Udgangspunkt Dette GIS-forløb omhandler kalkning af landbrugsjord. Ved at måle pH-værdien på en mark, og dermed surhedsgraden, kan bestemmes hvor meget.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Advertisements

Læring i Multikulturelle Kontekster
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
SOLO-taksonomi Workshop – sæt jer tre og tre sammen
Pædagogisk kursus for instruktorer gang
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fra faglig rapport til akademisk opgave Et didaktisk redskab.
Gjellerupskolen.
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Lærerprofessionen.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
DANSK-HISTORIE-OPGAVE
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Projektledelse IT-projektledelse (ITP)
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Introduktion til Geografiske Informationssystemer (GIS)
Dagsorden 1) Hvad er et netlæringselement 2) Analyse 3) Design 4) Det praktiske arbejde.
Samtidshistorie på HHX
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Matematik. Matematik er et grundfag på 75 lektioner. Det er bestemt af de faglige udvalg indenfor de enkelte håndværksfag hvilke grundfag eleverne skal.
Fysik B : Omfang 5 timer pr. uge
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
Læringspraktik på SSA Skoleperiode 1 Indhold og opgave
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Problemorienteret projektarbejde
Tekniske anvisninger for naturtyper 1. april 2003 DMU.
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Fysik B : Omfang 5/8 timer pr. uge 5/8 timer pr. uge Gennemgang af stof, demonstrationsforsøg, journaløvelser, rapportøvelser, EDB Gennemgang.
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Kompetencekort til den uerfarne operationssygeplejerske
2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde
Lektion 1: Hvad er velfærdsstaten ifølge jer
SMED Formål: Minimering af omstillingstiden 1 Hvad er SMED 2 Gevinster
GIS - kort og dog mere end kort
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Bacheloropgaven i idræt i ny LU
Miniprojekt Disposition: Emneområde, læringsmål og lektionsplan
De 3 læringsrum.
” Fremtiden kommer af sig selv, fremskridtet gør ikke.”
Gødning Jordens salte.
 Jan Pries-Heje Slide no.: 1Introduktion til IT-platforme og organisation Introduktion til IT-platforme og Organisation Efteråret 2003 Underviserne: Rune.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
GIS Geografiske Informations Systemer. 2 GIS Defineres som IT-systemer til indsamling, opbevaring, vedligeholdelse og analyse af geografiske data samt.
Censormøde
Det tematiserede forløb Jeres overvejelser i forbindelse med -Hele forløbet -Den enkelte lektion.
Remote Sensing og GIS i Naturfagene - Hvorfor? - Hvordan? Torben P. Jensen.
Tal i familien IT-projekt Brørup skole 2.B at eleverne får en bevidsthed om, at de via deres familie er en del af et fællesskab at de får kendskab.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
Evaluering.
Studieretningsprojektet
Bekendtgørelse om den afsluttende evaluering i folkeskolen
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
Studieretningsprojektet
LEKTIE TIL : side 8 og side 28
Selandia Medarbejdere: Martin Dilling-Hansen,
Bedømmelse og karakterer
”Global sundhed, civilsamfundsstøtte og bæredygtig udvikling”
AT-eksamen 2018.
Underviser / Emne.
Studieretningsprojektet
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Værktøjslinier ved Kaj Kristensen
AT-eksamen 2019.
Præsentationens transcript:

Udgangspunkt Dette GIS-forløb omhandler kalkning af landbrugsjord. Ved at måle pH-værdien på en mark, og dermed surhedsgraden, kan bestemmes hvor meget kalkning bondemanden skal udlægge for at opnå et optimalt udbytte af sine afgrøder. Forløbet er tredelt: Gennemgang af teori (lærebogsstof) Indsamling af data i felten Selve GIS-analysen (i PC-rummet)

Indledning Emne: ”Kalkning af landbrugsjord” Relaterede emneområder: Jordbund (herunder jordbundskemi) Landbrug (herunder kalkning) pH-værdi Sigteanalyse/vandindhold i jord GIS

Læringsmål Traditionelt Blooms taksonomi (1956) Nyere tid: Undervisning foregår i flere rum Undervisningsrummet Studierummet ”Det praktiske rum”

Blooms taksonomi 1) Viden - Gengivelse af indlært stof 2) Forståelse - Anvende det indlærte 3) Anvendelse - Benyttelse af generelle ideer, teorier, principper, procedurer og metoder 4) Analyse - Nedbrydning og afdækning af relationen mellem enkeltdele 5) Syntese – Udlede en ny viden ud fra analysen 6) Vurdering - Bedømmelse af givet materiale

3 Læringsrum Undervisningsrummet Studierummet ”Det praktiske rum”

Lektionsplan (12 lektioner á 90 min) 4 delelementer: Teori om jordbund Teori om GIS Dataindsamling Udarbejdelse af GIS-øvelse/GIS-analyse

Teori om jordbund Varighed: 4 lektioner (á 90 minutter) Indhold: Sammensætning Næringsstoffer Kvælstoffets kredsløb Jordbundsklassifikation

Teori om GIS Varighed: 3 lektioner (á 90 minutter) Indhold: Introduktion til GIS Vektor vs. raster Opdeling af dataindsamlingsted i celler

Dataindsamling Varighed: 2 lektioner (á 90 minutter) Indhold: En halv dags ekskursion med indsamling af data (pH-værdien i jord)

GIS-analysen Varighed: 3 lektioner (á 90 minutter) Indhold: (Anders)

Litteratur Geografihåndbogen s. 269-275, s. 283-285 Brochure om kalkning (5 sider) Egne udarbejdede noter om GIS og ArcView