Konference om Almen Studieforberedelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Metode i international økonomi
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Når et fag tilhører to hovedområder – at kunne religion som samfundsvidenskabeligt og som humanistisk fag.
Videnskabsteori & metode
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Videnskabsteori & metode
Metode i AT Religion.
Analyse af kvalitative data
htx-hverdagen set med videnskabernes briller
Samfundsfag A Matematik b
Humaniora.
Almen studieforberedelse
’Pårørende Empowerment’ Sundhedsfagligt Forum torsdag den 30. maj 2013
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
En dansk personlig kommentar til forslag til læreplan i naturfag og til fysikk 1 og 2 Albert Chr. Paulsen, IMFUFA, Roskilde Universitet.
Videnskabsteori & metode
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Samfundsvidenskab og AT
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
ALMEN STUDIEFORBEREDELSE AT Hvad er det nu AT er? AT er et samarbejde mellem fag inden for og på tværs af gymnasiets tre faglige hovedområder:
Vt-9 kursus program 2. møde
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Religion og videnskabsformer
Teori, metodologi og metode
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Videnskabsteori & metode
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Videnskabsteori & metode
Positivisme vs. hermeneutik
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Om brug af empiri i bachelorprojektet
Biologi i AT.
Matematikfaglighed i samfundsfag og EU
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Samfundsvidenskab /samfundsfag Introduktion i forbindelse med almen studieforberedelse.
Videnskabsteori og metode
Hvordan skabes samfundsfaglig viden?
Videnskabsteori & metode
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab? Samfundsvidenskabs empiri, teori og metode. Ellere rettere metoder.
Biologi A Matematik B Idræt B Naturvidenskabelig studieretning
SKABELON.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT dansk 2015 KOMMUNIKATION – MULIGHEDER OG BEGRÆNSNINGER.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Synopsen skal indeholde titel på emnet og angivelse af fagkombination problemformulering præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med diskussion.
Kursus: At tænke hovedområderne sammen. Modul: Videnskabsteori og hovedområder Gymnasiets tre faglige hovedområder.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
Den naturvidenskabelige metode
Engelskfagets metoder
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Videregående kvalitative metoder
Synopsen skal indeholde
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

Konference om Almen Studieforberedelse Idræt i AT Faget idræt kan komme i spil på forskellige måder: Emnet er idrætsfagligt En sportsgren/aktivitet En begivenhed (f.eks. OL) Et fænomen (f.eks. Doping) Måden der arbejdes med emnet på er idrætsfaglig Mange andre fag vil kunne indgår i AT projekter på denne måde, men hvis idræt kun indgår med f.eks. samfundsvidenskabelig metode er det nok svært at retfærdiggøre, at det er idræt og ikke samfundsfag, der er det andet fag. Konference om Almen Studieforberedelse

Teori Metode Fakta (beskrivelse af kendsgerninger) Hypotese (påstande om mulige kendsgerninger) Forståelsesramme (overvejelser over, hvordan fænomener skal forstås og fortolkes) hvordan man skal ”gå frem” i arbejdet med genstanden (analysestrategier) Fysisk inaktivitet forårsager livsstilssygdomme Empiriske undersøgelser, sammenhold med teori Intervaltræning er en mere effektiv træningsform til konditionsforbedring end distance træning. Egen testning, empiri, træningsplanlægning, træningsgennemførelse, sammenhold med teori Kampen mod doping og det postmoderne menneske Spørgeskema (kvalitativ o/e kvantitativ analyse) Teori og metode som snævert forbundne størrelser

Metoder i idrætsfaget  Naturvidenskabelige: Emneindsnævring, informationsindsamling, hypotese Lave forsøg, indsamle data Konkludere Ny hypotese, etc. Samfundsvidenskabelige: Anvende samfundsfaglige begreber og teorier som redskab til en analyse Sociologi Politologi Økonomi Kvantitativ metode Kvalitativ metode Komparativ metode Humanistiske: Erkendelse af forforståelse. Analyse og fortolkning af dokumenter (i bredeste forstand) Ny forforståelse etc. Kropslige: Kan kroppens udtryk i idræt opfattes som et dokument? Kan vi beskrive ”det vi gør med kroppen” ved hjælp af den humanistiske metode?

Eksempler på hvilke af idrætsfagets metoder, der kommer i spil ved samarbejde med andre fag. Humanistisk metode (idrætshistorie, idrætspsykologi, teori, dokumentanalyse) Samfundsfag Naturvidenskabelig metode (forsøg, dataindsamling, hypotetisk/deduktiv metode, teori Træningslære (hvordan opbygges et træningsprogram og hvordan vægtes de enkelte elementer Samfundsvidenskabelig metode (dataindsamling, kvalitativ, kvantitativ, teori Biologi Humanistisk metode (idrætshistorie, idrætspsykologi, teori, dokumentanalyse) Træningslære (hvordan opbygges et træningsprogram og hvordan vægtes de enkelte elementer)

Idræt og Samfundsfag: Sundhed Hvad? Formulering af hypotese Testning af sundheds parametre Udarbejdelse og afprøvning af trænings-program Sammenholde data med andres data og med teorien Evt. ny hypotese. Sagen: Kampagnen ”30 minutter om dagen” Samfundsfag Undersøgelse af subjektiv sundhedsoplevelse Sammenligning med DIKE, RIBE-undersøgelse etc. Applikation af teori/modeller Diskussion af sundheds-definitioner Hvordan?

Problemformulering: Sundhedskampagner som ”30 min om dagen” har ingen effekt på den målgruppe de er tiltænkt! Problemstillinger: Hvad er forskellen på WHO og Antonovskis sundhedsdefinition? Hvad sker der med kroppen når man er aktiv 30 min om dagen? Hvor aktiv skal man være for at kunne måle forbedringer? Hvordan kan sundhed måles objektivt? Hvem og hvor stor er målgruppen? Nås målgruppen af budskabet? Etc. Samfundsfag Idræt Fælles udgangspunkt Nyhedsartikler og tv indslag etc. Kampagnemateriale for kampagnen ”30 min om dagen” Metoder / Analysestrategier Undersøgelse af sundhedsbegrebet Empiriske data om danskernes sundhedstilstand Spørgeskemaundersøgelse (kvantitativ) Interview (kvalitativ) Definition af sundhedsparametre Valg og gennemførelse af tests. Skaffe viden om fysiologien bagved ”30 min om dage” (kredsløbsteori, interleukin-6, hellere tyk og aktiv end tynd og inaktiv). Udarbejdelse og gennemførelse af træningsprogram

Fra undersøgelse til videnskabsteori Egen undersøgelse Indsamle ny viden – vi forsker! Brug af bestemte metoder Reflektere over anvendte metoder Metodernes muligheder og begrænsninger Metoderne som udtryk for bestemte videnskabsteorier Diskussion af videnskabsteorier

Samfundsfag - Hvad skal der findes svar på? Hvad er sundhed og hvilken betydning har forskellige sundhedsdefinitioner for individet og samfundet? Hvordan oplever (f.eks.) unge deres egen sundhed? Hvilken sundhedsadfærd har unge? Hvad er de individulle/samfundsmæssige konsekvenser af ”30 min om dagen”? Hvem er henholdsvis den intenderede og den reelle målgruppe for kampagnen?

Idræt - Hvad skal der findes svar på? Kan sundhed vurderes objektivt (blodprøver, direkte tests, indirekte tests)? Hvad sker der med kroppen når den aktiveres? Hvordan kan forskellige sundhedsparametre måles (direkte og indirekte testmetoder)? Hvor pålidelige er de data vi finder? Hvordan kan man ”træne” sundhed? Etc.

Forslag til fokuspunkter i alle AT-forløb Viden om sagen Hvor ved vi det fra?, Hvorfra har vi vores viden? Hvilke former for belæg (kilder, empiri) har vi? Viden om denne viden Er der tale om sikker viden? Er der tale om en hypotese? Kan der være tale om skjulte variable? Viden om materialets karakter Materialets gyldigheder/sandhedsværdi Viden om den anvendte teori Hvad gør en teori videnskabelig? Konference om Almen Studieforberedelse