følgende sider er en lille anvisning på, hvordan du selv kan installere programmet.
Thomas. FOTdanmark Aktuelle kort giver styr på tingene.
Den Regionale LEAN Enhed
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Det kan være, du tror, du har set denne før…. da især mænd har synes, det har været vældig sjovt at videresende den…. MEN… se den igen og se den kloge.
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Skriv titel Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013
BACKUP eller dø! Klik dig frem til næste billede ->
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Forskere: Kommuner tabte 53 millioner p å Digital Post i 2013 Digital post er en underskudsforretning i millionklassen for kommuner og regioner.
14.3 Afstemning af kassekredit
System Center Suiten - helhedsbilledet
Osmohale Mannitoltest
T- FOBS Temporær Fælles Offentlig Bruger Styring Fællesoffentlig log-in-løsning Beredskab / Incident Management.
Obligatorisk projekt 5: ERP-systemer
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Hvordan kommer jeg videre ? Stig Bruun-Andersen Løsningsspecialist IT Infrastructure Enterprise & Partner Group Microsoft Danmark.
Arkitektur - Sikkerhed
Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Datarekonstruktion – fra nedbrud til leverance af data Henrik Andersen Country Manager Ibas | Kroll Ontrack.
Hvem er vi? Fra PROSA - Forbundet af IT-Professionelle Peter Ussing - Formand –over 25 års erfaring i branchen, senest som systemarkitekt hos CSC Henrik.
Procesværktøjer.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Datasletning – Løsninger og demo Henrik Andersen Country Manager Ibas | Kroll Ontrack.
Vejlederens kommunikation
»En mand havde to sønner
SSD mod HDD - fordele og ulemper
Dansk El-Forbund Dansk Journalistforbund Dagbladene DDFF Emballageindustrien Grafisk Arbejdsgiverforening HK/Industri Kvindeligt Arbejderforbund Lederne.
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADRs) Den enkle måde at handle produkter på, med levering hver måned. Du får fordelen af en rabat på 5.
UPLOAD DIN S2 SCANNER. At uploade sin scanner betyder at man: sender data fra alle de scanninger man har lavet ind til Nu Skins server, der dækker hele.
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
„Gå til H&M og køb et par bukser"
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Implementering og brug af BPM i Lån & Spar Bank 24. september 2013, Get F'IT - Processer og IT Ved IT-Direktør Casper Gjerris.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
OPSTART VI STARTER OM LIDT! Der bliver ikke optjent nogen kompensation hos ACN, med mindre der er formidlet kunder. Ingen uafhængig ACN-repræsentant er.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
17. Fejl-håndtering1 Fejl-håndtering 17. Coping With System Failures.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Senior Festival Hvor ord svigter, ”taler musikken” Udarbejdet af: Peter, Younas, Katarina og Nina.
Undervisningsmaterialet er udarbejdet af Danmarks Matematiklærerforening for Finansrådet. OPLÆG TIL GÆSTEUNDERVISNING 2016 LØN, LÅN OG OPSPARING (Til arbejdshæftet.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Forskningsdata management
Beskyt din virksomhed- Workshop
Personlig stof- og alkoholpolitik

45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Dag 2 – Incident og request fullfillment
Kompendium: Scenarier - Øvelseskoncept for kommunale krisestabe
Præsentationens transcript:

Eksempler på nedbrud? Henrik Andersen Country Manager Ibas|Kroll Ontrack

Hvad vi laver Vi finder data Hvorfor finde data? Data har værdi? Data skal være tilgængelig!

Hvad er datarekonstruktion? Det tekniske svar Det forretningsmæssige svar Hvordan opstår fejlen? Hvem rammes af fejl!

Lad os starte med ”inden”… Hvordan står det til med beredskabet? Nogle eksempler på, hvordan det kan gå: Dem der troede, at de var forberedt Dem der havde en ”plan B”

RAID 5 med forretningssystem og over billeder 2 af 5 diske fejler Plan for rekonstruktion indledes: En tekniker fra systemleverandøren bytter diskene (og tager de fejlende diske med) Backupbåndene viser sig at være tomme Den senest fungerende backup er over 6 måneder gammel - Billeddatabasen findes ikke på denne backup… - Forretningssystemet er ikke længere aktuelt… Ingen ved hvad man nu skal gøre og tiden går… Eksempel på datatab Dem der troede de var forberedt...

Dag 2 Systemleverandøren kontaktes igen – men de kan ikke gøre noget Dag 2 (aften) En mor til en af de ansatte fortæller, at hun har fået reddet hendes egne digitale billeder – det var et firma i ”Norge” der hjalp hende… Dag 3 Kunden ringer til forskellige datarekonstruktionsfirmaer og spørger efter firmaet i Norge De tilbageværende diske sendes til Ibas og kunden indleder jagten på de fejlende diske, som systemleverandøren havde taget Eksempel på datatab Dem der troede de var forberedt...

Dag 6 En af de to fejlende diske bliver fundet hos systemleverandøren Dag 7 Analysen er klar – cirka 65% af billederne og cirka 80% af forretningssystemet kan reddes Dag 8 Data leveres til kunden Udgifter til datarekonstruktion: kroner Øvrige omkostninger ifølge kunden er cirka kroner ”Med både RAID og et avanceret backupsystem følte vi os trygge” Eksempel på datatab Dem der troede de var forberedt...

Mailserveren i et virtuelt miljø (VMware) skal migreres på et universitet Under arbejdet går en ’controller’ ned i en af serverne på grund af strømsvigt Plan A for rekonstruktion af data indledes: Genindlæsning af data fra diskbackup til en anden server Genindlæsningen mislykkedes, da en af diskene på diskbackuppen fejler Eksempel på datatab Dem der havde en plan B...

Plan B for datarekonstruktion indledes: It-afdelingen forsøger IKKE, at foretage en videre datarekonstruktion - således, står den ’fejlende’ mailserver urørt Ibas’ kontaktinformation findes i datarekonstruktionsplanen og en ekspressag bliver startet samme dag Brugerne får tilgang til al e-post 20 timer efter nedbruddet opstod Omkostning for datarekonstruktion: kroner ”Efter vores forrige nedbrud indså vi hvor vigtigt der er, at have styr på hvad man skal gøre og hvornår, for at spare både tid og penge! Eksempel på datatab Dem der havde en plan B...

Eksempel på datatab Ring til redningstjenesten ved oversvømmelse Dem der troede de var forberedt...

Eksempel på datatab Der var 1 – der var 2 – der var 72 diske! Dem der troede de var forberedt...

Det er det samme hver gang. Man har en plan, en genial plan! Og så er man omgivet af hundehoveder og hængerøve, lusede amatører, elendige klamphuggere, latterlige skidesprællere. Talentløse skiderikker, impotente grødbønder, og Socialdemokrater! Det gælder om at have en plan!

Nødplan (Disaster Recovery Plan) En Disaster Recovery Plan (DRP) er en dokumenteret proces: Der bruges i tilfælde af en uheld. Det er en række procedurer, der har til formål at: Gendanne it-infrastrukturen, herunder data. Procedurerne er dokumenteret i et skriftligt format. Angiver procedurerne i tilfælde af et uheld. Før, under og efter. Uheldet kan skyldes menneskellige, naturmæssige eller miljømæssige årsager.

Nødplan (Disaster Recovery Plan) Formålet med en Disaster Recovery Plan (DRP) er at være forberedt på uheld på den bedst mulige måde. DRP er et delelement i en Business Continuity Plan (BCP). De 5 grundkomponenter i en BCP. Business Resumption Plan Occupant Emergency Plan Continuity of Operations Plan Incident Management Plan Disaster Recovery Plan Dækker it-infrastrukturen Data Rekonstruktion Data Rekonstruktion

Nødplan (Disaster Recovery Plan) Målsætningen med en DRP er at minimere nedetid (downtime) og datatab. Det gælder, såfremt hele eller en del af it-infrastrukturen er ubrugelig Nedetid og datatab måles ud fra: Recovery Time Objective (RTO) RTO er tidsintervallet (ud fra et givent serviceniveau) som en proces skal genskabes indenfor, med henblik på at undgå afbrydelser der får konsekvenser for kontinuiteten for processen, efter en afbrydelse eller uheld (betegnet som en Major Incident (MI). RTO’en defineres som en del af en Business Impact Analysis (BIA). Recovery Point Objective (RPO) RPO er tidsintervallet, i form af alder, for data der skal genskabes fra backup (eller datarekonstruktion) for at processen/processerne kan genoptages, fra MI tidspunktet.

Nødplan – Top 5, det bør du vide 1.Få kendskab til virksomhedens nødplan (DRP) 2.Du skal ikke tilføje yderligere skade på enhederne ved at tvinge dem i gang Stop brugen af enhederne hvis de lyder unormalt! 3.Brug ikke automatiske reparationsværktøjer Scandisk, CHKDSK, FSCK, Disk Utility, Vrepair, osv. 4.Genskab aldrig data fra backup til original system Beskyt de originale data så meget som muligt 5.Data forsvinder – men systemet er i gang Sluk systemet – luk ikke systemet først! Diagnosticer systemet uden at genstarte computeren

Når uheldet rammer Ibas – det er Henrik Hjælp – mine data er væk Tag noget valium! Der er panik her! Tag noget mere valium!

Slut del 3 Spørgsmål og svar