Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4 Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
Program 9.30 Velkomst Lis Sandberg, vicekontorchef i KL´s Børne- og kulturkontor 9.40 ”Specialundervisning i folkeskolen – veje til bedre organisering og styring” Andreas Nikolajsen, manager i Deloitte Business Consulting 10.10 Rapportens resultater og forslag KL´s Børne- og Kulturkontor 10.40 Pause 10.50 Temarunde 1 Lolland Kommune, Horsens Kommune, Gladsaxe Kommune og Halsnæs Kommune 11.45 Frokost 12.35 Styring af specialundervisningen Morten Mandø, projektchef i KL’s Økonomiske Sekretariat 13.05 Temarunde 2 Lolland Kommune, Horsens Kommune, Gladsaxe Kommune og Halsnæs Kommune 14.00 Pause 14.20 PPR´s ændrede rolle Anette Kureer, chef for specialiserede tilbud og PPR i Ringsted Kommune 14.50 Specialundervisningens effekter Finn Christensen, tidligere kontorchef i UVM 15.20 Farvel og tak for i dag Lis Sandberg, vicekontorchef i KL´s Børne- og kulturkontor 06-04-2017
Velkommen Brug paletten, december 2009 Rapporten “Specialundervisning i folkeskolen – veje til en bedre organisering og styring”, juni 2010 Konferencer Netværk Statusanalyse Erfaringerne fra netværkssamarbejdet er, at udfordringerne med styring og udvikling af specialundervisningen også omhandler almenundervisningen. Hvis vi vil forandre noget, skal vi have fat i hele paletten: økonomi, styring, organisering, visitering, kompetencer, kvalitet og professionalisme. 06-04-2017
Veje til bedre organisering og styring Andreas Nikolajsen, Manager i Deloitte Business Consultning Det er muligt at ændre tekst i sidefod. Det gør du at ved at klikke på ’Indsæt' i menuen. Klik på 'Sidehoved eller Sidefod' Skriv herefter din tekst i feltet 'Sidefod’ Klik 'OK'
Resultater og forslag Lis Sandberg, vicekontorchef i KL’s Børne og Kulturkontor Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
06-04-2017
06-04-2017
06-04-2017
Enhedsudgifter En elev i almindelig specialundervisning 83.973 kr. En specialklasseelev 184.540 kr. En specialskoleelev 283.008 kr. 06-04-2017
06-04-2017
Forslag Holdninger: Afgrænsning af specialundervisningen 4 modeller Diagnoser giver ikke ret til specialundervisning 06-04-2017
Økonomiske incitamenter Inklusionsfremmende styringsmodeller Særligt bevillingsområde Efterspørgselsstyret PPR-model Reduceret anvendelse af interne skoler Samling af visitationskompetence og finansieringsansvar 06-04-2017
Indhold Øget fokus på fagligheden i specialundervisning Større fokus på kompetencer og kompetenceudviklings-strategier Værktøjskasse 06-04-2017
Økonomiaftalen Regeringen har lovet lovændringer: Afgrænsning af specialundervisning til over 12 timer Tildeling af special-undervisning ikke alene på baggrund af en diagnose Den anbringende kommune skal godkende specialundervisning Der skal endvidere ses på: Klagesystemet Frit skolevalg 06-04-2017
Økonomiaftalen Kommunerne har lovet: At begrænse henvisningen til specialklasser og specialundervisning i de kommende år Via: Inklusionsfremmende styringsmodeller PPR efterspørgselsstyret Kompetenceudvikling 06-04-2017
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4 Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
Lokalefordeling – temamøder Temamøde A – ”Implementeringen af arbejdet med inklusion var mindre end forventet”, Lolland Kommune Lokale 26 Temamøde B – ”På mange områder blev vi bekræftet i, at vi er på rette vej”, Horsens Kommune Lokale 21-22 Temamøde C - Incitamentsstyring i praksis, Gladsaxe Kommune Plenumsalen Temamøde E - Inklussionsklasser, Halsnæs Kommune Lokale 24
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4 Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
Styring af specialundervisningen Styringen af specialunderundervisningen er for mange kommuner en udfordring, på samme måde som styringen af det specialiserede socialområde. Hvilke gode råd til styring kan overføres fra det specialiserede socialområde? Morten Mandøe, projektchef i KL’s Økonomiske Sekretariat
Lokalefordeling – temamøder Temamøde A – ”Implementeringen af arbejdet med inklusion var mindre end forventet”, Lolland Kommune Lokale 26 Temamøde B – ”På mange områder blev vi bekræftet i, at vi er på rette vej”, Horsens Kommune Lokale 21-22 Temamøde C - Incitamentsstyring i praksis, Gladsaxe Kommune Plenumsalen Temamøde E - Inklussionsklasser, Halsnæs Kommune Lokale 24
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4 Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
PPR´s ændrede rolle En af anbefalingerne i rapporten er, at kommunerne skal gøre PPR mere efterspørgselsstyret. Incitamentsstyring skal fremme inklusion og PPR skal arbejde konsultativt. Anette Kureer, chef for specialiserede tilbud og UPPR i Ringsted Kommune
Specialundervisningens effekter Hvad ved vi om effekten af specialundervisning? Finn Christensen, tidligere kontorchef i UVM
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4 Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4. oktober 2010 Det er muligt at udskifte billedet. Højreklik og vælg ”Skift billede”
Konferencer og netværk Konference den 13. december 2010 Hvordan kan forskellige modeller og metoder fx LP modellen, Cooperative Learning, klasseledelse og læringsledelse bidrage til udviklingen af en mere inkluderende almenundervisning? Konference den 9. marts 2011 Lærerkompetencer i specialundervisningen og den inkluderende skole Tilmelding til netværk 1. november