Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kollegavejledning og fælles mål
Advertisements

Undervisning i ”Relation”
Informationskompetence i praksis
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
Læring og læringsressourcer i en læringscenteroptik
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Undervisningsplanlægning
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læreprocesser med filmfortællinger
Behovet for en ny didaktik i skolen: ansatser til en didaktik 2.0
DIDAKTIK 2.0 KG/RBC 27/08/2008 metoder problemformulering skelet.
University College Sjælland
Læringscentret og nye vejledningsformer
Grundlæggende IT, niveau G
Læremidler i praktikken
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Anslag: ”Søgehistorier”.
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Udgangspunkt • Hvorfor taler alle om it, når det i virkeligheden handler om kultur, medier og læring? • Hvorfor er fælles mål og progression så populære,
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering og medialisering
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
På vej mod en ny læremiddelkultur i skolen
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Blended Learning - en introduktion
Orienteringsmøde 11. november Trørødskolen - en attraktiv skole! rummelighed og anerkendelse faglighed og arbejdsglæde klare regler og godt humør.
IT i undervisningen.
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
- Hvad kan I forvente som forældre?
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Lærermiddelkultur(er)?
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Kollegavejledning og fælles mål
Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet
Evalueringsperspektiver
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
ATV – Science i skolen 3. maj 2010 Lektor, ph.d. Jeppe Bundsgaard Danmarks Pædagogiske Universitetsskole/Aarhus Universitet.
Det humanistiske fakultet – didaktiske virkemidler og metoder
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Mediepædagogiske værktøjer i teori og i praksis
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Digital natives - mellem teknologifascination og kollaborativ deltagelse.
GNU - projektet projektmetode og design
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
Vejen Kommune Det er besluttet, at alle skoler i Vejen Kommune arbejder med Vurdering for Læring. Alle skoler arbejder efter en fælles procesplan. Arbejdsgrupper.
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Fra kursus til lokal skoleudvikling – om og med medier 13. marts 2012.
Mediepædagogik og didaktik – i teori og i en pædagogisk praksis 13. marts 2012.
MEDIEPÆDAGOGISK VEJLEDNING. Kollegavejledning i Frederiksberg kommune – Efter år 1: Barrierer: kan… ingen vejlederkultur og for meget brandslukning.
Mette Hermann og Jette Hannibal Rødkilde Gymnasium – 8. Marts 2012 Psykologi og it Didaktiske og pædagogiske udfordringer og muligheder.
SKABELON.
Digital Didaktisk Design
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Didaktiske planlægningsmodeller
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Didaktik 2.0 – didaktisk design for ”skolen” i vidensamfundet Karsten Gynther Videncenterchef Educationlab University College Sjælland kgy@ucsj.dk OPLÆG: http://didaktik20.wikispaces.com/

De største didaktiske udfordringer for skolen i vidensamfundet jf De største didaktiske udfordringer for skolen i vidensamfundet jf. The Horizon report 2011 Overfloden af frit tilgængelige internetbaserede ressourcer og netværk betyder at information er alle vegne og evnen til at skabe mening og vurdere troværdigheden af information er afgørende. De nye muligheder for adgang til viden udfordrer gængse undervisnings- og arbejdsformer (didaktiske designs.) Alle forventer at kunne lære hvornår de vil og hvor de vil gennem let og ubegrænset adgang ikke kun til netbaseret information men også til muligheden for at få hjælp fra sociale netværk. De teknologier vi bruger er i stigende grad ”cloudbaserede” – elever/studerende er lige glade med hvor indhold er lagret og hvilke device, der benyttes for at få adgang til viden. Elever/studerende arbejder i stigende grad sammen. Kollaborative forfatterskaber, publiceringsmåder og videndelende fællesskaber breder sig, men der er ikke udviklet nye evaluerings- og krediteringsværktøjer, som kan matche de nye måder at producere viden på. http://www.nmc.org/pdf/2011-Horizon-Report.pdf

En søgehistorie

”Skolen” i vidensamfundet Nye web 2.0 praksisformer Nye læremiddelkulturer Nye lærer – og elevroller Fraværet af en didaktik som kan matche ”skolens” (folkeskole og gymnasiets) udfordringer

Skolens web 2.0 praksis ”Web 2.0” er i skolen en markør – et skel mellem de innovative og dem der er bagud” Alle lærere og stort set alle elever deltager i dag i en web 2.0 praksis. Nogle praksisformer er anvendt af alle lærere og stort set alle elever – nogle er lige begyndt at trænge ind i skolens hverdag

Skolens web 2.0 praksis Web 2.0 medier: Indholdet er brugergenereret Brugerne har fraskrevet sig kommercielle rettigheder til indholdet Det er legitimt at bruge hele eller dele af indholdet i nye indholdsformer og kontekster Indholdet er digitalt medieret

Web 2.0 – praksis – en vidensudvekslende praksis En vidensudvekslende praksis, kan karakteriseres ved: Tingsliggørelse (Adgang til viden sker gennem medier, materialer, læremidler og andre ressourcer) Deltagelse (Adgang til viden sker ved at vi deltager i en praksis hvor vi gør noget sammen med andre) Vidensudveksling indeholder såvel tingsliggørelse som deltagelse. Men graden af/prioriteringen kan være forskellig ligesom oplevelsen af meningsfuld deltagelse kan være forskellig.

”Skolens” web 2.0 praksisformer Skolens 5 grundlæggende web 2.0 praksisformer: ”at søge” ”at samle” ”at re-mediere” ”at producere og videndele” ”at kommunikere”

Produktion og videndeling Kommunikationsformer Samleformer Produktion og videndeling Re-mediering Kommunikationsformer Søgeformer Karsten Gynther

”Skolen” i vidensamfundet Nye web 2.0 praksisformer Nye læremiddelkulturer Nye lærer – og elevroller Fraværet af en didaktik som kan matche ”skolens” (folkeskole og gymnasiets) udfordringer

Traditionel læremiddelkultur Nye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger) Internetbaserede Kommercielle Offentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware Budgettunge Gratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgrad Usikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen” Eksempel: ”Wikipedia”

Traditionel læremiddelkultur Nye læremiddelkulturer Læremiddelkæde præget af faginstitutioner og en kæde af professionelle voksne, der producerer, vurderer og distribuerer læremidler til børn Kontingente læremiddelkæder med vilkårlige institutioner, funktioner, relationer, roller, og alder i produktion og valg af læremidler Forlagsproducerede (primært bøger) Internetbaserede Kommercielle Offentliggjorte - brugergenerede (web 2,0) – open source – freeware Budgettunge Gratis Præget af vaner og gatekeepers i form af bibliotekarer og IT-chefer Let tilgængelige læremidler – gatekeeperne bypasses Styret af en læremiddeltradition – et institutionsperspektiv Styret af et deltagerperspektiv (lærere og elever) Driftsikre Driftsikkerheden er usikker og afhængig af kontekst (rammefaktorer som netadgang, antal pc’er mv.) Indholdet er fagligt og pædagogisk legitimeret Indholdsrelevansen afhænger af brugerens informationskompetencer (lærer eller elevens) Høj valideringsgrad Usikker valideringsgrad (Brugergenereret indhold og brugergenereret validering) Tilbyder sikring og styring gennem ”ekstern didaktisering” Eleverne bliver didaktiske designere og læreren må i sit didaktiske design forholde sig til dette. (Didaktik 2,0) Eksempel: ”Lærebogen” Eksempel: ”Wikipedia”

”Skolen” i vidensamfundet Nye web 2.0 praksisformer Nye læremiddelkulturer Nye lærer – og elevroller Fraværet af en didaktik som kan matche ”skolens” (folkeskole og gymnasiets) udfordringer

Lærerne som didaktiske designere Traditionel didaktik (planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisning) har taget udgangspunkt i lærerens tre kompetencer: K1: at gennemføre undervisning K2: at planlægge undervisning K3: at reflektere over og begrunde valg på K1 og K2 niveau

Eleverne som didaktiske designere Eleverne tager nu også valg på K1 og K2 niveau men ikke på K3 niveau. Lærerens opgave bliver nu også at tilrettelægge et didaktisk design som kan facilitere (støtte/vejlede) elevernes didaktiske design.

Didaktisk design for didaktiske designere: en læreropgave 2.0 Didaktik 2.0 Læreren som didaktisk designer Eleverne som didaktiske designere K3 K2 K1 Stilladsering Karsten Gynther

Udfordringer/problemer i skolens didaktiske design i dag: Nye former for adgang til viden betyder at eleverne også bliver didaktiske designere i skolen – en proces som ofte ikke er transparent for læreren. Der er en usamtidighed mellem de mål skolen stiller – elevernes mulighed for adgang til viden og skolens evalueringsformer Der er opstået nye vidensprodukter (elevprodukter) (kollaborative og re-medierede produkter) men skolen mangler evalueringsværktøjer. Nye digitale kompetencer fordres hos eleverne i form af informationskompetencer, didaktiske kompetencer og re-medieringskompetencer. Eleverne mangler stilladsering når de arbejder på nettet. Undervisningens organisering i tid er utidssvarende og matcher ikke behovet for transparens med henblik på passende lærerfeedback. Der er behov for en ny didaktik og nye didaktiske designs – en didaktik 2.0 Karsten Gynther 06.04.2017

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Karsten Gynther

Usamtidighed Koblingen mellem traditionelle faktamål, nettets muligheder for adgang til viden, de traditionelle vidensprodukter og vores vante evalueringsmetoder er usamtidige i den danske skole. Karsten Gynther

Skolens logik ifølge eleverne ! Tese: Elever i folkeskole og gymnasium er 100 % klar over den skolelogik, som hersker i skolen. Hvad er ”skolens logik” ifølge eleverne? Didaktisk rutine: ”At finde og reproducere informationer” Elever ved, at det grundlæggende didaktiske design i skolen er en rutine, som de blot skal følge for at komme så let som muligt gennem skolehverdagen! Det klassiske emnearbejde Fra progressiv pædagogik til web 2.0 trivialitet Den tid som vindes ved, at eleverne bruger de nye teknologier til at finde faktainformationer, går ofte til computerspil. Op til 50 % af undervisningstiden kan i nogle emneforløb gå med, at eleverne spiller spil med eller uden lærernes vidende. Karsten Gynther

Uddannelsessystemets optik på ”usamtidighedsproblemet” Fase 1: Bekæmp snyderiet ! (genindførelse af didaktiske designs fra 50-erne) Fase 2 i gymnasiet: Forsøg med udvikling af didaktiske designs, hvor der er sammenhæng mellem vidensmål, adgang til viden og de vidensprodukter som eleverne skal producere. Hvordan løses usamtidighedsproblemet? Karsten Gynther

Veldoserede vidensmål - I hvilket omfang skal eleverne tilegne sig konkrete faktuelle informationer? I hvilket omfang skal de kunne anvende denne viden i nye sammenhænge? Og i hvilket omfang skal de kunne forholde sig til og perspektivere den viden de har tilegnet sig? Karsten Gynther

Formulering af vidensmål med udgangspunkt i et videnshieraki (Frit efter Qvortrup 2004) Videns- niveauer Videns- betegnelser Vidensbetegnelser i skolens praksis (Lærerudsagn fra Læremiddel.dks undersøgelse) orden Kvalifikationer Faktaviden, informationer 2. orden Kompetencer Brug, anvendelse, analyse, 3. orden Faglige paradigmer Perspektivering Karsten Gynther

Vidensmål i form ”mellemkategorier” Det handler - som en lærer sagde til os om at finde ”en mellemkategori”. Dvs. et vidensniveau, som retter sig mod vidensniveau 2. ”Et emne som ”Afrikas lande” duer ikke – de vil bare Google nogle faktainformationer. Et spørgsmål som ”hvorfor er der u-lande?” – er for svært (3. ordens vidensniveau /KGY) – men en mellemkategori som f.eks. ”med udgangspunkt i den definition af et u-land vi har arbejdet med i lærebogen, skal I undersøge om xx land er et u-land – begrund jeres synspunkt”. Det er en mellemkategori.” Karsten Gynther

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Karsten Gynther

Vidensprodukter ”Elevprodukter” er en kategori som også ofte er fraværende i didaktisk teori og gængse planlægningsmodeller. Omvendt stiller sagen sig, hvis man tager udgangspunkt i skolens praksis. Karsten Gynther

Vidensprodukter Der er to grunde til, at lærerne lægger vægt på, at eleverne producerer konkrete artefakter i skolen. For det første giver det eleverne muligheder for at kommunikere den viden, de har tilegnet sig til andre. Og for det andet giver det lærerne mulighed for at evaluere, om eleverne har tilegnet sig de opstillede vidensmål. ”Produkter” er derfor i skolen ikke et mål i sig selv, men en integreret del af skolens videns- og læringspraksis. Karsten Gynther

Vidensprodukter 1.0 og 2.0 Vidensprodukter 1,0 2.0 Indhold Indholdet er produceret fra ”bunden” af Indholdet er remedieret dvs. et målrettet remix af eget og andres indhold Produktions-former Produktion, indsamling, redigering og formidling af selvstændige data Kombination af 1,0 former med vidensdelende processer Udbredte IT-teknologier i skolen Digitale værktøjsprogrammer Digitale værktøjsprogrammer og web 2.0 medier. Indholds-producenter Individ (eleven) Fællesskaber (Elevsamarbejde eller elever + brugere af web 2.0 videndelende platforme og/eller kommercielle læremiddelproducenter) Afsender Eleven Eleven/eleverne som repræsentant for et videndelende fællesskab Modtagere Læreren Læreren, eleverne, deltagerne i en videndelingskultur Produktmål Dokumentation af kvaliteten af elevernes videnstilegnelse Dokumentation af kvaliteten af elevernes deltagelse i vidensudvekslende processer Produkter Selvstændigt kommunikerende artefakter Videndelingsmiljøer, Facilitering af andres videndelingsaktiviteter, Deltagelse i videndelings-aktiviteter, Metakommunikerende produkter

Vidensprodukter 1.0 og 2.0 Vidensprodukter 1,0 2.0 Indhold Indholdet er produceret fra ”bunden” af Indholdet er remedieret dvs. et målrettet remix af eget og andres indhold Produktions-former Produktion, indsamling, redigering og formidling af selvstændige data Kombination af 1,0 former med vidensdelende processer Udbredte IT-teknologier i skolen Digitale værktøjsprogrammer Digitale værktøjsprogrammer og web 2.0 medier. Indholds-producenter Individ (eleven) Fællesskaber (Elevsamarbejde eller elever + brugere af web 2.0 videndelende platforme og/eller kommercielle læremiddelproducenter) Afsender Eleven Eleven/eleverne som repræsentant for et videndelende fællesskab Modtagere Læreren Læreren, eleverne, deltagerne i en videndelingskultur Produktmål Dokumentation af kvaliteten af elevernes videnstilegnelse Dokumentation af kvaliteten af elevernes deltagelse i vidensudvekslende processer Produkter Selvstændigt kommunikerende artefakter Videndelingsmiljøer, Facilitering af andres videndelingsaktiviteter, Deltagelse i videndelings-aktiviteter, Metakommunikerende produkter

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Karsten Gynther

Evaluering Udfordring: Det slutprodukt, som eleverne fremlægger eller afleverer, er med web 2.0 ikke udtryk for elevens videnstilegnelse i sig selv, men er et udtryk for elevens deltagelse i vidensudvekslende processer, hvor viden er hentet på nettet og (måske) bearbejdet. Samtidig er slutproduktet ikke elevens alene, men ofte et fælles udtryk for en kollaborativ proces, hvor flere elever har produceret produktet sammen. Hvordan evaluerer man kvaliteten af elevprodukter i videnssamfundet? Karsten Gynther

Evaluering: Resultatorientede elevprodukter og metakommunikerende elevprodukter I skolen i vidensamfundet må evaluering også have fokus på, hvordan slutproduktet er produceret og hvem der har bidraget med hvad. Dette kan gøres ved, at evaluering i skolen altid består i en vurdering af kvaliteten af to typer af produkter, som eleverne skal producere: slutprodukter og metakommunikerende produkter. Slutprodukter produceret af flere elever sammen skal være ”flerstemmige elevtekster”. Karsten Gynther

Et meta-kommunikerende produkt kan f.eks. være: Supplerende mundtlige redegørelser Indgå som en integreret del af slutproduktet (f.eks. som en ekstra metakommenterende tekst i produktet) Som supplerende selvstændige produkter (f.eks. i form af portfoliomapper el.lign.) Gennem dokumentationsteknikker (f.eks. ved at eleven logger og samler deltagelse i forskellige web 2.0 medier f.eks. blogindlæg, chatdiskussioner, lister over anvendte links og indsamlede ressourcer mv.) Karsten Gynther

Evaluering Og karakteren er… Konkret skal eleven kunne redegøre for og læreren evaluere følgende: Anvendelse af Information (informationskompetence) Hvordan har i undersøgt om de informationer I har fundet på nettet er korrekte? Hvilke kilder til informationsindsamling har I anvendt? Har jeres valg af kilder været hensigtsmæssige? Valg af ressourcer (didaktisk kompetence) Hvilke ressourcer og læremidler har I anvendt. (Som minimum skal ressourcelisten fremgå af slutproduktet) Hvad er de lærerudvalgte læremidler brugt til og hvad har i brugt ressourcerne fra nettet til? Fortæl med udgangspunkt i en eller flere ressourcer fra nettet, hvad de fagligt har bidraget med i dette forløb. Brug af re-mix (re-medieringskompetencer) Hvilke dele af jeres produkt har I produceret helt fra bunden? Hvilke dele er hentet fra nettet eller andre medier og kopieret eller redigeret direkte ind i produktet? Hvordan kan I dokumentere, at I ikke har krænket nogen ophavsrettigheder? Hvor oplever I, at I har lavet et spændende re-mix af andres indhold og eget indhold i jeres produkt? Karsten Gynther Og karakteren er…

Evaluering af ”digitale kompetencer” Viden og kompetencer i vidensamfundet Orden 2. Orden 3. Orden Informations-kompetence At finde information At validere information At vurdere strategier til informations-indsamling Didaktisk kompetence ”Web 2.0 trivialitet” (At finde og reproducere indhold som accepteres af den traditionelle skolelogik) Evnen til at didaktisere ressourcer (At vurdere den faglige relevans af et givent informationsindhold i forhold til vidensmål og vidensprodukt) Hensigtsmæssige ressourcestrategier (At kunne vurdere kvaliteten af egne ressourcestrategier med henblik på justering) Re-medierings-kompetence ”Cut – and paste” og diverse redigerings-teknikker Legitim brug (Legitim anvendelse af re-mediering i en web 2.0 praksis) Kreativt re-mix (Udvikling af nye indholds- og udtryksformer) Karsten Gynther Og karakteren er…

Evaluering af gruppeprodukter: Den flerstemmige elevtekst Iagttagelse: Når grupper af elever sammen producerer et elevprodukt, har læreren svært ved at se, hvad den enkelte elev har bidraget med og derfor svært ved både at evaluere bidraget og give en passende feedback på den enkelte elevs bidrag. Dette ses bl.a. ved elevfremlæggelser. Karsten Gynther

”Den flerstemmige elevtekst” – et nyt didaktisk princip for fælles elevprodukter ”Det flerstemmige klasserum” ved Olga Dyste er et pædagogisk princip, som handler om, at hvis læreren understøtter at mange forståelser (stemmer) kommer i spil i undervisningen fremmer det elevernes læring (forståelse). ”Den flerstemmige tekst” er i danskfaget et fagligt begreb for tekster med flere fortællersynsvinkler Danskfaget er også begyndt fagligt at analysere tekster som er skrevet af flere forfattere (web 2.0 tekster) f.eks. chat tekster, blogtekster mv. Karsten Gynther

Den flerstemmige elevtekst Er et elevprodukt med flere ekspliciterede og læsbare elevstemmer (forfattere). Hver elevs bidrag skal derfor fastholdes og kunne aflæses i det fælles produkt. Den ekspliciterede flerstemmige elevtekst er en ”flerfarvet” tekst, hvor hver farve har en betydning, og hvor farvernes samspil danner en ny tekst. Kvaliteten af hvert enkelt bidrag kan altid aflæses og kvaliteten af samspillet mellem de forskellige bidrag kan også aflæses. Karsten Gynther

”Den flerstemmige elevtekst” kan være analog eller digital Et eksempel på en analog ”flerstemmig elevtekst”: ”Mødet på midten” (fra kooperativ learning) Karsten Gynther

Principper for produktion af en flerstemmig analog elevtekst (”Mødet på midten”) 0. Den gode opgave stillet af læreren Produktion af eget (elev) bidrag Fremlæggelse for gruppen Forhandling af fælles tekst Produktion af fælles tekst ( 3 og 4 foregår parallelt og fortløbende) Fremlæggelse af fælles tekst for holdet Lærer indsamler og evaluerer såvel de enkelte stemmer og samspillet mellem stemmerne med henblik på feedback. Karsten Gynther

Flerstemmige digitale elevtekster Flerfarvede bidrag i en wordtekst eller i andre traditionelle værktøjer. Bidrag i Google.docs dokumenter I typewithme www.typewith.me kan eleverne producere fælles tekster på nettet med hver deres farve og samtidig chatte (metakommunikere) om teksten. Lærer opretter f.eks. urler og formulerer kollaborative opgaver og evaluerer de forskellige stemmer. Karsten Gynther

Didaktik 2.0 – en planlægnings- og refleksionsmodel Læringsaktiviteter Undervisningsloop Lærerens didaktiske design: Elevernes didaktiske design Stilladsering Vidensmål Evaluering Vidensprodukter Adgang til viden Karsten Gynther

Stilladsering Lærernes stilladseringsstrategier: Læringsstier i form af foretrukne ressourcer Filtreringsteknikker Kognitiv mesterlære Videnledelse Undervisningsloop Didaktik 2.0 Karsten Gynther

Undervisningsloop Didaktik 2.0 Didaktisk problem: Undervisningens organisering i tid er utidssvarende og matcher ikke behovet for transparens og stilladsering. Design principper: 1. Et didaktisk design som løbende indsamler information om elevernes aktiviteter med henblik på at etablere passende feedbackmekanismer. 2. Baggrund i videns og læringsteori fra kybernetik og systemteori (Gregory Bateson) Hypotese: Et ”ideelt design” er et didaktisk design hvor undervisningen i tid og aktiviteter er organiseret som et kybernetisk loop. (I dansk sammenhæng har Carsten Schnack arbejdet med loopbegrebet i en model for projektarbejde (Schnack, 2000), og Jeppe Bundsgaard har arbejdet med loops i udvikling af interaktive assistenter i digitale læremidler (Bundsgaard, 2005). Didaktik 2.0 Karsten Gynther 06.04.2017

Undervisningens organisering i tid, aktiviteter og roller Klassisk emnearbejde Almindelig undervisning (Uge 1) Elevarbejde (Uge 2) Evaluering Karsten Gynther

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering Karsten Gynther

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet – et konkret eksempel fra et forløb i gymnasiet Læreren benytter nye web 2.0 praksisformer såvel i sin forberedelse som i undervisningen og samtidig organiseres undervisningen i ”loops” Eksemplet er fra en engelsk time. Indholdet tog udgangspunkt i følgende kernestofområde: ”Centrale tekster, der tilsammen giver et portræt af … USA’s omfattende historiske, kulturelle, samfundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold.” De faglige vidensmål var: ”Analysere, fortolke og perspektivere tekster ”. Læreren havde inden timen på nettet (YouTube) fundet en skelsættende tale fra Obamas valgkamp.

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet – et konkret eksempel Lektionen startede med, at alle hørte talen på klassens interaktive whiteboard, og læreren havde forberedt nogle spørgsmål som optakt til den efterfølgende diskussion. Alle elever havde deres egne bærbare computer med til timen. Computerne var tændte, og alle havde adgang til nettet. Desuden havde alle computere fået installeret det software, som blev anvendt på det interaktive whiteboard, hvilket bl.a. betød, at alle elever kunne tilgå det interaktive whiteboard fra egen computer. Dette betød, at det som eleverne så på egen skærm også kunne formidles fra whiteboardet. Klassen diskuterede talen, mens enkelte elever lige samtidig var på nettet. Her var de gået ind i forskellige diskussionsforum, hvor de undersøgte, hvad andre brugere sagde om talen. Centrale kommentarer fra forskellige side af det politiske spektrum i USA blev derefter inddraget i diskussionen af eleverne, idet læreren gav dem adgang til det fælles whiteboard, hvor de kunne vise citaterne fra deres egen computer. Dette gav anledning til en diskussion af, om citaterne var relevante for at forstå betydningen af og opfattelsen af Obamas tale i USA.

Didaktisk design for skolen i vidensamfundet Opstart Formidlingsloop Elevarbejde Evalueringsloop Vejledningsloop / Didaktik 2.0: Undervisningsloop Summativ evaluering Karsten Gynther

Læs mere Gynther, Karsten (red) (2010): Didaktik 2.0 - Læremiddelkultur mellem tradition og innovation. Akademisk forlag

Temaer til diskussion Sammenhængen mellem elevprodukter og evalueringsformer Giv eksempler på problemer i har oplevet med at evaluere elevernes produkter Giv eksempler fra jeres undervisning på hvordan I didaktisk har forholdt jer til ”cut and paste”, ”remediering” og direkte snyd/plagiat. Diskuter den didaktiske ide at man i skolen i vidensamfundet ikke kan evaluere produkter i sig selv – men at vurderinger af elevpræstationer altid skal medtage en evaluering af elevernes procesdokumentation. Diskuter den didaktisk ide at man i gruppeprodukter skal kunne aflæse den enkeltes bidrag Undervisningsloop Giv eksempler fra jeres egen undervisning på forløb, hvor I løbende giver feedback på elevernes processer/arbejde/aktiviteter? Diskuter det didaktiske princip om at organisere undervisningen i korte sekvenser (loop) (dvs. løbende evaluering og efterfølgende passende respons på elevaktiviteter) Samenhængen mellem mål og de nye muligheder for adgang til viden Diskuter den didaktiske ide at når eleverne har fået nye ”powerfulde” teknologiger stillet til rådighed må man hæve forventningerne til det de skal præstere (målene) Giv eksempler fra egen undervisning på forløb hvor I har oplevet en god sammenhæng mellem de mål I stiller og så elevernes frie adgang til viden på nettet?