Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Drømmescenarie – om 2 til 3 år
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
DLF ind i debatten om fremtidens skole
 Om os  EMU Global Undervisning  Andre folkelige organisationer  Kompetencer.
Møde om Folkeskolereformen og idrætsforeningerne 4. December 2013.
Hvad er internationalisering
Læring i bevægelse - hvorfor?
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Global undervisning.
Hvor står vi nu, og hvor er vi på vej hen? Timbuktufonden
International linje en forsøgsordning Hvem er vi? Hvad er det vi kan / vil / skal Internationalt læringsmiljø / flersproget tilgang Fokus den internationale.
Lærerprofessionen.
Internationalisering i grundskolen
Kladde til informationsdias
Internationalisering UNDERVISNINGSPLAN. Navigation BAGGRUND Folkeskoleloven og Fælles Mål MÅL – og vision RAMMERUNDERVISNINGSPLAN Eleverne - aktive deltagere.
Velkommen til Campus Roskilde
Tværfagligt undervisningsforløb
International? Ja tak! Skolelederkursus Herning, 21. September 2005
Den internationale dimension i folkeskolen
International Økonomi A
ETwinning - skolepartnerskaber i Europa Spring Day og ”Internationalt” på EMU Sønderborg 30 januar 2008 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI-C
Fagets formål, fokus og fagmål
Skolen i Verden november 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Lærerprofessionen - en definition.
Undervisning Klasseundervisning Elevernes oplæg Fælles læsning
ETwinning GRÆNSEOVERSKRIDENDE DATING sådan og derfor Den lovmæssige baggrund for internationalisering i skolen SkoleIntra Kolding
Uddannelsesparathed - hvad er det
Velkommen til Campus Roskilde Studieaktiviteter 2010 – 2011.
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Sex & Samfunds årlige seksualundervisningskampagne Uge Sex.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
  Anne Holmen Center for internationalisering og parallelsproglighed Engelsksproget undervisning Hvor parallelsproglige.
Internationalisering i Kolding Kommunes skolevæsen Et eksempel fra Vejstrup og Hejls Skoler – nu sammenlagt til Sjølund-Hejls Skole.
Folkebiblioteket i folkeskolen Nedslag i gode eksempler….. Se mere på db.dk/folkeskoledb.dk/folkeskole Michel Steen-Hansen db.dkdb.dk Danmarks Biblioteksforening.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Samarbejde med kommunerne
Den inkluderende skole
Skolereformen og ”FUF”
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Velkommen Den globale dimension i uddannelserne 7. november 2013.
Lærerprofessionen.
Internationale aktiviteter Hvorfor? Og hvordan? Helle Bukh tlf.
Regeringens globaliseringsudspil
Læring, kommunikation og samarbejde
Hedegårdenes Skole 2009 / Værdidebat. Værdidebat - synlighed og handling.
Informationsforsyning, publicering og læring nye arbejdsopgaver for bibliotekerne Jakob Heide Petersen Sekretariatschef Biblioteksstyrelsen/DEFF.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Internationalt arbejde i skolen Kolding 26. februar 2009 Ebbe Schultze Chefkonsulent UNI C
Internationalisering – velfærd og udvikling Folkeskolen.
Det globale perspektiv i grundskolen – en kommunal synsvinkel Professionshøjskolen København d. 18. September 2008 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Den internationale dimension i folkeskolen Udsyn – udvikling - bæredygtighed UndervisningsministerietUndervisningsministeriet siger blandt andet på sin.
1 Værdidebat - synlighed og handling Værdidebat Globalisering Medborgerskab Bæredygtighed Pædagogisk udvikling.
ETwinning VEJEN TIL EUROPÆISK SAMARBEJDE L Kodal SkoleIntra Kolding den
Sociale og kulturelle forhold. Socialisering, kultur og identitet
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
INTERNATIONAL STRATEGI FOR RANDERSGADES SKOLE KØBENHAVNS KOMMUNES INTERNATIONALE PROFILSKOLE V. INTERNATIONAL KOORDINATOR, SIMON ASTRUP
Vision mission værdier handleplaner
Konference ”Tosprogethed” vejen til at lære det polske sprog den 27. september 2014 Tosprogede elever i Greve Kommune Vinie Hansen Pædagogisk konsulent.
Vejledning med globalt udsyn Eisbjerghus Efterskole Vejleder Bodil Dinesen og Charlotte Tegen.
Tilskud til ansattes efteruddannelse i Europa
Nationale strategier | Folkeskolen | Vingsted 15. marts 2015
DEN REGIONALE BILLEDSKOLE
Internationalisering - Sproglærerforeningen 31. marts
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Det handler om eleverne
Bløde færdigheder er hård valuta
Præsentationens transcript:

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Det globale udsyn – hvordan fremmer vi det i skolen ? Sønderjylland i Verden 3. oktober 2006 Tove Heidemann CVU Sønderjylland

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Fremgang, fornyelse og tryghed Viden om andre lande, sprogfærdigheder og international kultur- og samfundsforståelse er væsentlige for at deltage aktivt i et samfund præget af globaliseringen. Det er grundlæggende kompetencer, som de unge skal have allerede i folkeskolen.

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Engelskundervisningen skal styrkes Alle børn skal i deres skoletid deltage i mindst ét internationalt projekt Flere elev- og lærerudvekslinger Mere samarbejde med skoler i andre lande Revision af Fælles Mål

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Flyt fokus fra indhold og form til elevernes udbytte

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Kompetence The capacity to use effectively skills, knowledge, and experience Evnen til hensigtsmæssigt at udnytte færdigheder, viden og erfaringer (EU’s memorandum om livslang læring 2000)

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Interkulturelle kompetencer Evne til at kunne kommunikere Evne til at anvende teknologi interaktivt Evne til at sætte sig i andres sted Evne til at kunne indgå i nye grupper og at samarbejde med nogen med en anden baggrund Evne til at handle selvstændigt og refleksivt i komplekse, uforudsigelige situationer

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Viden: Kultur og levevilkår i andre lande Værdier, normer, adfærd Gruppepsykologi Færdigheder: At organisere et gruppearbejde At sammenfatte resultater Erfaringer/oplevelser: Projektsamarbejde over nettet At være privat indkvarteret hos en anden familie Evnen til at samarbejde

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Skolens internationalisering Et internationalt udvalg Rammer for samarbejde og udveksling Uddannelse af lærere og ledere Ændringer i praksis

Tove Heidemann CVU-Sønderjylland Kommunens støtte Indsatsområde Netværksdannelse - efteruddannelse Konsulentstøtte Kommunal læseplan Fredericiamodellen