Musiksociologi MM Udlevering af opgave.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Litteratur- og informationssøgning
Advertisements

Projekt - Litteratursøgning og skriftlighed
Opgaveskrivning Informationssøgning
Det Internationale Område Studieområde 3/
Internet til alvor og sjov
Musiksociologi- og kulturstudier
Samfundsvidenskabelig studieretning Team Danmark
Databasetyper •Niveau 3 for MVU. Hvorfor? •”Hvis man vil have adgang til nyeste kilder om hvad som helst, så må man lære sig at bruge andre ressourcer.
Dagsorden Kildekritik Litteraturliste Søgestrategi/søgeprofil Søgeord
Musiksociologi MM Senmodernitet, postmodernitet. Evaluering.
Musiksociologi Opsummering af grundlæggende sociologi
Musiksociologi MM2 Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.
Musiksociologi MM1 Køn og seksualitet.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Musiksociologi MM
Musikkultur S1+LT Musiksociologi.
Musiksociologi Opsummering: Æstetik, performativitet, genreteori Vejledning.
Musikkultur S2+LT2 Køn og seksualitet.
Musikkultur M2 Køn og seksualitet.
1 Velkommen! Informationssøgningsprocessen:  Hvordan kan I gribe det an (strategier)  Omdanne jeres emne til søgeord  Søgeteknik  Bruge søgeordene.
Kultur- og branchestudier
SEO PÅ AU.
Kulturstudier M-KA Festivaler. Et teoretisk perspektiv.
Kulturstudier M Festivaler, koncerter og ”liveness”
E-bøger gennem PrioInfo - oversigt v/ Claes Olsson.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Undervisere: Thomas Hoffmann & Jesper Mørch. Agenda:  Den fysiske samling  Akademisk litteratursøgning  Søgeteknik  ITUs elektroniske ressourcer 
Praktisk om opgave og oplæg
M Musikkultur Nationalisme og globalisering.
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Synopsis VIP3/2012.
Databasetyper Niveau 1 for folkeskolens afgangsklasser.
Inspiration og viden i din hverdag Tradium HTX– studieområdet. 1.g Inspirationsoplæg. Informationssøgning. Gitte Hansen Bibliotekar team VIDEN Randers.
MM Projektopgave, vejledning mm.
december 2010 Dansk-historie opgave. Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
Musikkultur S2+LT Nationalisme og globalisering.
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
EKSAMEN BUSINESS TO IT ALIGNMENT 2013 Pensum: Curtis R Carlson and William W Wilmot: “Innovation The 5 disciplines for creating what customers want”, Crown.
Tidsplan for eksamen 40s umd
Digitale biblioteker og web 2.0
Kildekritik Niveau 3 for MVU. Om nødvendigheden af kildekritik.
1 Studiestartsprojekt timers case. SDU som brand.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Celle.
Skrivning af SRO 3-5.maj 2010.
Skrivning af SRP december Store skriftlige opgaver 2.g: dansk-historie opgave (intro) 2.g: SRO (mini SRP) 3.g: SRP/AT.
1. lektion: Danmark i verden
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Eksamen i Databasesystemer. Eksamen 4 timers skriftlig eksamen afholdes 8. januar 2004 kl Alle skriftlige hjælpemidler. Der gives karakter efter.
Gennemgang af Youtube.com. Hvad kan man finde på Youtube.com?  Musik  Film  Filmklip  Instruktionsvideoer  Etc.
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Introduktion til litteratursøgning Pædagogisk filosofi
Munkensdam Gymnasium efterår Opgaven: 1. trin i en tretrinsraket med indbygget progression  Efterår 2012: En opgave i en faglig problemstilling.
Historieopgaven på FHF Hvad du skal huske på til SSO.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
Introduction to synopsis writing
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Vejledning til historieopgaven
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Interkulturel erhvervskommunikation ikek 10 organisation identitet og netværk epi KU 2018 En (...) menneskelig konsekvens ved netværkssamfundet er,
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Formelle forhold ved arbejdet med SRP
Informationssøgning og referencer
SRO SKRIV!.
Informationssøgning og referencer
Præsentationens transcript:

Musiksociologi MM1 28.11.13 Udlevering af opgave. Forberedelse til symposium om nordisk populærmusik.

Opgave: 1. semester 1. a. Redegør for teksten: Adorno, Th.: ”On Popular Music”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 301-14. Der ønskes en gennemgang af Adornos tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages kritik af Adorno. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

Opgave: 1. semester 2. a. Redegør for teksten: Bennett, Andy: ”Subcultures or Neotribes? Rethinking the relationship between youth, style and musical taste”, Sociology 33/3 (1999), s. 599-617 Der ønskes en gennemgang af Bennetts tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages andre synspunkter vedr. subkulturer. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

Opgave: 1. semester 3. a. Redegør for teksten: Moore, Allan: ”Authenticity and Authentication”, Popular Music 21/2 (2002), s. 209-23 Der ønskes en gennemgang af Moores tekst, hvor centrale begreber og problematikker identificeres. Der kan med fordel perspektiveres til andre dele af pensum og inddrages andre synspunkter vedr. autenticitet. b. Med udgangspunkt i en selvvalgt case/et eksempel uddybes og perspektiveres teksten. Tekstens begreber og problemstillinger bruges i analysen af den valgte case/eksemplet.

Opgave: 1. semester For alle besvarelser gælder: Alle besvarelser skal indeholde relevante citater fra teksten, der analyseres med henblik på forståelsen af teksten og eksemplificerer centrale synspunkter. Besvarelserne skal indeholde korrekt noteapparat. Besvarelserne skal have en længde på 5-7 ns. (inkl. fodnoter, men eksl. litteraturliste). Besvarelser sendes senest den 13. december til mikkelvad@rmc.dk i pdf- eller docx-format.

Litteraturhenvisninger, noter, bibliografi, citater etc.

Bibliografi/litteraturliste Bog: Forfatter(e): Titel, (Forlag, by, udgivelsesår) Eks. McClary, S.: Conventional Wisdom, (Uni. of California Press, Berkeley & L.A., 2000) Antologi: Redaktør(er) (red.): Titel på antologi, (Forlag, by, udgivelsesår) Eks. Harper-Scott & Samson (red.): An Introduction to Music Studies, (Cambridge Uni. Press, Cambridge, 2009 Kapitel/artikel i antologi: Forfatter(e): Titel på kapt., redaktør(er) (red.): Titel på antologi, (Forlag, by, udgivelsesår), s. sidetal Eks. Gebesmair, A.: ”The Transnational Music Industry”, Scott (red.): The Ashgate Research Companion to Popular Musicolgy, (Ashgate, Farnham, 2009), s. 468-83

Bibliografi/litteraturliste Artikel fra tidsskrift: Forfatter(e): ”Titel på artikel”, Tidsskriftnavn nr[evt. /årg] (årstal), s. sidetal Eks. Weisethaunet, H.: ”Historiography and complexities: why is music ’national’?”, Popular Music History 2/2 (2007), s. 169-99 Artikel fra avis/magasin: Forfatter(e): ”Titel på artikel”, Magasin-/avisnavn [evt. sektion], dato, s. sidetal Eks. Gonzales, M.J.: ”De kulturpolitiske vinduer skal åbnes”, Gaffa januar 2012, s. 28-29

Bibliografi/litteraturliste Internet: URL, (tilgået dato) Eks. http://www.rmc.dk/om_konservatoriet/ (tilgået 03.09.12) Fonogram: Kunstner: ”Titel på skæring”, Albumtitel, (pladeselskab, årstal) Eks. Anderskov, Jacob: ”Sænk kun dit hoved”, På dansk, (ILK, 2006)

Referencer To måder: Fodnote: ”Popular music […] is usually charachterized ny its difference from serious music.”1 1 Adorno, Th.: ”On Popular Music”, Frith & Goodwin (ed.): On Record, (Routledge, London, 1990), s. 301 Anden gang: 2 Adorno (1990), s. 304 2. I teksten: Adorno skelner mellem popmusik og seriøs musik (Adorno 1990, 301).

Informations- og litteratursøgning Gode steder: The New Grove (Oxford Music Online, via kb.dk eller andre bibl.) Wikipedia. (Kun til hurtige tjek o.lign., ikke i opgaver) RILM og andre lign. databaser (via kb.dk) JSTOR (via kb.dk) Infomedia (via kb.dk) Google Books Google Scholar Bibliotek.dk Københavns hovedbibliotek, musikafd. Det kgl. Bibliotek, musikafd. (spørg evt. efter Henrik Smith-Sivertsen)

Forberedelse til Symposium om nordisk identitet i nyere populærmusik Centrale emner: Globalisering. Identitet.

Globalisering Globalisering er mange ting. Kulturel overførsel. Akkulturation/transkulturation. Imperialisme og postkolonialisme. Verdensmusik.

Globalisering og musik, karakteristika Feld (2000), s. 145-46 Musikkens betydning ift. social identitet intensiveres. Lydvirtualitet: Alle musikalske verdener er ved hånden. Optageteknologi definerer musik i dag. Gør et globalt marked muligt. Musikalsk homogenisering >< diversitet. Klassisk eksempel: : http://www.youtube.com/watch?v=-I_T3XvzPaM Nordisk eksempel: http://www.youtube.com/watch?v=kprl0CECykA

Andethed Said: Orientalisme/postkolonialisme. - Vi projicerer vores billede af den ”anden” på det fremmede (dette er en måde at udøve magt på). - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=3qoSK2ffwfM ”Interne andre” - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=qzLPEslfQbA - Eks.: http://www.youtube.com/watch?v=fu2bgwcv43o

National identitet Grundlæggende: En social konstruktion. Nationalisme er er noget vi gør: Nationen må opføres, synges, spilles… Centrale begreber: Kulturel og politisk nationalisme. Banal nationalism (Billig). Forestillede fællesskaber (Anderson). ”Nation building”. Opfundne tradioner (Hobsbawn & Ranger).

I Danmark er jeg født Eksempler