Udgangspunkt Dette GIS-forløb omhandler kalkning af landbrugsjord. Ved at måle pH-værdien på en mark, og dermed surhedsgraden, kan bestemmes hvor meget kalkning bondemanden skal udlægge for at opnå et optimalt udbytte af sine afgrøder. Forløbet er tredelt: Gennemgang af teori (lærebogsstof) Indsamling af data i felten Selve GIS-analysen (i PC-rummet)
Indledning Emne: ”Kalkning af landbrugsjord” Relaterede emneområder: Jordbund (herunder jordbundskemi) Landbrug (herunder kalkning) pH-værdi Sigteanalyse/vandindhold i jord GIS
Læringsmål Traditionelt Blooms taksonomi (1956) Nyere tid: Undervisning foregår i flere rum Undervisningsrummet Studierummet ”Det praktiske rum”
Blooms taksonomi 1) Viden - Gengivelse af indlært stof 2) Forståelse - Anvende det indlærte 3) Anvendelse - Benyttelse af generelle ideer, teorier, principper, procedurer og metoder 4) Analyse - Nedbrydning og afdækning af relationen mellem enkeltdele 5) Syntese – Udlede en ny viden ud fra analysen 6) Vurdering - Bedømmelse af givet materiale
3 Læringsrum Undervisningsrummet Studierummet ”Det praktiske rum”
Lektionsplan (12 lektioner á 90 min) 4 delelementer: Teori om jordbund Teori om GIS Dataindsamling Udarbejdelse af GIS-øvelse/GIS-analyse
Teori om jordbund Varighed: 4 lektioner (á 90 minutter) Indhold: Sammensætning Næringsstoffer Kvælstoffets kredsløb Jordbundsklassifikation
Teori om GIS Varighed: 3 lektioner (á 90 minutter) Indhold: Introduktion til GIS Vektor vs. raster Opdeling af dataindsamlingsted i celler
Dataindsamling Varighed: 2 lektioner (á 90 minutter) Indhold: En halv dags ekskursion med indsamling af data (pH-værdien i jord)
GIS-analysen Varighed: 3 lektioner (á 90 minutter) Indhold: (Anders)
Litteratur Geografihåndbogen s. 269-275, s. 283-285 Brochure om kalkning (5 sider) Egne udarbejdede noter om GIS og ArcView