Analyse af anvendelsesområde
Analyse af anvendelsesområde OOSU Analyse af anvendelsesområde
Beskrivelse af krav? ”Krav” er en forhandling OOSU Beskrivelse af krav? ”Krav” er en forhandling De kommende brugere kender måske ikke kravene selv Krav ændrer sig Beskrivelse af krav bør være uafhængig af realisering i så høj grad som muligt stabil flygtig model funktioner grænseflader
Formål og principper Hvordan skal it-systemet anvendes? Formål OOSU Formål og principper Hvordan skal it-systemet anvendes? Formål At fastlægge kravene til brugen af et system Begreber Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde Krav: Et systems eksternt observerbare adfærd Principper Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre Samarbejd med brugere Resultat Liste af overordnede krav til et it-system
OOSU Aktiviteter
Analyse af anvendelsesområde I Brug
Formål og principper Formål Begreber Principper Resultat OOSU Formål og principper Formål At fastlægge hvordan aktører vil interagere med det fremtidige system Begreber Aktør: En abstraktion over andre systemer eller brugere, der interagerer med systemet Brugsmønster (”use case”): Et mønster for interaktion mellem systemet og aktører i anvendelsesområdet Principper Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre Vurdér brugsmønstre i samarbejde med brugere Overvej sociale forandringer i anvendelsesområdet Resultat Beskrivelse af alle brugsmønstre og klasser Aktørtabel, brugsmønsterdiagram, tekstlig beskrivelse
OOSU Delaktiviteter
Eksempel: Betalingssystem OOSU Eksempel: Betalingssystem
Find aktører og brugsmønstre OOSU Find aktører og brugsmønstre Mangesidet aktivitet Brugere og udviklere Analytisk og kreativ Beskrivende og eksperimentel Aktører Se på arbejds- og rollefordeling Overvej opdeling i forskellige aktører Overvej sammenlægning af aktører Brugsmønstre Se på arbejdsopgaver og scenarier Se på afrundet interaktion ift. arbejdsopgaver
Beskriv aktører Kontohaver OOSU Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange og meget forskellige kontohavere. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi det var eneste mulighed for at få et id-kort til sine checks. A hæver kun nødtvungent kontanter i en automat. Kontohaver B er teknisk nysgerrig og anvender systemet ofte, optimalt og til grænsen for dets formåen. B har aldrig haft væsentlige problemer med at forstå mulighederne i systemet, og B undersøger også de muligheder, som ikke er umiddelbart tilgængelige.
Beskriv brugsmønstre Kontanthævning OOSU Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)
OOSU Typiske brugsmønstre Procedure Materiale
Vurdér kritisk Systematisk vurdering Eksperimenter med prototyper OOSU Vurdér kritisk Systematisk vurdering Brugsmønstre skal være enkle, udgøre en afrundet helhed og være specificeret i relevant detalje. Beskrivelsen af aktører og brugsmønstre skal fremme forståelse og overblik Beskrivelsen af de enkelte aktører og brugsmønstre skal være konsistent med deres indbyrdes struktur Eksperimenter med prototyper Ændringer i anvendelsesområdet Arbejdsindhold: specialiseret afvekslende, arbejdsdeling, procedurer og regler, regelstyret konsekvensstyret Autonomi og styring: grad af selvstyre, belastning, indflydelse på eget job og helhed Sociale relationer: tryghed, selvrealisering, kontaktflade, integration Uddannelse og udvikling: krav til uddannelse, stilstand udvikling
Analyse af anvendelsesområde II Funktioner
Formål og principper Formål Begreber Principper Resultat OOSU Formål og principper Formål At fastlægge krav til informationsbehandling i anvendelsesområdet Begreber Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører Principper Identificér alle funktioner Specificér kun komplekse funktioner Kontrollér konsistens med brugsmønstre og model Resultat En komplet funktionsliste Specifikationer af komplekse funktioner
OOSU Delaktiviteter
Hændelser, brugsmønstre, funktioner? OOSU Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: booking Hændelse Produkt tilknyttet – hvad systemet skal huske Brugsmønster Modtag booking – hvordan systemet skal bruges Funktion Opret booking – hvad systemet gør
Funktionstyper Forskellige relationer mellem model og omgivelser OOSU Funktionstyper Forskellige relationer mellem model og omgivelser Opdatering Maersk: Produkter Signalering Maersk: Pending tasks Aflæsning Maersk: Process buttons Beregning Maersk: Rerouting
Fastlæg funktioner Opdatering Signalering Aflæsning Beregning OOSU Fastlæg funktioner Opdatering Hvordan observeres og registreres hændelsen? Hvordan understøttes brugsmønstrene? Signalering Kritiske tilstande? Og deres betydning? Hvordan registreres kritisk hændelse? Og hvordan signaleres? Aflæsning Fra aktør: Hvad skal aktøren vide om modellen? Fra model: Hvilke objekter og strukturer har aktøren interesse i? Beregning Hvilke beregninger har aktører behov for at få udført? Beregningsgrundlag fra aktør eller model, eller begge? Hvilke beregninger udgør afrundede helheder? Generelle funktioner registrering, kontrol, genfinding, kombinering, planlægning, transformation, kommunikation, overvågning, alarmering, regulering, simulering
Beskrivelse af funktioner OOSU Beskrivelse af funktioner “Komplet” liste med funktioner Estimer kompleksitet for hver funktion Simpel, middel, kompleks, særdeles kompleks Algoritme, antal objekter involveret, antal hændelser involveret, placering af data Kun komplekse funktioner fastlægges i detalje Kunde og brugers samlede behov udtrykkes Fastlægges sammen med brugere Vurderes gennem prototyper Check med Systemdefinition og Model modellen checkes for overflødige eller manglende objekter, strukturer og hændelser