AT forløb om emnet ”Storby”, 1. g jan AT forløb om emnet ”Storby”, 1.g jan. 2010 (samfundsfag, sprog2 og kreative fag) Problemformulering: samfundsfag/tysk/billedkunst. Hovedspørgsmål: Hvad er Streetart? Underspørgsmål: Vis forskellige former for streetart i Berlin og redegør for de særlige omstændigheder, der er knyttet til streetart-værkerne på East Side Gallery i Berlin. Lav en grundig analyse af mindst 2 streetart-værker. Det ene værk skal være fra East Side Gallery. Vælg selv hvilken analysemetode I vil lægge hovedvægten på og begrund jeres valg. Diskutér, hvorvidt storbyens streetart er kunst eller hærværk og udtryk for unges identitetsdannelse Produktkrav: mundtlig fremlæggelse af ca.20 minutters varighed /diasserie/praktisk produkt
Mathias, Linda, Kathrine og Marie Street Art i Berlin Mathias, Linda, Kathrine og Marie
Street Art Politisk, kunstnerisk, poetisk eller humoristisk budskaber Udtryk bestående af billeder og tekst Graffiti, tags, plakater.. Tusch eller spray Dialog med byen, bygningerne Elkasser, bænke, skilte, husmure og toge Politisk, kunstnerisk, poetisk eller humoristisk budskaber Henvender sig til alle
Former for Street Art Banksy Anonym Britisk gadekunstner Blander sig i det offentlige rum Gør kunsten til en livsform Maler om natten Kommenterer verden politisk og satirisk Kendt for sine rotter
Real home girls Maler mest graffiti og tags Tags: Logo, initialer Spray eller tusch Formål: Gøre gruppen kendt Fungerer som en slags markedsføring af kunstnernavnet
East side Gallery 1,3 km lang stykke af Berlin muren Dækket af 106 graffitimalerier 118 kunstnere fra 21 lande. Største udendørs galleri i verden Genmaling af værkerne i forbindelse med 20 års dagen for murens fald
Analysemetoder Socialanalytisk og betydningsanalytisk synsvinkel Socialanalytiske synsvinkel: hvordan kunsten er blevet til hvordan den udstilles, modtages af publikum hvilken rolle den spiller i en politisk og samfundsmæssig debat Betydningsanalytisk synsvinkel: Hvad forestiller billedet? Hvordan afspejler værket sin samtid Genkendelige personer, symboler e.l.?
Broderkysset Af Dmitrii Vrubel
Broderkysset Betydninganalyse – Beskrivelse: Sovjetunionens partisekretær Leonid Bresnjev og den østtyske statsleder og partisekretær Erich Honecker. Overdrevet, malet tegneserieagtigt ”Krigs Herre min gud, hjælp mig at overvinde denne dødelige kærlighed”
Broderkysset Broderkysset tilblivelse: Ideen til maleriet ud fra et fotografi DDR’s 30 fødselsdag i 1979 Vrubel og projektet East side Gallery 20 år stadig mest berømte graffitiværker på Berlin-muren Værdier og holdninger: Følelse af afsky og væmmelse Afstand til værket, afstand til kommunistisk regime Politisk kommentar Symbol på de to staters nære forhold
Broderkysset Kommunikationen: Projektet East Side Gallery - kunstnerne udtrykker følelser Minder fra det opdelte Berlin Kunstnerisk og politisk kommentar Frituftgalleri Forholdet mellem kunstner og beskuer: Samfundskritisk og politisk kommentar Konfronteres og provokeres med følelser
Broderkysset Værkets konsekvenser Henvender til indbyggerne i Berlin og tyskland - resten af verden Kommentar til den kommunistiske undertrykkelse i DDR, alliancen og til opdelingen af verden Meget omdiskuteret i aviser Stadig ses i dag - genmalet
”Es geschah im November” af Kani Alavi
”Es geschah im November” af Kani Alavi Social og betydningsanalyse Betydningsanalyse - beskrivelse Murens fald Menneskemængde vælter ud Frihed, panisk flugt Udstråler glæde Samtid Sovjetunionens præsident Mikhail Gorbatjov Udrejsemulighederne til Vesten Utilfredsheden i DDR Aftenen den 9. november 1989 Genforening
”Es geschah im November” af Kani Alavi Kommunikation Kunstneren kommunikerer Genmaling af værket Vækker minder om murens fald Forholdet mellem kunstner og beskuer Belysning af stemning Følelser Mindes øjeblikket
”Es geschah im November” af Kani Alavi Værkets konsekvenser Henvender sig til berørte mennesker af den kolde krig Genmalet – 20 år efter Vigtig del af historien
Kunst eller hærværk Kvantitativ metode Forskellige holdninger og synsvinkler: 1. type begejstres 2. type f.eks. Firmaer osv. forarges og mener det er hærværk - kriminel handling Udvider kunstbegrebet Kvantitativ metode – videre undersøgelse
Identitetsdannelse Udspringer af graffiti og subkulturen i USA Ønske om at ville ses og høres I dag populært i forskellige andre samfundsgrupper mest udbredt i storbyerne Ønske om mere action i den senmoderne tid Et bedre selvbillede Risikoen ved at blive opdaget -interessant og spændende
Identitetsdannelse Respekt Identitet: blive set, skulle begå sig blandt de andre, gøre opmærksom på sig selv , del af hiphop kulturen. Personlig synliggørelse i samfundet Kunstnerisk udtryk Bredere publikum i det offentlige rum Kvalitativ metode - videre undersøgelse
Konklusion Kunstart med meninger og holdninger Politisk, humoristisk og kritisk i - offentlige rum Forskellige forudsætninger for hvem der laver Street Art Indblik i den tyske historie Street art - udbredt fænomen i Berlin
Udarbejdet af Marie, Linda, Mathias og Kathrine