Nye fagprofessionelle lederroller

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Advertisements

Social Kapital – rig på relationer
Uddannelse til tværfaglighed
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
På vej mod en innovativ offentlig sektor
Hans Jørgen Limborg Arbejdsmiljøkonferencen 2005
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Tekster til i dag Justine Grønbæk Pors Department of Management,
Lederudvikling.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
K-TEAM 1.
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
LSP - Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis, Institut for Læring og Filosofi, AAU og UCN,
Vibeke Abel - Ligestillingsministerens Departement Det tværministerielle mainstreamingsprojekt ”Mainstreaming - fra Strategi til Praksis” 28.maj 2001.
Ledelsesrum af Ove K. Pedersen
Ledelsesudvikling på Københavns Universitet
Ledelse af innovative medarbejdere
7 dogmer for offentlig styring
Tillid Temadag for AMIR
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Ledelsesudfordringer i sociale institutioner
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Speciale i virksomhedsstudier og pædagogik, RUC, 2006/2007.
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Randers Hvorfor mål - og rammestyring i Randers Kommune (og de fleste andre) ? Virker det?
Styring af styregrupper
Tillidsreformen – hvordan har jeg arbejdet med reformen og hvor langt er vi nået? MED konference
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Medalje til Høje-Taastrup
set fra ledelsens side ved Områdeleder
John Andersen Empowermentbegrebet
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Konsulenternes kompetencebehov i et forskerblik
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Årsmøde for ledere og chefer i den kommunale myndighed
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Partnersamarbejde - om gensidige forventninger til partnersamarbejdet Thorben Hansen Markedschef - infrastruktur for kort og geodata.
Forpligtende netværksledelse
Evidens, evaluering & dokumentation - skærpet ansvarsfordeling og skærpet faglighed Børne- og Kulturchefernes årsmøde, 15. november 2007 Merete Konnerup,
Strategiproces Fællesmøde 29. oktober 2011
Introduktion af forløbet. Forløbet sættes i gang gennem kickstart. Kickstart arbejder med de to første faser. De sidste to faser arbejder hver enkelt.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
KVIK erfa-dag 22. Maj 2006 Hvorfor gør det en forskel at blive ved med at selvevaluere?
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Mål- og resultatstyring i Rigsrevisionen
STATENS STYRING AF KOMMUNERNE I DAG
Lederens vandring 1.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
Præsentationens transcript:

Nye fagprofessionelle lederroller Karina Sehested, Seniorforsker Landskabsarkitektur og planlægning Københavns Universitet

Organisering og styring Selvstændige driftsenheder ”Firmatisering” og privatisering Bruger/borgerorganer Strategisk forvaltning og stabsfunktioner Direktioner og fælles/distrikt ledelser Kontraktstyring med mål og rammer Kvalitets- og processtyring Resultatstyring Borger/bruger-undersøgelser Dokumentation og information

Hvorfor det? Ny opfattelse af ekspertviden Ideologisk drejning Fra sandhed til forhandling Ideologisk drejning Fra lighed til frihed Ny opfattelse af offentlig sektor En virksomhed

Den autonome profession: ”Eksperter ved bedst” ”De varetager samfundets interesser” ”De skal have selvstyring og monopol på opgaver” Den lukkede selvstyrende professionskultur

Fagbureaukratiet Funktionelle fagforvaltninger og institutioner med klar specialiseret opgavefordeling Professionsdominans med faglige normer og værdier som styrende Sammenkobling af ledelse og profession Dem og os: Fagprofessionelle contra lægfolk

Nye krav: den interaktive profession De bedste løsninger: delt ekspertviden og brugerviden Tværfaglige og åbne samarbejdsformer (teams og netværk) Integration af nye værdier Fx demokrati og effektivitet Ny ledelsesform Fra fagleder til ?

Nyt lederfundament Fra professionsloyalitet til Ledelse Lederen er ofte på ”forvaltningsniveau” Andre værdier end faglighed Lederen skal udøve kontrol af egen profession(self-policing) Skabe netværk og kontakter med mange aktører for at løse opgave Inddrage mange former for viden

Den fagprofessionelle leder som: Rationale og orientering Viden Samarbejde Faglig udviklingsleder Faglighed og politik: Fagligt passende produkt Faglig specialviden. Kommunikation og formidling Prof. netværk, pol/adm netværk: Lukkede og elitære Borger som modtager Manager Politik og effektiv gennemførelse: Politisk passende produkt Generel faglig viden. Viden om ledelse og politiske processer Pol/adm netværk, formelle organisationer: Borger som organisation Driftsleder Konkurrence og økonomi: Det mulige produkt Viden om økonomi og ledelse Lokale partnere Pol/adm netværk: Borger som grupper Netværksleder Fællesskab og konsensus: Den gode proces Viden om organisering og processer Alle relevante aktører: Åbne og plurale Borgere som direkte deltagere

Konsekvenser Alle lederroller er mulige Det hele kan ikke kombineres uden konflikt Der balanceres, vægtes og vælges bevidst eller ubevidst Professionskultur og personlige egenskaber stor betydning