Forventninger til professionshøjskolerne Oplæg for University College Sjælland v/ Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen
Baggrunden for reformen af professionshøjskolerne Institutionsredegørelserne ( Vig, Vestager, Tørnæs og Haarder) Reformer af uddannelserne Sammenhæng i uddannelsessystemet - meritering Inspiration fra Holland og vore nordiske nabolande Bæredygtige regionale uddannelsesinstitutioner ( fagligt, økonomisk og organisatorisk) Bedre grunduddannelser Flerfaglige institutioner Styrket efter - og videreuddannelsesindsats Videnscenterfunktion – samspil med forskningsmiljøer – udviklingsfunktion – samspil med praksis - videnscentermidlerne
Udfordringer i Region Sjælland Uddannelsesniveauet i regionen skal højnes Vidensløft på alle niveauer – flere vidensarbejdspladser Det regionale uddannelsesmønster skal styrkes Stor udskiftning i arbejdsstyrken de kommende 5-10 år Systematisk uddannelsesplanlægning – det kalder på rettidig ledelse Fokus på partnerskaber, innovation og udvikling Samspil privat – offentlig sektor – også på uddannelsesområdet Stor konkurrence fra Region Hovedstaden Færre søger MVU - uddannelserne
Forventninger til professionshøjskolerne Kvalitetssikring og udvikling af grunduddannelserne Tiltrække kvalificerede lærere Samarbejdsaftaler med virksomheder, erhvervsakademier og universiteter Udvikle nye uddannelser Attraktive studie-, bolig- og kulturmiljøer Udvikle regionale videnscentre Samspillet mellem virksomheder, Vækstforum og erhvervslivet Profilering - branding - af uddannelserne Partnerskabsaftaler Udvikle velfærdsydelser Offensive og fornyende – videnanvendelse – videnudvikling - forskning
Forventninger til professionshøjskolerne fortsat Kunne omstille sig – indholdsmæssigt og organisatorisk til nye opgaver Kunne agere i et uddannelsesmarked – øget konkurrence Efter – og videreuddannelse på kundens præmisser Bryde med vanetænkning Tiltrække udviklingsopgaver og ressourcer Tænke regionalt og nationalt – men i høj grad også internationalt Styrket ledelse – strategisk, administrativt og politisk
Fremtidens medarbejdere og studerende – de håbefulde unge Individet før fællesskabet Kræver udviklingsmuligheder - karriereveje Uddannelse er vejen til succes Frihed og selvbestemmelse er afgørende Kræver tillid og ansvar Kræver god ledelse ”Illoyal” overfor arbejdspladsen – stemmer med fødderne Det ”hele” menneske – kræver respekt for privatlivet
Ydelses- udvikling Kompetence- udvikling Organisations- udvikling Sammenhæng i kvalitetsudviklingen på professionshøjskolerne
Jobudvikling Intern læring Efteruddann else Uddannelsessamtale Kompetencekrav Uddannelsesplan
Praksis UddannelserForskning Videncenter- funktionen
Spørgsmål Hvilke krav stiller det til medarbejdere, ledelse og bestyrelse? Hvilke valg skal der træffes? Organisatorisk – strategisk? Er der sammenhæng mellem mål og ressourcer ? Hvordan håndterer vi de ofte modsatrettede forventninger?
Spørgsmål fortsat… Hvordan håndterer vi samarbejdet og konkurrencen fra universiteterne på samme tid ? Hvordan skabes der synergi mellem UCSj `s forskellige funktioner og uddannelsessteder? Hvordan rettes virksomheden mere mod den private sektor Og hvad gør vi så konkret ?