Fremtidens samfund - og skolen der passer dertil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Anders Holm Sociologisk Institut, Københavns Universitet og
Danehofskolens værdigrundlag
Gammelheds-Philosophy
Forestil dig en landsby, hvor der bor 100 mennesker
DLF ind i debatten om fremtidens skole
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Fremtidens velfærdsudfordringer og handicaporganisationerne
Bogens klasser   Klasserne i bogen er defineret sådan (tallene er deres andel af de årige, når studerende ikke regnes med): Overklasse.
Varde Kommune i Fremtiden: Erhverv, bosætning, turisme og branding
Tal på familieområdet.
En anderledes skoledag for de yngste elever. Temamøde for skolebestyrelser.
Folkeskolereformen på Dronninggårdskolen Version 1 Skoleåret
Arbejdskraft og fastholdelse
Fremtiden gymnasium til fremtidens samfund
Social mobilitet er bremset op
Lars Olsen, journalist og forfatter
Det frivillige arbejde –grundstenen i fremtidens civile samfund? Forskningschef Marianne Levinsen Cand.scient.pol. Fremforsk, Center for Fremtidsforskning.
Sundhedsprofilkonference, RN, 1/3 2011
Simonsen & Illeris Rådgivende Pædagoger
Forældremøde X årgang.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
Elevernes digitale dannelse
Forbrugeradfærd i fremtiden
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Fremtidens detailhandelsuddannelser Morten Emborg Områdedirektør, EUD.
Chefanalytiker, Oxford Research
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
P ISA, NATIONALE TESTS OG BESPARELSER – HVAD RAGER DET MIG ??!! Skolebestyrelsens årsberetning for 2010/2011 – og årene, der kommer.
Den fremtidige folkeskolestruktur  Et inspirationsoplæg KANUKOKA-seminar:Samarbejde på børn- og ungeområdet 1.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Vort skolesyn Fra FUDI til skolesyn Fra ændringsbehov over spændende udfordringer til nødvendig debat.
På kanten af arbejdsmarkedet – en del af samfundet? Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Folkeskolereform Version 1.0
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Obligatorisk Ungdomsuddannelse SFU 5/3-11 Vejle Lars Andersen Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Folkeskolereform 2014.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Morgendagens bibliotek til morgendagens samfund Samfundsudviklingen fræser af sted – følger bibliotekerne med? Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Fremtidens børnepatient og dets forældre
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Regeringens globaliseringsudspil
Familier og børn i fremtiden Ellekærskolen
Social kompetence Oplæg den 28. Oktober 2008 Kildevældsskolen Per Schultz Jørgensen.
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Forandringer i kommunerne KL kommunikationsdøgn 2013.
Indskrivning for nye bh.klassesbørn Frederiksværk Skole Skoleåret d. 8. november 2011.
Mandag d. 8. december 2014 CEPOS VÆKSTKONFERENCE 2014 Flexicurity, kriser, vækst og globalisering Torben Tranæs ROCKWOOL FONDENS FORSKNINGSENHED.
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Børns udvikling Indholdsfortegnelse Finmotorik & grov motorik Vækst
Præsentation af forårs-sfo
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
K OMPETENCEUDVIKLINGENS FREMTIDIGE KABALE Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Fremtidens erhverv og uddannelse: ” Hellere en god håndværker end en dårlig akademiker” Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Bløde færdigheder er hård valuta
Præsentationens transcript:

Fremtidens samfund - og skolen der passer dertil Jesper Bo Jensen, ph.d., fremtidsforsker

Byer i fremtiden Den flettede by – funktionerne blandet Virksomheden uden hovedsæde De nye nomader på vej fra oase til oasen Dagen som en lang, fraktal rute igennem byen

Privat forbrug (Gennemsnitlig stigning 2,6% p.a.) Mængdeindeks Kilde: Danmarks Statistik

Tidsånden efter krisen Økonomisk nedtur skabte ændringer i tidsånden: Fra optimalisme og substans til eskapisme og gryende optimisme: Den lille luksus – små forkælelser Introvert forbrug – ikke ekstrovert og demonstrativt Fornuft frem for overflod – den lille regnemaskine De nye fokusområder: Natur, sundhed, sikkerhed De nye værdier: Samle os om det nære – være noget for hinanden – fokus på hjemmet frem for boligen Hjemmebag, egne grøntsager og urter, alternativ ernæring Hjemmestrik, egne tekstiler, farvel til det hvide Anti-mode og antimaterialisme

Befolkningsudviklingen Danmark 2010-2020 Kilde: Danmarks Statistik, 2010

Demografi Absolutte tal 2010-2020   2010, pers 2020, pers. Ændring 0-9 655259 628058 -27201 10-19 695035 661786 -33249 20-29 632104 728571 96467 30-39 739430 637511 -101919 40-49 813910 735884 -78026 50-59 714206 786275 72069 60-69 671231 661890 -9341 70-79 376520 557499 180979 80-89 191399 229342 37943 90 + 36749 53007 16258 I alt 5525843 5679823 153980 Kilde: Danmarks Statistik, 2010

Arbejdskraftomkostninger 2008 i Sv.Kr. herunder timelønsomkostninger Kilde: Svensk Näringsliv, Internationalt Outlook, april 2008

Arbejdsmarkedet i fremtiden Der bliver mangel på arbejdskraft – igen Der er mangel på kvalificeret arbejdskraft Viden, kreativitet, produktivitet & effektivitet er de afgørende evner i fremtiden Flid Nye tabere Vindere Gamle tabere Nye vindere Klogskab 8

Indiens high-tech center

Globalisering 2.0 Udflytnings af ”videns-arbejdspladser” Højtuddannede ingeniører, forskere, matematikere og finansielle wizkids Kreative medarbejdere White coller sweat shop arbejde Digital udprikning i Dacca Hvorfor? – prisen er bedre og de er ofte tættere på markederne Vi skal leve af det, vi er bedre til end de andre – og hvor vi kender markederne bedre

Befolkningens uddannelsesniveau (2008) Tertiary education (OECD): Danmark 40% 25-34 årige USA 40%, Norge 43%, Sverige 40%, Finland 39% Japan 54%, Sydkorea 56%, Rusland 55% (2009 OECD tal)

Innovation er fremtidens mantra - ikke viden Vi skal være bedre end andre til at udvikle nye produkter og services Kreativitet – kan læres! Innovation – skal planlægges Selvstændighed – selvgående Mere opfindsomme end andre Kombinatorik – at sætte noget sammen, der ikke før er sat sammen Man kan ikke leve af viden alene – men kun af virksomheder, der anvender viden til frembringelse af produkter og services

Fremtidens samfund: Informationssamfundet på vej mod innovationssamfundet Informationsbearbejdelse – fremtidens vigtigste kvalifikation: Finde, sorterer, behandle, omforme, videre-sende, smide væk, destillere, lave en syntese Arbejdet med information bliver meget mere omfattende Det bliver også et krav for at klare sig som borger og mennesker Vi har ikke længere de samme jobs gennem hele livet Der er brug for at lære hele livet Samarbejde med mange mennesker, hele tiden

Livets nye faser 20 40 60 80 2000 1960 2030 Barndom Teenager Forældre 20 40 60 80 2000 1960 2030 Barndom Teenager Forældre Alderdom Unge De frie 1 Seniorer De frie 2

Fakta om familien Ikke færre familier - singlerne er overvurderet Danske familier er mere sammen med deres børn end for 15-25 år siden 72% bor sammen med far og mor 65% af danske børn vokser op med begge deres biologiske forældre 18% af børnene har en enlig forsørger (2% en enlig far) 10% bor med forsørger og ny partner Familien er blevet et valg Stadig mange skilsmisser, men folk gifter sig igen

Forældrenes krav til skolen Moderne forældre er drøn irriterende: Tænker ikke i systemer – men i individer Børn er blevet til et projekt Vi tror ikke på autoriteter De forlanger følgende: At vores barn lærer noget Social velfungerende for vores barn At børnene kan komme videre i livet Der er også dem, der falder igennem som forældre

Det polariserede samfund: Elite, middelklasse og de nye underprivilegerede Globalisterne: Den øverste del af samfundet med de bedste uddannelser, jobs og levevilkår. Verden som legeplads. Regionalisterne: Middelklassen nyder velstanden og den voksende demokratisering i denne gruppe. Verden, Nationen, og lokalområdet Den nye underklasse – de lokale: Uuddannede, østarbejdere, immigranter og flygtninge. Mennesker uden uddannelse- mennesker, som lever på kanten og i bunden af vores samfund.

Tidsånden på skoleområdet Fortiden som ideal: Kanon, kulturarv og lømmelpakke Test for testens skyld: Hvad kan vi egentligt måle? Den nye minister virker noget famlende Skal vi have endnu et valg på værdi-politikken?

Hvad skal man lære? Selvgående – selvforvaltning Kreativitet – det er kombinatorik i en avanceret udgave Sprog: Engelsk + flere fremmedsprog Social fleksibilitet og rummelighed – at kunne samarbejde med alle og over afstand Kultur: Indisk, kinesisk, russisk Innovation – at tilrettelægge processen …og en hel del faglig kunnen

Selvstændighed! Man skal være selvgående i fremtiden Dem, der ikke får det lært i skolen, får det aldrig lært Fremtidens tabere skabes i skolen – på nøjagtig samme måde som i gamle dage Et stempel på den sociale arv Det vigtigste er, at de svage får det sværeste her i livet lært: At tage hånd om eget liv – at kunne selv, at forstå eget ansvar Vi skylder også omsorg om de højtbegavede De skal betale for de andre senere i livet

Det virtuelle og de unge

Læringsformer om 10 år LP-modellen (læringsmiljø og pædagogisk analyse) At lære af erfaring samt udvikle og forbedre gode læringsmiljøer (relationelle skolebillede) Læringsstile er kommet for at blive Krop, øre, mund og hænder ….og alle mulige kombinationer Selvlæring mellem eleverne På eget klassetrin, mellem årgangene – ældre elever optræder som lærere E-læring – vil klart få et gennembrud, når nogen knækker den pædagogiske kode fra eksempelvis spil Forelæsningen og fortælling i skolen – gerne for større forsamlingen

Fremtidens læring uden den gamle struktur: Opløs klasserne – behold stamklasser i nogle fag Opløs fagene men behold nogle fag Opløs årgangene – lad de store lære til de små Omdan klasserne ofte – gerne hvert år. Mobning skyldes bl.a. alt for lang social afhængighed af få. Lær eleverne at kunne selv Skole skal være SKOLE: Tag ansvar for eleverne læring – skyld det ikke over på forældrene

Hvad skal vi smide væk? Strukturstivheden Frygten for kritik Den isolerede lærer Teamwork og kollegaer er en fordel Den gamle arbejdsforståelse – vi kan godt gøre flere ting på en gang Skolens traditionelle mødekultur – det er dræbende med lange møder

Skolestruktur Skolen behøver ikke at være en bygningsmasse på en matrikel Skolen uden mure Tre-fire skoler med fælles ledelse Et fælles lærekollegium til 3-4 skoler og selvstændige SFO ordninger med samlet ledelse Andre nytænkende modeller Når skolen lukker, så lukker det lille samfund senere Det samme gælder ikke store bysamfund

www.fremforsk.dk Jesper Bo Jensen Fremforsk Montanagade 29E 8000 Århus C E jbj@fremforsk.dk T 86 11 47 44 M 20 67 45 00