HVORFOR ER DIAGNOSER SÅ VIGTIGE?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Descartes’ fejltagelse
Advertisements

ADHD – en kommunalpolitiske udfordring
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Rammer for ungdommen Øgede krav fagligt og socialt
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
ADHD I PRAKSIS Aut. Cand psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Generelt om det for tidligt fødte barn
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
ADHD - karakteristika Kroniske, vedvarende vanskeligheder i form af :
Bokstav børn.
Er mit barn klar til skolestart ?
ADHD hos voksne Pårørendeseminar Aulum den 6. oktober 2012
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Diana Kristensen, Overlæge, Psykiatrisk Center København
Børn med neuropsykiatriske lidelser
Unge med Aspergers syndrom
Sammenhængende udviklingsforløb kræver mere end én reform
Den lille forskel - der gør så stor forskel Kære familie og venner Selvom I alle kender til Daniels diagnose, så ved vi at det kan være svært helt at forstå.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Bipolar affektiv sindslidelse
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Bedre Psykiatri Medborgerhuset Lunden Silkeborg.
Dansen omkring handicapbegrebet
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Presentasjon 1 Ting i klasserommet et ark
PsykiatriFondens UngdomsProjekt Undervisere: Psykolog Therese Dittmann
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
ADHD hos voksne Aulum den 4. oktober 2014 V. Agnethe Elkjær,
Augustseminar 2014 Nyborg d. 14. august.
Sårbarhed hos børn og unge
F90.0 Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Session 3: Bipolar affektiv sindslidelse, forløb og årsager Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Belastningsreaktioner angst og søvnforstyrrelser
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Demens, sanser og bolig Maj-Britt Joost Demenskonsulent
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
VELKOMMEN TIL Temaaften om skizofreni Emil Brahe Birthe Bruun Olsen Karin Bonde Jessen.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Autismespektrumforstyrrelser AGiS, Hårlev Bibliotek,
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Angst & OCD ? ”Koncert mod Angst” Hvad er …. Viborg Musiksal
Stress En folkesygdom?.
Inklusion og Specialviden
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Psykoedukation skizofreni Session 4 – Hvad er skizofreni Del 2. Undervisere:
ADHD/ADD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
ADHD..
Unge med ADHD – hvordan kan vi hjælpe. PsykInfo og ADHD Østsjælland, 6
Tema 2: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
ADHD Andreas Glahn Wernlund Speciallæge i psykiatri
Brugen af diagnoser Forskningsenheden, Psykiatrisk Center København
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

HVORFOR ER DIAGNOSER SÅ VIGTIGE? TEMAAFTEN I FABU Torsdag den 30. september 2010 19.00 – 22.00 HVORFOR ER DIAGNOSER SÅ VIGTIGE? med særligt fokus på børn med opmærksomhedsforstyrrelser (ADHD/DAMP)

BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER PROGRAM DEL 1: Diagnoser DEL 2: Hjernen og psykisk lidelse DEL 3: Opmærksomhedsforstyrrelser – forløb og behandling DEL 4: Evt. afslutningsdebat 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

DEL 1 DIAGNOSER

Hvorfor er det nødvendigt at diagnosticere? For at kunne tilrettelægge behandling For at forebygge Af økonomiske og juridiske grunde For at fagfolk kan kommunikere For at kunne lave statistik For at kunne målrette forskning 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hvem bestemmer hvad der er sygt og hvad der er normalt? Diagnosesystemet DSM-IV Diagnosesystemet ICD-10 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hvordan stilles en psykiatrisk diagnose? Psykiatriske diagnoser kan stilles af læger og kliniske psykologer Psykiatriske diagnoser stilles ved at undersøge om patienten opfylder kriterierne, der er beskrevet i diagnosesystemet. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hvilke psykiatriske diagnoser får børn typisk? Mental retardering. Psykiske udviklingsforstyrrelser. Adfærd- og følelsesmæssig forstyrrelse opstået før voksenalderen. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER Mental retardering F 70-79 Mental retardering (åndssvaghed). F70 Mental retardering af lettere grad. F71 Mental retardering af middel grad. F72 Mental retardering af sværere grad. F73 Mental retardering af sværeste grad. F78 Mental retardering af anden grad. F79 Mental retardering, uspecificeret. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Psykiske udviklingsforstyrrelser Psykiske udviklingsforstyrrelser (F80-F89) F80 Specifikke udviklingsforstyrrelser af tale og sprog. F81 Specifikke udviklingsforstyrrelser af skolefærdigheder. F82 Specifik udviklingsforstyrrelse af motoriske færdigheder. F83 Blandet udviklingsforstyrrelse. F84 Gennemgribende udviklingsforstyrrelser. F84.0 Infantil autisme F84.2 Retts syndrom F84.5 Aspergers syndrom F88 Andre udviklingsforstyrrelser. F89 Psykisk udviklingsforstyrrelse uspecificeret. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Adfærds- og følelsesmæssig forstyrrelser (før voksenalderen) Adfærds- og følelsesmæssig forstyrrelser (F90-F98) F90 Hyperkinetiske forstyrrelser (DAMP/ADHD) F91 Adfærdsforstyrrelser. F92 Blandet adfærds- og følelsesmæssig forstyrelser. F93 Emotionelle forstyrrelser opstået i barndommen. F94 Sociale funktionsforstyrrelse før voksenalderen. F95 Tics. F98 Andre forstyrrelse opstået før voksenalderen. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER To populære diagnoser Aspergers syndrom Hyperkinetisk forstyrrelse (DAMP/ ADHD) 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER Aspergers syndrom F84.5 »En tilstand af usikker nosologisk validitet karakteriseret ved samme kvalitative forstyrrelser af socialt samspil som ved infantil autisme, tillige med et begrænset, stereotypt og repetitivt repertoire af interesser og aktiviteter. Det afviger fra infantil autisme ved, at der ikke ses generel forsinkelse eller hæmning af den sproglige eller kognitive udvikling. Tilstanden er ofte forbundet med motorisk klodsethed, der er en udtalt tendens til, at tilstanden persisterer gennem adolescensen og voksenalderen. Psykotiske episoder kan optræde tidligt i voksenalderen«. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER Aspergers syndrom A. Ingen forsinkelse af impressivt sprog. B. Kvalitativt afvigende socialt samspil, som ved 84.0 C. Indsnævret, repetetiv, stereotyp adfærd, som ved 84.0, eller usædvanligt intense særinteresser. D. Skyldes ikke andre lidelser eller tilstande. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hyperkinetisk forstyrrelse F90 ”En gruppe af lidelser karakteriseret ved tidlig opståen (sædvanligvis inden for de første 5 leveår), mangel på vedholdenhed i aktiviteter som kræver udfoldelse af kognitive funktioner og tendens til at skifte fra den ene aktivitet til den anden uden at gøre noget færdigt, tillige med desorganiseret, excessiv og ustyrlig aktivitet. Adskillige andre abnormiteter kan optræde forbundet hermed. Hyperkinetiske børn mangler omtanke og er impulsive, tilbøjelige til at komme galt afsted eller i disciplinære vanskeligheder på grund af tankeløse brud på normer og regler snarere end ved forsætlig trods. I forholdet til voksne viser de ofte social uhæmmet adfærd med mangel på normal forsigtighed og tilbageholdenhed. De er upopulære blandt andre børn og bliver ofte isolerede. Kognitive forstyrrelser ses ofte, og specifikke motoriske og sproglige udviklingsforstyrrelser er uforholdsmæssigt hyppige. Sekundære komplikationer omfatter dyssocial adfærd og lav selvfølelse” 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hyperkinetisk forstyrrelse A. Opmærksomhedsforstyrrelse gennem mindst 6 måneder med tilstedeværelse af mindst 6 af følgende: kan ikke fæstne opmærksomheden ved detaljer, laver skødesløse fejl kan ikke fastholde opmærksomheden ved opgaver eller leg synes ikke at høre, hvad der bliver sagt kan ikke følge instrukser eller fuldføre opgaver kan ikke tilrettelægge arbejde eller aktiviteter undgår eller afskyr opgaver, som kræver vedholdende opmærksomhed mister blyanter, bøger, legesager eller andre ting, som er nødvendige for at udføre opgaver og aktiviteter lader sig let distrahere af ydre stimuli er glemsom i forbindelse med dagliglivsaktiviteter 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hyperkinetisk forstyrrelse B. Hyperaktivitet gennem mindst 6 måneder med mindst 3 af følgende: uro i hænder eller fødder, sidder uroligt forlader sin plads i klassen eller ved bordet løber, klatrer, farer omkring på utilpasset måde støjende adfærd ved leg, har vanskeligt ved at være stille excessiv motorisk aktivitet, som ikke lader sig styre C. Impulsivitet gennem mindst 6 måneder med mindst 1 af følgende: svarer før spørgsmål er afsluttet kan ikke vente på, at det bliver deres tur afbryder eller maser sig på taler for meget, uden situationsfornemmelse 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hyperkinetisk forstyrrelse D. Begyndelsesalder før 7 år. E. Forstyrrelserne optræder i flere forskellige situationer (fx både i skolen og i hjemmet såvel som ved klinisk undersøgelse) F. Forstyrrelserne forårsager betydelige vanskeligheder eller vanskeliggør sociale, skole-og beskæftigelsesmæssige funktioner G. Skyldes ikke affektive lidelser (forandring af stemningsleje) eller angsttilstande og opfylder ikke kriterierne for gennemgribende udviklingsforstyrrelser Kilde: ICD-10 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

De psykiatriske diagnosers bagside Diagnoserne kan ikke stilles objektivt og med sikkerhed (man kan fx ikke tage en blodprøve). Diagnoserne er dårligt afgrænsede: Langt hovedparten får mere end én diagnose (fx har 85% af børn med en ADHD-diagnose én yderligere diagnose, 60% har to yderligere diagnoser). Diagnoserne fjerner fokus fra barnets subjektive oplevelse af hvordan det har det. Diagnoserne interesserer sig ikke for årsagerne til barnets vanskeligheder. Barnet stigmatiseres (i skolen, i hjemmet …og ofte for fremtiden) Diagnoserne ændrer sig over tid – de er påvirket af kulturelle forhold og politiske interesser. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Patientforeningernes funktion og rolle At skabe et debat- og mødeforum for mennesker med samme diagnose. At skabe politisk opmærksomhed og derigennem bedre vilkår for mennesker med samme diagnose. At samle og distribuere viden om diagnosen. At være rådgivende for mennesker med diagnosen. * I nogle tilfælde ”lukker” en patientforening sig om en særlig forståelse af diagnosen og behandlingen. En patientforening kan for nogle mennesker anvendes identitetsskabende – man har ikke en diagnose, man er diagnosen. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

…HEREFTER SPØRGSMÅL/DEBAT PAUSE OG SUMMEGRUPPER * …HEREFTER SPØRGSMÅL/DEBAT 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

HJERNEN OG PSYKISK LIDELSE

Hjernen og psykisk lidelse Al psykisk lidelse har hjemsted i hjernen… …men vi ved ikke, hvordan det er kommet derind. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse Biologiske årsager: - Genetiske årsager - Skadelige påvirkninger før fødslen/fosterskader (kost, vold, stoffer osv.) - Skadelige påvirkninger efter fødslen (kost, giftstoffer mv.) Psykologiske årsager: - Alle former for skadelig påvirkning af barnet efter fødslen (vold, misbrug, omsorgssvigt, stress, mobning osv.) Biologiske (sårbarhed) + psykologiske årsager (stress) 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse Den gamle sårbarheds-stress model er i nogen grad forældet En neurovidenskabelig forståelse af psykisk lidelse kombinerer sårbarhed og stress på en ny måde. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse Studier har vist at børn med ADHD har mindre blodgennemstrømning i visse dele af hjernen, men vi ved ikke hvorfor! 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse En pædagogisk sårbarheds-stress model til forklaring af udviklingen af psykisk lidelse. Psykologiske forhold / stress Medfødte forhold / sårbarhed = Et individ 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse Hvad kan konkluderes: Psykisk lidelse har hjemsted i hjernen, - men der er aldrig fundet et gen, eller et samspil af gener, der kan påvises at føre til psykisk lidelse, - der er aldrig fundet bestemte fosterskader, der kan påvises at føre til psykisk lidelse, 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse - der er aldrig fundet bestemte udefrakommende påvirkninger før eller efter fødslen (kost, giftstoffer osv.), der kan påvises at føre til psykisk lidelse (bortset fra egentlige organiske tilstande såsom ”Malersyndrom” o.lign.), - der er aldrig fundet bestemte psykologiske påvirkninger, der kan påvises at føre til psykisk lidelse. - At noget kan måles i hjernen er ikke ensbetydende med, at det er medfødt, men det kan omvendt heller ikke konkluderes, at det ikke er medfødt.

Hjernen og psykisk lidelse Med andre ord: Vi ved utroligt lidt om årsagen til psykisk lidelse …men vi har mange fornuftige bud. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Hjernen og psykisk lidelse Baggrunden for hvorfor faggrupper er uenige…. 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

…HEREFTER SPØRGSMÅL/DEBAT PAUSE OG SUMMEGRUPPER * …HEREFTER SPØRGSMÅL/DEBAT 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

OPMÆRKSOMHEDSFORSTYRRELSER - Forløb og behandling DEL 3 OPMÆRKSOMHEDSFORSTYRRELSER - Forløb og behandling

Opmærksomhedsforstyrrelser: Forløb Små børn (1-3 år): Kendetegn Temperamentsudsving Reguleringsvanskeligheder Vanskelig social tilpasning Vanskelig relatering mellem forældre og barn Filmklip om ADHD: http://www.youtube.com/watch?v=WcVTiV47Gf8 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Forløb Børnehavealderen (3-6 år): Kendetegn Nedsat intensitet og udholdenhed i leg Kropsligt urolig Andre tilknyttede vanskeligheder: udviklingshæmning trodsig adfærd problemer med social tilpasning vanskeligheder i familien 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Forløb Skolebørn (6-12 år): Kendetegn Nemme at distrahere Kropsligt urolige Impulsive og forstyrrende i deres opførsel Andre tilknyttede vanskeligheder: indlæringsvanskeligheder aggressiv opførsel lavt selvværd risiko for at skulle gå klasser om jævnaldrende kan optræde afvisende vanskeligheder i familien 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Forløb Unge (13-17 år): Kendetegn Vanskeligheder med at planlægge og holde styr på ting Uopmærksomhed Kropsligt urolig Andre tilknyttede vanskeligheder: aggressiv, kriminel eller ”psykopatisk” adfærd problemer med alkohol eller narkotiske stoffer følelsesmæssige vanskeligheder ulykker 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Forløb Voksne (18 år og derover): Kendetegn - Tilbageblivende grundsymptomer fra tidligere udviklingstrin. - Andre tilknyttede vanskeligheder: - psykiske forstyrrelser, andre - ”psykopatisk” adfærd og kriminalitet - manglende uddannelse eller karriere, eller vanskeligheder inden for området 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Behandling ADHD BEHANDLING MEDICINSK PÆD./PSYK. OMLÆGNING KOST- 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Behandling Hvilken behandling virker bedst? Medicin …virker på 70-90%. Så hvorfor ikke bare give alle medicin? Filmklip: http://sciencestage.com/v/27625/treating-adhd-(adhd-3).html 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Opmærksomhedsforstyrrelser: Behandling Medicin er ikke helbredende Medicin har bivirkninger 30-09-2010 BØRN MED PSYKIATRISKE DIAGNOSER

Pædagogisk/psykologisk behandling Kernebegreber: FORSTÅELSE & REGULERING

Pædagogisk/psykologisk behandling FORSTÅELSE At lære at stille sig selv spørgsmålet: ”Gad vide hvorfor, at Emil er urolig lige nu?”. Har Emil altid været urolig? Hvilke situationer er Emil mest urolig i? Hvornår er Emil ikke urolig? Hvilke erfaringer har vi med, hvad der kan berolige ham eller gøre uroligheden værre?

Pædagogisk/psykologisk behandling REGULERING Lav klare regler for adfærd. Lav aldrig regler, der ikke kan håndhæves, men vær ikke meningsløs firkantet. Jo sværere barnet har ved at fungere, desto simplere og mere firkantede skal reglerne være, fx belønnings- og strafsystemer. Tab ikke tålmodigheden eller besindelsen, men vær altid tydelig. Gentagelser er vigtige.

Afslutningsdebat

SLUT