forældre og klassens sociale liv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Set i forældreperspektiv
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvordan kan man arbejde målrettet med inklusion?
Klarup Skole Hellasvej Klarup Tlf:
Lærings- og praksisfortælling
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Anerkendende refleksion
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Lærings- og praksisfortællinger:
Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper, i hverdagen er.
Hierarki for styringsredskaber
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Program Velkomst – Allan Nyt fra matriklen – Allan og Lars
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Forældremøde X årgang.
En konflikthåndterende kultur
forældre og klassens sociale liv.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Maskulinitet.
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
På Filstedvejens Skole er vi klar over, at mobning forekommer og vil forekomme, men vi vil med dette sikre os ansvar, viden og engagement i arbejdet mod.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
At tale om sexualitet.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Dit barn gør ikke hvad du siger men hvad du gør
Disposition Præsentation af emne Mobning
Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?
Dybkær Specialskole - ikke for ikke helt almindelige børn.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Kære forældre i de nye 0.-klasser! Velkommen til skolen til jer og jeres børn. Velkommen til en snak om samarbejde.
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Korsager Skole 3. februar Præsentation og referat fra Kontakt- og trivselsforældre ekstra møde.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
HVORDAN DEFINERER VI DET I BV 3
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

forældre og klassens sociale liv. Kirstinedalskolen Mandag d. 7. januar 2008 www.sspkoege.dk

Det lange seje træk… hverdagen Højtidelige lejligheder Oplæg …og afbrydelser, kommentarer og undren Gruppedebatter, når vi har brug for det. Hvordan kommer vi videre? www.sspkoege.dk

Go’e gaver…. Ku’ løse konflikter Ku’ li’ sig selv…. Styrke selvværdet. Ha’ fortrolige voksne og venner www.sspkoege.dk

Voksenrollen (især forældrerollen) er hamrende vigtig Vis interesse Tag dem alvorligt Giv klare meldinger – vær tydelig og synlig Styrk deres selvværd – bl.a. ved at lære konfliktløsning og at tage beslutninger. www.sspkoege.dk

RESPEKT… Hvilke handlinger gør jeg for at få respekt frygt Respekt f.eks fysisk eller psykisk vold Fratage privilegier f.eks dialog Vi dømmer Respekt frygt tillid Had Hævn Angst Glæde Opmærksomhed nærvær Søger efter at få ret Det ekskluderende Hvad gør handlingerne ved mig (følelser) Søger efter sandhed Det inkluderende www.sspkoege.dk Pia Borg

3 svar på konflikter GÅ SLÅ STÅ Undvige, undskylde, ignorere, flygte Give igen af samme mønt, angribe, sarkasme, trusler, fysisk og psykisk vold STÅ Erkende uenighed, stoppe op, spørge, undre sig www.sspkoege.dk

www.sspkoege.dk

Adfærd som optrapper Råbe Generaliseringer Knyttede næver og korslagte arme Uklar tale Krav og kommandoer Overskrider grænser Blander person og handling Generaliseringer Du..sætninger Bagatelliserer Afbryder Dækker over egne fejl Bebrejder Ser på fortiden www.sspkoege.dk

Adfærd som afspænder Rolig stemmeføring Åben krop Øjenkontakt Tydelige signaler Behov og bekymring At vise grænserespekt, at blive på egen banehalvdel At adskille person fra handling At konkretisere Jeg…sætninger Respektere den andens bestemmelse af grad af alvor Lytter Erkender egne fejl www.sspkoege.dk

Godt socialt liv i klassen? Børn, der kommer glade i skole Børn, der går glade hjem fra skole Børn, der har overskud til at lære www.sspkoege.dk

Hvornår er man glad? Anerkendt, som den man er Og ikke har lyst til (eller selv bliver udsat for) Sige grimme ting, gør nar eller bruge øgenavne Helt overse én eller med vilje prøve at lukke én ude fra kammeraterne Slå, sparke, rive i håret, skubbe eller lukke nogen inde Fortælle løgne eller sprede falske rygter om én eller sende ubehagelige sedler, chat eller SMS’er og prøve at få andre til ikke at kunne lide ham eller hende. www.sspkoege.dk

Børn gør som deres forældre… Det, der er vigtigt hjemme er sandheden… www.sspkoege.dk

Identiteten Familien Fritid i ”klub” Skolen Sammen med kammerater www.sspkoege.dk

Forældre, der taler dømmende og nedsættende om andre børn (og mennesker) er med til at skabe børn, som dømmer og nedværdiger. www.sspkoege.dk

Hvilken rolle kan forældrerådet have for at få det sociale liv i klassen til at fungere? Forældrerådet kan være med til at skabe ånden i samværet voksne og børn børn og børn Voksne og voksne. www.sspkoege.dk

Hvordan får vi alle forældre til at føle sig anerkendt? Man skal føle sig velkommen, nødvendig ….. og savnet, hvis man skulle være forhindret i at være med i fællesskabet. Samværet mellem forældrene skal opleves værdifuldt. www.sspkoege.dk

f.eks. Dele klassen op (objektivt) således, at hver forældre i kontaktforældregruppen er ansvarlig for kontakten (ringe, invitere, sidde sammen med,…) Lave arrangementer, hvor der diskuteres og inspireres omkring et fælles tema. Det kan f.eks. være mobiltelefoner. Det kan også være temaer, som er aktuelle i undervisningen. www.sspkoege.dk

Lære at være nysgerrig, undrende og spørgende. Sørge for, at forældrene bliver blandet, så de lærer hinanden at kende (man søger jo altid det sikre) ”fri leg” er ikke sjovt for et barn, der er (føler sig) isoleret; det er det heller ikke for barnets forældre… Lære at være nysgerrig, undrende og spørgende. www.sspkoege.dk

Forslag Kontaktforældrene er ansvarlige for sammen med lærerteamet at understøtte skolens arbejde. Kontaktforældrene er ansvarlige for at lave arrangementer, som udvikler. Kontaktforældrene er ansvarlige for, at alle forældre deltager i arrangementerne. hvordan kan det gøres??? www.sspkoege.dk

Hvordan kan det faglige inspirere til forældrearrangementer? 1. Kontaktforældrene er ansvarlige for sammen med lærerteamet at understøtte skolens arbejde. Hvordan kan det faglige inspirere til forældrearrangementer? Hvordan bør kontaktforældrene forholde sig til eller indgå i klassens konflikter? www.sspkoege.dk

2. Kontaktforældrene er ansvarlige for at lave arrangementer, som udvikler. Hvad kan indholdet være? Dele af forældrerollen Debatter om tidens pædagogiske varme kartofler Debatter i forlængelse af undervisningen Hvordan kan formen være? Oplæg udefra Cafedebatter Oplæg fra børnene – f.eks. fremlæggelse af deres produkter som afslutning på forløb www.sspkoege.dk

Hvordan kan forældrerådet sikre det? Ideer til, hvad man kan gøre… 3. Kontaktforældrene er ansvarlige for, at alle forældre deltager i arrangementerne. Man kommer hvis man føler sig velkommen og hvis arrangementet virker vedkommende. Hvordan kan forældrerådet sikre det? Ideer til, hvad man kan gøre… www.sspkoege.dk

…..for at få glade børn i skolen, som gider at passe på hinanden www.sspkoege.dk