Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene Folkeskolens udfordringer it, medier og videndeling Fluid, 10. marts 2005 Kaj Søndergaard Nielsen
Efter Skole-IT? Antal aktive kursister 3.985 Antal inaktive kursister 42.173 Samlet antal kursister 46.158 Samlet antal kørekort 36.439 Afsluttede uden kørekort 5.734 Har Skole-IT reddet skolen i forhold til IT Mange niveauer: Vi ved Introduceret it-håndværk Styrket anvendelsen af it i skolen – Styrket teamsamarbejdet – dermed muligeheden for fleksibel tilrettelæggelse af uv Nuanceret lærernes brug af begreber Pædagogisk relevans og potentiale i it og medier
Nye initiativer – IT i Folkeskolen 2.3. Udbredelse af it-bevis til folkeskoleelever (Junior PC-kørekort) 3.1. Fagpædagogiske kurser med fokus på de yngste klassetrin 3.2. Fagpædagogiske kurser med fokus på 4. – 9. Klassetrin 3.3. Kurser med fokus på specialundervisning, undervisningsdiff. mm. Se hele ITIF-planen: www.uvm.dk og www.uni-c.dk/generelt/itif/index.html
2.3. Udbredelse af it-bevis til folkeskoleelever (Junior PC-kørekort) Gratis for folkeskoler i 2004 og 2005 Tilskud til introduktionsforløb Tilmeldt som Junior PC-kørekortskole Uddannelse af en koordinator Afholder introduktionsforløb
Junior PC-kørekortkoordinator kort netforløb tilstedeværelsesseminar – 1 døgn efterbehandling og videreførsel af netværk. Udbydes lokalt af CVU, ACU, Pædagogiske centraler, kommuner m.fl.
Fagtema
Fagtema Kursernes overordnede mål er at gøre lærerne til bedre undervisere i deres fag, når it og medier integreres. at give lærerne bedre forudsætninger for at samarbejde og vidensdele ved hjælp af de værktøjer, vidensdelingssystemer og netværk der er til rådighed på de fleste skoler i dag.
Fag Dansk 1- 4 (5-9) Matematik 1 – 6 (7-9) Engelsk 3 - 4 (5-9) Natur/teknik (Billedkunst 1-5) () kommer efterår 2005
Koncept Fagtema bygger på Skole-IT konceptet, men har fokus på fag strammere styring dialog mellem deltagerne faglig vejleder mere dialog med vejledere
Indledende netperiode Kursusflow Kurserne består af en kombination af arbejde på nettet og tilstedevær. Kursusflowet fremgår af nedenstående. Indledende netperiode 1. samling 1. netperiode 2. samliing 2.netperiode Slutsamlng
Kursusbevis - krav Tilstede på de 3 samlinger samt de obligatoriske afleveringer Præsentation i konference (individuel) Besvarelse på oplæg i netperiode (individuel) Logbøger (1 individuel og 3 team) Sparring med fagteam Endelig forløbsbeskrivelse Offentliggjort formidlingsmateriale Evalueringslog
IT-tema – 3. klasse Kursustilbud til lærere, der skal i gang med computere i 3. klasse: Organisering af fysiske og virtuelle læringsmiljøer Læringsressourcer Udtryksformer på computer
Kurser med fokus på specialundervisning, undervisningsdiff. mm. E-learning kurser o. lign. i regi af KVIS-programmet med særlig henblik på kursus for lærere i folkeskolen vedrørende inddragelse af it som led i en forebyggende specialundervisning kursus for lærerteam i folkeskolen med henblik på et udviklingsprojekt om udvikling af specialundervisningen Teknologistøttede kurser for lærere og pædagoger, der underviser døvblindfødte børn, børn med cochlear implant og børn med selvdestruktiv adfærd.
Pædagogisk IT-vejleder - ikke ITiF Organisationskultur og –udvikling Pædagogisk vejledning i it- og medier Mediepædagogik (læreprocesser) Videndeling og erfaringsudveksling UVM, Uni-C, Microsoft og 6-byerne