Eliteteori 2 4. oktober 2005.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

Demokrati og styreformer
Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Bjarne Ibsen Professor, Forskningsleder
Demokratimodeller og demokratiske udfordringer lokalt.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
DEMOKRATISERING : SFUs Martstræf 2011 : Gry Poulsen.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Demokrati & Menneskerettigheder
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
Ledelse og menneskesyn
Ledelse af innovative medarbejdere
Brug piletasterne eller musen til at skifte slides
Globalisering og internationale forhold
1 Disposition 1.New Right Forudsætninger Metode 2.Oplæg om Niskanen 3.Diskussion 4.Evaluering.
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
1 Kirkelig ledelse – også i provstiet v/ Inge Lise Pedersen.
Forskellige former for magt
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
Samfundslære: Styreformer
Læremiddelkultur I Folkeskolen
1 Peter Mair ”Partisystemer” 1. november Disposition Typer af partisystemer Partisystemers struktur Forholdet mellem partisystem og afstemninger.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
1 Lijphart Præsidentskab vs. parlamentarisme 8. november 2005.
Katz/Mair – Kartel parti
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Nye fagprofessionelle lederroller
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
Styring af styregrupper
DEMOKRATI SOM POLITISK ANSVAR – POLITISKE STRATEGIER ER NORDEN DEMOKRATIETS PARADIS?
Statens frivillighedspolitik
Ledere mellem profession, management og demokrati Karina Sehested, Seniorforsker Skov og Landskab, KU.
En komparativ undersøgelse af samfundsfag i Norden
John Andersen Empowermentbegrebet
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
Introduktion til liberalisme
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Frivillighed på kommando findes ikke
2.Lektion: Samfundsfag 2.lektion i undervisningsforløbet ”Samfundet og samfundsfagets fagområder” baseret på kapitel 1 i bogen Luk Samfundet Op!, af Brøndum.
Et kritisk perspektiv på helhedssyn Lars Uggerhøj, Aalborg Universitet
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
1.lektion: Samfundsfag – hvad er det?
Kapitel 2: Demokrati Demokrati (folkestyre) er blevet set både som en måde at tage beslutninger på og som en livsform. I Danmark tages disse beslutninger.
BKFs årsmøde 13. november 2008 Præsentation af BKFs nye ledelsespublikation Ved Børne- og Kulturdirektør Klaus Nørskov.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
Rekruttering og fastholdelse af frivillige Brønden, Brøndby kommune 2. oktober 2010 Anders Jacobsen Konsulent Center for frivilligt socialt arbejde 1.Motiver.
Samfundet- Institutionen og Individet. Hvad kan og er en institution? Hvordan opfattes brugeren? Forhold til samarbejdspartnere? Arbejdsmiljø?
Socialkonstruktivisme i international politik 1. Socialkonstruktivisme (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen.
Diskursanalysen i miljødebatten 1. Diskursanalysen (en definition) 2. Realisme vs. socialkonstruktivisme 3. Eksempler 4. Diskursanalysen 4.1. Diskurser.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Dansk Handicap Idræts-Forbund Mission, Vision og Mål
Arne Kvist Rønnest, Aktørernes ønsker til beslutningsgrundlaget - politikere - bureaukratier - offentligheden Arne Kvist Rønnest,
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Eliteteori 2 4. oktober 2005

Disposition Opsummering Opfattelser af eliters betydning Korporatisme Oplæg om Mancur Olson Diskussion

Opsummering Metode Videnskabelige analysemetoder – kritik af abstraktioner og idealisme Idealtype begrebet (abstraktion; ikke positivistisk)

Opsummering Fokus på magt og dominans Politikeren som eliteaktør De forskellige typer elite-baggrunde Økonomisk (korporatisme) Uddannelse (teknokrati)

Opsummering Deskriptiv og normativ eliteteori Klassisk eliteteori Realisme (sådan er politik) De bedre egnede (sådan bør politik være) Klassisk eliteteori Demokratisk elitisme Radikal eliteteori

Opsummering Klassisk eliteteori Kritikken af idealismen og fremskridtstroen på demokratisering og individet Politikkens kompleksitet Oligarkiets jernlov – konsekvens af behov for organisering, selv for partier dedikeret til internt demokrati og medbestemmelse (strukturel betingelse)

Opsummering Radikal eliteteori Kritik af P. for at dække over de reelle politiske magtforhold – den reelle magt ligger uden for de formaliserede politiske processer og de politiske beslutninger vi bliver bekendtgjort med Korporatisme (baseret på økonomiske interesser og magt) Managerial elite (baseret på teknokrati/uddannelsesbetingede interesser og magt)

Opsummering Demokratisk elitisme Den folkevalgte politiker som afgørende aktør Kan sætte sig igennem over for bureaukratiet Konkurrence elementet er væsentligt (mobilitet og udskiftelighed)

Kritik af politikeren som elite Den symbolske rolle Illusion om politisk lederskab er nødvendigt for at holde systemet legitimt En reel politisk ændring er ikke mulig, fordi de væsentlige beslutninger er fastlagte Ingen betydelige forskelle på de politiske valg som partierne tilbyder Uformelle interesser dominerer

Politikeren som elite Den aktive rolle Den politiske elite som manipulerende ift den offentlige mening (karisma – Weber) Politiske ledere udfører en samarbejdende snarere end en udbyttende aktivitet Giver folket/massen mægle og retning

Politikeren som elite Den aktive rolle Political penetration – ansættelse af politiske embedsmænd for at styrke den politiske ledelses magt over for bureaukratiet Crisis decision making – perioder hvor bureaukratiet er sat ud af spil (ikke rutine; korte deadlines; stor usikkerhed og konsekvenser)

Syn på bureaukratiet Positivt syn på bureaukratiets rolle ifølge den demokratiske eliteteori Implementerende beslutninger (Weber) Enhedsaktør uden modsatrettede interesser

Syn på bureaukratiet Kritisk syn på bureaukratiet Bureaukratiet er knyttet til en bestemt institutionel forståelse af verdenen (ingen ’unbounded’ fornuft) Løsninger er rutinebaserede (SOP - ikke alle muligheder bliver analyseret) Bureaukratiet har sine egne interesser (jf. Niskanen) og er ideologisk

Syn på bureaukratiet Bureaukratiets ideologi Selvsupplerende elite – ikke økonomisk men uddannelsesmæssigt og fælles værdier Teknokrati med særlige normer frem for loven eller politisk ledelse (cand.politterne) Videnskabelig ekspertise (frem for demokratisk legitimitet)

Syn på bureaukratiet Teknokratiet Politikkens ophør til fordel for de mest hensigtsmæssige løsninger (de store spørgsmåls tid er ovre – nu er det den rette forvaltning af velfærdssamfundet) Kritik af politik som følelsesladet og tilfældigt; politikere meler deres egen kage frem for det fælles bedste

Syn på loven Lovens betydning – lige behandling Skepsis inden for eliteteori over for hvorvidt loven har en relevans Fokus på områder som ikke er underlagt retlig regulering og derfor er overladt til en høj grad af administrativ skøn Forhandlingsløsninger dyrkes i nye ’grå zone områder’ frem for retlig regulering

Tre modeller for opfattelsen af staten Vejrhane-modellen (externally controlled state) Staten som autonom Liberal korporatistisk model

3 - Korporatisme Forsøg på at integrere samfundet gennem inddragelse af korporationer som opfattes som repræsentative for brancher etc. Funktionel repræsentation Modsætning til liberalt repræsentativt demokrati (vælger, parti) Votes count, but ressources decide (s. 195)

Korporatisme Modsætning til pluralisme (s. 194) Mere formaliseret, institutionaliseret (evt. lovsikret) tildeling af indflydelse Staten skaber hierarkier og organiserer visse gruppers ret til indflydelse Visse grupper tildeles særstatus (monopol) på udvalgte områder

Korporatisme Liberal demokratisk korporatisme Sideordnet repræsentativ funktion Samarbejde/konsensus model – forhandling En slags elite samarbejde til forskel fra totalitær stat med en dominerende elite Ideologi spiller en sekundær rolle Bureaukratiet skaber samarbejdet mellem de korporative interesser (spg om uafhængighed)

Korporatisme Ikke nogen overrationel styring af processerne (som Weber) Opdelt i forskellige udvalg og kommissioner Måde at ansvarliggøre og disciplinere interesser i samfundet De må selv holde styr på deres organisation

Korporatisme Baggrund Videreudvikling af P. som afspejling af udviklingen mod blandingsøkonomi Forestilling om kompleksitet og at staten ikke kan klare policyområder alene, men skal støtte beslutninger på netværksbaserede initativer (pointe typisk for bogen som ender i en slags neo-pluralisme syntese)

Kriseteori iflg. Eliteteori 1. Ukontrolleret elitekonfrontation – manglende samarbejde mellem eliter 2. Manglende elite mobilitet – kan føre til manglende anerkendelse af den politiske proces 3. Utilstrækkelig elitestyring

Kriseteori 3. Utilstrækkelig elitestyring Populisme og folkelig mobilisering kan være farligt for den politiske proces Inkompetence og dårlige løsninger Masserne skal helst forholde sig passivt ift eliter (skepsis over for folkelig dynamik; Die Linke i Tyskland) - fragmentering

Diskussion Hvilke faktorer skaber en elite i dag? Hvilket udgangspunkt ville en eliteteoretisk analyse have i dag? Har begrebet ”massen” fortsat en relevans Uddannelsesniveauet