Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Handleplan for trivsel og dialog på Firkløverskolen
Advertisements

Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Den 16.august 2010 Regionsgården
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Kommunikationskursus - Erhverv
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Generelt om det for tidligt fødte barn
- gennem Marte Meo metoden
Betydning af kognitive vanskeligheder for evnen til at køre bil
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Oplæg ved Mette Christensen, VIKOM og
Kommunikationscentret
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Introduktion til Sprogpakken
Vold - et fælles anliggende
Fysioterapiens fremtid  Fremtiden er et spil I selv skal spille  Medspillere er også modspillere  I er selv jeres egen med- og modspiller  Den profession.
MUNDTLIG FREMSTILLING
Do’s and don’ts of presenting
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Dansk 1. klasse.
Hvordan opdage og forebygge indlæringsvanskeligheder hos børn med CP?
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Historien bag EU Vi har om EUs historie. Så vi vil gerne fortælle og vise jer noget om Maastricht-traktaten. Vi fortæller også om hvem og hvilke lande.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
KOMMUNIKATION Anna Weibull Praktiserende læge og Specialist i Palliativ Medicin.
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Komplekse kommunikationsløsninger - En udfordring for alle IKT messen 2014 Hotel Nyborg Strand Dorte Sylvest Aggerlin.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier Læreplans.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Jonstrupvang-Bebyggelsen Marina Lindehøj Hansen, ergoterapeut.
Introduktion til Region Hovedstaden - Handicap Introseminar den 6. april 2010 v/Direktør Søren Torpegaard Bech.
Karin Hansen Lærer i Præstø siden 1998 Undervist 1. – 7. kl. Linjefag: dansk (musik) Klasselærer på 3. årgang Havde inkluderet elev sidste år Har inkluderet.
Lærings- og praksisfortælling
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Den sproglige læreplan
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER BORGERORGANISATIONTEKNOLOGIØKONOMI MålgruppePersonaleFunktionImplementering Behov Ønsker Motivation Funktionsevne.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Talegenkendelse på PC og håndholdte enheder lært med Aurasma Oplæg den 2.september 2014 på Nyborg Strand.
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.4 – Udfordringer / begrænsninger i et læringsperspektiv.
- og få den karakter du fortjener Træn til en god eksamen.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
Sundhed i naturen Kirsten Heide & Gitte Balle. Socialpædagogisk støtte efter Servicelovens § 85 & dagtilbud efter § 104.  Støtte, vejledning eller hjælp.
Patienters oplevelse af livet efter indlæggelse på intensiv afdeling Forskningsprojekt ved Forskningsenheden for Klinisk Sygepleje Intensivsygeplejersker.
Psykoedukation skizofreni Session 3 – Hvad er skizofreni Del 1. Undervisere:
Aristoteles’ fem faser
Målrettet kommunikation
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Studerendes Employability i det virkelige arbejdsliv
Kommunikation Modul A.
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Demens Anne Mette Jensen.
Funktionsevne og Funktionsnedsættelse
Diasserie – om de handicapkompenserende ordninger målrettet jobcentrets samarbejdsvirksomheder Nedenfor finder I forslag til dias, som I i jobcentret kan.
Den kriminelle fødekæde i bander og
Kropslig læring - oplæg UCC. Mikael Lytzen
Forflytningsteknologi og borgere med kognitive udfordringer -borgersituation og –ressourcer -hjælpemiddeldesign og -virkemåde Lone Gaedt, Seniorprojektleder,
"De er jo så søde alle sammen"
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Kommunikation mellem mennesker
IBOS og NOR På IBOS kan borgere med synproblematikker relateret til en hjerneskade, tilbydes en optisk og neurooptometristisk udredning, hvis det vurderes.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan

Hvordan laves udredningen?  Vejledning  Interviewguide Revidering og opfølgning  Udredningen revideres mindst en gang årligt i forbindelse med beboerens handleplansmøde

Vejledning til udredning af beboernes kommunikation  Beskrivelse af kommunikation Verbal: fuldt/delvist talesprog, hvordan udtrykkes ja/nej Nonverbal: mimik, øjenbevægelser, berøring Brug af hjælpemidler: hvilket, hvornår bruges det, hvordan kan beboeren bedst støttes i brugen

Vejledning til udredning af beboernes kommunikation  Forståelse (kognitive forhold) Sprogforståelse, situationsforståelse, forståelse af andres kropssprog  Læse og skrivefærdigheder Læsning: hvad, hvordan, brug af oplæsningsprogrammer Skrivning: hvordan, brug af computer

Vejledning til udredning af beboernes kommunikation  Hvordan omgivelserne bedst kan støtte beboerens kommunikation Hvornår fungere beboerens kommunikation bedst Er der nogle gode fif og informationer der gør det nemmere at forstå beboerens kommunikation Hvordan gør beboeren opmærksom på at han/hun gerne vil i kontakt Er der faktorer i omgivelserne der specielt har indflydelse på beboerens kommunikation

Vejledning til udredning af beboernes kommunikation  Faktorer som har indflydelse på beboerens kommunikation Motorik: krop, arme, spasticitet, mund, tunge, hovedkontrol, udtrætning Sanser – herunder syn og hørelse Kognition/udvikling: vågenhed/opmærksomhed, latenstid/tempo, koncentration, hukommelse, indlæringsmæssige ressourcer, overblik/planlægning/struktur, initiativ, tidsfornemmelse Psyke: kontaktsvag/kontaktstærk, adfærd