Konflikthåndtering ADHD foreningen 2008 Copyright ATLAW

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
FORÆLDREGRUPPE - som en del af behandlingen
Advertisements

Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Parforhold; kommunikation og seksualitet
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Velkommen Ledelse og kommunikation ?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Målrettet og forsvarlig træning af børn og unge Ledertræf på tværs De gode idrætsoplevelse – engagerede forældrene på sidelinjen DBU´S bud -på involvering.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Læringsstile og lektier
Workshop almene boligdage
Børn og Smerter Visualisering & smertehåndtering Udvidet familiekursus, d. 6. marts 2010 Susanne Gjersing & Charlotte Jensen
I dag er temaet Visualisering
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Tema: Hvad med de andre? Psykoedukation til patienter med depression
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
En konflikthåndterende kultur
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation.
”Kaldet til kærlighed”
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Projektlederens rolle(r)
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Støvring den 11. september 2007
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Loven om at dømme andre Matt 7,1-5
Uge 7 Unge og seksualitet.
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Læring i et vejledningsperspektiv
Omgangstone og kollegialitet
Vejlederens kommunikation
Forældre involvering Kørselsordning eller mere? Sisu/MBK.
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Summemøde Er der et dialogisk rum i den organisation I er leder for? Er det stort eller lille? Er det tilgængeligt eller bag lås og slå? Kommer i der selv?
Ledelse og kollega-adfærd
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Læreren som læringsleder
DEN GODE LEDER FTF REGION NORDJYLLAND Aalborg den 2. november 2009
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Hvordan vi beskytter vores børn. ADHD – Ukoncentreret – Impulsiv – Hyperaktiv  ADD – Ukoncentreret – Distræt – Inaktiv.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Følelser… hvad for noget?. Rammen for i aften Følelsernes ABC Hvordan støtter vi en positiv følelsesmæssig udvikling hos børn? Vulkanen Formen Lytte,
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Konflikter og kommunikation
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Præsentationens transcript:

Konflikthåndtering ADHD foreningen 2008 Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Program Præsentation Strategier/kommunikation Kropssprog Hvordan lærer de Hvad virker Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Børn gør det rigtige Hvis de kan !!! Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Muligheder vs. Begrænsninger Hvad betyder det at se på muligheder i stedet for begrænsninger Hvad har du mest fokus på, dine styrker eller dine svagheder Hvad fokuserer du på, det fyldte glas eller det tomme glas Er det nemmest at finde det negative eller fremhæve det positive Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Positive ressourcer Hvad er din overbevisning om dit barn. Hvad tror du andre tænker om dit barn. Skriv hvad dine overbevisninger er. Skriv hvad du tror andre tror. Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Positive ressourcer Ud fra det du har skrevet, hvilke positive overbevisninger har du om dit barn Hvilke positive overbevisninger har folk om dit barn Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

eksempler Sæt jer to og to og giv hinanden 3 positive eksempler Byt og gør det igen. Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hvad kan du bruge Ud fra det du har hørt, hvad kan du bruge Hvilke overbevisninger/ressourcer tror du din samtale partner har. De her oplysninger kan du måske bruge til at gøre din hverdag nemmere. Det er kun et spørgsmål om HVORDAN Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hjernen gør det man beder den om kommunikationsregler Øjets acces-signaler Strategier. overbevisninger Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

kommunikationsregler Det ubetingede JA Du var rigtig god, Men….. Du må ikke…… Nej Tal for dig selv; jeg, man og vi Han giver mig ikke blomster, han elsker mig ikke Hvorfor ikke hvorfor og hvorfor Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kommunikation. Sender Budskabet/Mediet Modtageren Ønske om at forstå Modvillig uenig Hvordan sendes det afsted Let forståeligt Kompliceret For langt Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kommunikation Selvopfattelse, opfattelse af den anden, overbevisninger, Motiver, hensigter, værdier, evner, kvalifikationer, forventninger Situationen. Sender Modtager Senders filter Budskabet/mediet Modtagers filter Indre dialog Indre dialog Envejs udveksling Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kommunikation Sanser Filter: Model af verden Indre oplevelse Tilstand Fysiologi Adfærd Forvrænger Generalisere Udelader Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kommunikation Det betyder at Der ikke er to mennesker som lægger mærke til akkurat de samme ting eller fortolker alting ens! Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hvad ser du? Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hvor mange F ér ser du? Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hvor mange ben? Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Det betyder følgende Siger (det han har brug For at sige) B. Hører (det han har brug for at høre- Ikke det der bliver sagt B. Svarer (hvad han har brug for at svare På det han hørte og ikke på Det der blev sagt) Hører (det han har brug for at høre, af den andens svar På hans udsagn Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kompetence trappen (eller hvorfor stegen var skåret) Ubevidst kompetence Bevidst kompetence Bevidst inkompetence Ubevidst inkompetence Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Repræsentationssystemer Visuelt Konstruerede Visuelt huskede Auditivt huskede Auditivt konstruerede Indre dialog AD Følelser Kinæstetisk Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Strategier Det handler om at stjæle det der virker Det handler om at kunne afkode andre Og det handler om at være nysgerrig og spørge om HVORDAN Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Enhver kan blive vred, det er nemt… men at være vred på rette person, i rette grad, på rette tid, af rette årsag og på rette måde……. Det er ikke let ”Aristoteles” Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Oplevelsen Indefra Iagttagelse Teori dannelse (model af verdenen) Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kender du? iagttagelse Isolere sig Bliver meget frustret hvis de ikke kan gøre ting på deres måde afbryder rastløs Udskyder udskyder Reagere let Kan ikke sidde stille Udføre ikke opgaver Tager ikke del i praktiske opgaver Uorganiseret roder Holder ikke aftaler Overskrider andres grænser Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Kender du også? iagttagelse Mister ting Lytter ukoncentreret Springer fra emne til emne Glemsom/ distræt utålmodig Affektudbrud /raserianfald Mangler timeing Taler særdeles hurtig Super organiseret støjer Humørsvingninger Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Illusioner er de sandheder, vi lever efter, indtil vi ved bedre Illusioner er de sandheder, vi lever efter, indtil vi ved bedre. ”Nancy Gibbs” Tror i på det?? Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Her er adfærden, men hvad er intentionen?? Teoridannelse Udspekuleret /bagtanke grænseprøvning Uvilje/ manglende vilje uopdragen Ringe begavelse Manglende diciplin Er teorien så sand Selviskhed/ egoisme Doven Hysterisk provokation respektløshed manipulerende barnagtig stædig Skør vanvittig uansvarlig karaktersvag Dumhed Prøver ikke hårdt nok Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

”Mon det her hjælper” Egen indre oplevelse Skælde ud kommandere True med repressalier Tale nedsættende Gøre grin med Straffe Ignorere personen Hovere/nedladende Bønfalde Råbe højt, eller endnu højere bestikke Komme med indlysende løsninger Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

?? Når du ved at din iagttagelse, ikke altid stemmer overens med din teoridannelse, hvad kunne så være anderledes. Sæt jer 2 og 2 og stil spørgsmålet. Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Konflikt trappe Mønsterbrydning Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Konflikttrappe. Polarisering - der er ikke plads til os begge Åben fjendtlighed - vrede har overtaget Fjendebilleder - konflikten bliver en magnet Samtale opgives - det nytter jo alligevel ikke Problemet vokser - fx inddrages gamle sager Personificering - det er den andens skyld . Uoverensstemmelse - vi vil ikke det samme Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Hvad virker! For dig? For dit barn Selvindsigt Konkret praktisk hjælp Sparring: Afklare Finde/udvikle strategier Indarbejde/ gennemføre Træning: Adfærd Tænkning krop Medicin (for nogen) Forståelse og støtte fra omverdenen Individuelle hensyn Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

Rollemodeller Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk

? Copyright ATLAW Besøg: www.atlaw.dk