AT forløb om emnet ”Storby”, 1. g jan

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er min bulldozer? Dette er historien om hvad der sker når ting bliver væk og dukker op de underligste steder.
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mathias, Linda, Kathrine og Marie
Markedsføring af Tivoli Friheden med henblik på de årige
Kulturmøder Islam – Kristendom
Billedanalyse 1.Præsentation af billedet Indhold Materiale og teknik
Readymades / genbrugskunst
Samtidskunstens udvidede rum
Kommunikation af resultater
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
”Markedsføring og pressetræning”
Imperialisme Fra Cæsar til Bush
Introduktion til Sprogpakken
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
Anonym Digital Rådgivning
Værkoplysninger: Til venstre: Niels Lergaard
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Kommunikation / it.
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Eksamen og eksamensbilag :
Gruppe 4 (Bjarke, Malthe og Jonas) - Vancouver Art Gallery D. 17. marts gik dagens udflugt til ”Vancouver art gallery”. Vi skulle her undersøge om de tossede.
Kursusgang 6: Hvad er humaniora?
Samfundsvidenskabelig metode
De fem nyhedskriterier
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Style and Experience Gruppe 6: Dan, Simon, Susi og Xin Yu.
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Overskrift Max 1 linje Forside dias Der findes 4 farveskemaer at vælge mellen: Marker det / de slides du vil have en anden farve på, Vælg ”Design” / ”Farver”
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
- et forsøg på en analyse
Udvidet problemformulering
Hvad er samfundsfag Hvad er samfundsfag Sociologi, politik og økonomi
Innovation i AT/SO.
Uddrag af politiske principprogrammer
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
StreetArt.
AT4 Torsdagsplan. Dagens 4 timer: 1. modul: Undersøg om jeres samfundsfaglige hypoteser holder (tjek også om jeres naturvidenskabelige forsøg stemmer.
2.lektion:Demokrati 2.Lektion i undervisningsforløbet ”Det politiske system i Danmark” baseret på kapitel 6 i bogen Luk Samfundet Op! af Brøndum & Hansen,
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
STREET ART / GADEKUNST.
Bygninger med signalværdi
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
At handle i byen. * Interessant * Tema * Perlegade.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Lad tanker og drømme flyve - Søren Kierkegaard for alle
SKABELON.
HÅNDVÆRK & DESIGN - et nyt fag. DESIGN I DIALOG MED STEDET På denne workshop skal vi arbejde med, hvordan man i dialog med et udvalgt sted og andre dogmer,
Kommunikation – Muligheder og begrænsninger
Tidslinje Murens fald.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Dokumentar.
Verden omkring os Verden i kold krig
Berlinmuren
Den kolde krig Af Johanne Leppänen.
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Powerpoint-præsentation
DET SMUKKE VED LITTERATUREN
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

AT forløb om emnet ”Storby”, 1. g jan AT forløb om emnet ”Storby”, 1.g jan. 2010 (samfundsfag, sprog2 og kreative fag) Problemformulering: samfundsfag/tysk/billedkunst.    Hovedspørgsmål: Hvad er Streetart? Underspørgsmål: Vis forskellige former for streetart i Berlin og redegør for de særlige omstændigheder, der er knyttet til streetart-værkerne på East Side Gallery i Berlin. Lav en grundig analyse af mindst 2 streetart-værker. Det ene værk skal være fra East Side Gallery. Vælg selv hvilken analysemetode I vil lægge hovedvægten på og begrund jeres valg. Diskutér, hvorvidt storbyens streetart er kunst eller hærværk og udtryk for unges identitetsdannelse Produktkrav: mundtlig fremlæggelse af ca.20 minutters varighed /diasserie/praktisk produkt

Mathias, Linda, Kathrine og Marie Street Art i Berlin Mathias, Linda, Kathrine og Marie

Street Art Politisk, kunstnerisk, poetisk eller humoristisk budskaber Udtryk bestående af billeder og tekst Graffiti, tags, plakater.. Tusch eller spray Dialog med byen, bygningerne Elkasser, bænke, skilte, husmure og toge Politisk, kunstnerisk, poetisk eller humoristisk budskaber Henvender sig til alle

Former for Street Art Banksy Anonym Britisk gadekunstner Blander sig i det offentlige rum Gør kunsten til en livsform Maler om natten Kommenterer verden politisk og satirisk Kendt for sine rotter

Real home girls Maler mest graffiti og tags Tags: Logo, initialer Spray eller tusch Formål: Gøre gruppen kendt Fungerer som en slags markedsføring af kunstnernavnet

East side Gallery 1,3 km lang stykke af Berlin muren Dækket af 106 graffitimalerier 118 kunstnere fra 21 lande. Største udendørs galleri i verden Genmaling af værkerne i forbindelse med 20 års dagen for murens fald

Analysemetoder Socialanalytisk og betydningsanalytisk synsvinkel Socialanalytiske synsvinkel: hvordan kunsten er blevet til hvordan den udstilles, modtages af publikum hvilken rolle den spiller i en politisk og samfundsmæssig debat Betydningsanalytisk synsvinkel: Hvad forestiller billedet? Hvordan afspejler værket sin samtid Genkendelige personer, symboler e.l.?

Broderkysset Af Dmitrii Vrubel

Broderkysset Betydninganalyse – Beskrivelse: Sovjetunionens partisekretær Leonid Bresnjev og den østtyske statsleder og partisekretær Erich Honecker. Overdrevet, malet tegneserieagtigt ”Krigs Herre min gud, hjælp mig at overvinde denne dødelige kærlighed”

Broderkysset Broderkysset tilblivelse: Ideen til maleriet ud fra et fotografi DDR’s 30 fødselsdag i 1979 Vrubel og projektet East side Gallery 20 år stadig mest berømte graffitiværker på Berlin-muren Værdier og holdninger: Følelse af afsky og væmmelse Afstand til værket, afstand til kommunistisk regime Politisk kommentar Symbol på de to staters nære forhold

Broderkysset Kommunikationen: Projektet East Side Gallery - kunstnerne udtrykker følelser Minder fra det opdelte Berlin Kunstnerisk og politisk kommentar Frituftgalleri Forholdet mellem kunstner og beskuer: Samfundskritisk og politisk kommentar Konfronteres og provokeres med følelser

Broderkysset Værkets konsekvenser Henvender til indbyggerne i Berlin og tyskland - resten af verden Kommentar til den kommunistiske undertrykkelse i DDR, alliancen og til opdelingen af verden Meget omdiskuteret i aviser Stadig ses i dag - genmalet

”Es geschah im November” af Kani Alavi

”Es geschah im November” af Kani Alavi Social og betydningsanalyse Betydningsanalyse - beskrivelse Murens fald Menneskemængde vælter ud Frihed, panisk flugt Udstråler glæde Samtid Sovjetunionens præsident Mikhail Gorbatjov Udrejsemulighederne til Vesten Utilfredsheden i DDR Aftenen den 9. november 1989 Genforening

”Es geschah im November” af Kani Alavi Kommunikation Kunstneren kommunikerer Genmaling af værket Vækker minder om murens fald Forholdet mellem kunstner og beskuer Belysning af stemning Følelser Mindes øjeblikket

”Es geschah im November” af Kani Alavi Værkets konsekvenser Henvender sig til berørte mennesker af den kolde krig Genmalet – 20 år efter Vigtig del af historien

Kunst eller hærværk Kvantitativ metode Forskellige holdninger og synsvinkler: 1. type begejstres 2. type f.eks. Firmaer osv. forarges og mener det er hærværk - kriminel handling Udvider kunstbegrebet Kvantitativ metode – videre undersøgelse

Identitetsdannelse Udspringer af graffiti og subkulturen i USA Ønske om at ville ses og høres I dag populært i forskellige andre samfundsgrupper mest udbredt i storbyerne Ønske om mere action i den senmoderne tid Et bedre selvbillede Risikoen ved at blive opdaget -interessant og spændende

Identitetsdannelse Respekt Identitet: blive set, skulle begå sig blandt de andre, gøre opmærksom på sig selv , del af hiphop kulturen. Personlig synliggørelse i samfundet Kunstnerisk udtryk Bredere publikum i det offentlige rum Kvalitativ metode - videre undersøgelse

Konklusion Kunstart med meninger og holdninger Politisk, humoristisk og kritisk i - offentlige rum Forskellige forudsætninger for hvem der laver Street Art Indblik i den tyske historie Street art - udbredt fænomen i Berlin

Udarbejdet af Marie, Linda, Mathias og Kathrine