Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvordan folder jeg mit emne ud? Hvordan bygger jeg min opgave op?
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Det Internationale Område Studieområde 3/
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
naturvidenskabelige opgave
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Specialeskrivning og arbejdsprocesser
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Problemorienteret Projektmetode
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i problemformulering Stine Heger, cand. mag
Kom godt i mål med masterprojektrapporten Stine Heger, cand.mag.
Grundkursus i analyse Stine Heger, cand.mag.
Lynkursus i akademisk sprog Gitte Holten Ingerslev, lektor, ph.d.
Specialeworkshop 2/3 Helle Hvass, cand. mag
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Kom godt fra start med masterprojektrapporten
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Introduktion til opgaveskrivning
FSUS konference, Ålborg, 4. november 2014 Peter Stray Jørgensen
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Specialeworkshop 1/3.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Specialeworkshop 4/4 Rasmus Rønlev, cand. mag
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
EFTERÅR 2010 AKADEMISK SKRIVECENTER DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET skrivecenter.dpu.dk Opgaveworkshop for suppleringsstuderende.
EKSAMEN OG PRØVER.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Henriette Lungholt Uge Akademisk skrivning - Opgaven som et argument.
TIBRGA Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 5 Pensum Pensum uddrages fra lektionsplanen ALT der er angivet med betegnelsen ”Pensum” er pensum.
Synopsis.
Introduktionskursus i akademisk skrivning Rasmus Rønlev, cand. mag
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
SRO SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Studieretningsprojektet!
PROBLEMFORMULERING | SYNOPSIS | METODEAFSNIT
Studieretningsprojektet
AT1 PROBLEMFORMULERING | problemstillinger FAGLIGE METODER
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Præsentationens transcript:

Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand. mag Lynkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag. Gitte Holten Ingerslev, lektor Ph.D.

Om AKADEMISK SKRIVECENTER – de tre søjler Undervisning - vi afholder workshops for opgave- og specialeskrivende studerende. Vejledning - vi tilbyder individuel vejledning i skriftlig akademisk fremstilling. Formidling - vi skriver og samler trykte og netbaserede ressourcer om akademisk fremstilling. Læs mere om os på vores hjemmeside: skrivecenter.dpu.dk

Aktivitet: Dine vigtigste tvivlspørgsmål d.d. Fortæl på tur mens jeg noterer på tavlen: Hvad er du mest i tvivl om forud for i dag mht. at skrive en synopsis?

Tænk synopsiseksamen som en helhed Tænk synopsiseksamen og dens kombination af en skriftlig og en mundtlig del som en helhed der er underlagt de samme krav og kvalitetskriterier som en almindelig selvstændig universitetsopgave. Synopsiseksamen som helhed skal indeholde de samme elementer som en almindelig opgave; nogle af elementerne er blot trukket ud af opgaven og placeret i et mundtligt oplæg og en efterfølgende diskussion. Kort sagt: De råd vi giver på vores opgaveworkshops, gælder også synopsiseksamen (se de tre næste slides). (Baseret på: Hedelund og Stray Jørgensen 2004 s. 8-9)

Sørg for at du har styr på genren Den videnskabelige genre – en definition: Dokumentation ... af en undersøgelse ... af ét fagligt relevant problem ... ved brug af fagets teorier og metoder ... med det formål at overbevise ... en fagfælle ... om rigtigheden af undersøgelsens resultater og konklusion ... i en fremstilling som er acceptabel i det faglige diskursfællesskab. (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 21)

Sørg for at du har styr på din problemformulering Tjek din problemformulering – er der: et fagligt problem, en mangel, en uforklaret observation, noget der skal forklares, analyseres, diskuteres, argumenteres for, konstrueres? et fokus? både noget du undersøger, og noget du undersøger ved hjælp af? mulighed for analyse? mulighed for at opgaven kan læses som ét argument (eller for at dokumentere eller konstruere noget nyt)? overensstemmelse mellem spørgsmålets bredde og dine materialer, metoder og ressourcer? termer der er faglige nok til at kunne fungere som søgeord i faglige elektroniske ressourcer? (Stray Jørgensen og Rienecker 2006 s. 40)

Sørg for at du har styr på din opgaves pentagon 1. Undersøgelsens spørgs-mål (problemformulering): Hvad spørger du om? 5. Undersøgelsens fremgangsmåde: Hvordan spørger du? 2. Undersøgelsens faglige formål, evt. brug: Hvorfor spørger du? 4. Undersøgelsens redskaber: Teori, faglige metoder, begreber: Hvad spørger du med? 3. Undersøgelsens genstand: empiri, stof, data, fænomen: Hvad spørger du til? (Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 29)

Aktivitet: Status på din opgaves pentagon d.d. Fortæl sidemanden hvad status er på din opgaves pentagon: Hvor langt er du – ikke nødvendigvis på skrift – med at udfylde en pentagon for din opgave? Er der nogen hjørner hvor du har for lidt eller intet at skrive, og/eller nogen hjørner hvor du har for meget at skrive? Hvilke hjørner er du mest i tvivl om og hvorfor? Hvad skal du evt. spørge din vejleder om? Hvad skal du gøre som det næste? Her kunne man evt. give dem lidt tid til at udfylde en pentagon inden denne aktivitet.

Aktivitet: Hvad er en god synopsis? I får nu udleveret uddrag af tre synopser der er afleveret og bedømt på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole. De fik alle 10 (inkl. den mundtlige del). Læs uddragene, og diskuter med sidemanden: Hvilke styrker og evt. udfordringer ser I ved den måde de tre opgaveskrivere har: fordelt deres stof mellem den skriftlige og den mundtlige del? bygget deres synopser op og vægtet stoffet i dem? lagt op til den mundtlige del af eksamen? Vi samler op i plenum.

Synopsiseksamens tre dele Skriftlig del Mundtlig del Forberedt skriftligt oplæg (synopsis) Forberedt mundtligt oplæg Diskussion med underviser og censor (Hedelund og Stray Jørgensen 2004 s. 13)

Generelle råd til den tredelte synopsiseksamen Beslut hvad der skal præsenteres skriftligt, og hvad der skal præsenteres mundtligt. Etablér sammenhæng mellem den skriftlige og den mundtlige del så de ikke fremstår som adskilte størrelser. Brug den skriftlige del som springbræt for den mundtlige. Placér det mest selvstændige og fagligt interessante i den mundtlige del (den vægtes normalt mest i karaktergivningen). Brug det mundtlige oplæg som springbræt for diskussionen. Skriv synopsen som den del af undersøgelsen der ikke bliver præsenteret mundtligt (men spørg også din underviser hvad han eller hun foretrækker!). Skriv en indledning der siger hvad du vil gøre, og hvordan du fordeler elementerne. (Hedelund og Stray Jørgensen 2004 s. 9)

Fremstillingsformer – den akademiske teksts byggesten Færdighed Fremstillingsformer Forklaring Bruge og producere viden teoretisere, argumentere, fortolke, diskutere, evaluere, perspektivere, vejlede Komplekse fremstillingsformer der forudsætter mindre komplekse fremstillingsformer. Kræver indsigt, færdigheder og selvstændighed. Enkle fremstillingsformer der ikke forudsætter beherskelse af andre fremstillingsformer. Kræver begrænset færdighed og kan udføres ret mekanisk. Bearbejde (systematisk) klassificere, kategorisere, sammenligne, analysere Forstå (reflektere) definere, forklare, karakterisere, overføre, eksemplificere, identificere Reproducere citere, parafrasere, referere, beskrive, redegøre Når vi taler om det mest selvstændige i din opgave… (denne er ikke med i deres slidesæt) (Bearbejdet efter: Rienecker og Stray Jørgensen 2006 s. 177 – læs også s. 59-62 om Blooms taksonomi)

Standarddisposition for synopser Skriv en (“normal”) indledning med mindst problemformulering overblik over undersøgelsen. Strukturér det faglige indhold (der vil ofte være “huller” i rækken) empiri metode (fremgangsmåde) teorier og begreber analyser resultater. Læg op til hvad der vil blive præsenteret mundtligt. Læg evt. op til hvad der kan være punkter til diskussionen. Indledningen gælder også for den mundtlige del Struktur afhænger af hvordan du fordeler dit stof mellem skr og mundt (Hedelund og Stray Jørgensen 2004 s. 17)

Aktivitet: Opsamling på din synopsis(eksamen) Notér hvordan du (ideelt set) vil fordele dit stof mellem den skriftlige og de to mundtlige dele af din synopsiseksamen, og lav en foreløbig disposition for din synopsis. Præsenter begge dele for din sidemand.

Kontakt AKADEMISK SKRIVECENTER Kontakt os hvis du har spørgsmål til dagens workshop eller vores workshops i øvrigt hvis du har brug for individuel skrivevejledning for at komme videre i din opgaveskrivning hvis du er interesseret i de ressourcer - opgaveeksempler, bøger, hæfter og lignende - som vi skriver og samler om akademisk fremstilling. Skriv til: skrivecenter@dpu.dk Ring på: 87 15 16 86 Eller kig forbi: lokale A406a (på DPU i København) Åbningstider: mandag kl. 14-17, onsdag kl. 8-15 og torsdag kl. 9-15.

Anvendt litteratur Hedelund, Lis; Stray Jørgensen, Peter (2004): Mundtlig eksamen med skriftligt materiale/synopsis. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Rienecker, Lotte; Stray Jørgensen, Peter (2006): Den gode opgave. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte (2006): Specielt om specialer – hovedsageligt om hovedopgaver – koncentreret om kandidatafhandlinger. 3. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur. Stray Jørgensen, Peter; Rienecker, Lotte; Skov, Signe (2011): Specielt om specialer – hovedsageligt om hovedopgaver – koncentreret om kandidatafhandlinger. 4. udgave. Frederiksberg: Forlaget Samfundslitteratur.