Anne Linder www.authenticus.dk Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne Anne Linder www.authenticus.dk præsentation Anne Linder www.authenticus.dk
Pædagogisk engagement At give sig selv i pant. At stille sig selv til rådighed til den pæd. Process. At tilbyde både sin faglighed og personlighed til den andens bedste. Ildsjæle At give sig selv i pant Katzenelson: ”Det vigtigste i tilværelsen er det mest oversete” Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder, 2009 Pædagogisk engagement Engagementet er den drivkraft der gør det muligt at aktivere den enkelte medarbejders faglige og personlige potentiale. Ildsjæle. Uden engagement er det svært at flytte sig selv og andre Anne Linder www.authenticus.dk
Hans Henrik Knoop, 2009 Forudsætningerne for engagement Et meningsfuldt perspektiv Positive emotioner Anne Linder www.authenticus.dk
Csikszentmihalyi, 2008 Biologisk grundvilkår Livsglæde Sundhed Anne Linder www.authenticus.dk
Csikszentmihalyi, 2008 Den daglige kamp Mennesker trues af - Livslede - Sygdom Anne Linder www.authenticus.dk
Pædagogiske dilemmaer Teori – Praksis Trivsel - Læring Individ – Fællesskab Glæde – Vrede Anerkendelse – Underkendelse Anne Linder www.authenticus.dk
Csikszentmihalyi, 2008 Kompleksiteten er et grundvilkår Konkret er en af de største udfordringer, at kunne finde en form for harmoni og arbejdsglæde i en verden, der ofte er spændt ud imellem to modsatrettede hovedtendenser Anne Linder www.authenticus.dk
Csikszentmihalyi, 2008 Harmoniske øjeblikke Vi oplever en intens form for glæde i et harmonisk øjeblik Der frigives psykologisk energi Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder, 2006 Pædagogiske stjernestunder Øjeblikke hvor vores liv opleves meningsfuldt Frigiver positive emotioner Styrker vores engagement Anne Linder www.authenticus.dk
Stern 2004 Øjeblikkets betydning Al menneskelig meningsfuld aktivitet synes at være pakket/produceret i sekvenser på netop 10 sekunder. Samspil mellem barn og forældre Kommunikative samspil Åndedræt, smil etc. Sprogets musikalske sekvenser Anne Linder www.authenticus.dk
Kompleksitetshåndtering Pædagogisk professionalitet Kender modsætningerne Peger på fællesnævnerne Anne Linder www.authenticus.dk
Relationer og sammenhængskraft Den gode relation skaber mening og positive emotioner Når man oplever at have betydning for fællesskabet, Relationsssionerne Anne Linder www.authenticus.dk
Due og Holstein, 2006 Relationer i læringsmiljøet Forældre Kammerater Nære Professionelle Anne Linder www.authenticus.dk
Bente Jensen, 2007 De udsatte børn Børn med manglende kompetencer Børn der befinder sig dårligt i læringsmiljøet Børn med negative emotioner Anne Linder www.authenticus.dk
Bente Jensen, 2007 Risikobørn 1993 – 2003 Trods øget lovgivning og øget fagligt udviklingsarbejde er det ikke lykkedes os at give gruppen af udsatte børn og unge en bedre start. Opfølgning Anne Linder www.authenticus.dk
Bente Jensen, 2006 Eksklusionsprocesser Børnenes livschancer påvirkes i familien men Børnenes livschancer påvirkes også gennem samfundets institutionelle processer og i uddannelsessystemet. De professionelle er en del af problemet – men også en del af løsningen Anne Linder www.authenticus.dk
C. Palludan (2006) Pædagogiske eksklusionsmekanismer I børnehaven Tilbageholdelse af anerkendelsen Pædagogisk mangelsyn Nærhed – Distance Sproglige koder Anne Linder www.authenticus.dk
DCUM (2009) Pædagogiske eksklusionsmekanismer I skolen Op til 25% af de danske elever oplever at ofte at have en negativ oplevelse med deres lærer Disse elever har et mindre personligt forhold til deres lærere end deres klassekammerater Anne Linder www.authenticus.dk
Palludan, 2006, Jensen, 2007 Den negative social arv De professionelles individperspektiv – er en af hovedårsagerne til at vi ikke kan få brudt den negative sociale arv Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder www.authenticus.dk Individperspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på individuelle problemer og funktionsvanskeligheder Indsatsformer retter sig mod det enkelte barn Behandlerperspektiv Resultat: Børn/unge fastholdes i deres mistrivsel/den negative sociale arv Fx Freuds perspektiv Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder www.authenticus.dk Systemiskperspektiv Mistrivsel og manglende læring tolkes som tegn på misforhold i det sociale samspil/læringsmiljøet Indsatsformer rettes mod relationelle aspekter Læringsperspektiv Resultat: Understøtter positive forandrings processer Forældre Jævnaldrende Prof. voksne Fx relationelt perspektiv Anne Linder www.authenticus.dk
Elsborg,2006 Kvalitative relationer ”Kvalitative relationer har mere end noget andet vist sig at være udslagsgivende for det individuelle mønsterbrud” Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder, 2009 Kvalitative relationer Private relationer Personlige relationer Professionelle relationer Intimitet og nærhed Kærlighed som emotionel kraft Læring og udvikling Anerkendelse som emotionel kraft Social omgang Venlighed som emotionel kraft Anne Linder www.authenticus.dk
Den emotionelle fattigdom Mennesker visner når de ikke bliver mødt med positive emotioner Mennesker visner når de ikke bliver budt op eller inviteret ind i det sociale fællesskab Begrænser engagementet Begrænser den psykologiske kapital de sociale bænkevarmere Anne Linder www.authenticus.dk
Bourdieu, 1997 Social og kulturel kapital Økonomisk kapital Bourdieu, 1997 Social og kulturel kapital Social og kulturel kapital Omveksles via sproget – til kontanter Psykologisk kapital Omvekslet via sproget – til uddannelse, netværk og kompetencer Personlig og relationel kapital
Pædagogiske relationsprofessioner Vi har manglet et fælles fagligt sprog for omsorgs- og opdragelsesdelen Omsorgs- og opdragelsesdelen er derfor blevet udført på baggrund af personlige holdninger og erfaringer. Uden fag-teknisk sprog har det været svært at udvikle den almene og den specialpædagogiske praksis. Læring Omsorg Opdrag Anne Linder www.authenticus.dk
Anne Linder www.authenticus.dk Relationskompetence 1. Evnen til at etablere en følelsesmæssig dialog 2. Evnen til at tage ansvaret for at skabe en lærende og meningsskabende dialog 3. Evnen til at skabe en guidende og opdragende dialog Anne Linder www.authenticus.dk
Relationsprofessioner Pædagogiske Psykologiske Sundhedsfaglige Plejesektoren Bibliotekarer Med flere Anne Linder www.authenticus.dk
Icdp er nøglen Til en professionalisering af det relationelle forhold. Giver mulighed for positive emotioner og mening skaber sammenhængskraft Anne Linder www.authenticus.dk