Relationen mellem forskning og undervisning - udviklingsstrategier på AU Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, 23.-25. august 2006 Torben.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
COMENIUS NAGOLD BRIEF PRESENTATION OF THE SCHOOLS FROM THE PROJECT COMENIUS.
Advertisements

Workshop om IT-strategi 12/ Hvorfor •Den offentlige sektor reagerer på mange forskellige impulser, bl.a. fra borgerne, erhvervslivet, internationale.
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Evaluering.
Den gamle universitetslov: Formål §1, stk 2: •at drive forskning og give uddannelse •værne om forskningsfriheden •bidrage til at udbrede kendskabet til.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Magtteori I 7. September 2005.
At identificere resultater og skrive etnografi
Innovation og diversitet - Venner eller fjender i design og implementering af uddannelsesforløb Ole Ravn Christensen Annie Aarup Jensen Paola Valero Institut.
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ph.d.. dag torsdag d Velkommen. Program Formiddag: Bedømmelser Rapport om trivsel Frokost Eftermiddag: Monografi versus artikelbaseret afhandling.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVORDAN UDVIKLER MAN LÆRERPROFESSIONALITET? PER FIBÆK LAURSEN.
Tine Nielsen, CBS Learning Lab
- Hvad kan I forvente som forældre?
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Pædagogisk brug af test – Et systematisk review
Philosophy Uredelighed og videnskabelig kultur Klemens Kappel Division of Philosophy Institut of Media, Cognition and Communication University of Copenhagen.
Corporate Governance Chapter 18. AMD: CEO Pay in Public and Private Firms Explain why executives might be paid more to run private companies than these.
Empowerment og sundhed
Fokus: Børn med udfordringer Lisbeth Zornig Andersen Formand for Børnerådet Region Hovedstadens informationsmøde. 1. December 2010.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Specialefterskoler … i et inklusionsperspektiv:
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET ET FÆLLES PÆDAGOGISK GRUNDLAG: HVAD VIRKER? KONFERENCE OM HANDLINGSPLANER FOR ØGET GENNEMFØRELSE 11. DECEMBER 2013 PER.
Evidenshierarki eller - typologi
Learning Objectives 5 Steps of a Significance Test Assumptions
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Tekstslide i punktform Rubrik, helst 1 linje Brug ”Forøg/Formindsk indryk” for at få de forskellige niveauer frem Danish Standards  Signe Annette Boegh.
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Tiltrædelsesforelæsning Harry Haue 30. september 2008 Institut for Filosofi, Pædagogik og Religionsstudier Syddansk Universitet.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Constructive Alignment
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
 Learning happens away from your desk!  Succeed and fail!  Start small!  ”Opportunities is missed by most people because it is dressed in overalls.
Kjeld Svidt  Institut for Byggeri og Anlæg  Aalborg Universitet IT i Byggeriet Semester 6, kursusgang Databaser (1) Kjeld Svidt
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SOLO: Liste over verber
Undervisningsportfolio
“Planning the agenda for teaching and learning Danish - 1. And 2. grade”
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Socialforvaltningen Inclusion in Copenhagen The Special reform 6 March 2013 Nina Hemmersam, Head of department.
Forskningsbaseret undervisning Nina Bonderup Dohn, lektor, ph.d. Institut for Design og Kommunikation Syddansk Universitet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 23. AUGUST 2016ADJUNKT HANNE BALSBY THINGHOLM AARHUS UNIVERSITET AU ELEVAKTIVERENDE UNDERVISNING ‘ACTIVE.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Ønskes bullet brug da: Bullets generelt: For at få punktopstilling.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Completing secondary education
Problem- and play- based Learning
Kvalitative metoder, forår kursusgang
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Introduction to synopsis writing
Satser Medium range: Similar living costs
Folkeskolereform Frederikssund
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Evidenshierarki eller - typologi
Brug af elevdata til udvikling af kvalitet i undervisningen
Thesis Critique Københavns Universitet er én institution – men det er langt fra en ensartet institution. De mange forskningsområder og forskellige uddannelser.
Samspil mellem moderne sygepleje og højteknologi på operationsstuen Profiler, kompetenceniveauer og adaptiv kapacitet Erik Elgaard Sørensen, Professor,
Præsentationens transcript:

Relationen mellem forskning og undervisning - udviklingsstrategier på AU Datalogisk Instituts undervisningsdage, Sandbjerg, august 2006 Torben K. Jensen,

Disposition: Forskningsbaseret undervisning? Studerende lærer at arbejde forskningsmæssigt Inddragelse af nyeste viden Skal forskere undervise? Kan forskere undervises? Forskningskvalifikationer en nødvendig, men ikke en tilstrækkelig betingelse for at kunne levere god undervisning To fagligheder: 1. ”fagligheden inden for sit eget forskningsfelt” 2. Pædagogisk og fagdidaktisk viden og kompetencer til at anvende den Kan forskere uddannes til undervisere? Har forskere incitamenter til at undervise? Undervisningsportfolier og kriterier for ansættelser, MUS, løntillæg mv. Har forskere incitamenter til at undervise med fokus på læring?

Forskningsbaseret undervisning - universitetets kronjuvel

Per Fibæk Laursen: Forskningsbaseret undervisning 1 Undervisningens indhold består af forskningsresultater. Denne sprogbrug må karakteriseres som en misforståelse. Hvis den accepteres må man også betegne en stor del af folkeskolens undervisning som forskningsbaseret

Forskningsbaseret undervisning 2 Undervisningen er tilknyttet et forskningsmiljø, således at der forskes i samme faglige og institutionelle miljø Hvis man lader dette være det centrale indhold i idealet, holder man fanen lavt. Den institutionelle forbindelse garanterer ikke nogen indholds- eller metodemæssig forbindelse

Forskningsbaseret undervisning 3 Undervisningen ledes, men udføres ikke nødvendigvis, af forskere. Denne betydning er ved at blive almindeligt udbredt både i Forskningsministeriet og til en vis grad også på universiteterne. Ved at lade en forsker udforme eller godkende litteraturvalg og semesterplaner forestiller man sig at kunne sikre en indholdsmæssig forbindelse mellem undervisning og forskning

Forskningsbaseret undervisning 4 Læreren er aktiv forsker i det fagområde, han underviser i, og sørger for at lade forskningen befrugte sin undervisning Dette er den mest almindelige betydning på universiteterne i dag. Og det er accepten af denne betydning af udtrykket, der gør, at institutionerne betragter det som en nødløsning, at deltidslærere uden forskning varetager en betydelig del af undervisningen En særlig variant i den offentlige debat: Læreren underviser i sine egne forskningsresultater. Denne variant er en misforståelse. Selv for flittige forskeres vedkommende ville undervisningen blive alt for snæver, hvis indholdet var begrænset til resultater af egen forskning

Forskningsbaseret undervisning 5 At de studerende lærer at arbejde forskningsmæssigt gennem samarbejde med praktiserende forskere For en didaktisk betragtning er der ingen tvivl om, at den femte betydning må udgøre kernen i princippet om forskningsbaseret undervisning. De afgørende kvalitetstræk ved undervisning drejer sig ikke om, hvad læreren går, men hvad eleverne/de studerende foretager sig Universiteternes uddannelsesmæssige særkende bør være, at de studerende lærer at bruge forskningsmæssige teorier og metoder, og at de lærer deres fag ved at bruge disse. De centrale spørgsmål: I hvilket omfang bliver der stillet krav til de studerende om selv at arbejde forskningsmæssigt? Hvilken form for vejledning og feedback får de på deres forskningsmæssige forsøg?

Idealet 1. Der arbejdes med fagets primære genstande og kilder og ikke blot med lærebøger og teorier 2. De centrale faglige aktiviteter og metoder praktiseres i undervisningen i stedet for blot at blive omtalt 3. De studerende føler sig inviteret til at være aktive deltagere i et fagligt fællesskab 4. De studerende får vejledning i at arbejde og skrive forskningsmæssigt 5. De studerende får mulighed for at anvende teorier og metoder på nye problemer 6. De studerende får mulighed for deltagelse i autentiske forskningsprojekter 7. Et faglige miljø har kontakt til fagfæller, der praktiserer faget uden for universitetet 8. Lærerne er aktive forskere.

Overflade- læring Dybdelæring Førstrukturel: misforstået Strukturel/enkel opregne parafrasere, refere identificere, navngive lære udenad Multistrukturel/sammensat sammenfatte beskrive Relationel/relateret analysere: sammenligne, relatere, forklare (ligheder- forskelle, styrke-svagheder, årsager-virkninger Abstrakt/udvidet reflektere (videnskabsteoretiske grundlag for erkendelsen) teoretisere, generalisere, formulere hypotesere (understøtte, nuancere, modificere, kritisere kendt teori) anvende, undersøge, kritisere, teste, argumentere, forudsige, bedømme, diskutere

Skal forskere undervise?

Begrundelser for at forskere skal undervise Universiteterne har brug for forskere til at forske Universiteterne har brug for forskere til at undervise: Forskning ”efteruddanner” undervisere – faglig ajourføring Forskere kan organisere forskningslignende undervisningsaktiviteter.

Kan forskere undervises?

Opgør med en sejlivet myte Myten: Gode forskere er også gode undervisere Forskning: dygtige forskere er ikke nødvendigvis er gode undervisere. gode forskningsevner er en nødvendig betingelse for at kunne undervise på universitetet, ikke en tilstrækkelig, relationen mellem forskning og undervisning er der ikke automatisk skal skabes.

Hattie og Marsh 1996 Gennemgang af 58 undersøgelser: Relationen mellem studenterevalueringer af undervisningen og antal publicerede artikler Vægtet gennemsnitlig korrelationskoefficent på basis af 498 korrelationer fra 58 studier: 0,06. Stort set uafhængig af fakultet og fag Artiklen affødte voldsom debat Substantielt Metodisk

Hattie og Marsh 2002 Data: Ét universitet, 20 institutter, 182 ansatte, 271 undervisningsforløb Undervisningseffektivitet Objektiv subjektiv Forskningsproduktivitet Objektiv Subjektiv Baggrundsvariable

Marsh & Hattie 2002: The Relation Between Research Productivity and Teaching Effectiveness, p 623

Hovedresultater Ingen signifikante relationer mellem: Undervisnings- og forsknings outcome (objektiv) Undervisnings- og forskningsevne (selvvurderet) Undervisnings- og forskningsmotivation Negative signifikante relationer imellem: Tid anvendt på undervisning og på forskning Selvvurderet evne for undervisning og forskning og motivation til at undervise og forske Selvvurderet evne til at forske og tid brugt på undervisning Positive signifikante relationer imellem: Selvvurderet evne til at undervise og studenterevalueringer Selvvurderet evne til forskning og forsknings outcome Selvvurderet evne til at undervise og motivation til at forske Selvvurderet evne til at forske og motivation til at undervise Kontrol for tredje variable Forskning og undervisning: To selvstændige ”konstruktioner”

Kan forskere uddannes til undervisere?

Paralleliteten mellem forskning og undervisning ForskningUndervisning Videnskabsteori Teori Forskningsdesign Empiri Resultater

Information Transmission/Teacher-focused (ITTF) Staff focus their attention on what they do (forward planning, good management skills, an armoury of teaching competencies, use of the literature, ability to use IT …). They attempt to transmit the information about the curriculum on the assumption that students will learn from that process. That information is often complex and requires organisation and presentation skill. Approaches to teaching Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Conceptual Change/Student-focused (CCSF) Staff focus their attention on the students and monitor their perceptions, activity and understanding. Transmission is seen to be not enough. They assume students construct their own knowledge, and the task of the teacher is to involve the student, and challenge current ideas through questions, discussion and presentation. Includes mastery of techniques, including those associated with transmission, but this is an empty display without learning. Approaches to teaching Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Approaches to Teaching Inventory Two scales – CCSF, ITTF, 11 items in each scale Scale reliability = 0.86 and 0.83 respectively ITTF sample item: It is important to present a lot of facts to students so that they know what they have to learn for this subject CCSF sample item: A lot of teaching time in this subject should be used to question students’ ideas Each scale has a mean score in the range 1-5 Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Teaching approach & experience Means of approaches to teaching scales for research (PGR) students who teach and academic staff (Oxford) N PGR studentsAcademics CCSF ITTF p Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Liisa Postareff, PhD, University of Helsinki, Finland, 2004  N 0 36 <10 75 <30 58 >30 31 Teaching approach & development I Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Har forskere incitamenter til at undervise? 1. Portfolier: dokumentation af undervisningskvalifikationer 2. Ansættelseskriterier 3. Ny løn 4. Undervisningspriser 5. Universitetspædagogiske kurser Kurser for alle karrieretrin, institutkurser, udvikling af undervisningsforløb, kollegavejledning

Har forskere incitamenter til at undervise med fokus på læring?

Hvad honoreres ved undervisnings- evaluering University of Oxford Student Course Experience Questionnaire (undergraduate)

Oxford Student Course Experience Questionnaire (OSCEQ) Generic Skills Good teaching Clear goals and standards Appropriate workload Appropriate assessment Annual survey of student experience (ceq.oucs.ox.ac.uk) Scales Keith Trigwell, DUN-konference Maj 2006

Bergen – reform af jurastudiet

Kompetencebeskrivelser Center for Naturfagenes Didaktik: Didaktips 1 Center for læring og uddannelse: Notat om kompetencebeskrivelser