1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forståelsespapir Forståelsespapir - ikke en aftale, og så alligevel….. Rammer der er centralt udfyldte med KLF. Loven er gældende alle de steder, hvor.
Advertisements

Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
1 Inspektorforeningens årsmøde 3. marts 2010 Gorm Leschly.
TR-rollen frem mod nye arbejdstidsregler
Kendetegn for IDAs/DdLs nye statslige OK
1 VELKOMMEN VELKOMMEN til nye lærere på det almengymnasiale område Gymnasieskolernes Lærerforening.
Hotel- & Restaurantskolen den 15
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Møde mellem Tekna Realisterne og IDA Fredag den 18. marts kl i Ingeniørhuset, København.
Kom og mød fremtiden IVA den 25. oktober 2011 v. Nina Hallgren Steinrud, DM.
Ledere i gang August 2010 Kaj Jørgensen, Lønchef
• I et samarbejde mellem LL, DLF-A og Danmarks Lærerforening inviteres I til et •ORIENTERINGSMØDE •Fredag den 20. marts 2009 •kl. 9 – 12 i kantinen, Middelfartvej.
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Folkeskolereform Version 1.0
Deltidsunderviser og dagpengereglerne
1 VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf. 2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
FORHANDLING.NET. Forhandling i individuelle arbejdsforhold FORHANDLING.NET Det handler om at skabe merværdi Interessebaseret forhandling handler om at.
Arbejdstidsaftale 08 - indholdet Disposition Central – lokal aftale Gennemgang af de vigtigste bestemmelser og bilag.
xx RESULTATET OK15. RESULTATET  Lønstigninger, så reallønnen forventes sikret  Signal om at tidsregistreringen skal fungere  Partsprojekt på erhvervsgymnasierne.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
RLTN. OK15 Alle aftaler er 3-årige Der er indgået generelt forlig på RLTN- området den 20. februar 2015 Der er indgået aftale om Den regionale kompetencefond.
OK 15 CFU og Finansministeriet Det generelle forlig
Grunde til at jeg elsker dig
Som gymnasielærer underviser du elever på STX (studentereksamen) HF HHX (højere handelseksamen) HTX (højere teknisk eksamen) Studenterkursus.
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
FTF FTF er danskere − FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. − FTF har 81 medlemsorganisationer. − FTF er.
Pædagogisk Rådsmøde F olkeskolereform 6. Februar 2014.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
GL-MØDE OM AFSKEDIGELSER Oplæg ved TR. ER DER AFSKEDIGELSER PÅ VEJ?  De foreløbige meldinger fra ledelsen  Hvordan vil vi som lærerkollegium gerne have.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Lokalaftale Arbejdstid & løn Lærere & børnehaveklasseledere Ballerup Kommune & Ballerup Lærerforening 1. august 2016.
1 OK 2013 Informationsmøder d. 20. juni 2013 Himmerlandscentrets Idrætsefterskole Haslev Idrætsefterskole Ladelund Efterskole Ringe Fri- og Efterskole.
FORLIG MELLEM KL OG LC I HOVEDTRÆK Faglig sekretær LFS Flemming Kjærgaard Andersen OVERENSKOMST 2015.
Disse slides er beregnet på erhvervsgymnasier. FINANSLOVSFORSLAGET  2% hvert år  ¼ mia. kr. i 2016 for gymnasieuddannelserne. Stiger med 2 pct. pr.
Dimittendmøder 2010 Bibliotekarforbundet Karin V. Madsen.
Velkommen til Lægedag i Region Sjælland Session: Hvad er mine rettigheder og forpligtigelser?
Ansættelsesk-ontrakt og løn
Temadag for TR.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK17 Private opholdssteder og botilbud mv.
Hvilke løn- og ansættelsesvilkår får jeg?
Introduktion til OK13 1.
Orienterings- og dialogaften 20. marts 2014
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
OK18 Det kommunale og regionale forlig
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
Dialog om opgave- og arbejdstilrettelæggelse for skolepædagoger
FOAS + A2B Arbejdstid TR-uddannelsen 1 A, Arbejdstid.
X OK15 resultatet.
Seminar for ikke- fastansatte og ledige 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lokale arbejdstidsdrøftelser TU 19 BUF’s budget 2019 og 20
Den nye ferielov.
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Introduktion til OK13 1.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Præsentationens transcript:

1 VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier

2  TR varetager og forhandler kollegernes interesser  TR støtter op om det enkelte medlem efter behov  TR er GL’s lokale repræsentant  Styrken ligger i lærerkollegiet Jeg er din tillidsrepræsentant TR har tæt samarbejde med GL’s sekretariat

3 GL arbejder for Gymnasieuddannelser af høj kvalitet og med et godt image Medlemmernes arbejdsforhold Godt undervisnings- og arbejdsmiljøAt være gymnasielærernes professionelle sparring GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden

4 Hvis du oplever ….  At arbejdet bliver for uoverskueligt  At blive syg i længere tid  At ledelsen ikke synes, du passer dit job  At en elev klager  Samarbejdsvanskeligheder  Etc. Kontakt TR eller GL’s sekretariat! Der findes ofte gode løsninger – men det er vigtigt, at du henvender dig hurtigst muligt. MEN du behøver ikke at have problemer for at henvende dig – rådgivning om barselsorlov, pædagogikum osv. er også gode anledninger til at henvende sig.

5 Årlig arbejdstid  En gymnasielærer har ligesom alle andre på det danske arbejdsmarked en årlig arbejdstid på 1924 timer inkl. ferie. Det svarer til gennemsnitligt 37 timer/uge. Arbejdstiden beregnes på årsbasis.  5 ugers ferie, som fastlægges i skolens ferieplan. (Løntræk første år)  5 særlige feriedage (6. ferieuge) optjenes parallelt med ferie – afvikles efter aftale mellem ledelse/lærer.  Ca timer til undervisning, forberedelse, retning af opgaver, eksamen, teamsamarbejde, møder og andre individuelle opgaver.  Undervisningsfrie perioder: Typisk resten af sommerferielukningen, uge 42, mellem jul og nytår, uge 7 eller 8, 3 dage op til påske – hvor der ikke er planlagt ferie. Her håndterer vi dem ved …  Hvis man holder fri i de undervisningsfrie perioder, er arbejdsbelastningen i undervisningsugerne i gennemsnit ca. 43 timer/uge.  Gymnasielærere er ikke ansat uden højeste arbejdstid  Arbejdstiden skal løbende registreres (hvis der ikke er akkordaftaler)

6 Arbejdstiden her på skolen  På vores skole tilrettelægger vi arbejdet således…  Vi registrerer således…  Du skal særligt være obs på …

7 Pr. 1. august 2014 Hertil lokalt aftalte tillæg Centralt fastsat løn på hhx/htx Cand.mag /scient. TrinlønTillæg *) PensionI alt kr. pr. måned år år år år år *) Tillæg er afhængigt af erfaring på gymnasialt eller højere niveau. Lønforløbet skal ses for den nye lærer, der begynder at undervise efter kandidateksamen. En nyansat, der har 3 års akademisk - ikke undervisningserfaring - vil få grundløn i forhold til ancienniteten, men tillæg ift. at være uerfaren underviser.

8 Alt det praktiske  Hvordan læser man en lønseddel?  Hvor mange timer kan I bruge?  Opgørelse over tid  Hvordan får man tid og arbejde til at gå op i en højere enhed? – Hvad forventes der egentlig af én?  Hvordan gør man med mails, sms mv. fra eleverne – og hvornår?  Hvem kan man få hjælp hos?  …  Andet, der trænger sig på hos jer …

9 Se også

10 Baggrundsmateriale

11 GL  GL er rammen om det fællesskab, hvor lærerne sammen hjælper hinanden  GL forhandler overenskomst og dermed de overordnede rammer for lærerens arbejdsvilkår.  GL arbejder for, at gymnasieuddannelserne er attraktive arbejdspladser.  GL arbejder for, at alle får pædagogikum, og at pædagogikum giver dig et stort udbytte.  GL arbejder for, at alle bliver fastansat.  GL arbejder for at sikre bedre mulighed for fortsat efter- og videreuddannelse.  GL er i fortløbende dialog med ministerier, politikere og andre interessenter om hvad der skal til for at fremme et godt undervisnings- og arbejdsmiljø. Love, bekendtgørelser mv. er Folketingets ansvar og udarbejdes i ministerierne - men GL kan påvirke, og det gør vi.  Du får medlemsbladet ”Gymnasieskolen”.  Brug også gl.org, gymnasieskolen.dk og Facebook/gymnasielærer.

12 Hvad gør GL bl.a. for dig - individuelt  Individuel rådgivning og assistance - Brug TR og GL’s sekretariat  Støtte til efteruddannelse (vikarer)  Psykologhjælp  kr/md, hvis du som fastansat bliver uforskyldt ledig  Advokathjælp ifm. studiegæld  Socialrådgiver  Etc. Øvrige medlemstilbud  Attraktive forsikringer  Bank med høj rente på lønkontoen, kreditkort mv.  Indkøbsforeninger