Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danehofskolens værdigrundlag
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Intro til kommende praktikanter og praktikvejledere
Pædagogikum for ungdomsuddannelsesbibliotekarer værktøjer, viden eller ny identitet? Lise Alsted Henrichsen Bibliotekar DB og stud.cand.pæd.
Censorformandskabets møde 25. oktober 2012
Fra integration til inklusion
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
Kan daginstitutioner gøre en forskel. v
Måltidet – lyst og fællesskab
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Hvad render vi rundt og laver?
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Indsatser med marginaliserede unge
Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn i dagtilbud
Strategi som forandrings- skabende dialog
Pædagogisk psykologi 23. september Intro Dannelse og funktion Adfærd
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Velkommen til pædagogisk dag!
Inspiration til reformarbejdet
Dansen omkring handicapbegrebet
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Morten Nissen Liselotte Ingholt
Morten Nissen Pædagogisk psykologi Morten Nissen
Pædagogisk Psykologi 2005 Jens Berthelsen Peter Berliner
Fagenes samspil november 2009
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Fremstilling af unge misbrugere Århus Kommune 17. Januar 2008 Morten Nissen Københavns Universitet
Pædagogisk Psykologi 2007 Hvad er pædagogisk psykologi?
Undervisningsevaluering Morten Nissen
Grundkursus i synopsisskrivning Stine Heger, cand.mag.
Generel introduktion til EC
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Oplæg til koordinerings- gruppen Transfer
Velkommen.
Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.
Formalia ved opgaveskrivning
Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Accounting - HA-int / Økonomistyring, , Introduktion, s.2 Institut for Regnskab, Tom Hansen I ntroduktion.
ELEV-RELATIONER OG KROPPEN I LÆRINGSRUMMET. HVAD HAR VI GJORT?
S søjle: ”Community i ord og praksis” Jacob A Cornett Morten Nissen
Community som intervention
Dagsorden Intro Oplæg: Virksomhedsteori og kripsy I v. MN
Inklusion og inkluderende processer
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
SUI seminarhold: Intervention i unges fællesskaber Liselotte Ingholt Morten Nissen
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Erfaringsrum og Forventningshorisonter Erfaringer med projektet: Entreprenørskab og formidling November 2013: Hans Elbeshausen.
Retspsykiatri Middelfart Rehabiliteringsafsnit P5.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Metropol Socialrådgiveruddannelserne Bornholm
Pædagogik og pædagogisk innovation (1)
Om formandskabets arbejde og beretning 2013/14
Den pædagogiske læreplan
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Præsentationens transcript:

Pædagogisk Psykologi Forelæsningsnoter og andre praktiske oplysninger http://www.psy.ku.dk/mnissen/Undervisning/PP/PP04.htm Tjek ringbind på hylde i bibliotek …eller spørg mig: Email morten.nissen@psy.ku.dk Træffetid torsdage 11-12 Eksamen: Opgave udleveres ved forelæsning 9. november og på hjemsiden samme dag. Afleveres ved nytår. ”Bunden skriftlig hjemmeopgave” på 12 (+/- 2) sider Opgaven er casebaseret, dvs.: Brug relevant pensum til analyse af case

Hvad er pædagogisk psykologi? Se også den længere udgave på hjemsiden! ”de psykiske aspekter ved pædagogisk praksis, dvs. ved intervention i individers udvikling af kompetence”: Pædagogisk psykologi er ikke = pædagogik Det handler om intervention, praksis Pædagogisk praksis har positive (bestemte) målsætninger Udvikling i faget Fra: ”skole”, ”undervisning” og ”læsevanskeligheder” Til: ”læring”, ”community psykologi”, ”socialt arbejde”, ”empowerment” ”Objektivitet” vrister genstanden fri – relativt fri – af subjektet Eksternaliseringen betyder at man spejler sig selv, møder sig selv i objektets form Men forvandlet og trægt, man får ikke bare sig tilbage, objektet er objekt fordi det giver modstand Fra ét til mange subjekter – almengørelse - det objektive kan ikke være unikt Objektivitet har altså såvel en materiel som en social side Objektivitet er ikke bare ”materiel verden” osv. tænkt som en diffus ”omverden” Verden har konturer, former, entiteter – så er det egentlig ligemeget om man siger den ”eksisterer” = Overvinder vilkårlighed

INTERVENTIONENS LOGISKE STRUKTUR OBJEKT MIDDEL MÅL AKTØR Praksisformens begreber i abstrakt form her Nogen gør noget ved noget med noget for noget Væsentligt at begreberne bestemmer hinanden gensidigt Modellen skal bruges ikke til at definere, men til at problematisere, til at spørge hvad der foregår Vi har abstraheret fra det partikulære, situerede osv. og ser på betydningen, metoden, formen, altså for sig Centralt er her en vis ’objektivitet’, altså objektet er relativt uafhængigt af subjektet, der er årsager og virkninger, der kan bruges som midler og mål Vi har også abstraheret fra processen, fra tiden, frosset handlingen fast i en struktur INTERVENTIONENS LOGISKE STRUKTUR

META-INTERVENTIONENS (~metodens) LOGISKE STRUKTUR MIDDEL MÅL AKTØR OBJEKT MID. MÅL AKTØR Denne refleksivitet kan nogen gange skræmme nogen, når man skriver om den. Men som jeg var inde på sidst, med Goffman, er det en helt almindelig ting, som almindelige mennesker gør hele tiden, langtfra en sag for teoretikere META-INTERVENTIONENS (~metodens) LOGISKE STRUKTUR

Hvad er pædagogisk psykologi? Se også den længere udgave på hjemsiden! ”de psykiske aspekter ved pædagogisk praksis, dvs. ved intervention i individers udvikling af kompetence”: Pædagogisk psykologi er ikke = pædagogik Det handler om intervention, praksis Pædagogisk praksis har positive (bestemte) målsætninger Udvikling i faget Fra: ”skole”, ”undervisning” og ”læsevanskeligheder” Til: ”læring”, ”community psykologi”, ”socialt arbejde”, ”empowerment” ”Objektivitet” vrister genstanden fri – relativt fri – af subjektet Eksternaliseringen betyder at man spejler sig selv, møder sig selv i objektets form Men forvandlet og trægt, man får ikke bare sig tilbage, objektet er objekt fordi det giver modstand Fra ét til mange subjekter – almengørelse - det objektive kan ikke være unikt Objektivitet har altså såvel en materiel som en social side Objektivitet er ikke bare ”materiel verden” osv. tænkt som en diffus ”omverden” Verden har konturer, former, entiteter – så er det egentlig ligemeget om man siger den ”eksisterer” = Overvinder vilkårlighed

Praksisfeltet Om børn? Ikke nødvendigvis: …der er jo også voksne som udvikler kompetence …fokus rettes også mod andre elementer i praksis Den kommunale sektor (”kommune psyk.”) Bredden som kvalitet og problem Metarefleksion af indsatser Udenfor murene De vage begreber og modstridende teorier Et felt i tilblivelse! Vi ku jo skelne praksis i forskellige former Ved hjælp af begreber om rammer og om former Refleksivitet i at vi fremstiller og bruger som model af og model for Når vi gør det, konstituerer vi os med en bestemt praksisform i en bestemt situation Derved ”disciplinerer” vi praksis på en bestemt måde – men hele tiden betinget, situation, præmisser osv. Fremstillingen er et led i dette, en som-om relation og dvs. at praksis gøres til objekt Om lidt mere om at dette kræver modeller, inscription devices osv., hvor en ”keying” er den mest primitive Keying er flygtigt, ikke objektivt i betydningen eksternaliseret varigt Når en ”keying” fastholdes mere varigt, i materiel form, ved hjælp af modeller m.v., kan vi tale om en metode

Forelæsningsplan 7/9 Alle / Jens Intro. Formidling og læring 15/9 Jens Nye kompetencer i globale kulturer 22/9 Dilemma og overskridende læring 29/9 Kulturrelateret fremtidspædagogik 5/10 Peter Fra læringsrum til kontekst 19/10 Fra kontekst til social transformation 26/10 Læring, dialog og rettigheder 2/11 Symbolsk orienterede læringsteorier 9/11 Morten Praksis, intervention, case. Opgave 16/11 Rationalistisk eller fænomenologisk? 23/11 Dimensioner i institutionel praksis 30/11 Interpellerende fællesskaber

Forelæsninger: Morten Nissen 9/11 16/11 23/11 30/11 Overblik: Hvad er PP? Jeres undren! Nogle begreber: Hvad er praksis, intervention, case Rationalistisk eller fænomenologisk? Intenderet eller uintenderet? Standard og situation Institutioner og deltagere - dimensioner i institutionel praksis. Socialt arbejde. Målgruppebegrebet Interpellerende fællesskaber. Netværksbegrebet . Subjektivering, objektivering / fremstilling. Narrativet som kollektivt og personligt