Analyse af anvendelsesområde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Advertisements

Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Notation Oversigt Kapitel 18.
Modul 1 - Processer.
Konferencesystem Eksempel Kapitel 19.
Teknisk implementering
Virksomheders Risk Management i juridisk kontekst
06.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Brug Oversigt, principper og teknikker Kapitel 6.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
Formularer (Access, del 3)
Krav og usecases Larman kap. 5 og 6 (del1) Larman kap del1
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
07 – Kort om OO Introduktion.
1. Ordreside: Køretøjerside: Brugereside: Timesedlerside: Beskederside: Oversigtskortside: Themeside: 19.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Design af brugerflader7.1 Kursusgang 7 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver ­ Vidensbaseret analyse ­ Entity-relationship-baseret.
Design af brugerflader8.1 Kursusgang 8 Oversigt: Sidste kursusgang Design ­ Design og beskrivelse ­ En simpel notation Eksempel på design af dialogen ­
Tietgen Skolen Kvalitet og kvalitetssikring Review Test.
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Automated Teller Machine - (ATM ). Funktioner  Konto administration  Indsæt penge  Hæve penge  Kontrol af korrekt opgørelse I relation til seddel.
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
10.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Komponenter Oversigt, principper og teknikker Kapitel 10.
1 Dagens gang Repeter systemvalg Gennemgang af klasser og strukturer (kap. 3+4 OOA+D) Tavle opgave Gruppe opgave til næste gang.
07.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Funktioner Oversigt, principper og teknikker Kapitel 7.
12.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Modelkomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 12.
Oversigt, principper og teknikker
13.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Funktionskomponent Oversigt, principper og teknikker Kapitel 13.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 7. april 2003.
Dagens gang Sidste uges opgaver Design af grænseflader
OOA&D Et Crash-kursus.
05.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Adfærd Oversigt, principper og teknikker Kapitel 5.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
2009NOEA/IT - Databasedesign1 Agenda Datamodellering Databasedesign Normalisering.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver –Klasse opgaver –Adfærdsmønstre (Låner, Reservation, Materiale, Eksemplar) Brugsmønstre og funktioner Nye opgaver.
09.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2000 © Kriterier Oversigt, principper og teknikker Kapitel 9.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
1 Dagens gang Sidste uges opgaver OA+D: Adfærd Nye opgaver.
Spørgetime. Kunde / konto eksemplet Konto åbnet( ) Beløb indsat( , 100) Konto åbnet( ) Beløb hævet ( , ) Beløb indsat( ,
At deltage i projektarbejde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Oplæg.
08.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Grænseflader Oversigt, principper og teknikker Kapitel 8.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Interaktionsformer En begrebsmæssig model kan understøttes med forskellige interaktionsformer Interaktionsformen fastlægger centrale egenskaber: Hvordan.
Use Case Modellering. En form for requirements engeneering – dvs. fastlæggelse af systemkrav.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
DIEB2.1 Kursusgang 2 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaveanalyse ­ Dekomponering af opgaver: Hierarchical Task Analysis (HTA) ­ Entity-relationship-baseret.
Usability ITU, efterår Informations arkitektur ITU Efterår 2007.
Oprettelse af tabeller (Access, del 2)
DIEB3.1 Kursusgang 3 Oversigt: Sidste kursusgang Design og dialognotationer ­ Fra analyse til design (Dix) ­ Notation: state transition networks (STN)
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Dagens gang Komponenter Projektetablering Opgave i komponenter til næste gang.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Programmering og systemudvikling
 Jens Bennedsen 2002Objektorienteret systemudvikling Begrebsmodellering Hvordan får vi opbygget en domænemodel/begrebsmodel?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Call Center, adm kursus, indledning Indledning (registrering af kursister & præsentation) 10 min. Hjælpeværktøjer 5 min. System overblik 30 min. Administrator.
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Abstraktioner.
Introduktion til virksomhedsdelen
Metoden brugerstyret behandling
Leavitt’s model Modellen er en oversigt over de dynamiske,
Hvordan registrerer jeg arter og besigtigelser i NaturAppl?
Præsentationens transcript:

Analyse af anvendelsesområde

Analyse af anvendelsesområde OOSU Analyse af anvendelsesområde

Beskrivelse af krav? ”Krav” er en forhandling OOSU Beskrivelse af krav? ”Krav” er en forhandling De kommende brugere kender måske ikke kravene selv Krav ændrer sig Beskrivelse af krav bør være uafhængig af realisering i så høj grad som muligt stabil flygtig model funktioner grænseflader

Formål og principper Hvordan skal it-systemet anvendes? Formål OOSU Formål og principper Hvordan skal it-systemet anvendes? Formål At fastlægge kravene til brugen af et system Begreber Anvendelsesområde: En organisation, der administrerer, overvåger eller styrer et problemområde Krav: Et systems eksternt observerbare adfærd Principper Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre Samarbejd med brugere Resultat Liste af overordnede krav til et it-system

OOSU Aktiviteter

Analyse af anvendelsesområde I Brug

Formål og principper Formål Begreber Principper Resultat OOSU Formål og principper Formål At fastlægge hvordan aktører vil interagere med det fremtidige system Begreber Aktør: En abstraktion over andre systemer eller brugere, der interagerer med systemet Brugsmønster (”use case”): Et mønster for interaktion mellem systemet og aktører i anvendelsesområdet Principper Fastlæg anvendelsesområdet med brugsmønstre Vurdér brugsmønstre i samarbejde med brugere Overvej sociale forandringer i anvendelsesområdet Resultat Beskrivelse af alle brugsmønstre og klasser Aktørtabel, brugsmønsterdiagram, tekstlig beskrivelse

OOSU Delaktiviteter

Eksempel: Betalingssystem OOSU Eksempel: Betalingssystem

Find aktører og brugsmønstre OOSU Find aktører og brugsmønstre Mangesidet aktivitet Brugere og udviklere Analytisk og kreativ Beskrivende og eksperimentel Aktører Se på arbejds- og rollefordeling Overvej opdeling i forskellige aktører Overvej sammenlægning af aktører Brugsmønstre Se på arbejdsopgaver og scenarier Se på afrundet interaktion ift. arbejdsopgaver

Beskriv aktører Kontohaver OOSU Formål: En person, som ejer en konto. Kontohaverens basale behov er at kunne foretage betalinger med sit plastikkort. Karakteristik: Systemets brugere omfatter mange og meget forskellige kontohavere. Eksempler: Kontohaver A er utryg ved brug af plastikkort som betalingsmiddel. A fik oprindeligt et kort, fordi det var eneste mulighed for at få et id-kort til sine checks. A hæver kun nødtvungent kontanter i en automat. Kontohaver B er teknisk nysgerrig og anvender systemet ofte, optimalt og til grænsen for dets formåen. B har aldrig haft væsentlige problemer med at forstå mulighederne i systemet, og B undersøger også de muligheder, som ikke er umiddelbart tilgængelige.

Beskriv brugsmønstre Kontanthævning OOSU Mønster: Kontanthævning igangsættes af kontohaveren, når vedkommende ønsker at anvende sit kreditkort til at hæve kontanter fra en kontantautomat. Kontohaveren indsætter sit kreditkort i automaten. Kontohaveren anmodes via skærmen om at indtaste sin kode. Enten viser skærmen et høfligt afslag, kreditkortet skubbes ud af automaten, og forløbet er afsluttet. Eller også viser skærmen en menu, som anmoder kontohaveren om at vælge beløbsstørrelse gennem indtastning på kontantautomatens tastatur. Et nyt skærmbillede anmoder kontohaveren om at godkende transaktionen. Hvis den ikke godkendes, anmodes kontohaveren igen om at indtaste en beløbsstørrelse. Ellers afsluttes mønsteret med kreditkortet skubbes ud, og det ønskede beløb udbetales. Objekter: (tilføjes senere) Funktioner: (Tilføjes senere)

OOSU Typiske brugsmønstre Procedure Materiale

Vurdér kritisk Systematisk vurdering Eksperimenter med prototyper OOSU Vurdér kritisk Systematisk vurdering Brugsmønstre skal være enkle, udgøre en afrundet helhed og være specificeret i relevant detalje. Beskrivelsen af aktører og brugsmønstre skal fremme forståelse og overblik Beskrivelsen af de enkelte aktører og brugsmønstre skal være konsistent med deres indbyrdes struktur Eksperimenter med prototyper Ændringer i anvendelsesområdet Arbejdsindhold: specialiseret  afvekslende, arbejdsdeling, procedurer og regler, regelstyret  konsekvensstyret Autonomi og styring: grad af selvstyre, belastning, indflydelse på eget job og helhed Sociale relationer: tryghed, selvrealisering, kontaktflade, integration Uddannelse og udvikling: krav til uddannelse, stilstand  udvikling

Analyse af anvendelsesområde II Funktioner

Formål og principper Formål Begreber Principper Resultat OOSU Formål og principper Formål At fastlægge krav til informationsbehandling i anvendelsesområdet Begreber Funktion: En facilitet, der gør en model anvendelig for aktører Principper Identificér alle funktioner Specificér kun komplekse funktioner Kontrollér konsistens med brugsmønstre og model Resultat En komplet funktionsliste Specifikationer af komplekse funktioner

OOSU Delaktiviteter

Hændelser, brugsmønstre, funktioner? OOSU Knytter sig til dynamik Indbyrdes relaterede Men inden for forskellige domæner Eksempel: booking Hændelse Produkt tilknyttet – hvad systemet skal huske Brugsmønster Modtag booking – hvordan systemet skal bruges Funktion Opret booking – hvad systemet gør

Funktionstyper Forskellige relationer mellem model og omgivelser OOSU Funktionstyper Forskellige relationer mellem model og omgivelser Opdatering Maersk: Produkter Signalering Maersk: Pending tasks Aflæsning Maersk: Process buttons Beregning Maersk: Rerouting

Fastlæg funktioner Opdatering Signalering Aflæsning Beregning OOSU Fastlæg funktioner Opdatering Hvordan observeres og registreres hændelsen? Hvordan understøttes brugsmønstrene? Signalering Kritiske tilstande? Og deres betydning? Hvordan registreres kritisk hændelse? Og hvordan signaleres? Aflæsning Fra aktør: Hvad skal aktøren vide om modellen? Fra model: Hvilke objekter og strukturer har aktøren interesse i? Beregning Hvilke beregninger har aktører behov for at få udført? Beregningsgrundlag fra aktør eller model, eller begge? Hvilke beregninger udgør afrundede helheder? Generelle funktioner registrering, kontrol, genfinding, kombinering, planlægning, transformation, kommunikation, overvågning, alarmering, regulering, simulering

Beskrivelse af funktioner OOSU Beskrivelse af funktioner “Komplet” liste med funktioner Estimer kompleksitet for hver funktion Simpel, middel, kompleks, særdeles kompleks Algoritme, antal objekter involveret, antal hændelser involveret, placering af data Kun komplekse funktioner fastlægges i detalje Kunde og brugers samlede behov udtrykkes Fastlægges sammen med brugere Vurderes gennem prototyper Check med Systemdefinition og Model modellen checkes for overflødige eller manglende objekter, strukturer og hændelser