Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 6 konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af emne 2.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Folkelig deltagelse i uddannelse Civilsamfundets inddragelse og fortalervirksomhed i Syd Workshop den 4. februar 2009 Eva Iversen koordinator for Uddannelsesnetværket.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Mere Velfærd kræver øget produktivitet. Hvad er KORA?  Dannet 1. juli 2012  En fusion af: – DSI – AKF – KREVI  P.t. ca. 100 medarbejdere – økonomer,
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Af Udbudsjurist Janni Hadulla Nielsen
Økonomien i det boligsociale arbejde Bo Andersen Konsulent Boligsocial Funktion.
Kommunens forventninger til, at UU er med til at opfylde 95 % målsætningen Ved Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør, Næstved Kommune.
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
Produktion og Logistik
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Den globale skole Globaliseringen fordrer og fremmer en nytænkning af uddannelsernes indhold. Gode læse-, stave- og matematikfærdigheder er nødvendige,
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra skolens ledelsesteams’ selvevaluering.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Civilsamfundsstrategien Forudsætninger Idegrundlag & Virkemidler Status Udfordringer Oplæg ved NGO Træf 2006 Vejle 18. marts Lars Udsholt Mellemfolkeligt.
Sekretariatet for Landdistriktsprogrammet November 2005 Den nye fælles landdistriktspolitik v/ Rita Munk.
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
FARMA SF 2011 Det Farmaceutiske Fakultet Forskningsformidling ”Formidlingsforpligtigelses -ja tak” Sven Frøkjær 23. marts 2011.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Et velfungerende MEDsystem: Hvorfor og hvordan? - Erfaringer fra Region Midtjylland Lars Hansson, direktør, Region Midtjylland.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvad er LEADER metoden? Præsentation Sammenhæng til landdistriktsprogrammet Principper: 1.Territorielt program 2.Lokal udviklingsplan 3.LAG (Lokal AktionsGruppe)
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Kvalitetsrapport 2009/2010 Nuancer og variationer - et billede af et mangfoldigt skoleområde. En afrapportering fra skoleområdet med fokus på initiativer,
© Knud Aarup Selveje i et stærkt civilsamfund - Embedsværkets perspektiv © Knud Aarup Munkebjerg Hotel 20. april 2016 Knud Aarup Uafhængig agent i udvikling.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Beskæftigelsesregion Syddanmark Nyt i beskæftigelsespolitikken Jobcenterchefmøde d. 30. maj 2012 v. Karl Schmidt, regionsdirektør, Beskæftigelsesregion.
Uddannelses- og erhvervsvejledning i lyset af store reformer på folkeskole-, erhvervsuddannelses- og gymnasieområdet Vejledning og overgange, UCC 10.
NBTF, Ullevål 4/12-17 Coaching.
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene grunduddannelse til alle 2015-målene grunduddannelse til alle I dag fortsat 100 mio. børn der ikke går i skole og 15% der ikke gennemfører grundskolen. I dag fortsat 100 mio. børn der ikke går i skole og 15% der ikke gennemfører grundskolen. Anslået behov for ekstern finansiering mellem 3,7 og 7 mia. USD Anslået behov for ekstern finansiering mellem 3,7 og 7 mia. USD Danmark aktiv og fra 2001 opprioriteret Danmark aktiv og fra 2001 opprioriteret Uddannelsesnetværket havde behov for en analyse af den danske bistand til uddannelse, både i tal og indhold Uddannelsesnetværket havde behov for en analyse af den danske bistand til uddannelse, både i tal og indhold Undersøgelse foråret 2006 Undersøgelse foråret 2006 Efterfølgende debat, bla. i Udvikling Efterfølgende debat, bla. i Udvikling

Opprioritering af uddannelse Global opprioritering – fordoblet til grundudd. Global opprioritering – fordoblet til grundudd. Danmark: ”Nye prioriteringer” fra 2001 lægger op til opprioritering af uddannelse (procentsats og største sektor) Danmark: ”Nye prioriteringer” fra 2001 lægger op til opprioritering af uddannelse (procentsats og største sektor) 5 nye uddannelsessektorprogrammer sættes i gang 5 nye uddannelsessektorprogrammer sættes i gang 3 igangværende fases ud 3 igangværende fases ud Strid om procentsatser ufrugtbar, men faktum er at uddannelse er faldet både i andel og absolutte tal Strid om procentsatser ufrugtbar, men faktum er at uddannelse er faldet både i andel og absolutte tal

Generel budgetstøtte og uddannelse Stigende anvendelse af generel budgetstøtte Stigende anvendelse af generel budgetstøtte Styrker uddannelse i Syd Styrker uddannelse i Syd Nuværende niveau af dansk budgetstøtte er 3- 7% Nuværende niveau af dansk budgetstøtte er 3- 7% Heraf ca % til uddannelse Heraf ca % til uddannelse Hvad kan Danmark gøre for at sikre uddannelse indtænkes i budgetstøtte – som kriterium for budgetstøtte og element i policy- og budgetdialog Hvad kan Danmark gøre for at sikre uddannelse indtænkes i budgetstøtte – som kriterium for budgetstøtte og element i policy- og budgetdialog

Donorsamarbejde og uddannelse Øget donorsamarbejde vanskeliggør enkelt landes rigide målsætninger Øget donorsamarbejde vanskeliggør enkelt landes rigide målsætninger Fornuftig arbejdsdeling hvor det sikres at der er finansiering nok til at sikre uddannelse til alle. Fornuftig arbejdsdeling hvor det sikres at der er finansiering nok til at sikre uddannelse til alle. Hvordan kan Danmark i donorsamarbejdet sikre at finansieringshuller lukkes? Hvordan kan Danmark i donorsamarbejdet sikre at finansieringshuller lukkes?

Barrierer for at opprioritere Landenes egne prioriteringer – fastholde ejerskab – øve indflydelse Landenes egne prioriteringer – fastholde ejerskab – øve indflydelse Forvaltnings- og absorptionskapacitet – kan penge omsættes til kvalitets- uddannelse Forvaltnings- og absorptionskapacitet – kan penge omsættes til kvalitets- uddannelse Hvad kan der gøres for at afhjælpe nogle af disse barrierer? Hvad kan der gøres for at afhjælpe nogle af disse barrierer?

Muligheder for at opprioritere Øge eksisterende programmer – hvor der er behov Øge eksisterende programmer – hvor der er behov Øge antallet af programmer i øvrige programsamarbejdslande – hvor der er behov Øge antallet af programmer i øvrige programsamarbejdslande – hvor der er behov Hvis staterne ikke kan omsætte skal donorerne så arbejde direkte med andre lokale niveauer Hvis staterne ikke kan omsætte skal donorerne så arbejde direkte med andre lokale niveauer Andre typer nye programmer, teknisk uddannelse, tertiær uddannelse? Andre typer nye programmer, teknisk uddannelse, tertiær uddannelse? Nødvendigt at gå gennem NGO’er, kirke, etc. i en overgangsperiode hvis Årtusindemål skal indfries? Nødvendigt at gå gennem NGO’er, kirke, etc. i en overgangsperiode hvis Årtusindemål skal indfries? Programmer der forbedrer forvaltning og regeringsførelse bør have fokus på uddannelse Programmer der forbedrer forvaltning og regeringsførelse bør have fokus på uddannelse

Fast Track Initiative En finansieringsform og partnerskab lanceret af Verdensbanken i 2002 for at mobilisere flere midler til uddannelse En finansieringsform og partnerskab lanceret af Verdensbanken i 2002 for at mobilisere flere midler til uddannelse Baseret på landenes egne planer og forpligtelser Baseret på landenes egne planer og forpligtelser 20 lande godkendt – 11 på vej i 2006 og 28 flere søger 20 lande godkendt – 11 på vej i 2006 og 28 flere søger Anslået finansieringsbehov på 1,1/7 mia. USD pr. år Anslået finansieringsbehov på 1,1/7 mia. USD pr. år – konkret mangler 510 mio. USD i 2006 til de 20 lande – konkret mangler 510 mio. USD i 2006 til de 20 lande Danmark netop besluttet at give bidrag på 25 mio. i 2007 Danmark netop besluttet at give bidrag på 25 mio. i 2007 Perspektiver for fremtiden – engagement Perspektiver for fremtiden – engagement

Kvalitet og uddannelse Danmark giver en god og solid støtte – der generelt baserer sig på (align’et) landenes egne uddannelsespolitikker og planer Danmark giver en god og solid støtte – der generelt baserer sig på (align’et) landenes egne uddannelsespolitikker og planer Dialog på policy-dialog fremfor projekter Dialog på policy-dialog fremfor projekter Kvalitetsdebat bør tages i Syd Kvalitetsdebat bør tages i Syd Lærernes rolle og læreruddannelse afgørende Lærernes rolle og læreruddannelse afgørende IMFs lånepolitik hæmsko i flere tilfælde for staternes eget bidrag til drift – især aflønning af tilstrækkeligt mange lærere. IMFs lånepolitik hæmsko i flere tilfælde for staternes eget bidrag til drift – især aflønning af tilstrækkeligt mange lærere. Hvad kan Danmark gøre for at sikre overensstemmelse mellem bistand og lånepolitik? Hvad kan Danmark gøre for at sikre overensstemmelse mellem bistand og lånepolitik?

Civilsamfund DAKAR-erklæring og Danidas Civilsamfundsstrategi fra 2001 slår fast at civilsamfundets rolle er afgørende for at sikre uddannelsesreformernes succes DAKAR-erklæring og Danidas Civilsamfundsstrategi fra 2001 slår fast at civilsamfundets rolle er afgørende for at sikre uddannelsesreformernes succes Fremme at reformerne fremmer demokrati omkring skolen; forældreråd, lærerindflydelse, decentralisering Fremme at reformerne fremmer demokrati omkring skolen; forældreråd, lærerindflydelse, decentralisering Inddrage forældre, lærere, elever og uddannelseseksperter og borgere i reformer og programmer og opfølgning – i praksis en udfordring! Inddrage forældre, lærere, elever og uddannelseseksperter og borgere i reformer og programmer og opfølgning – i praksis en udfordring! Både demokratisk og sund folkelig kontrol med midler til stater med svag forvaltning. Både demokratisk og sund folkelig kontrol med midler til stater med svag forvaltning. Er der behov for klarere retningslinier for at sikre konsekvent inddragelse af civilsamfundet? Modeller? Er der behov for klarere retningslinier for at sikre konsekvent inddragelse af civilsamfundet? Modeller?

Hvordan er det gået med at opprioritere den danske bistand til uddannelse i Danidas samarbejdslande? Hvordan er det gået med at opprioritere den danske bistand til uddannelse i Danidas samarbejdslande? Hvad gør Danmark på internationalt niveau for at nå FN-målene om Uddannelse for Alle? Hvad gør Danmark på internationalt niveau for at nå FN-målene om Uddannelse for Alle? Hvordan er Danmark med til at forbedre kvaliteten i uddannelsen i vores samarbejdslande? Hvordan er Danmark med til at forbedre kvaliteten i uddannelsen i vores samarbejdslande? Hvordan kan Danida og de danske NGO’er styrke civilsamfundet i Syd og deres muligheder for at overvåge og sikre Uddannelse for Alle? Hvordan kan Danida og de danske NGO’er styrke civilsamfundet i Syd og deres muligheder for at overvåge og sikre Uddannelse for Alle?