Animation - en bevægelse der fortæller.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Intet” af Janne Teller
Advertisements

At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Bevidst undervisning i billeder
Filmtekniske virkemidler
Energi- & Vandværkstedet
Indhold Problemstilling Virkemidler Hvem stoler vi på?
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Hvad er mediefag?.
Kom i gang med TV på nettet!
Filmanalyse Intro til filmmediet.
Danida Verdensbilledlegat film – film – film
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Vejret Datalogger og database. Forsøg i Natur/Teknik
Mobiltelefoner i mellemtrinnets danskundervisning
Film- & Medie-uddannelsen 09/10 Filmiske virkemidler
Relationer – børn og voksne
At analysere noget: “Opløsning af noget i dets bestandele.
Beskæring, perspektiv, og komposition
Kommunikativ sprogfærdighed
Filmanalyse - et grundkursus -
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Dramaturgi Det her fag er jo ikke et decideret filmkursus, men uanset hvilke produktioner I kommer til at lave, så kan det være godt at vide noget om dramaturgi.
IT i fagteamet Sofielundskolen 5. December 2013 December 2013 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen Holbæk - UCSJ 1.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Fortællertyper.
Et mærkeligt skib.
Hvad er det gode skolelederliv? - Et selvevalueringsforløb.
Tv-reklame.
Matematikfilm - en forklaring! Et lommefilmprojekt.
SOUNDSLIDES Produktionsplan for: Gruppe:___________________________________________________ Klasse:______________ PRODUKTIONSFASER 1. Idéudvikling 2. Forberedelse.
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Folkeskolens afgangsprøve
Kortfilmen ”Beast”.
Kortfilm Et overblik.
Medier og kommunikation V
Reklamefilm Analysemodel.
Analyse af noveller.
Stopmotion film Monsteret der ønskede sig en ven til jul.
”Parts of speech” grundbegreber.
Produktion af musikvideoer 8. årgang, dansk, CA, AD, KU, KK Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. Fortællertyper? Hvilken betydning har fortælleren? Hvad kan vi tilføje.
Digital videoformidling ”Parts of speech” grundbegreber.
Epik – fortæller - fortællersynsvinkel
Digitale medier: formidling og design 22. marts Filmanalyse.
Reklameanalyse.
Relations kompetencer
Intro til fortælleren MÅL: Kunne beskrive forskellige fortællertyper og forklare forskellene. ”Flipped film” Fortællertyper? Lektie? Opgave – arbejde med.
Hvad er mediefag? Et nyt fag. Mediefag er: 1. Visuelle og auditive medier 2. Teoretisk arbejde 3. Praktisk arbejde.
Levende billeder: Kortfilm
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
GENRER: KORT- OG NOVELLEFILM, ARTIKLER, TRYKTE- OG TV-REKLAMER LÆRINGSMÅL: OPLEVE OG FORSTÅ KORT- OG NOVELLEFILM MED ET DANSKFAGLIGT FOKUS. ANALYSERER.
Kontekst: Formålet er at lave en let overskuelig og hjælpsom guide til billedanalyse i 8. klasse. Målet er at eleverne skal opnå en god forståelse for,
Levende billeder Kortfilm. Berettermodellen Dramaturgisk model. Opbygning af fortælling og spænding. Effektiv måde at holde seeren fanget fra start 
Analyse af noveller Dias udarbejdet af Aksel Alminde 1.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
I kan begynde med at fortælle om det! Den måde, I vejleder på efterskolerne, er unik! I gør det i ”det skjulte” – og taler ikke højt om det Få det frem.
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Børnebiffen medium Oplev film….
One Friday Morning.
Beskrivelse af krav og procedure ved mundtlig eksamen
- Virkelighedsvarianter
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Monsteret der ønskede sig en ven til jul
Velkommen til PowerPoint
2.D Mediefag C.
Filmanalyse kortfilm Dennis VOK d.2.2
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Animation - en bevægelse der fortæller

Dagens indhold kl. 9.00 - 10.00 Animation som kunstform - billedsprog - Præsentation af hvad animationsfilm er. - Arbejdsform i danskfaget- egen fortælling eller udfra fælles tekst. - Kriterier for arbejdet med animation Filmiske virkermidler - gælder også for animation - Undervisningsmateriale fra Film -X animation - Synsvinkel - Lyd - Tempo mm. kl. 10.00 -12.00 Animation - fra start til slut Opgave: animation over en fælles tekst. Alex elsker biler af Marianne Iben Hansen og Hanne Bartholin Tematik: Hestekræfter - optagelse og redigering Animationsprogrammer til PC: Film- X animation- når der bliver arbejdet online Monkey Jam Go Animate kl. 12.00 -12.45 Frokost kl. 12.45 -13.45 Animation på tablets eller telefon Apps: IstopMotion, PuppetPals, Imovie, Animation HD, Slo Pro kl. 14.00 -15.00 Premiere - "Den gyldne Gås" - Arbejdsform, indhold og evaluering af animationer Hvordan stemmer filmen og historien overens i forhold til stemning personer budskab

Animation - en udtryksform “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but animation is not a genre. And people keep saying, ‘The animation genre.’ It’s not a genre! A Western is a genre! Animation is an art form, and it can do any genre. You know, it can do a detective film, a cowboy film, a horror film, an R-rated film or a kids’ fairy tale. ” - Brad Bird

Danskfaglige trinmål 2.kl. udtrykke sig i billeder, lyd og tekst samt i dramatisk form forstå, at der er mange sprog, og at de rummer forskellige udtryksmuligheder. give udtryk for fantasi, følelser, erfaringer og beskrive viden om enkle emner

Links til indskolingen Eksempler på animation

Hvad er animation? - en udtryksform med bevægelse

Animation - værksted

Børns animation

Filmbegreber Billede: frame. 24 pr. sek. Indstilling: kontinuerlig uden stop af kamera Scene: en række indstillinger klippet sammen Sekvens: flere scener der danner et afsnit af filmens handling

Filmsprog Dramatugi / Beretttermodel? Location Kamerabevægelse Tilt/panorering/ zoom.. Lydspor Billedbeskæring Synsvinkel Objektiv/subjektiv kamera

Supertotal

Total

Halvtotal

Nær

Synsvinkel Variation af synsvinkler Kameraet er tilskuerens øje Fugl- normal- frøperspektiv

Aksel elsker biler

Fortælling om Axel- lad stregen fortælle

Lav en animation med steg - giv vejen liv

Modeller en scene - her er også en fortolkningsmulighed

Virkemidler som opgaven 8. årgang arbejder med filmiske virkemidler

Her kan du gå i gang Filmlinjen.dk

Voice-over/ fortællerstemme Voice-over svarer til en fortællerstemme. På film skelner man mellem on screen- og off screen- fortæller. On screen- fortælleren er synligt tilstede i filmen og svarer ofte til en 1. personsfortæller. Mens off screen- fortælleren ikke er synlig i filmen og ofte svarer til en 3. personsfortæller. Når en film har voice-over, har det ofte det formål at: forklare, hvad der sker på billedsiden; at give et overblik over en handling, der har fundet sted; at forklare en handling, der strækker sig over en længere periode, og som hovedpersonen (1. personsfortælleren) ser tilbage på m.v.

On-/off screen lyd Man skelner mellem on screen- og off screen lyd. On screen lyd er den lyd, som har en kilde i billedet – f.eks. ses en bil, så høres også motorens brummen. Men lyden af bilen kan stadig være i filmen, selvom man ikke ser bilen. Hvis bilen f.eks. lige er ‘kørt ud af’ billedet, så er lyden off screen lyd. Tilsvarende gælder alle andre lyde med kilder i eller uden for billedet – f.eks. dialog, lyden af en græsslåmaskine osv. En vekslen mellem brug af on- og off screen lyd er helt naturlig, men kan også bruges med en meget spændingsskabende effekt – særligt når man hører noget (off screen), man endnu ikke har set.

Sådan laves en scene Scene 15

Kuppet - Filmstriben 7 minutter kortfilm

Arbejd med andres film Se filmen Snak filmen igennem med eleverne og hør deres bud på filmens dramaturgi og tema. Tag temaet omkring den nervøse stemning op og bed eleverne herudfra beskrive udviklingen af denne stemning, når de ser filmen igen. Forbered dem også på, at de skal beskrive de fire mænd. Se filmen igen. Lad eleverne beskrive den nervøse stemnings dramaturgi og lad dem lave en personkarakteristik af de fire mænd. Diskuter de forventninger man har, mens man ser filmen, og hvilken effekt det giver, at her er så lange pauser og så afdæmpet en handling. Lad eleverne betragte filmen som anslaget til en spillefilm. Hvilken slags film ville det så være (hvilken genre), og hvordan forestiller eleverne sig, at handlingen vil udvikle sig, og hvordan vil det gå personerne? Tage en afsluttende snak om filmens tema. Hvad vil den fortælle os, og lykkes det? Er Kuppet en god historie? Begrund.  

Once Upon a time - 1968 Intertekstualitet