Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman www.ruc.dk/~robin Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening 27.2.2001.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
GOD INFORMATIONSSØGNING for professionsbachelorer Faser i informationssøgeprocessen Strategi for løsning af informationsbehov Identificering af relevante.
Advertisements

HUMOR ER NYTTIG… Medier og kommunikation F09 / lektion 6 / /
Hvad vi taler om i Danmark … In the wake of the Bologna Process Studerende, Google og biblioteker Lærer de studerende noget? Annette Skov
Der er ingen programmer Det tager alt for lang tid at blive logget på
Informationsforvaltning
Peder Ohrt Uddannelsesnetværk  I Projekt Faglige Netværk er der udviklet 4 forskellige typer af virtuelle netværk som adskiller sig ved deres funktion,
5. dec. 2006Lis Lundby1 Bundet prøvefag 9. klasse – altså obligatorisk: Prøven i matematik består af to selvstændige dele med selvstændige karakterer •Matematiske.
Ergoterapeutuddannelsen – informationssøgning  Bibliotekets tilbud  Samarbejde – uddannelse og bibliotek  Informationssøgningsundervisning på ergoterapeutuddannelsen.
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Velkommen til Statsbiblioteket
DigiTool Köpenhamn november 2004 Kristian Wallin.
At identificere resultater og skrive etnografi
R2 R5 A1 C1CC R3 R4 R1 Referencer som ikke er i databasen Vores oprindelige artikel Referencer til artikler som er i databasen Rel artikel C2 R= referencer.
IT i undervisningen.
Vejledning i projektarbejde
Adobe Acrobat Connect Pro - Introduktion til live web-baseret kommunikation og læring Christopher Kjær, E-læringsværkstedet,
3g Studie Retnings Projekt
Netbaseret uddannelse ved IT-højskolen i København
Søg information til dit masterprojekt Workshop i litteratursøgning for studerende på masteruddannelsen FMOL v/ Filip Kruse og Mette Ahlers Marino F2013.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
PROJEKTARBEJDE OG KOMMUNIKATION 1. undervisningsgang.
Praktisk om opgave og oplæg
Teori og metode Stine Heger, cand. mag
INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET Den internationale forskning Om strategier, der styrker relationen mellem teori og praksis i professionsbacheloruddannelser.
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Det almene gymnasium: informationskompetence i samarbejde mellem elev-lærer- bibliotekar Knud Holch Andersen, Thisted Gymnasium & HF.
: 2CBS LL "Hvad bliver man kastet ud i når man forsøger at planlægge og køre virtuel undervisning" Robin Cheesman
NYE MULIGHEDER FRA JULI 2008 UDLANDSSTIPENDIET. KORT FORTALT SU-bekendtgørelsens §§ Penge til at betale studieafgift i udlandet i op til 2 år.
Læreanstalternes Fælles Formidlingskursus 25. November 2001 Faglig formidling gennem netmedier Computer-supported Collaborative Work i reflektionsbaseret,
Digitale biblioteker og web 2.0
Brug DDB CMS -Et kursus for webredaktører Kursusleder: Ewan Andreasen
Præsentation af deff.dk Mogens Sandfær Center for Videnteknologi DTV – DTU
: 2KSS Lærerroller i det virtuelle læringsmiljø Robin Cheesman 17. juni 2002 Københavns Socialpædagogiske Seminarium.
1 Velkommen til IT-Universitetet 23. maj 2008 Jane Andersen Udviklingsleder
God informationssøgning Udvikling af problembaseret undervisning i informationssøgning Roskilde Universitetsbibliotek 2001.
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
Datalærerforeningen, Bjerringbro ”Netlæringssystemer” Simon Heilesen Kommunikationsuddannelsen Roskilde Universitetscenter
Fra erhvervsuddannelse til videregående uddannelse
Online referenceværktøjer ErfaMøde den 9. Juni 2011 hos Kromann Reumert. Af Kamilla Egefelt.
Robin Cheesman Hvad er fleksibel uddannelse? Overblik over undervisningsformer Fleksibel Uddannelse på Bornholm Bornholms Akademi 20. januar 2003.
Litteratursøgning i forbindelse med bacheloropgave
OC-Området Temadag om fjernlån november E-kopi Digital kopiservice Temadag om fjernlån Jens Hjørne DBC og SB, november 2007.
ERHVERVSPHD Mellem universitet og virksomhed Thomas Dyrmann Winkel Erhvervsph.d.-studerende AVV/AAU
DEF Systemarkitektur - Status og Perspektiver
FAME og indlejringsprofessoratet Kort præsentation på fishnet.dk seminar d /
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
Gudenå Distrikts hjemmeside blev flyttet til Korpsets SharePoint system den 30. januar 2007 Flytningen er sket for at: lette.
Kurser  Prægraduate forskerstuderende kan:  Deltage på 2 til 3 ph.d.-kurser Juni
Susanne Dalsgaard Krag Sådan dokumenteres elektroniske ydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Temadag Dansk Designcenter Tirsdag d
Program Kort introduktion til workshoppen 1. time Generel introduktion til DEF og deff.dk - den samlede on-line indgang til Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
TRUNKERING ligestilling* finder både: ligestilling, ligestillingspolitik, ligestillingskamp mv. parti* finder både: partier, partipolitik, partipolitisk,
RUC-pædagogik på nettet? InterKomm+ og MCC Robin Cheesman Oplæg til UDDU-seminar
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Erfaringer med netbaseret uddannelse Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin à la RUC.
Hosting af fjernadgang Niels Jensen Gentofte Bibliotekerne Maj 2009.
Uddannelse på nettet: undervisning // aktiv læring Robin Cheesman Kommunikation, RUC Postbox 260, 4000 Roskilde ~ robin
Nye veje for bibliotekets brugeruddannelse Fra Bologna til Hammerfest - dansk fra sidelinjen Oslo 6.april06 Tina Pipa Koordinator for Brugeruddannelse.
1 Kaj GrønbækFagportaler – formidling, forskning, fremtid Forskerens og underviserens udfordringer til Digitale Biblioteker Kaj Grønbæk, Professor Datalogisk.
Undervise og lære på nettet? Erfaringer fra InterKomm+ og MCC Robin Cheesman
IT i Byggeriet Semester Undervisere: Per Christiansson og Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg Universitet.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 31. AUGUST 2015 AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN PÅ DE SUNDHEDSVIDENSKABELIGE KANDIDATUDDANNELSER OPLÆG.
Introduktion til PV kurset 3 september 2012 Lars Peter Jensen og Lone Stub Petersen © SLP-gruppen,
Skriv avis …med mobil, www og tekstbehandling Lavet af Mette Rabæk og Signe Sloth It- færdighedsniveau: For skolens ældste klasser.
Kom godt i gang med at finde litteratur til dit bachelorprojekt
Museernes adgang til elektroniske tidsskrifter og databaser
KUBIS indlejring i KU Absalon & Udvikling af læringsobjekter i www
Tips til videoproduktion i stor skala
Litteratur review – Trends og tendenser Dansk forskning om Højskoler
Præsentationens transcript:

Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening

Netbaserede uddannelser  InterKomm+  Overbygning i faget Kommunikation under Åbent Universitet (Sjælland)  MCC  Master of Computer-Mediated Communication (Bornholm)

Deltagere  Bachelor/kandidatniveau  Hel/deltidsarbejde  år  Lige fordeling m/k  Ambitiøse, minimalt frafald

Arbejdsformer  Kurser  Seminarer  Projekt >50%  Internater  20%  Netbaseret  80%  Grupper

Interaktionsformer  Information/distribution  fra lærere og administration  Kommunikation  mellem lærere og studerende  mellem studerende  mellem lærere  Transaktion/samarbejde  mellem lærere (planlægning)  mellem studerende (grupper)

Problem-orientering  Problemstilling  Vidensproblem  Problemfelt  Teoretisk/empirisk kontekst  Problem-formulering  Undersøgelsens fokus

Kursus vs. projekt  Lærerstyret  Afgrænset  Planlagt  Forudsigelige behov  Student- styret  Gradvis fokusering  Planlagt?  Uforudsigelige behov

Betjening: Før og nu  Standard- indføring  Tips fra vejleder og studerende  Standard- service  Kursus  Research- vejledning  Kompendier  Interne link- samlinger  Publicering – HTML, PDF

Projektstart/research  Emnemæssig afgrænsning  Evt. tidsafgrænsning  Problemformulering  Valg af søgeværktøjer  Referencer  Dokumenter

Søgestrategier Nøgle og eller Over og eller Under og

Responsbehov  Valg af søgeværktøjer  Udvidelse  Anvendte søgestrenge  Revidering  Litteraturliste  Kvalitetsvurdering

Ønsker til RUb/DEF: Databaser  Udvidede søgemuligheder  Abstracts, indhold, el.lign.  Mere fuld-tekst  Tidsskrifter!  Lokale e-tekster  Indsamling og formidling af kompendier, noter

Ønsker til RUb/DEF: Samarbejde  Undervisning  Generel, fagspecifik, WWW  Publicering/vedligeholdelse  Konvertering, copyright  Virtual libraries  Vedligeholdelse af kumulative, fagspecifikke linksamlinger

Adgang delvis forbudt!?  Bibliotekets egne baser: ok  Fuldtekst: dial-in, campus  P.t. ikke adgang via always-on, ADSL, …

Netbaserede uddannelser – erfaringer fra RUC Robin Cheesman Oplæg til Danmarks Forskningsbiblioteksforening