Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Fremgang, fornyelse og tryghed Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur- og samfundsforståelse er væsentlige for at deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen. Det er grundlæggende kompetencer, som de unge skal have allerede i folkeskolen.
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Engelskundervisningen skal styrkes Alle børn skal i deres skoletid deltage i mindst ét internationalt projekt Flere elev- og lærerudvekslinger Mere samarbejde med skoler i andre lande Revision af Fælles Mål
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Flyt fokus fra indhold og form til elevernes udbytte
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Kompetence The capacity to use effectively skills, knowledge, and experience Evnen til hensigtsmæssigt at udnytte færdigheder, viden og erfaringer (EU’s memorandum om livslang læring 2000)
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Interkulturelle kompetencer Evne til at kunne kommunikere Evne til at anvende teknologi interaktivt Evne til at sætte sig i andres sted Evne til at kunne indgå i nye grupper og at samarbejde med nogen med en anden baggrund Evne til at handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Viden: Kultur og levevilkår i andre lande Værdier, normer, adfærd Gruppepsykologi Færdigheder: At organisere et gruppearbejde At sammenfatte resultater Erfaringer/oplevelser: Projektsamarbejde over nettet At være privat indkvarteret hos en anden familie Evnen til at samarbejde
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Skolens internationalisering Et internationalt udvalg Rammer for samarbejde og udveksling Uddannelse af lærere og ledere Ændringer i praksis
Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Kommunens støtte Indsatsområde Netværksdannelse - efteruddannelse Konsulentstøtte Kommunal læseplan Fredericiamodellen