Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Anskaffelse af ny teknologi
Advertisements

Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Porteføljestyring
Samspil med den offentlige sektor er afgørende
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Øvelse fra Klik for at redigere undertiteltypografien i masteren - Diskuter og beskriv faserne og ’workstages’ Fase 1 – Preproduktion Forberedelse.
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.2.
Modul 1 - Processer.
ERFA DRUPAL Open Source CMS Erfaringer fra Ballerup Kommune og Headnet 12:30 – 13:
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
IM-Strategi.
- Et interaktivt kursus i forandringsledelse
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Brugervenligheds test. n ewline ønsker at gøre deres web- side mere brugervenlig.
Opstartsmøde fase 2: Implementering og etablering af miljøerne
Hvor mange EPJ-systemer skal Danmark have? Kan SOA fx levere varen? Hvem skal bestemme standarden? Søren Lauesen IT-Universitetet i København
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Udvikling og styring af en virksomhed
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Energieffektivisering i byggeriet”. Program Introduktion til Energieffektivisering af byggeriet Delprojekt_01Systematisk energieffektivisering af tekniske.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Regnskab & økonomistyring - Lektion 14 HD 5. semester forår 2010 v/ Jens Godik Højen, April 2010.
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Dynamisk styring af Office skabeloner Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Den korte vej fra procesbeskrivelser til it-understøttelse
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Først - hvad er et projekt?
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Workshop om trivselsmålinger SSID – årskonference Rita Jensen Personalestyrelse 29. April 2009.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
Digitaliseringsstyrelsen
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Oplæg til projektmodel Godkendt til anvendelse på ”TOP 12” af AU IT, STUDIER, ØKONOMI og AU HR d i version 1.0. Nedenfor findes version 1.1.
Den Regionale LEAN Enhed
Nyt Fælles Bibliotekssystem
Studie rapport opbygning
Ed - fasen Lokal Politiet EN BESKRIVELSE AF PROBLEMET (f.eks. Belyse problemets karakter, og omfang,. Undersøge hvem der er/ kan være medinteressenter.
SANs – kontrakter supplerende slide
At deltage i projektarbejde
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Briding the Gaps Between Developers and Users v. Grudin Indledning Faktorer som kan påvirke bruger involvering Kontrakt udvikling Produkt udvikling Intern.
Jesper Aaberg ForretningskunsulentMicrosoft Strategy Briefing, 12. maj 2005 US title: Business Productivity Advisor.
IT-Produkt til læring php. ”Graf editor”
Strategisk Usability John Paulin Hansen. Næste gang er sidste gang Hver gruppe fremlægger deres oplæg i 15 minutter Start 17:00 - Slut 20:00 Gruppe 1,2,3,pause,18:00.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Datalogi - 1. modul - systemudvikling - LCK 1 Håndtering af systemudvikling! Efterår 2000 Datalogi LCK.
Vision og Strategi for Forslag Vision og Strategi for Vision og indsatser i strategi.
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Gode råd om indkøb 1.Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven 2.Brug allerede indgåede indkøbsaftaler 3.Bliv en del af et fællesskab 4.Konkurrenceudsæt.
CASE: Udvikling af system til optimering af kassebemanding
SUF - gevinstrealisering
Strategisk udvikling af landbrugsbedriften Torben Ulf Larsen
De nye it-konsulent- og projektaftaler
Systemejer organisation
Landskabet omkring OS2Kravmotor i Syddjurs Kommune
forretnings-modeller
Præsentation af forretningsplan
Statens HR – Implementeringskoncept
Gode råd om indkøb Få overblikket: Kig på indkøbet lidt fra oven
Præsentationens transcript:

Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse IT og økonomi Systemudvikling 3 – Systemudvikling og systemanskaffelse

Organisering af IT Hovedopgaver Strategi og planlægning Udvikling og anskaffelse Drift Brugersupport

Strategi og planlægning Kilde: PLS Consult: ”IT i praksis 1999”

Modeller for IT-organisering Central organisering Distribueret organisering Decentral organisering Teknologiændringer IT’s rolle Organisationsstruktur

Udvikling og anskaffelse Valg og implementering af standardprogrammel Produktskift af basisprogrammel Applikationsudvikling IT-specialister/Forretningsspecialister

Projektarbejde

Projektledelse Planlægningsfasen Projektorganiseringen Projektplan Milepæle Faser Deltagelsesstrategi Ingen, konsultativ, representativ, fuld

Projektets succes Involver brugerne Find en sponsor i ledelsen Opstil klare mål Målbare Ansvarsbevidsthed Opsæt milepæle og gør dem synlige Engagement

Organisering af drift Når slutbrugeren arbejder ved sin pc, skal det hele virke! IT-ydelseskatalog Styring af forventninger Central drift Decentral/distribueret drift Outsourcet drift

Organisering af support Helpdesk Superbruger Nabotræner Opfyld brugerens behov og han vil bruge dit system! Og omvendt!

Systembeskrivelse Modeller: Forenkling af virkeligheden Analyse af et element ad gangen Analyse af sammenhænge Valgte fokuspunkter

Systemets elementer De vigtigste elementer – aktiviteter, data og aktører Delsystemer Egenskaber ved elementer og delsystemer Elementers og delsystemers tilstande Hændelser

Brug af systembeskrivelser Beslutningsgrundlag i informerede og ikke-tilfældige beslutningsprocesser BPR SWOT Beskrivelser af komplekse situationer

IT-anskaffelsens forløb Foranalyse Analyse Konstruktion Valg af løsning Forhandling om løsning Aftaleindgåelse Overtagelse af løsning Implementering Revision Vedligeholdelse Revision (ny version)

Prioritering af løsningsforslag Opstilling af løsningforslag Vurdering ud fra værdier Prioritering ud fra vurdering Valg af bedste forslag Størst mulig værdi Værdi for flest ”Billig i sammenhæng”

Forretnings- grundlag Prioritering Foranalyse Foranalyse Forretnings- grundlag Prioritering Foranalyse

Prioriteringsmodel Fokuspunkter Parker-Benson-modellen Økonomien i løsningen Forretningsmæssig værdi Teknisk værdi Parker-Benson-modellen Udviklet af Parker, Benson og Trainor.

Økonomi i modellen Arter Nu 1. år 2. år 3. år 4. år 5. år Vedr. selve løsningen: Anskaffelsespris Uddannelse Installation og konfigurering Afprøvning og test Konvertering af gamle data Årlige licensafgifter Årlig service Og så videre. Se model på side 76 i bogen

Point for økonomien 0: 0 eller negativ 1: 0 – 20 % p.a. Procenterne er afhængige af løsningens omfang

Forretningsmæssig værdi Forretningsstøtte Konkurrencemæssige fordele Ledelsesinformation Konkurrencemæssig reaktion Organisatorisk risiko

Teknisk værdi Strategisk IS-arkitektur Definitorisk usikkerhed Teknisk usikkerhed Viden Hardware Applikation Infrastrukturrisiko

Foranalyse Et målafklarende, problemformulerende og løsningsangivende projekt, der gennemføres i en virksomhed med sigte på at designe bæredygtige IT-anvendelser ud fra en mere eller mindre præcis problemstilling i virksomheden. Forundersøgelsen producerer et beslutningsgrundlag for virksomheden om potentialer i, og muligheder for at realisere IT-anvendelser, som indfrier problemstillingen. Resultatet af forundersøgelsen danner udgangspunkt for en efterfølgende udbudsforretning og realisering af forundersøgelsens visioner.

Realiseringsprojekt/ Et IT-projekt Foranalyse Realiseringsprojekt/ Konstruktion Udbudsforretning Forundersøgelses-rapport og prototyper Kontrakt

Foranalysens rolle Visioner om fremtidig situation IT-foranalyse Nuværende situation Evaluering Fremtidig situation En forundersøgelse indledes, fordi ledelsen vil forfølge nogle forretningsmæssige mål, fordi én eller flere grupper i en virksomhed har oplevet et problem eller fordi nogen har en mere eller mindre konkret idé om, at et problem eller nye opgaver kan klares ved hjælp af nye IT-anvendelser. Hvad enten udgangspunktet er det ene eller det andet, kan situationen ved forundersøgelsens start, vist som ”den nuværende situation” karakteriseres som værende præget af forskellige grader af usikkerhed. Forundersøgelsen skal rede trådene ud.

Foranalysens resultat

Analyse Etablering af projektorganisation Udarbejdelse af projektplan Valg af kontrakt-form Udarbejdelse af kravsspecifikation

Kravsspecifikation Vores krav til leverandørens løsning Skal den binde alt – ufleksibel Skal den være meget løs – hvad er aftalt Tilstrækkelig præcis som grundlag Tilstrækkelig fleksibel til dynamik Rammekrav og Use Cases

Indholdskrav Stabile (kan tåle ændringer) Korrekte Konsistente Målbare Fuldt dækkende for behov mht Funktionalitet Kapacitet Arkitektur Effektivitet Performance Grænseflader Fremtidssikring Standardisering Stabile (kan tåle ændringer) Korrekte Konsistente

Valg af løsning Udformning af tilbudsgrundlag Tilbudsindhentning EU-udbud Tilbudsindhentning Udvælgelse af leverandører Valg af tilbud

Tilbudsgrundlag Ensartethed Skematvang for at få overblik over forskelle mellem tilbud Eks. Side 295 og 297 Husk punkt med: ”Punkter i udbudsmateriale, der ikke kan opfyldes af vedlagte tilbud”

Forhandling og kontrakt Vær beredt Hvis du ikke er sikker, er det ingen skam at søge bistand 10 gode råd på side 301 Kontrakt K18 K18 forbedret

Overleveringsprøver Installationsprøve Overtagelsesprøve Driftsprøve I forhold til kravsspecifikation og kontrakt

Implementering Leavitts model Opgaver Mennesker Teknik Organisatorisk struktur

Effektiv implementering Succes = f(kvalitet, accept) Til tiden Det aftalte Til den aftalte pris

Kvalitet Løse de givne opgaver Antal programfejl og omfang Fleksibilitet Svartider Brugervenlighed

Accept Modstand mod forandring Information Medvirken Støtte Forhandling Manipulation Tvang

Brugerdeltagelse Ingen Konsultativ Repræsentativ Fuld Opgaveindsigt Motivation – Det er dem, der skal bruge det – ikke dig?