Inklusions- og eksklusionsmekanismer i unges hverdagsliv Jan Kampmann Institut for Psykologi og Uddannelsesforskning RUC Slagelse, 30.10.09, BKF Region sjælland.
Aktuelt fokus på marginaliseringsprocesser Inklusion/eksklusion som aktuelt tema Eksklusionsperspektivet som internationalt/EU fokuspunkt Hvem marginaliseres? Nye marginaliseringsdynamikker?
Forandrede normalitetsfordringer? Individualiseringspres Selvstændige, individuelle valg Performativitetskrav – selvfremstilling Refleksionskrav – selvevaluering Individualitet ikke som mulighed, men som uomgængeligt Institutionalisering Rationalitet som effektivitet, kontrol og standardisering Rationalitet som subjektiv fordring
Institutionaliseringens dobbeltheder Institutionalisering af individualiseringen og individualisering af institutionaliseringen Standardiseret faglighed og personlighed som faglighed Synlig pædagogik og usynlig pædagogik Den modne, rationelle unge vs øget bekymring over unge som principielt sårbare og marginaliseringstruede
Institutionsbetingede marginaliseringsmekanismer Hvor, hvornår og hvordan gøres noget til et problem – og efterfølgende en sag? Hvordan og hvornår ’flyttes’ problemer imellem niveauer? Hvor og hvordan formuleres og produceres marginaliseringen i udgangspunktet Kvalificere indkredsning af, den yderligere udforskning og forandringsinitiativer i forhold til marginaliseringsmekanismer
Hvem ekskluderes? Social skæv reproduktion Betydninger af etnicitet ”Kulturalisering” som ny racisme? Køn som betydende differentieringsmekanisme? Intersektionalitet som nødvendig kompleksitetsforståelse
Hvorfor og hvordan inklusion? Den aktuelle sociale sammenhængskraft En materiel dimension Men også en kulturel Og en subjektiv dimension Det multietniske samfund kræver multikulturelle løsninger Hvilket igen nødvendiggør kritisk refleksion over hvad der menes med den rummelige skole, etc.
Betydningen af de unges stemme FN’s Børnekonvention: de indbyggede modsætninger i de tre grundlæggende principper Deltagelsesprincippet i børne- og ungeperspektiv Medborgerskab som demokratiske rettigheder i børne- og ungehøjde