Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
LÆSNING.
Advertisements

Faglig læsning – en opgave for alle fag…
En læseindsats der virker!.
Faglig læsning i naturfagene
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Faglig læsning Dagsorden
Elsker DU også at læse lektier?
Læsning..
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Faglig læsning 7. – 9. kl. Work-shops.
”Find talentet” - introduktion
Notatteknik.
Kladde til informationsdias
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
Dansk på SOSU-STV Metoder og indhold.
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Sigrid .
Gymnasielektionen screening i dansk
Grammatik hvorfor og hvordan?
Om feedback og tilbagemeldinger
Læsestrategikurser i 1g/1HF Hvorfor? Hvad? Hvordan? 3. juli 2014 Margrethe Mørch - NG1.
Læs for livet FRIE SKOLERS LÆRERFORENING
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Aabenraa 20. september 2012 Udvikling af informationskompetence Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU)/Aarhus Universitet.
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
En kompleks opgave for dansklæreren
Juhu – nu skal jeg lære at læse….
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Gymnasielektionen screening i dansk
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Projektvejledning på performance-design
Læsestrategier.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Skriftlighed i biologi
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Læseteknik eUX - REBSLAGERVEJ.
Læseprojekt Dalgasskolen Læseoplevelser Læsevaner Læsekompetencer.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Læsning.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SKABELON.
Sprogbaseret læring i naturfag
Skrivekursus 1.e ..
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Pædagogisk Center Samfundsvidenskab v/ Julie Marie Isager pædagogisk konsulent Pædagogisk Center Samfundsvidenskab Slides på Læsestrategi.
Patientundervisning 6. Session Unipolar depression Håndtering af kognitive vanskeligheder.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Faglig læsning 1. Oversigt  Hvad er læsning, og hvad er faglig læsning og skrivning?  Hvorfor sætte fokus på faglig læsning og skrivning?  Hvad er.
Tips & tricks til eksamen Kim Pedersen. Program Inden eksamen Forberedelse til mundtlig eksamen Dit oplæg Eksamenssituationen Nervøsitet…
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 1: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Historie & Baggrund Effectoread - 20 års erfaring med læsetræningskurser FrontRead er blevet til gennem et samarbejde mellem virksomhederne CadPeople og.
Arbejdshukommelse Interventioner.
Læsevejlederen som kamæleon.
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Velkommen til workshop om danskfaglige indsatser
Præsentationens transcript:

Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014 Faglig læsning og skrivning – udfordringer Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014 Stig Guldberg

Læsning? (L = A x F) AFKODNING og VIDEN/FORFORSTÅELSE Årsager til vanskeligheder: ineffektiv ordlæsning, svag sprogforståelse , manglende viden og dårlige vaner Læseuvaner (ordlæser, lejlighedslæser, ”fra ende til anden”, mangel på koncentration) Gråzoneelever: Usikre og uøvede læsere uden strategier for læsning Faglig læsning : TILEGNELSE af VIDEN gennem LÆSNING af tekst Læsestrategier De fire bud (Hvad ved jeg? Hvad er formålet? Hvad betyder ordene? Gør teksten til din egen) Skrivning styrker læsning – og omvendt Underviserens opgave i forhold til fagtekster og læsning (FØR-UNDER-EFTER)

Læsestrategier Hurtiglæsning Punktlæsning (bestemt oplysning) Skimning (nøgleord) Overblik (relevant indhold i store stofmængder) Intensiv læsning Indlæringslæsning (bearbejdning…) Nærlæsning (betydning..) Kritisk læsning (stillingtagen..) Kreativ læsning (nye tankebaner..) Rekreativ læsning Læsning uden fagligt formål Læsning for at koble af

Underviserens opgave i forhold til fagtekster og læsning (FØR-UNDER-EFTER) FØR Hvad er formålet med læsningen? Hvilken viden er vigtig for at kunne forstå teksten? Hvilken forforståelse har eleverne og hvordan kan den evt. aktiveres? Hvilken viden skal eleverne evt. have inden læsningen og hvordan kan den formidles? Hvilken læsestrategi er hensigtsmæssig at anvende? Hvilke elementer i teksten skal eleverne være opmærksomme på (gråzoneord, fremmedord, særlige vendinger, vanskelige sætninger?  

UNDER Hvordan kan eleven gøre teksten til sin egen? Evt. spørgsmål eleven skal besvare undervejs eller ved tekstens slutning? Evt. spørgsmål eleven formulerer under læsningen (fx ting eleven ikke forstår)? Notater eleven kan gøre undervejs (notere ord der slås op eller som ikke giver mening, understrege vigtige sætninger og lign.) EFTER Samle op på elevens læsning og forståelse

Læsevaner og læseuvaner "Læse fra ende til anden" – "læse det hele” Helhedslæser eller ordlæser Læse for langsomt eller for hurtigt Læse med eller uden strategi Læse med plan eller uden Læse med koncentration eller uden Læse med overskud eller underskud Læse med formål og mål

At læse med og uden forforståelse Læsning = Afkodning x forståelse (forhåndsviden) Læse med skrivning som støtte

At læse med forskellige formål og strategier Læsestrategier Læsning i flere omgange Nye begreber (mange gentagelser) Hukommelsens spændvidde Førlæsning og efterlæsning Faktorer der indvirker på læsning: - Vaner og øvelse - Afkodning - Viden (forforståelse) - Abstraktion - Koncentration - Interesse - Strategi

VØL-modellen V: jeg ved… Ø: jeg vil gerne vide.. L: jeg har lært..

Studielæsning og læseplanlægning Forskellige læsesammenhænge Fysiske rum Koncentration Tålmodighed Organisering Tid Orden Overblik Redskaber (ordbøger, notater) Samtale/samarbejde