Undervisningsevaluering Morten Nissen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Advertisements

Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Individuel uddannelsesplan
Teori-Praksis-holdning
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
Målrettet læring Introkursus i almen medicin
Merlivs seminar 27. August 2008
Udvikling og kvalitets sikring af sygeplejen i praksis
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Videnskab vs. praksis Evidens light Virkninger af idealer Prototyper Videnskabelighed i praksis Psyke & Logos 18. Januar 2008 Morten Nissen Københavns.
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Læringsmiljøvurdering - dynamisk udvikling af pædagogiske læringsmiljøer Svendborg den 14. marts 2013.
Kvalitetens Beskaffenhed
Et refleksivt perspektiv på de socialpædagogiske område v. Jan Jaap Rothuizen d
Inquiry Based Science Education - IBSE
Evaluering - metoder og værktøjer -
Virkeligheden er ikke en case Mangfoldighed er ikke til stede som viden – skal udforskes Mange historier – perspektiver og interesser Et barn – tilfældigheder.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Thomas Bjørnkilde, Manager, PLS RAMBØLL Management
Dansk på mellemtrinnet Blåvandshuk Skole 2014
M EDIEPÆDAGOGISK OG ORGANISATORISK VEJLEDNING Intro Rikke Schultz
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Research Light Den hurtige, rapportfrie undersøgelse Pilotstudiet spændt for praksis.
Brown Bag seminar 5. marts 2013 Dias 1 Institut for Statskundskab ”Effektiv vejledning”, hvad er det?! Hanne Nexø Jensen Institut for Statskundskab, KU.
Inklusion og inkluderende processer
Digital forandringsledelse
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Fremtidens bistand - DIIS 21. januar FREMTIDENS BISTAND Er der et alternativ til Paris-erklæringen? Easterly om Sachs: ”An aid wall” har erstattet.
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Uddannelsen i almen medicin Introkursus i almen medicin Region Sjælland, 10. maj 2010 Gunver Lillevang.
Project Management Managing The Progress of Projects.
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
23. juni 2015 Det Semantiske Web Mads Carlsen. 23. juni 2015 Problemer med det nuværende Internet Ingen semantiske specifikationer. Søgning giver mange.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Københavns Kommunes Bæredygtighedsværktøj
Rikke Teglskov UCL og Lise D. Møller UCC
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Uddannelse Frit efter Flora. Fra cand. med. til speciallæge Målbskr. Udd. progr. Udd. plan.
Feedback – fra et elevperspektiv
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Almen didaktik Niels Grønbæk Nielsen.
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Oplæg fra Evalueringsudvalget
Webinar om evaluering af elevudbytte
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Digital forandringsledelse
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Værktøj: Check dine relationer
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Undervisningsevaluering Morten Nissen

Plan Intro Nogle fordomme om evaluering Alment –Historisk – evaluering som tidsfænomen –Analytisk – undervisning og evaluering som praksisformer Konkret

Nogle fordomme Evaluering af Uni-undervisning (og anden offentlig praksis) er noget nyt Evaluering er en modebølge der snart går over Evaluering er en fremadskridende og kumulativ rationaliseringsproces Evaluering forudsætter at praksis styres af erklærede målsætninger Evaluering er kontrol og dermed fremmed for udvikling og faglighed Evaluering er en vurdering af den enkelte lærer Evalueringers datakilder er altid studerende Evaluering tager altid form af surveys / tilfredshedsmålinger

Historisk At praksis er refleksiv er ikke nyt –Ledelse –Accountability –Udviklingshorisont –Voice / exit (Relativt) nye aspekter –Universitetet som masseproducent af kvalifikationer –”Videnssamfundet” – fra modernitetens elite til banaliseret demokrati –New Public Management Stat – fra kampplads til apparat Kontrakt- og (arbejds-) markedsstyring Brugerinddragelse –Ethico-politics (Rose) Porteføljer (studenter og lærere?) –Verifikationsritualer (Power) Forankrer subjektet i en sandhed

Quality work In the framework for the audit the term quality work is applied to define the range of issues related to assuring and improving quality at all levels. Quality work includes the strategies, goals, approaches, plans, systems, methods and organisation used to secure and develop overall quality in education. The panel regards quality work as a process that includes elements of a developmental cycle, which is illustrated by the quality cycle: Act (follow-up) Plan (strategy and aims) Check (evaluation) Do (practices) _of_University_of_Copenhagen.pdf

Analytisk Kvalitet (fra Aristoteles - og WHO’s Ottawa charter) –(Professionel) standard –Økonomi (retfærdighed, fordeling) –Uintenderede konsekvenser (bivirkninger) –Brug (relevans) Evaluering er institutionaliseret (objektiveret) refleksion: –(Særskilte og standardiserede) rutiner –Indskrivningsredskaber –Formidlede konsekvenser Grundproblemer –Afgrænsning af ”praksis” –Ansvarstildeling / forklaring –Dialog med praksis’ egen rationalitet (fx pædagogisk teori, faglighed, epistemologi)

OBJEKTER MIDLER MÅL AKTØRER INTERVENTIONENS LOGISKE STRUKTUR

Konstruktioner Problemer Kvaliteter. Årsager OBJEKTER Effekter. Teknologier MIDLER MÅL Værdier. Muligheder AKTØRER Hensyn. Forholdemåder Kompetencer. Positioner

TEORI REFLEKSIV. PRAKSIS? “VI” META-INTERVENTIONENS (~metodens) LOGISKE STRUKTUR OBJEKT MID. MÅL AKTØR MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Praksis OBJEKT MID. MÅL AKTØR OBJEKT MID. MÅL AKTØR Betingelser Ændrede betingelser Ændrede subjekter Subjekter

Viden: Faglighed /. kompetencer Disciplin/ Kompetencer:.. Refleksion Tilegnelse x 2. Lærer / student Orgsanisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Hanne (lærer) opsummerer fra sidst: En bæredygtig udvikling er en udvikling, der tilgodeser nutidens behov uden at forringe kommende generationers muligheder for at tilgodese deres behov. (…). Og vi har jo også allerede i denne time har talt om, at hvis vi efterlader verden med store konflikter, med ændret klima, med opbrugte ressourcer, ja, så vil det skabe problemer for de kommende generationer. Men - hvad er så de grundlæggende behov for et godt liv? John (elev) vil gerne vide, om man også skal skrive dette ned? Hanne understreger, at man ikke skal skrive alt ned; man må vurdere, hvad der er væsentligt. John spørger: ”Kan du så ikke sige, hvad vi skal skrive ned?” Jo, det kan Hanne godt Observationsnoter fra undervisning i bæredygtighed i dansk gymnasium, oktober 2004 (Liselotte Ingholt)

Viden: Faglighed /. kompetencer Disciplin/ Kompetencer:.. Refleksion Tilegnelse x 2. Lærer / student Orgsanisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Viden: Faglighed /. kompetencer Disciplin/ Kompetencer:.. Refleksion Tilegnelse x 2. Lærer / student Orgsanisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Viden: Faglighed /. kompetencer Disciplin/ Kompetencer:.. Refleksion Tilegnelse x 2. Lærer / student Orgsanisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Undervisning. Indskrivning Kvalitet?. Interesser, positioner, opgaver Organisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Undervisning. Indskrivning Kvalitet?. Interesser, positioner, opgaver Organisation MIDDELMÅL OBJEKT AKTØR

Evalueringens for(hindrings)løb Bliver den rekvireret? Bliver den iværksat? Står ledelsen bag? Sanktioner hvis det ikke gennemføres? Afsættes der ressourcer (tid, sekretærbistand m.v.)? Bliver den reelt gennemført? Bliver data/resultater læst og brugt? Af hvem? Til hvad? Bliver den selv evalueret og udviklet? Hvordan er koblingen mellem evalueringspraksis'er og organisationsstruktur? –hvordan er forholdet mellem evaluering og personaleledelse? –hvordan indgår evaluering i studiepolitisk struktur? –evaluering og andre monitoreringer af undervisning og dens resultater - Eksamensformer? Klageadgang?

Nogle former Midtvejs- eller slutevaluering af forløb (formativ / summativ) Survey –Afkrydsningsskemaer –U-/struktureret ”kvalitativ” –Elektronisk survey –Evaluering af enkeltforelæsninger, postkort-metoden Procedurer, iscenesættelser af diskussioner –Strukturerede holddiskussioner, fx ”Delphi” –Kollegial observation, supervision –Fokusgrupper