Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Hvordan bidrager litteratursiden
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Tal på familieområdet.
Jarnes A/S Ud af krisen Hvem er Jarnes A/S? • Start: Palle Jarne Clausen 1961 • Nu: 50% Morten Jarne Clausen & 50% Gitte Clausen Bruun Jarnes A/S.
Vodskov - det åbne bibliotek
Innovation & Partnerskaber Bidrag til folkebibliotekerne i vidensamfundet.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
20. august Arbejdsmarkedskommissionens anbefalinger Velfærd kræver arbejde.
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Brændpunkter i fremtidens lokale idrætspolitik IDAN 20. april 2006.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
Elevernes digitale dannelse
Food’n’Go Patient empowerment
Byggecentrum Innovation i markedsføringen Middelfart 1. februar 2010.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
DDB Hindsgavl den 26. maj 2011 René Birkemark Olesen
Inspiration og viden i din hverdag Brugerundersøgelse Åbne biblioteker Randers Bibliotek 2012 BCF Middelfart.
Den brændende platform
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Fjernlånskonference den 26. maj PROFESSIONSHØJSKOLE  Fra 1. januar 2008 er ”professionshøjskole” en fællesbetegnelse for otte af de uddannelses-
MARTS 2013 NATIONAL BENCHMARKUNDERSØGELSE RESULTATER OG ANBEFALINGER BEDRE BIBLIOTEKER 2013 NATIONALE RESULTATER Alternative title slide.
Demokratisk underskud i informationssamfundet?
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
- med nedslag i fremtiden Formandens beretning.
Folkebibliotekernes ebogsservice eReolens strategi for e-bøger Danmarks Biblioteksforenings Årsmøde 28. marts 2014.
1 Centralbibliotekernes rolle Kontaktpersoner på centralbibliotekerne Aktiviteter i CB området Nedsættelse af en eller flere erfa-/ brugergrupper Forslag.
1 Lektion 18: Priser i en åben økonomi 1.Økonomiske nyheder 2.Repetition 3.Dagens pensum 4.Hvad kan I få eksamensspørgsmål i? 5.Næste lektion 6.Tilbagemelding.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Region Midtjyllands tilbud 2013
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
Palles Gavebod og fremtiden i DDB Samling af udviklingskræfter og strategisk fokus giver flere muligheder for at udvikle et nationalt, velfungerende digitalt.
Biblioteket 5 åbne biblioteker i Sønderborg Kommune.
Udviklingspuljen for folke- og skolebiblioteker Workshop Roskilde 29.august 2013 Jonna Holmgaard Larsen chefkonsulent.
Biblioteksservice i landdistrikterne Erfaringer, modeller og perspektiver  Om undersøgelsen  Diskursive kampe  Spørgeskemaundersøgelsen  Perspektiver.
30%... Vi forbereder os på DDB E-materialer set fra Silkeborg Toke Leth Laursen Silkeborg Bibliotekerne.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Fleksibel biblioteksbetjening Middelfart
Projekt It for alle Projektets deltagere: Hanne Bjørn, Roskilde Bibliotekerne Susanne Kierkegaard, Roskilde Bibliotekerne Kirsten Syska, Roskilde Bibliotekerne.
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Finlands svenske biblioteksforenings årskonference Fredag den 7. september 2007 Erfaringer med Offentligt Privat Partnerskab Mia Bastrup Digital Chef Koldingbibliotekerne.
Stevns Kommune indbyggere En kommune på kanten Digitaliseringsgrad Stevns Bibliotekerne 3 biblioteker, 70 ugentlige åbningstimer 14 medarbejdere.
Biblioteksstrategi Den 8. maj 2015
GPS til demente borgere
Biblioteket Hvem er jeg? Michel Steen-Hansen –Direktør i Danmarks Biblioteksforening –Tidligere bibliotekschef i Slagelse og Ringsted –Fortidsforsker.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Kap Målgrupper Spørgsmål: Hvad er konsument-enheden? Svar: Alle der har teknisk og fysisk mulighed for at bruge produktet.
Hvem er fremtidens bibliotek til ?
Danmarks Biblioteksforening Opinionsmåling, juni 2014
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Præsentationens transcript:

Input til tænketank om Fremtidens biblioteker Danmarks Biblioteksforening, Vartov den 25. april 2012 Biblioteker og biblioteksbrug i tal

1.Biblioteksstatistik 2010: Aktive brugere, udlån og besøg 2.Befolkning og bibliotekerne: Læselyst, uddannelse, samfundsgevinst 3.Brugernes profiler og brugsmønster 4.Brugernes oplevelse og udbytte 5.Bibliotekscheferne og brugerne 6.Konklusion: brænder platformen - strategiske fokusspørgsmål Et vue på 15 minutter!

1. Biblioteksstatistik 2010 på folkebiblioteksområdet Fokus på gennemsnitstal for relevante succesmål eller KPI: 1) Fysiske besøg: 7 pr. indbygger (2009:7) 2) Udlån (inkl. fornyelser!): 8,3 pr. indbygger (2009:8,8) 3) Andel aktive brugere (ift. samlet indbyggertal): 31% (2009:28%) 4) Webbesøg: 4,3 pr. indbygger (2009:4,2)

Næsten 100 % af befolkning kender folkebiblioteker 96% … finder, at bibliotekerne har stor værdi for samfundet 93% … vurderer, at biblioteket bidrager til børns læselyst 59% forbinder biblioteket med et sted, de har udbytte af at besøge. 2. Befolkningens holdning - stærkt image

Hidtil regnet med brugerandel på 2/3, men formentlig optimistisk! 2/3 er kvinder 2/3 har ingen hjemmeboende børn under 15 år 2/3 er 40 år eller ældre 2/3 har videregående uddannelse (stor variation, 26% af befolkning). Godt 2/3 af brugerne benytter biblioteket månedligt eller oftere Knap hver anden bruger søger ofte hjælp hos personalet. 3. Brugernes profil og brugsmønster – meget siges med 2/3

3. Brugernes brugsformål – lån af skønlitteratur og viden

98% af alle brugere er tilfredse med deres bibliotek Tilfredshed er relativ, afhænger af forventninger og kan ikke stå alene Biblioteksbarometer måler brugerværdi på skala fra -10 til dimensioner der afspejler bibliotekslovens formålsbestemmelse: 4. Brugernes oplevelser og værdi af biblioteket?

4. Brugernes oplevelser og værdi af biblioteket

4. Øget værdi – benchmark viser forbedringspotentiale?

4. Øget brugerværdi – noget betyder mere end andet…

5. Bibliotekscheferne er lidt foran brugerne…

6. Brug for mere viden om befolkningens forhold til nuværende og fremtidens biblioteker Loyal og begejstret brug Hyppig brug Brug Kendskab Borger-/befolknings- undersøgelse Brugerundersøgelse Alle danskere

6. Konklusion: brænder platformen - strategiske spørgsmål Igangværende undersøgelse på Fyn: ny viden om segmenter af ikke- brugere samt brugerandel -> 2/3 er formentlig optimistisk i 2012 Forbedringspotentiale på alle nøgletal! Stiger web aktivitet proportionalt med fald i fysisk førstegangsudlån og hvor mange brugere benytter de digitale tilbud Skæv brugergruppe: 2/3 kvinder, 40+ og videregående uddannelse Undgå at handle i blinde - segmentering af brugere og ikke-brugere -> Arbejde med målgrupper (sandsynlige brugergrupper) Udvikling af nye tilbud Målrettet PR og markedsføring Motivere medarbejdere og ledelse.

6. Konklusion: brænder platformen - strategiske spørgsmål Strategiske fokusspørgsmål for fremtidens biblioteker: Skal vi øge brugerandel eller brugerværdi? Eller både og…. Skal vi retænke hvilke borgere, vi kan og skal være noget for og hvad vi skal være for dem? Afledt: Dokumentation og fremtidig funding: Finanslovsbevillinger, kommunale budgetter, lokal andel af udviklingspuljer eller eksterne: EU fonde, private fonde, partnere m.m….

1 Fortsat: Analyse finder særligt 2 faktorer, der påvirker de 4 KPI mål: Personale (andel bibliotekar- og/eller eller akademisk uddannelse) Borgere (andel med videreg. uddannelse og indkomst pr. indbygger) BesøgstalUdlånAktive brugere Webbesøg Personale- ressourcer Uddannet personale -> besøg Uddannet personale -> udlån -Uddannet personale -> webbesøg Borger- ressourcer -Videregående uddannelse -> udlån Indkomst -> aktive brugere. Videregående uddannelse -> webbesøg.

1. Fortsat: Biblioteksdækning og besøgstal