Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Pædagogisk relationsarbejde Psykolog Anne Linder
Vingsted den 4. november 2011 Peter Westmark
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Professionel relationskompetence
Forældre fremmer fællesskabet
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Institution Ravnsnæs Sundhedsfremmeprojekt
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Forældrenetværk Hvorfor – Hvordan? Line Buchholt
kursusmateriale til plejefamilier
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Aspekter af gode lærings- og arbejdsmiljøer: En skole man gider være i
Alle børn er alles ansvar
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Inklusion med læring Hvilke navne??.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Program - ICDP International Childhood Development Program
Den inkluderende skole
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Pædagogisk Konference 18. november Grænser for frihed? Samfundsforandringerne Individualismens ansigter : De er forkælede, besværlige, sårbare og.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Program Vitalisering af samspillet
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
Relationskompetence – hvad er det?
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Skolen og den sociale arv
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Om livsglæde og relationer
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Inklusion og inkluderende processer
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Relations kompetencer
Program for læringsledelse Ved Birgit Lindberg, Sekretariats- og dagtilbudschef 12. januar 2016.
Dagplejen Svendborg Barnet I Centrum Emotionel relatering og modtagelse Barnet I Centrum – Ole Henrik Hansen Deltager: Dagplejer: Pia Rønver,
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Kan man evaluere leg? Anne Kjær Olsen Områdechef, EVA Pædagogiske Konsulenters Landskonference 2012 Nyborg, 18. april 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Godkendt af bestyrelsen den 5. november 2015 Barnets perspektiv EGMONT FONDENS STRATEGI FOR BØRNE- OG UNGEINDDRAGELSE.
Nærværende ledelse, personligt og ledelsesmæssigt.
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Omsorgskultur i daginstitutioner
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Anne Linder www.authenticus.dk Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne Anne Linder www.authenticus.dk præsentation Anne Linder www.authenticus.dk

Pædagogisk engagement At give sig selv i pant. At stille sig selv til rådighed til den pæd. Process. At tilbyde både sin faglighed og personlighed til den andens bedste. Ildsjæle At give sig selv i pant Katzenelson: ”Det vigtigste i tilværelsen er det mest oversete” Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder, 2009 Pædagogisk engagement Engagementet er den drivkraft der gør det muligt at aktivere den enkelte medarbejders faglige og personlige potentiale. Ildsjæle. Uden engagement er det svært at flytte sig selv og andre Anne Linder www.authenticus.dk

Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagement Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom Anne Linder www.authenticus.dk

Pædagogiske dilemmaer Teori – Praksis Trivsel - Læring Individ – Fællesskab Glæde – Vrede Anerkendelse – Underkendelse Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Kompleksiteten er et grundvilkår Konkret er en af de største udfordringer, at kunne finde en form for harmoni og arbejdsglæde i en verden, der ofte er spændt ud imellem to modsatrettede hovedtendenser Anne Linder www.authenticus.dk

Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder, 2006 Pædagogiske stjernestunder Øjeblikke hvor vores liv opleves meningsfuldt Frigiver positive emotioner Styrker vores engagement Anne Linder www.authenticus.dk

Stern 2004 Øjeblikkets betydning Al menneskelig meningsfuld aktivitet synes at være pakket/produceret i sekvenser på netop 10 sekunder. Samspil mellem barn og forældre Kommunikative samspil Åndedræt, smil etc. Sprogets musikalske sekvenser Anne Linder www.authenticus.dk

Kompleksitetshåndtering Pædagogisk professionalitet Kender modsætningerne Peger på fællesnævnerne Anne Linder www.authenticus.dk

Relationer og sammenhængskraft Den gode relation skaber mening og positive emotioner Når man oplever at have betydning for fællesskabet, Relationsssionerne Anne Linder www.authenticus.dk

Due og Holstein, 2006 Relationer i læringsmiljøet Forældre Kammerater Nære Professionelle Anne Linder www.authenticus.dk

Bente Jensen, 2007 De udsatte børn Børn med manglende kompetencer Børn der befinder sig dårligt i læringsmiljøet Børn med negative emotioner Anne Linder www.authenticus.dk

Bente Jensen, 2007 Risikobørn 1993 – 2003 Trods øget lovgivning og øget fagligt udviklingsarbejde er det ikke lykkedes os at give gruppen af udsatte børn og unge en bedre start. Opfølgning Anne Linder www.authenticus.dk

Bente Jensen, 2006 Eksklusionsprocesser Børnenes livschancer påvirkes i familien men Børnenes livschancer påvirkes også gennem samfundets institutionelle processer og i uddannelsessystemet. De professionelle er en del af problemet – men også en del af løsningen Anne Linder www.authenticus.dk

C. Palludan (2006) Pædagogiske eksklusionsmekanismer I børnehaven Tilbageholdelse af anerkendelsen Pædagogisk mangelsyn Nærhed – Distance Sproglige koder Anne Linder www.authenticus.dk

DCUM (2009) Pædagogiske eksklusionsmekanismer I skolen Op til 25% af de danske elever oplever at ofte at have en negativ oplevelse med deres lærer Disse elever har et mindre personligt forhold til deres lærere end deres klassekammerater Anne Linder www.authenticus.dk

Palludan, 2006, Jensen, 2007 Den negative social arv De professionelles individperspektiv – er en af hovedårsagerne til at vi ikke kan få brudt den negative sociale arv Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Individperspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på individuelle problemer og funktionsvanskeligheder Indsatsformer retter sig mod det enkelte barn Behandlerperspektiv Resultat: Børn/unge fastholdes i deres mistrivsel/den negative sociale arv Fx Freuds perspektiv Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Systemiskperspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på misforhold i det sociale samspil/læringsmiljøet Indsatsformer rettes mod relationelle aspekter Læringsperspektiv Resultat: Understøtter positive forandrings processer Forældre Jævnaldrende Prof. voksne Fx relationelt perspektiv Anne Linder www.authenticus.dk

Elsborg,2006 Kvalitative relationer ”Kvalitative relationer har mere end noget andet vist sig at være udslagsgivende for det individuelle mønsterbrud” Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder, 2009 Kvalitative relationer Private relationer Personlige relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som emotionel kraft Læring og udvikling Anerkendelse som emotionel kraft Social omgang Venlighed som emotionel kraft Anne Linder www.authenticus.dk

Den emotionelle fattigdom Mennesker visner når de ikke bliver mødt med positive emotioner Mennesker visner når de ikke bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Begrænser engagementet Begrænser den psykologiske kapital de sociale bænkevarmere Anne Linder www.authenticus.dk

Bourdieu, 1997 Social og kulturel kapital Økonomisk kapital Bourdieu, 1997 Social og kulturel kapital Social og kulturel kapital Omveksles via sproget – til kontanter Psykologisk kapital Omvekslet via sproget – til uddannelse, netværk og kompetencer Personlig og relationel kapital

Pædagogiske relationsprofessioner Vi har manglet et fælles fagligt sprog for omsorgs- og opdragelsesdelen Omsorgs- og opdragelsesdelen er derfor blevet udført på baggrund af personlige holdninger og erfaringer. Uden fag-teknisk sprog har det været svært at udvikle den almene og den specialpædagogiske praksis. Læring Omsorg Opdrag Anne Linder www.authenticus.dk

Anne Linder www.authenticus.dk Relationskompetence 1. Evnen til at etablere en følelsesmæssig dialog 2. Evnen til at tage ansvaret for at skabe en lærende og meningsskabende dialog 3. Evnen til at skabe en guidende og opdragende dialog Anne Linder www.authenticus.dk

Relationsprofessioner Pædagogiske Psykologiske Sundhedsfaglige Plejesektoren Bibliotekarer Med flere Anne Linder www.authenticus.dk

Icdp er nøglen Til en professionalisering af det relationelle forhold. Giver mulighed for positive emotioner og mening skaber sammenhængskraft Anne Linder www.authenticus.dk