Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hjælp til integrering af IT i undervisningen
Skolebiblioteket indgår som en central del af skolens læringsmiljø og fungerer som skolens innovative, formidlende og pædagogiske læringscenter. Skolebiblioteket.
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Læringscentret og nye vejledningsformer
Folkeskole-reformen August 2014.
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Introduktion til Sprogpakken
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
IT i undervisningen Vejle Kommune. IT i undervisningen Vigtige pejlemærker  Fælles indkøb  Fælles teknisk koncept  Fælles klargøring af maskiner 
Spiludvikling som didaktisk metode d. 16/ på OTG
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Vurdering af basale færdighed, FVU og IKV i AMU
DET INTERNATIONALE ARBEJDE I FORVALTNINGEN
Skolereform august 2014………………
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
Science i Mariagerfjord Kommune  Grundlæggende kompetencer. Dansk, matematik, engelsk.  Kreativitet, innovation, problemløsning og samarbejde.  Naturfaglige.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Velkommen! Strøtanker vedr. pædagogisk IT som et indsatsområde.
Videndeling og ledelse
Rullende skolestart August Forældre samt personale i daginstitutionerne Velkommen til orienteringsmøde 10. februar kl
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Kompetencer, opkvalificering og uddannelseskrav til specialundervisere og kompetencecentre i Norddjurs Kommune.
IT i undervisningen.
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
BYOD - Løjtegårdsskolen ”It har meget lille betydning for forandringer på kort sigt. Men på lang er it medvirkende til store forandringer i vores måde.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Sprogpakken Introduktion til kurset. Introduktion Velkomst Præsentation –af kursister –af undervisere Registrering/stamoplysninger Film: Taler vi om det.
Elevplaner 2009 Det reviderede fælles elevplanskoncept Fælles Mål 2009
Præsentation af PUC TÅRNBY KOMMUNE
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
IT-Hjørnet på Gellerup og Hasle Bibliotek
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Birgit Lise Andersen Mandag d 13/ Konference KL Styrket almenundervisning – fokus på inklusion.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
- ”JPCK den 2. ”bølge” efter Skole-It”
Pædagogisk it (pæd-it) Case fra Søndervangsskolen i Hammel som vandt e-læringsprisen i Uddannelsesinstitutionens tilrettelæggelse af uddannelsen.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU ENIS - Netværket af innovative skoler Spredningsprojektet SkoleIntra træf,
Sammen og hver for sig hver ting til sin tid. John Klesner lærer - it-vejleder - konsulent i Hammel medforfatter it-tema 3. klasse inspiration til JPCK.
Videndelingsystemer – hvad skal vi med dem?
Videndeling - hvad er der sket? - hvad er på vej?
IKT omstilling af undervisningsinstitutioner Forskning og udvikling på AAU V. Tom Nyvang
Idégenereringsproces i Forbindelse med Udvikling af Masteruddannelser Aase Møller Handelshøjskolen i Århus.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Klinisk forskningstræning for læger i hoveduddannelse i Kirurgi og Plastikkirurgi (og andre interesserede specialer) Evaluering og Udtalelser Kursuskoordinator.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
17. Maj 2017 v/Karina Elsig Thøgersen, UC Syd.
Evaluering af skoleåret og planlægning af skoleåret
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Præsentationens transcript:

Junior PC-kørekort og efteruddannelse i IT og fagene Folkeskolens udfordringer it, medier og videndeling Fluid, 10. marts 2005 Kaj Søndergaard Nielsen

Efter Skole-IT? Antal aktive kursister 3.985 Antal inaktive kursister 42.173 Samlet antal kursister 46.158 Samlet antal kørekort 36.439 Afsluttede uden kørekort 5.734 Har Skole-IT reddet skolen i forhold til IT Mange niveauer: Vi ved Introduceret it-håndværk Styrket anvendelsen af it i skolen – Styrket teamsamarbejdet – dermed muligeheden for fleksibel tilrettelæggelse af uv Nuanceret lærernes brug af begreber Pædagogisk relevans og potentiale i it og medier

Nye initiativer – IT i Folkeskolen 2.3. Udbredelse af it-bevis til folkeskoleelever (Junior PC-kørekort) 3.1. Fagpædagogiske kurser med fokus på de yngste klassetrin 3.2. Fagpædagogiske kurser med fokus på 4. – 9. Klassetrin 3.3. Kurser med fokus på specialundervisning, undervisningsdiff. mm. Se hele ITIF-planen: www.uvm.dk og www.uni-c.dk/generelt/itif/index.html

2.3. Udbredelse af it-bevis til folkeskoleelever (Junior PC-kørekort) Gratis for folkeskoler i 2004 og 2005 Tilskud til introduktionsforløb Tilmeldt som Junior PC-kørekortskole Uddannelse af en koordinator Afholder introduktionsforløb

Junior PC-kørekortkoordinator kort netforløb tilstedeværelsesseminar – 1 døgn efterbehandling og videreførsel af netværk. Udbydes lokalt af CVU, ACU, Pædagogiske centraler, kommuner m.fl.

Fagtema

Fagtema Kursernes overordnede mål er at gøre lærerne til bedre undervisere i deres fag, når it og medier integreres. at give lærerne bedre forudsætninger for at samarbejde og vidensdele ved hjælp af de værktøjer, vidensdelingssystemer og netværk der er til rådighed på de fleste skoler i dag.

Fag Dansk 1- 4 (5-9) Matematik 1 – 6 (7-9) Engelsk 3 - 4 (5-9) Natur/teknik (Billedkunst 1-5) () kommer efterår 2005

Koncept Fagtema bygger på Skole-IT konceptet, men har fokus på fag strammere styring dialog mellem deltagerne faglig vejleder mere dialog med vejledere

Indledende netperiode Kursusflow Kurserne består af en kombination af arbejde på nettet og tilstedevær. Kursusflowet fremgår af nedenstående. Indledende netperiode 1. samling 1. netperiode 2. samliing 2.netperiode Slutsamlng

Kursusbevis - krav Tilstede på de 3 samlinger samt de obligatoriske afleveringer Præsentation i konference (individuel) Besvarelse på oplæg i netperiode (individuel) Logbøger (1 individuel og 3 team) Sparring med fagteam Endelig forløbsbeskrivelse Offentliggjort formidlingsmateriale Evalueringslog

IT-tema – 3. klasse Kursustilbud til lærere, der skal i gang med computere i 3. klasse: Organisering af fysiske og virtuelle læringsmiljøer Læringsressourcer Udtryksformer på computer

Kurser med fokus på specialundervisning, undervisningsdiff. mm. E-learning kurser o. lign. i regi af KVIS-programmet med særlig henblik på kursus for lærere i folkeskolen vedrørende inddragelse af it som led i en forebyggende specialundervisning kursus for lærerteam i folkeskolen med henblik på et udviklingsprojekt om udvikling af specialundervisningen Teknologistøttede kurser for lærere og pædagoger, der underviser døvblindfødte børn, børn med cochlear implant og børn med selvdestruktiv adfærd.

Pædagogisk IT-vejleder - ikke ITiF Organisationskultur og –udvikling Pædagogisk vejledning i it- og medier Mediepædagogik (læreprocesser) Videndeling og erfaringsudveksling UVM, Uni-C, Microsoft og 6-byerne