Vejledning i projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
Advertisements

Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
Tak fordi jeg måtte komme
Velkommen til Diplomuddannelsen i Ledelse
Projektdesign Mål: At I opnår en forståelse for hvad et projektdesign er.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Introduktion til vejledning i projektarbejde
Velkommen til E-business
PM seminar Nov. Søren Hansen Aalborg Universitet
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Vejledning og evaluering af den refleksive praktiker i det problemorienterede projektarbejde på ingeniørstudiet ved Aalborg Universitet Søren Hansen.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Praktisk om opgave og oplæg
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Hanne-Pernille Stax, ph.d
Insidere og outsidere – den danske models rækkevidde Eksamensform og tips til eksamen og opgaver Steen E. Navrbjerg Dias 1.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Introduktion til Access (Access, del 1)
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Den anerkendende interviewform
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 3. SEPTEMBER 2014 MARIE KJÆRGAARD AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP ATU, SEP
VEJLEDERNES FORHÅBNINGER FRA BRANDMAND TIL ARKITEKT AFKLARING AF EGEN VIDEN: HVAD KAN JEG? AFKLARING OG AFGRÆNSNING AF ROLLEN KONTRAKT : DIALOG OMKRING.
Introduktion til opgaveskrivning
Læse/studiegrupper.
13. Eksamen Målgruppeanalyse
Større Skriftlig opgave
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Problemorienteret projektarbejde Christian Nøhr Institut for Samfundsudvikling og Planlægning Aalborg Universitet.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Vinterman seminar 2. Maj SIDE 2 Vinterman seminar 2. maj Ca. 85 personer: 34 kommuner (30 Vinterman, 2-Light og 2-Melding) Færøerne Vintercentralen.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Mød Aalborg Universitet
LP-MODELLEN Vejlednings-opgaven Tirsdag aften
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Strategiseminar 28. og 29. januar 2008, Bogense Velkomst Praktiske forhold Programoversigt for de to dage.
Introduktion til 4. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
At deltage i projektarbejde
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Problemorientering, Læring og Vejledning
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
AFSLUTTENDE RAPPORT Afleveres senest mandag den 11. maj kl til Ida.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
PV4 Efteråret 2012 Software, Datalogi, Bachelor i IT og Informatik Lone Stub Petersen Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
P0-erfaringsopsamling
Vejledertyper Indhold Form Problem Fag Proces Produkt Kontrol
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Præsentationens transcript:

Vejledning i projektarbejde Søren Hansen Aalborg Universitet

Mandag, d. 9 december 9:00 - 9:30 · Indkvartering og kaffe.   9:00 - 9:30 ·        Indkvartering og kaffe. 9:30 - 12.00 ·        Oplæg om problemorientering versus disciplinorientering i projektarbejde. ·        Diskussion i grupper hvor eksempler på problemformuleringer diskuteres ift oplæg. ·        Diskussion i plenum 12:00 - 13:00 ·        Frokost 13:00 - 16:00 ·        Præsentation af vejledningstypologi ·        Oplæg om vejledningsfunktionen ·        Rollespil om vejledningsfunktionen ifm "problemgrupper" 16:00 - 18:00 Diskussion omkring emnet "Modstrid i vejledning". 18:30 Middag ? Blindsmagning af rødvin ved PA.

Historien om manden der ikke ville komme for sent på arbejde

Hvad har døde katte og punkterede cykler at gøre med problemorienteret projektarbejde ? (Summemøde)

Projektarbejde som erkendelsesproces 1. Finder ud af der er noget man ikke ved. 2. Formulering af praktisk problem. (Hvordan ?) 3. Formulering af teoretisk(e) problem(er) (Hvorfor ?) 4. Metode valg 5. Teori valg 6. Evt. løsning af praktisk problem.

Hvem gør hvad ? - i erkendelsesprocessen Hvem formulerer problemstillingen ? (praktiske og teoretiske spørgsmål) Hvem strukturerer projektet ? Hvem finder og fordøjer relevante teorier og metoder ? “Det er den der arbejder der lære noget” Steen Larsen

Gruppearbejde Læs de uddelte ”problemformuleringer” Diskuter dem først som grundlag for en ”erkendelsesproces” – Identificere teoretiske og praktiske problemer ? Hvad kunne de evt. være ? Diskuter derefter ”arbejdsdelingen” mellem studerende og vejleder for projektet. Passer modellen overhoved til uddannelsen ?

Hvordan sikre vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” Hvordan sikre vejlederen at de studerende lærer “det rigtige” ? (Summemøde)

Kernefaglighed og Eksemplaritet Princippet om eksemplaritet i projektpædagogikken Hvad er kernefagligheden for semesteret ? Hvilke problemstillinger sætter rammer for projekter der er eksemplariske for kernefagligheden ? Hvordan får vi de studerende til at ”opdage” og føle ejerskab for projektet ?

Middag til 13:00 Deadline is deadline !

Vejledningens form 1. Produktvejledning Procesvejledning Laissez-faire vejledning Kontrolvejledning

Vejledningens form 2. Produktvejledning Fokuserer på faglig viden Sammenhængende projektrapport Løsningsorienteret Produktorienteret (Færdig konstruktion - Færdig rapport)

Vejledningens form 3. Procesvejledning Ser projektarbejde som erkendelsesproces Vejledning i gruppesamarbejde Igangsættelse af refleksive processer Stille spørgsmål i stedet for at angive løsninger

Vejledningens form 4. Laissez-faire vejledning Gruppen får lov at passe sig selv Manglende engagement Overordnede og tilfældige kommentarer Minimalt tidsforbrug

Vejledningens form 5. Kontrolvejledning Gruppen sættes på prøve Tænker på bedømmelsen Én lang eksamen Interesse for hvad den enkelte studerende kan

Hvilken type vejledning “passer” bedst til de enkelte faser i erkendelsesprocessen ? (Summemøde)

Vejlederfunktioner Faglig konsulent Proces konsulent Gruppemedlem Konfliktløsning/forebyggelse Motivere og skabe engagement Bøddel

Udvikling af de studerendes projektmedarbejderkvalifikationer Kommunikation Samarbejde Refleksion af egen læreproces Projekt -styring -planlæggelse -ledelse Strukturering af projekt og rapport Formålet med projektet har været at forske i hvordan ingeniørstuderende kan kvalificeres til deltagelse i en projektorganisation. PMK defineres som det der skal til for at kunne fungere i en projektorganisation Der er tale om fokuspunkter - IKKE en udtømmende liste Gennemgå kort hvad jeg mener med de enkelte punkter

Når de undlader at svinge med døde katte Hvornår lærer de studerende noget i det problemorienterede projektarbejde ? Når de undlader at svinge med døde katte Når projektet forløber som den studerendes erkendelsesproces Når projektet er eksemplarisk for semesterets kernefaglighed Når vejledningen er eksemplarisk og reflekterende Når udvikling af de studerendes projektmedarbejderkvalifikationer tages med i vejledningen Når de gensidige forventninger mellem vejleder og studerende bliver indfriet

Jeg tror på At studerende lærer bedst gennem egne erfaringer At godt projektarbejde er reflekterende og eksperimenterende At vejlederen har nøglen til gruppens succes

Konstruktivistisk tilgang til vejledning Erfaringsdannelse Deltag Refleksion over erfaringer Facilliter Afprøvning af teorier og ideer Sæt i gang Generalisering og teoretisering Kurser / Input

En vejledningsmodel Presenter ”Faglig” vejledning Evaluer et fokus med timeouts

exactly what I‘m telling you ! Pause O.k., and now you‘ll do exactly what I‘m telling you ! Access denied

Rollespil om vejledning Vejledning af ”problemgrupper”