Om lærermangel i matematik og naturfagene
Overordnede perspektiver Naturfaglig tonet læreruddannelse – erfaringer fra udviklingsarbejder i CAND 2Martin K. Sillasen:
Bygge uddannelsen af naturfagslærer på forskningsbaseret viden Polariseret diskussion: Forskningsbaseret viden <> praksisbaseret viden Give UC’erne en ligeværdig stemme i debatten Mulighed for udvikling af masterprogrammer for folkeskolelærere og UC-lærere Martin K. Sillasen:
Forslag: Lav en overordnet rammelov som skaber rammen for uddannelsesinstitutioners egen detailplanlægning af uddannelsesprogrammer Der er flere forsøg at bygge på: Prøveordninger i den nuværende læreruddannelse, samarbejde mellem UC’er og universiteter Martin K. Sillasen:
Partnerskaber om praktikken – ekspert i undervisning Virtuelle porteføjler til pædagogiske og didaktiske refleksioner samt studieprodukter Mere systematisk brug begrebet Pedagogical Content Knowledge Nye læringsformer i naturfagene: Robolab i pædagogik, blended learning Lærerstuderendes deltagelse i skoleudviklingsprojekter som en del af deres bacheloropgave og eksamensopgaver Martin K. Sillasen:
Spørgsmål man bør overveje: Hvilke lærerprofiler har skolerne brug for? Generalister eller specialister? Hvilke fagkombinationer giver et godt lærerliv? Martin K. Sillasen: