Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca. 14.30: besøg af journalist Abelone Glahn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
fra klasseværelse til cyberspace
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
ANT og udstilling Connie Svabo, adjunkt ved RUC
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Flickr.com – online billeddeling
7. undervisningsgang den
Funktionelle perspektiver på mediebrug
Nye kommunikationsformer forandrer de unges forståelse af sproget – mundtligt og skriftligt Chat og sms.
Internet til alvor og sjov
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Projektnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Digitale medier og mobning
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
Peder Ohrt Fagligt netværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
”E-LÆRINGSRESSOURCER” Anne-Grete Roelof René Virtuel læring lyd*tale*billeder*video*handling.
Folkeskolen - fagblad for undervisere
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Softwarekonstruktion
ART GALLERIES Gruppe 4.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Dagens program  Præsentation af os  Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)  Øvelse:
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
Dansk med it © Duncker & Ruus DIT-systemet Dansk med it Generel præsentation for studerende Dorthe Duncker og Hanne Ruus Institut for Nordiske Studier.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Frontermetroen Klik Klik på de indrammede felter og pile - og få en forklaring på indholdet Peder Ohrt  4 grundlæggende funktioner på Fronter Klik her.
Peder Ohrt Rammenetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion, målgruppe.
Blended Learning - en introduktion
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
Virtuel - ordbogsdefinitionen:
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Læremiddelkultur I Folkeskolen
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.)
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
18 – Java Server Faces. 2 NOEA2009Java-kursus – JSF 2 Web-applikationer - 1 Brugere interagerer med en Web-browser Browseren sender forespørgsler til.
Dagens program Præsentation af os Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium, eksamen m.m.) Præsentation.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Læringskultur og elevinddragelse
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Blended Learning - en introduktion Karsten Gynther Videncenterchef University College Sjælland.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
SkolekomSkolekom Hvad er skolekom.. [1][1]SkoleKom tilbyder dig at anvende en kombination af mail og virtuelle rum [1] Introduktionsmail på skolekom [1]
© (2001) Jesper Kjeldskov, Mikael Skov, Jan Stage 1.1 Usability Engineering 1. INTRODUKTION l Menneske-maskin interaktion (HCI) l Oversigt l Mål for design.
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
HD Regnskab og økonomistyring Lektor Claus Holm, Ph.D. og Docent Tage Rasmussen Institut for Regnskab Handelshøjskolen.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design interaktionselementer Analysedokumentet.
Leg og læring i virtuelle verdener Tine Jensen, Ph.d.-studerende Roskilde Universitetscenter, Danmark
Dagens program Gennemgang af dagens/ugens program Oprettelse af blog
Sprogbaseret læring i naturfag
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Bachelorprojektvejledning?
Programmering 1 Java/C#
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Jan Christiansen Nyborg Gymnasium Inspiration fra bla. Systime.dk.
TEKNOLOGIFORSTÅELSE.
Et virtuelt community er et socialt fællesskab bestående af:
Den gode tone Lse.
Kommunikationsbøger i Phrase-it
Præsentationens transcript:

Virtuelle Verdener I4.september 2000 Dagens program Hvem er vi? Oplæg om kurset: format, indhold, begreber ca : besøg af journalist Abelone Glahn MOO-introduktion m. efterfølgende øvelser En drink i den virtuelle bar...

Virtuelle Verdener I Virtuel Virkelighed, Virtuelt Samfund, Virtuel Verden hvad er forskellen?

Virtuelle Verdener I Virtuel virkelighed: repræsentationsform Virtuelt samfund: interaktionform Virtuel verden: en persistent repræsentation, der indeholder mulighed for interaktion

Virtuelle Verdener I Hvordan kategorisere virtuelle verdener? Mulige indgangsvinkler (SW): genre (spil, “chat”, “people browsers”, verdener etc) aktivitet (samtale, mail, postings, “bygning”) teknologi (softwareplatform (database), mediebrug,) formål (didaktisk, socialt, æstetisk) - man kunne også se på: repræsentations/kommunikationsforhold persistens forhold til virkelighed (“mime” - adskille sig fra)

Virtuelle Verdener I Kategorisering efter formål (influerer ofte valg af teknologi, aktiviteter etc) kommunikation samfunds/identitetsdannelse underholdning undervisning æstetisk projekt (skabe oplevelser) “score kassen” (flere hit, længere tid onsite)

Virtuelle Verdener I Hvordan analysere en virtuel verden? Analyse Design (kursets intention: at sætte jer og mig istand til dette!)

Virtuelle Verdener I Kommunikation & Agency hvilke komm.muligheder (indtast i tekstbox,“besked”, mail - synkron/ asynkron?); grader (hvisken, råb, tale, “kropsprog”= tale, billed, ikon); hvordan kan man ellers interagere med andre brugere? Selve verdenen? (botter, objekter, moderatorer) Interface design miljøets tilgængelighed (intuitivitet), navigationsmuligheder, kommunikationsmuligheder, forhold mlm. usability-æstetik etc, teknologisk tilgængelighed Kultur konstruktion af identitet, iscenesættelse af verdens-tilhørsforhold, deltageres RL tilhørsforhold, adfærdskonventioner, afspejling af kulturelle værdier Formål Socialt, didaktisk, underholdning, æstetik - kategorier/genrer?

Virtuelle Verdener I Kursets ubeskedne formål - at give overblik over kernelitteratur - opøve et kritisk blik gennem kombination af teori og praksis - sætte jer i stand til at analysere og designe egne verdener

Virtuelle Verdener I Succes? Brug tiden online aktivt! Tal! Lav miniopgaverne! Læs den vigtigste litteratur! Kritiser (konstruktivt) underviseren, så hun kan blive bedre...

Virtuelle Verdener I Kursusgange: “Teori” - gennemgang og diskussion af artikler Online-besøg og øvelser (tech-intro v. en af jer) Møde med gæstetænker online 20/9: Tine Thode Hougaard, Phdstud, Århus (chat) * 27/9: Frank Schaap, Holland (køn, identitet) 1/10: Jesper Juul, DK, spildesigner (spildesign) 11/10: Estrid Sørensen, phd.stud, København (læring i 3D) 25/10: Susan Warshauer, Lektor, WestVirginia (performance) 8/11: Troels Degn Johansson, phd.stud, København (billed/text) * 22/11: Besøg og demonstration af VR-miljø på DTU *

Virtuelle Verdener I MOOING Def: Et sted for mange brugere, konstrueret i objekt-orienteret programmerings- sprog. Den objektorienterede stil betyder bl.a., at alle "ting" i MOOen: mennesker, rum, objekter er programmeret og beskrevet som objekter med diverse egenskaber af de brugere, der har byggerettigheder i MOOen og af de personer, der administerer MOOen (ofte kaldet wizards). En MOO er altså en type on-line samfund, i form af en masse "rum" (objekter med objekter inden i), som er beskrevet primært via tekst, men efterhånden også med billeder, link, lyd med mere. Som bruger logger man sig via internettet eller en telnet-forbindelse på MOOen som "gæst" eller karakter for herefter at bevæge sig rundt i MOOens mange rum, enten via tekstkommandoer (go, look) eller klik på links. Kommunikation via tekstboks: normal=kommando, say=tale, emote=“gøre”

Virtuelle Verdener I MOO-opgave vælg navn definer din karakter byg et rum