Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning Dilemmaer i det pædagogiske arbejde Udfordringer til personale og ledelse Lederkonferencen 2014 Odense, 8.4.2014 Prof. Jan Kampmann Roskilde Universitet, Inst.f. Psykologi og Uddannelsesforskning
Aktuelle tendenser Fra egen definitionsmagt til hierarkiseret styring Indholdsbestemmelser Rationalisering Gennem kontrol Dokumentation Evaluering Individuel bedømmelse Det ”tilregnelige” barn - skolificeringen Konceptpædagogik
Dilemmaer i organiseringen af det pædagogiske arbejde Øget arbejds- og ansvarsfordeling (mellem ledere og pædagoger, pædagoger og medhjælpere) Skærme af vs unddrage viden og indflydelse Professionalisering vs dagligt samvær med børnene Effektivisering vs samlet pædagogisk vision
Forrykning af grunddilemma i det pædagogiske arbejde Tidligere tale om grundlæggende fagligt pædagogisk dilemma: hensynet til den enkelte vs hensynet til fællesskabet I dag øget fokus på individualisering (båret af internationale, nationale og kommunale politikker, af forældrene, børnene – og måske til dels det pædagogiske personale selv): projektet med individet vs individets projekt
Paradokser i praktiseringen af arbejdet Øgning i fordringer til opgaveløsning: Sammenhæng som funktionalitet vs livssammenhæng Praktisk organisering af opgaveløsning vs reelt arbejde med læreplaner Fokus på synlige og målbare elementer (pædagogik som socialteknologi) i hverdagen vs værdsættelse af det upåagtede i hverdagens pædagogiske relationer (pædagogik som flerdimensionel dialog- og relationsarbejde) Reduktion til pasning (og dermed afprofessionalisering) vs professionalisering Instrumentalisering af relationen til forældre og børn som ‘kunder’ vs inddragelse som deltagere Daglig oplevelse af at dilemmaet ‘enkelte barn-fællesskabet’ forrykkes til ‘forventninger og krav (udefra og indefra)-manglende ressourcer’
Aktuelle udfordringer Genetablere en overordnet pædagogisk – daginstitutionspædagogisk – vision i egen ret Genetablere en egentlig professionalisering af det pædagogiske arbejde – tilbageerobring af definitionsmagten Genetablere daginstitutionen som et demokratisk rum – demokrati som livsform Rekonstruere betydninger i de pædagogiske begreber: det gode børneliv, leg, læring, erfaring og udfordring, at tilegne sig selv, hinanden, verden, daginstitutionens samfundsmæssige opgave Gentænke lederens/ledelsens rolle og funktion: Inspiration, involvering, mod og civil ulydighed, pædagogisk generøsitet, kollektiv gentænkning af den pædagogiske faglighed, revitalisering af pædagogisk evaluering