Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
SIKKERHED PÅ ARBEJDSPLADSEN Sikkerhed på arbejdspladsen Plads nr. Vi kårer „vinderen“ Vi kårer „vinderen“
Advertisements

Exploring design and use of transparent and tailorable IT in local government, beyond Web 2.0 Susanne Bødker.
Teknisk implementering
Ekspertevaluering Lucas Wxyz og René Rosendal. SnitkerGroup.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
  A business of Usability test metoder IT-Højskolen
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
Lektion 4 – Fordybelses- og fornyelsesfasen
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Hej. Vi er Lotte og Jesper - og vi er her i dag fordi vi skal fortælle jer lidt om et 4 ugers projekt vi lavede sidste forår, som tog udgangspunkt i Roskilde.
Innovation i med og modvind – historien om at ville og være på vej
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Ballerup Kommune Det Gode Liv. Baggrund og set-up Ideen bag – hvorfor nu det her? fra undersøgelse til co-creation fra kontrol til tillid at drive og.
Master Thesis Track Software Engineering Henrik Bærbak Christensen.
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
1 Collaboration and Control Crisis Management and Multimedia Technology in London Underground Control Rooms Christian Heath and Paul Luff Journal of Computer.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
IT Jobs Kompetencer og muligheder. Der mangler medarbejdere i IT-branchen Der er brug for dig!
Mock-ups P. Ehn & M. Kyng: Cardboard Computers
Bødker, Kensing, Simonsen: Professionel IT-forundersøgelse. Kapitel 8
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Store IT- innovationer (SITIN) TØ2. Dagens program Kontor Feedback på one-minute paper Fremlæggelser Tips til obligatoriske opgaver Strip sequence øvelse.
Designprocesser - forbedret via AR
Serviceinnovation & Oplevelsesdesign Matchmakinggruppe 17. feb Agenda Indledning Diskussion 1. virksomhedsprojekterne 2. Metoder 3. Ledelsen som.
Prototyper John Paulin Hansen DDK ITU April 2007.
16. februar 2006 Gitte Stoltenberg Kursusgang 3 Designmetodik I.
INNOVATIONSFORUM # 2 VIDENSFORMER OG VIDENSKILDER.
Videnskabelse og -cirkulation
Commentor A/S – Hørkær 24 – 2730 Herlev - (+45) Tel : (+45) Fax : (+45) – Praktisk Brug af Work Items Thomas.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? VELKOMST OG INTRODUKTION Miljøvurderingsdag
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Reflektion over jeres egen praksis
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Introduktion til databaser (databaser, del 1)
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Sundhedsinformatik og evaluering Forelæsning nr.4 d ST8: Design og evaluering af brugergrænseflader, forår 2004, v/ Egil Boisen (Ph.D.-stud., HST,
Fornyelsesfase: Visionsudvikling Finn Kensing. Fornyelsesfasen: Visionsudvikling Udgangspunkt: Vi kender ledelsens mål og brugernes behov Formål: –PG:
18. februar IT-Universitetet, forår Opsamling Fra sidste forelæsning: Vidensindsamlings-, og analyse-metoder 2.
Processen J.Lövgren & E. Stolterman
Usability ITU, efterår Usability i designprocessen 25. september IT-Universitetet, efterår 2008.
Thoughtful design. Divergens Forberedelsesfasen.
Design af interaktion til interaktion i cscw
Design Design afsnittets formål Design – indhold Kvalitetsmål Teknisk platform Arkitektur Struktur Klasser.
Agenda Introduktion til projektet Tilgange til HCI Eva Mølgaard Helbæk: Mobile rejsetjenester.
Kursusgang 3 Designprocessen og dens aktiviteter Oversigt:
Forundersøgelse Fornyelsesfasen: Visionsudvikling.
Forundersøgelse Finn Kensing. Formål med kurset Kvalificere jer til at indgå i tværfagligt samarbejde om design af IT-anvendelser til støtte for intellektuelt.
/ 30 ETNOGRAFIC FIELD METHODS - and their relation to design.
Introduktion til Systemudvikling Datalogi Modul 1 Efterår 2000 LCK.
Brugerundersøgelse Brugssituationen Dataindsamlingsmetoder Spørgeskema
Repetition: Ekspert review. ? Principper? Udfordringer? Hvornår i udviklingsprocessen? Fordele/ulemper ekspertreview i forhold til brugertest?
@CRMUG Agenda  9:00 -10:00 Velkomst og bordet rundt  10:00 -10:15 Pause  10:15 -11:45 Indlæg v/Henrik Jensen  12:00 -13:00 Frokost  13:00 -14:00.
Virksomheder og institutioner - Lad de unge klare ærterne.
Center for Offentlig Innovation har udviklet denne spredningsguide for at hjælpe offentlige arbejdspladser med at dele egne innovationer og genbruge andres.
IT-B: 1.07 Fasemodel og Agil Udvikling
IT-B 1.03 Menneskelig sammenhænge og arbejdsgange
Design af interaktion.
Projektets mål og rammer
Usecase-Manual-går arbejdsgange igennem
Velkommen til.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
DEN GODE STIL.
DEN GODE STIL.
Journal Club Introduktion: Hvorfor er det et vigtigt emne?
- 30 minutters oplæg - 30 minutters ordet er jeres
Underviserne og LMS.
Præsentationens transcript:

Cooperative Design

Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”

Introduktion til Cooperative Design Out of Scandianvia Demokratisering I Participatory Design konteksten

Metodegennemgang

Perspektiv Perspektivet i dag: Design med – og ikke til – brugerne Socio-tekniske skole

Anvendelsesområder Computerprogrammer Designprocessen Design i almindelighed…

Guidelines Teknikker –Etnografiske (deskriptive) –Workshoplignende (co-operative) –Scenarier, mock-ups, prototyper (test) Værktøjer –Billige –Let bearbejdelige –Let tilgængeligt Organisationspricipper –Samarbejde –Eksperimenterende –Kontekstualiserende –Iterationer

Gruppearbejde Brug af Cooperative Design teknikker Metaphorical Design (gruppe 2-4) Cooperative Prototyping (gruppe 5-7) Design en intervention i jeres projekt ved brug af teknikken –Hvornår i processen kan den anvendes? –Hvornår/hvor er den evt. mindre udbytterig? Vi mødes om 10 minutter til diskussion

Beyond ”the workplace” Ud af arbejdskonteksten og ind i privatsfæren og det offentlige rum It-artefakter begrænser sig ikke til arbejdspladsen