Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sådan laver Du et POWER POINT program.
Advertisements

Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
5 IT-didaktiske principper
Videregående pc-vejledning
Grundlæggende PowerPoint
ForældreIntra Østerhøjskolen Formålet er
Ytringsfrihed og sygeplejersker
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Profilskole Fyrtårn C ”Det hele barn” Fyrtårn A ”Fortsat høj faglighed”
Sidetyper Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Links Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Energiledelse Energiledelse betyder, at virksomheden gennemfører en systematisk, løbende indsats for at bruge energien bedre og derigennem øge virksomhedens.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
Formularer (Access, del 3)
Skolebestyrelsens årsberetning 2012
Praktikprojekt 2008 Historie
Kommunikation / it.
Beskrivelsesværktøj Implementering af bips beskrivelsesværktøj i din virksomhed bips konference 26. september 2011.
Usability på Her fungerer det godt 1.Sitet imødekommer ifølge vores testpersoner et informationsbehov hos målgruppen. 2.Sprogbrug.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Skoleporten Hvordan tilpasser jeg layout mulighederne i
SkoleIntra og integration med kommunale platforme - digital Signatur
Velkommen til Hvordan fylder jeg lærerværelset ind i LærerIntra? LærerIntra kan erstatte lærerværelsets opslagstavler og fungere som skolens arkiv for.
Synopsis VIP3/2012.
Relationer – børn imellem
Validering af data (Access, del 7)
Opfattelse af DFIF Forbundet: –Positive –Aktivt, dynamisk og lydhørt forbund Firmasport: – Samvær, uformel, aktivitet.
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
Studieweb Kaare og Jonathan.
Sensus Tilgængelighed i PDF-filer - Adobe Professional Helene Nørgaard Bech Sensus ApS.
Case-opgave på HG2 uge 41,  I skal lave en slags avis til nettet – ikke nødvendigvis en avis som BT eller Politiken … det kan godt være en slags.
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Temaer Web-udvikling med FrontPage 2003 RHS - Informationsteknologi.
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Resultatkrav: Sikkerhed, sundhed og trivsel Kompetenceudvikling
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Jytte Bræmer udviklingschef Hvem er vi? indb. 1 hovedbibliotek, SF, Endelave, 2 gymnasier, SOS. 50 årsværk (snart kun 46) kvm.! Fuld åbningstid.
Årsplan – en kort en lang
Om Specialcenter Sigrid Undset
…helt naturligt ! Velkommen til Meldgaard. Opsaetning Se Godkendte Bilag Filter opsætningen for antallet af købsfakturaer & kreditnotaer pr. bruger er.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Videregående pc-vejledning Modul 06: Netværk WWW = World Wide Web 60+Bornholm.
Fundamentale principper for brugervenlige web-sites WEB 1 IT-C 24. Feb
En dynamisk klub for børn og unge fra 5
Hvordan ændrer jeg min SkoleIntras setup, så den passer til de lokale forhold? Man kan tilpasse SkoleIntra til skolens eller kommunens behov på mange måder.
Velkommen til LærerIntra set fra lederens bord Ledelsens holdning og ageren har stor betydning for, hvordan SkoleIntra kommer til at fungere på skolen.
Milles Univers Indhold og design tager afsæt i at det er Milles skabbog som hun selv skriver / har skrevet.
Hvordan får man mest ud af Forældreintra
Standardregulativer Høringsmøde - organisering 10. november 2008 velkommen til Miljøstyrelsen.
Overvejelser for elevernes brug af IT og mobiltelefoner på Østervangsskolen.
Formularer (Access, del 3). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller Vi.
GoMINIsite – og få en ny og bedre hjemmeside på minutter 0.
Mette Vedelsby & Leif Vejbæk Haslevseminarium 2008 Hvad er et matematikprojekt i.flg. studieordningen I studieordningen for matematik på Haslev Seminarium.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
+ Hjemmesider Kommunikation Opbygning Sprog. + Kommunikation på hjemmesider.
Power up Your PowerPoint Udarbejdet af Irene Krainer Larsen Irla.
Her kan ses et udklip af min forside – tænke med min forside var at man skulle kunne se et lille preview af den side man ville besøge og at forsiden skulle.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
CV funktionen i PU:RE Her ses ens profilinformation i PURE, hvor man kan se sine publikationer, aktiviteter, presseklip og cv’er. Nye cv’er skal oprettes.
Opgave: Webside analyse
Større skriftlig opgave i 2.hf
VELKOMMEN NY KOMMUNIKATIONSPLATFORM WORKSHOP | 30. MAJ 2017
Web brief i
Opsætning.
INTRODUKTION TIL SKOLELEDERE
Præsentationens transcript:

Velkommen til Hvordan vises skolens værdier bedst muligt i SkolePorten? SkolePortens fleksibilitet kan medvirke til at understøtte skolens værdier. Oplægget viser de strategiske overvejelser bag en logisk opbygning af SkolePorten herunder indførelsen af værdibaserede sider med tilhørende informationssider. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

A. Generelle overvejelser forud for opsætningen af SkolePorten Hvilke værdier ønsker skolen at formidle via SkolePorten? Er skolen klar til en dynamisk hjemmeside? Hvilken tid ønsker skolen at anvende på udviklingen af SkolePorten? Må skolen udvikle SkolePorten selvstændigt for kommunen? Hvilke lovkrav/kommunale krav stilles der til en skoles hjemmeside? Hvor lang tid må det tage at udvikle SkolePorten? Hvordan oplever brugeren det i udviklingsfasen? Samarbejde om opsætningen af SkolePorten Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

B. Udviklingsfasens fem udfordringer For at sikre et godt resultat er det vigtigt at forholde sig til følgende: 1. Værdier og information: Hvilke værdier og informationer ønsker vi SkolePorten skal indeholde og hvilke er et krav? 2. Menu og struktur: Hvilken historie skal menuen fortælle om vores skole? Hvordan er hjemmesiden opbygget? 3. Sidernes indhold: Hvilken information er der på de enkelte sider? 4. Dynamiske data: Er alle data tilgængelige i PersonaleIntra? 5. Grafiske virkemidler: Hvilke grafiske elementer såsom farver og billeder skal vi anvende? Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

C. Værdier og information I En skole har overordnet to slags brugere, - forældre og øvrig offentlighed. SkolePorten skal stille information til rådighed for begge grupperinger. SkolePorten skal understøtte skolens profil/skolens værdier SkolePorten skal indeholde nyttig information for brugeren SkolePorten skal informere brugeren jf. lovkrav Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

C. Værdier og information II Indholdet på SkolePorten kan illustreres således: Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Hvad vil vi gerne informere om? Hvad bør vi informere om? Hvad skal vi informere om?

D. Menu og struktur I SkolePortens struktur er afgørende for at brugeren kan finde rundt. Der bør derfor ikke være mere end 4 niveauer. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Niveau 1 Til niveau 4 Til niveau 3 Til niveau 2

D. Menu og struktur II Niveau 1: SkolePorten indlæst med forsiden synlig. Top, menu og evt. bund forbliver samme sted på siden uanset brugerens klik. Niveau 2: Brugeren foretager et valg i menuen og denne foldes ud. De sider der skiftes i hovedrammen kaldes de værdibaserede. De værdibaserede sider skal informere om skolen værdier/profil. Niveau 3: De sider der fremkommer ved at klikke på menuens indrykkede links. Kaldes indholdssider. Niveau 4: De undersider brugeren kommer til ved at klikke på links på indholdssiderne. Antallet af disse bør begrænses. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – Menuen I Menuen: Menuen skal være logisk opbygget for brugeren, der derved får en sammenhængende virtuel tur gennem skolen. Den enkelte skole må derfor overveje menuen hovedpunkter og underpunkter samt rækkefølgen af disse. Bud på en rækkefølge kan f.eks. være: Fra det der angår os alle mod det der angår den enkelte Skolen – undervisningen – skole/hjem – klassen – SFO Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – Menuen II Erikstrupskolen har valg følgende opbygning: (Udarbejdet i samarbejde med IT-vejleder Jørn Johansen) Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – De værdibaserede sider I De værdibaserede sider giver skolens ledelse mulighed for, at informere brugeren om skolen, når denne klikker på menuen. Siderne kan indeholde både bløde værdier og fakta om et område f.eks. målsætning og information om lovgrundlaget for en skolebestyrelse. De værdibaserede sider sikrer sammenhæng mellem brugerens klik og hovedrammens indhold. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

E. Niveau 2 – Det strategiske niveau – De værdibaserede sider II Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten Menupunktet ”Om Skolen” er valgt. Hovedrammen skifter til passende indhold ”Om skolen” står med fed skrift og linker derfor en værdibaseret side.

F. Sidernes indhold – Niveau 1, 2 og 4 SkolePortens forside skal være indbydende, informativ og aktualiseret. Indholdssiderne skal være ens opbygget, således at brugeren oplever sammenhæng mellem de forskellige dele af SkolePorten. SkolePorten skal anvende dynamiske data fra PersonaleIntra i videst mulig omfang, hvor dette er relevant. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

G. Dynamiske data Det er vigtigt at holde PersonaleIntra ajour for at sikre opdaterede data til SkolePorten. Der skal derfor være en klar arbejdsfordeling mellem ledelse, kontor, IT-vejleder og personale. Aktivitetskalender, opslagstavle, telefonnumre mv. bør administreres fra kontoret/IT-vejlederen. Link til eksterne data f.eks. fra Undervisningsministeriet administreres ligeledes fra kontoret/IT-vejlederen. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

H. Grafiske virkemidler De grafiske virkemidler skal ikke bare give en mere indbydende oplevelse af SkolePorten, men også hjælpe brugeren til at navigere rundt i mængden af tekst. Design: Vælg et behageligt design og lad dette være gennemgående på alle sider – forsiden undtaget. Lad designet for de dynamiske sider være styrende for designet på egne værdibaserede sider og indholdssider Farver: Vælg behagelige farver der understøtter skolens værdier og profil. Er farvevalget fastlagt centralt, kan kommunens skoler i stedet udnytte genkendelsesfaktoren og etablere samme menustruktur på alle kommunens folkeskoler. Billeder: Billeder er vigtige og hjælper brugeren gennem siden. Anvend som udgangspunkt derfor mindst et billede pr. side. Anvend billeder af personer på kontaktsider osv. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

I. Fortsat udvikling og vedligehold SkolePorten skal hele tiden afspejle skolen. Hvis skolen ændres bør SkolePorten gøre det samme. SkolePorten skal kontinuerligt vedligeholdes for at sikre at al information er rigtig og aktuel. SkolePorten skal fortsat udvikles for at kunne udnytte kommende webteknologier, platforme og formater. Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten

Daniel Blum Skolens værdier i SkolePorten