Brug - misbrug Stoffer et fornuftigt valg Flemming W. Licht2 Kender I Peter Peter er en ung fyr på 16½ går i 9. klasse, har aldrig rigtig været inde.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Gammelheds-Philosophy
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Den lille Mads.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
Mr. Raggys prøveeksamen Gennemgang af svarene.
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Det svære liv i en sportstaske
Thomas. B. Pedersen Lærer: Martin Glud
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Den gode klasse Forældrenes rolle
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
The Sims2 Double Deluxe + Sims 2 Pets
Året var 1987, i en lille by med navn Sussex, blev et lille hus totalt til intetgjort. Alt blev kastet ud, inkluderet en lille brun bamse... Den blev.
BØRNEMORDERN CHRISTIAN XENIA OG NEEL. Denne dias er sponsoreret af at Vi nægter at fortælle noget med mindre I bestikker os. I må helst ikke smække med.
”Der er ingen sår der ser godt ud”
Å.
Dialogisk læsning – Eksempler på spørgsmål
Ingen bliver efterladt - eller gør de ?
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
- Et dagbehandlingstilbud til unge hashmisbrugere
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Fortællinger fra kanten
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Hvilke rusmidler appellerer til de unge?
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Hold fast, hold ud eller hold igen
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
”Nå, hvordan gik det så lige i det virtuelle rum i dag
Flemming W. Licht1 Dialogen med de unge  Hvem er jeg? –Lærer –SSP-konsulent –A&N-konsulent –Master i sundhedspædagogik –Forebyggelsesafdelingen v/Vestsjællands.
Brune ris og/eller franske kartofler
Hvad er misbrug i praksis?
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
Noemi Katznelson, Tendenser der modarbejder 95 pct. målsætningen og fører til øget polarisering Forventningseksplosion – alt skal være godt.
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Børns omsorgssituation og trivsel
»En mand havde to sønner
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
Den barmhjertige samaritaner Da rejste en lovkyndig sig og ville sætte Jesus på prøve og spurgte ham: »Mester, hvad skal jeg gøre for at arve evigt liv?«
Børn og unge med handicap siger deres mening
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Den barmhjertige samaritaner
Chefen ser fortvivlet på sit ur og opdager at hans underordnede ikke er kommet til tiden for at holde et meget vigtigt seminar på en konference som netop.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
marts 2011 Unge og Rusmidler Trine Ry, leder af Stofrådgivningen i København.
Skabt som mand og kvinde
Iselingeskolen Elevevaluering 25. og 26. oktober årgang 87 elever.
15 min. coaching One-liner 1.Dit Mindset 2.Modtagers forventning 3.One-liner konceptet 4.Din One-liner 5.Reaktioner 6.Afslutning.
HJÆLP TIL FAMILIER Lavet af: Sofie, Daniel G, Amr, Sophia.
Hvad kan vi gøre for at hjælpe søskende??
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
SSP Køge 1 Aftens program Intro om SSP, samt formålet med i aften Opdeling i grupper (dilemmakort) ej være sammen med egen familie) Find 3 ting, som gruppen.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Lektion 4 Formålet med lektion 4 er at understøtte eleverne i at søge hjælp, hvis de skulle få problemer, samt at gøre eleverne bevidste om, hvad der kan.
Præsentationens transcript:

Brug - misbrug Stoffer et fornuftigt valg

Flemming W. Licht2 Kender I Peter Peter er en ung fyr på 16½ går i 9. klasse, har aldrig rigtig været inde i varmen, men er heller ikke blevet moppet. Der er to grupper af drenge i klassen (de flittige/stræbsomme og dem er eksperimenterer med livet). Han har haft et ry blandt lærerne for at være lidt urolig og støjende for at score nogle nemme point hos de vilde drenge i klassen. På 2 mandshånd er en meget flink og til at tale med. Det går fint med storesøsteren i gymnasiet og lillebroderen, der går i anden klasse klarer sig også fint. Peter er en ung fyr på 16½ går i 9. klasse, har aldrig rigtig været inde i varmen, men er heller ikke blevet moppet. Der er to grupper af drenge i klassen (de flittige/stræbsomme og dem er eksperimenterer med livet). Han har haft et ry blandt lærerne for at være lidt urolig og støjende for at score nogle nemme point hos de vilde drenge i klassen. På 2 mandshånd er en meget flink og til at tale med. Det går fint med storesøsteren i gymnasiet og lillebroderen, der går i anden klasse klarer sig også fint. Peter har tidligere spillet ishockey men synes ikke længere at han kan følge med i udviklingen og han synes han bliver dårligere og dårligere, så han er holdt op med at komme i klubben, og går ikke længere til noget. Peter har tidligere spillet ishockey men synes ikke længere at han kan følge med i udviklingen og han synes han bliver dårligere og dårligere, så han er holdt op med at komme i klubben, og går ikke længere til noget.

Flemming W. Licht3 Case 1 Du arbejder i en klub, du hører at Peter Vist nok er begyndt at ryge hash og måske også tage lidt til næsen i weekenden, men kun en gang i mellem. Du har oplevet/opdaget at han ikke længere er den samme dreng/unge fyr. Han har skiftet venner og kommer nu sammen med nogle drenge, som ikke kommer så meget i klubben, det er nogle fyre som i har haft mistænkt for at sælge lidt hash en gang i mellem. Du arbejder i en klub, du hører at Peter Vist nok er begyndt at ryge hash og måske også tage lidt til næsen i weekenden, men kun en gang i mellem. Du har oplevet/opdaget at han ikke længere er den samme dreng/unge fyr. Han har skiftet venner og kommer nu sammen med nogle drenge, som ikke kommer så meget i klubben, det er nogle fyre som i har haft mistænkt for at sælge lidt hash en gang i mellem. Hvad gør du? Hvad gør du? Hvordan gør du det? Hvordan gør du det? Hvilke konsekvenser får dine handlinger? Hvilke konsekvenser får dine handlinger? For Peter For Peter For dig For dig For moderen For moderen

Flemming W. Licht4 Case 2 Du arbejder i en klub. Peter kommer hen til dig og spørger om du i al fortrolighed kan tage en snak med ham. Det viser sig at han i et stykke tid har røget hash on and of. I starten fordi dem der røg så ud til at have et rigtig fedt fællesskab. De sidste gange han har røget har han fået nogle ubehagelige oplevelser. Du arbejder i en klub. Peter kommer hen til dig og spørger om du i al fortrolighed kan tage en snak med ham. Det viser sig at han i et stykke tid har røget hash on and of. I starten fordi dem der røg så ud til at have et rigtig fedt fællesskab. De sidste gange han har røget har han fået nogle ubehagelige oplevelser. Hvordan reagerer du? Hvordan reagerer du? Hvad siger du til ham (hvad er dit budskab)? Hvad siger du til ham (hvad er dit budskab)? Følger du op på samtalen? Følger du op på samtalen? Hvordan følger du evt. op på samtalen? Hvordan følger du evt. op på samtalen? Hvad er dit formål med samtalen med Peter? Hvad er dit formål med samtalen med Peter?

Flemming W. Licht5 Case 3 Peters mor henvender sig til dig i klubben, hun er blevet bekymret for Peter. Hun vil gerne have et godt råd. Hun synes han har forandret sig på det sidste. Han er begyndt at hænge ud med nogle nye venner. Klasselæreren siger han er begyndt at følge mere med i timerne. Du har også lagt mærke til Peters stilskifte, og du ved sikkerhed at nogle af dem ryger hash. Peters mor henvender sig til dig i klubben, hun er blevet bekymret for Peter. Hun vil gerne have et godt råd. Hun synes han har forandret sig på det sidste. Han er begyndt at hænge ud med nogle nye venner. Klasselæreren siger han er begyndt at følge mere med i timerne. Du har også lagt mærke til Peters stilskifte, og du ved sikkerhed at nogle af dem ryger hash. Hvad råder du moderen til? Hvad råder du moderen til? Hvordan skal hun tackle Peter? Hvordan skal hun tackle Peter? Hvad kan du tilbyde hende, hvis du tilbyder at hjælpe? Hvad kan du tilbyde hende, hvis du tilbyder at hjælpe? Hvad skal moderen gå hjem og gøre? Hvad skal moderen gå hjem og gøre? Hvordan skal hun gøre det? Hvordan skal hun gøre det?

Flemming W. Licht6 Brug/misbrug af beruselse

Flemming W. Licht7 Hvad ved vi? Muld undersøgelsen Muld undersøgelsen SST-tal (EMCDDA) SST-tal (EMCDDA) Espad-tal (kommer snart) Espad-tal (kommer snart) Ringsted undersøgelsen Ringsted undersøgelsen Holbæk undersøgelsen Holbæk undersøgelsen Kalundborg undersøgelsen Kalundborg undersøgelsen Ribe, Vejle og Frederiksberg Ribe, Vejle og Frederiksberg Stof til debat Stof til debat

Flemming W. Licht8 Geografiske forskelle Tabel 1. KommuneAntalProcentAntalProcentAntalProcent Bjergsted192,6%262,8%452,7% Dianalund192,6%161,7%352,1% Dragsholm354,8%505,4%855,2% Fuglebjerg81,1%91,0%171,0% Gørlev131,8%131,4%261,6% Hashøj111,5%101,1%211,3% Haslev233,2%414,5%643,9% Holbæk11515,8%13314,5%24815,1% Hvidebæk111,5%171,8%281,7% Høng334,5%272,9%603,6% Jernløse202,7%333,6%533,2% Kalundb.7610,4%808,7%1569,5% Korsør435,9%424,6%855,2% Nyk.Rørv.172,3%232,5%402,4% Ringsted496,7%839,0%1328,0% Skælskør192,6%242,6%432,6% Slagelse9012,4%9810,7%18811,4% Sorø375,1%556,0%925,6% Stenlille111,5%262,8%372,2% Svinninge141,9%303,3%442,7% Tornved273,7%323,5%593,6% Trundholm192,6%252,7%442,7% Tølløse192,6%262,8%452,7% TOTAL728100%919100% % RisikovilligIkke risikovilligtotal

Flemming W. Licht9 Restriktive – strikse unge Regler fra: Forældre, skolen, klubben, samfundet

Flemming W. Licht10 Hvor er det lige vi træder i karakter?

Flemming W. Licht11 Det betaler sig….. Genstande ugentligt Tilbyder alkohol ofte Af og til Aldrig Antal%Antal%Antal% Ingen1712,820618,113244, ,535230,96722, ,821919,2299, ,815713,83210, ,812611,1217,1 Over ,38807,0144,7 Total

Flemming W. Licht12 Risikovurdering Når unge kaster fornuften overbord og sig selv op på ryggen af et kørende tog, skal det imidlertid også ses som et oprør mod voksenverdenens regler og autoriteter. De unge, der foretager disse ekstreme ting, trainsurfing, graffitimaling eller vild kørsel på landevejen, sætter sig selv på spil i forhold til konformiteten i dagligdagen, alt det, de vil vise sig frem, demonstrere at de ikke er børn længere, at de behersker livet. Derfor er en vigtig del af gamet jo også at tage billeder af udfoldelserne og lægge dem ud på nettet, hvor alle kan se dem, mener forskningleder Jens Christian Nielsen fra Center for Ungdomsforksning, Learning Lab Denmark på Danmarks Pædagogiske Universitet. Når unge kaster fornuften overbord og sig selv op på ryggen af et kørende tog, skal det imidlertid også ses som et oprør mod voksenverdenens regler og autoriteter. De unge, der foretager disse ekstreme ting, trainsurfing, graffitimaling eller vild kørsel på landevejen, sætter sig selv på spil i forhold til konformiteten i dagligdagen, alt det, de vil vise sig frem, demonstrere at de ikke er børn længere, at de behersker livet. Derfor er en vigtig del af gamet jo også at tage billeder af udfoldelserne og lægge dem ud på nettet, hvor alle kan se dem, mener forskningleder Jens Christian Nielsen fra Center for Ungdomsforksning, Learning Lab Denmark på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Flemming W. Licht13 Risikovurdering De unges diskurs De unges diskurs Fart på Fart på Lever livet Lever livet De unge styrer – derfor er det sikkert De unge styrer – derfor er det sikkert De voksnes diskurs De voksnes diskurs Det er usundt/farligt Det er usundt/farligt Det er ulovligt Det er ulovligt Det er et misbjrug Det er et misbjrug De unge styrer – derfor er det farligt De unge styrer – derfor er det farligt

Flemming W. Licht14 Unges forklaringsmodeller Mere usikker verden Mere usikker verden Svært at få lov til at dø af sult Svært at få lov til at dø af sult Svært at finde ud af mit livsprojekt Svært at finde ud af mit livsprojekt Har alle muligheder Har alle muligheder Fiasko er mit eget ansvar Fiasko er mit eget ansvar Kjole og hvidt og gummisko Kjole og hvidt og gummisko

Flemming W. Licht15 Skaber vi selv misbrugeren? Vi gør en forskel, min påstand er at vi med de reaktionsmønstre vi har i forbindelse med de unges brug af rusmidler, så er vi som samfund med til at skabe misbrugeren! Vi gør en forskel, min påstand er at vi med de reaktionsmønstre vi har i forbindelse med de unges brug af rusmidler, så er vi som samfund med til at skabe misbrugeren! Jeg vil i hvert fald hævde, at vi ikke altid er med til at gøre det nemmere for ham/hende at komme ud af misbruget. Jeg vil i hvert fald hævde, at vi ikke altid er med til at gøre det nemmere for ham/hende at komme ud af misbruget.

Flemming W. Licht16 Simpelt – men svært Risikovillige unge der får problemer – hvor går de hen: Risikovillige unge der får problemer – hvor går de hen: Går de til de voksne, får de moral….. Går de til de voksne, får de moral….. Går de til pusheren/stofvennerne, bliver de bekræftede i deres brug er ok. Går de til pusheren/stofvennerne, bliver de bekræftede i deres brug er ok. Hvem stiller de ”dumme” spørgsmål? Hvem stiller de ”dumme” spørgsmål? Vi har brug for voksne der kan rumme: Vi har brug for voksne der kan rumme: At unge er risikovillige At unge er risikovillige Uden at acceptere misbruget Uden at acceptere misbruget Voksne skal kunne gå på to ben Voksne skal kunne gå på to ben

Flemming W. Licht17 Hvad gør vi så…….? Vær nysgerrig Vær nysgerrig Virker det altid? Virker det altid? Hvornår tager du det? Hvornår tager du det? Hvad synes du bliver nemmere for dig når du ryger? Hvad synes du bliver nemmere for dig når du ryger? Jeg – Jeg oplever at du inden du begyndte at ryge var…… Nu oplever jeg at du…… Jeg – Jeg oplever at du inden du begyndte at ryge var…… Nu oplever jeg at du……

Flemming W. Licht18 Den lille forskel Hash i 5 kl. – et socialt problem Hash i 5 kl. – et socialt problem Ikke et generelt problem Ikke et generelt problem

Flemming W. Licht19 Hvem lokker? Tabel 32. Hvem tilbød hash Hvem tilbød ecstasy Hvem tilbød svampe Hvem tilbød amfeta min ProcentAntalProcentAntalProcentAntalProcentAntal Fik af nogle jeg kender 62,6%44860,2%5665,3%8170,7%147 Delt rundt i gruppe 25,7%1844,3%49,7%126,3%13 Købte det af nogle jeg kendte 6,1%4420,4%1910,5%1318,3%38 Købte det af nogle jeg ikke kendte 4,1%297,5%712,1%152,4%5 Fik det af nogle jeg ikke kendte 1,5%117,5%72,4%3 5 TOTAL 100%716100%93100%124100%208

Flemming W. Licht20 Stoffer et socialt fænomen? Tabel 35. Alene da hash Alene da ecstasy Alene da svampe Alene da amfeta- min Procen t Antal Procen t Antal Procen t Antal Procen t Antal Ja2,2%164,3%41,6%21,5%3 Nej97,8%71295,7%9098,4%12098,5%200 TOTAL 100%728100%94100%122100%203

Flemming W. Licht21 Hvor foregår det? Tabel 36. Hvor hash? Hvor svampe? Hvor ecstacy? Hvor amfeta- min? ProcentAntalProcentAntalProcentAntalProcentAntal Skolen 3,7%274,8%65,2%51,9%4 Hjemme eller hos andre 63,9%46163,2%7912,5%1240,1%83 I byen 32,4%23432,0%4082,3%7958,0%120 TOTAL 100%722100%125100%96100%207

Flemming W. Licht22 Hvem bliver misbruger? Nogle forklaringsmodeller: Nogle forklaringsmodeller: Den biologiske forklaringsmodel Den biologiske forklaringsmodel Social arv som forklaringsmodel Social arv som forklaringsmodel Mestringsevne, handlekompetence, risikovillighed Mestringsevne, handlekompetence, risikovillighed Social kapital – ”Robert D. Putnam” Social kapital – ”Robert D. Putnam” Familien Familien Skole uddannelsessted Skole uddannelsessted Fritidslivet (The Saguaro seminar) Fritidslivet (The Saguaro seminar)